Canon pokazał drugą generację kamery EOS C300 Mark II, cechującą się nagrywaniem w rozdzielczości 4K na dwóch kartach CFast 2.0, zapisem w formacie i obsługą gwarantowaną przez dwa procesory obrazu DIGIC DV5.
Gigantyczne zaplecze technologiczne
Canon znów uderza do najbardziej wymagających twórców
Operatorzy filmowi i producenci telewizyjni właśnie dostali nowe narzędzie pracy. Canon EOS C300 Mark II, stworzony w oparciu o swojego docenianego poprzednika, został wzbogacony o zaawansowany system przetwarzania obrazu – mamy tu dwa procesory DIGIC DV5, profesjonalne kodeki i szeroki zakres dynamiki. Jak deklaruje producent C300 Mark II jest obecnie najbardziej funkcjonalną kamerą w portfolio.
Kamera zapisuje 10-bitowe pliki z samplingiem kolorów 4:2:2 w rozdzielczości 4K z prędkością do 410 Mb/s. Można też uruchomić tryb 10/12-bitowych plików z samplingiem 4:4:4 w rozdzielczości 2K z 15-stopniowym zakresem dynamicznym.
Nowy EOS rejestruje materiał zachowując ostrość w pełnej gamie barw, redukując dodatkowo efekt przechodzenia kolorów (tzw. bleeding). C300 Mark II oferuje jakość nagrywania na potrzeby produkcji telewizyjnych, jak i kinowych, zgodnych ze specyfikacją DCI.
Canon umożliwił tu zapisywanie klipów na dwóch kartach CFast 2.0, a także jednoczesny zapis w formacie RAW 4K na zewnętrznej nagrywarce. Mamy tu, ponadto, opcję rejestrowanie materiału w rozdzielczości 2K/Full HD Proxy na wewnętrznej karcie SD.
ISO do 102400
Nowa matryca Super 35 mm
W C300 Mark II znalazła się nowa matryca CMOS klasy Super 35 mm i zakresie czułości ISO do 1024000, co zapewnia odpowiednią jakość w warunkach słabego oświetlenia. Canon zadbał też o zróżnicowane opcje kontroli, dopasowując się do różnych środowisk produkcyjnych. Pełna obsługa manualna sprawdzi się na planie filmowym, choć kamera oddaje też do dyspozycji operatorów ustawienia w pełni automatyczne. Wśród nich znajdą się m.in. system Dual Pixel CMOS AF, pokrywający ok 80 proc. kadru, automatyczny balans bieli czy autofocus oparty o detekcję twarzy.
Multum kodeków
Jak integracja, to pełną gębą
Kodeki Canon XF-AVC H.264 zaprojektowano z myślą o dopasowaniu do standardów edycji nieliniowej, pozwalając na wykorzystanie materiału nagranego zarówno w rozdzielczości 4K, jak i 2K/Full HD przy zachowaniu najwyższej jakości obrazu.
Zakres funkcji obejmuje m.in. XF-AVC dla rozdzielczości 4K, XF-AVC Long GOP i opcje Proxy dla nagrywania 2K/Full HD. W obydwu przypadkach wykorzystywany jest kodek H.264.
EOS C300 Mark II nagrywa z prędkością do 30p w rozdzielczości 4K lub 120p dla 2K/Full HD.
Kamera wspiera różne przestrzenie barwne, w tym BT.2020, Canon Cinema Gamut i DCI-P3. To jednocześnie pierwsza kamera w portfolio Japończyków, która zapewnia technologię Log2, gwarantującą 15-stopniowy zakres dynamiczny.
Kamerę wzbogacono również o nowe opcje rejestracji dźwięku – 4-kanałowy zapis z głębią 16 lub 24 bitów i próbkowaniem na poziomie 48 kHz.
Dodatki, czyli filtry i Wi-Fi
Wszechstronność to drugie imię C300 Mark II
Kamera, w zależności od naszych preferencji, może zostać rozbudowana o różne akcesoria. Już na starcie otrzymujemy zintegrowane, elektroniczne filtry ND (szare), które są w stanie nawet 10-krotnie redukować ilość światła docierającego do matrycy.
Opcjonalnie, możemy dokupić moduł Wi-Fi i wielofunkcyjny pilot RC-V100, pozwalające na nagrywanie materiału niezależnie od lokalizacji.
Cena i dostępność:
- na rynku brytyjskim Canon EOS C300 Mark II został wyceniony na 11299 GBP, polska cena nie jest jeszcze znana;
- sprzedaż ruszy w trzecim kwartale.
Źródło: Canon
Ceny Canon EOS C300 Mark II
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Jestem tylko ciekawy jak jest z serwisowaniem sprzętu, bo niestety mam wrażenie, że będzie mega drogi. Osobiście pracuje na lustrzance Canon 600D, więc trochę mi brakuje do pracy na Markach, ale cóż na wyprzedaży była i jeszcze canon miał jakąś umowę z media expert, że zwracali wyokość podatku. Póki co celuję i zbieram żeby kupić sobie Canona 5D III Mark, ale to inwestycja za grubo ponad 10 tys, wiec jeszcze conajmniej z 1,5 roku zbieranina,