Regularnie informujemy Was o tym, jakie lustrzanki cieszą się największym zainteresowaniem polskich internautów. Na aparacie wszak świat się nie kończy – wręcz przeciwnie, często jest to najmniejszy wydatek, jaki czeka nas przy budowaniu ekwipunku. Za dobre szkło zdarza się zapłacić dużo więcej niż za korpus – pytanie tylko, czy rzeczywiście jesteśmy skłonni otworzyć nasze portfele, kiedy przychodzi do wyboru nowej optyki? Odpowiedzi szukaliśmy w najnowszym raporcie porównywarki Skąpiec.
Aktualizacja 30.11.2023
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
Na wstępie, zanim jeszcze zaprezentujemy Wam statystyki, warto mocno podkreślić, iż poniższe dane są jedynie miarą „klikalności” produktów – toteż niekoniecznie muszą dawać dokładny obraz naszych wydatków. Stanowią jednak interesujący punkt wyjścia, przydatny w dalszych dyskusjach nad rynkiem optyki w Polsce.
Na co zwracamy uwagę?
Wybór obiektywów w badanym okresie determinowała marka produktu. Aż 41,65% zainteresowanych zakupem obiektywu kierowało się filtrem Producent. Drugim co ważności kryterium okazał się Bagnet (28,86%). Wielu użytkowników zwracało również uwagę na rodzaj obiektywu (23,14%). Mniejsze znaczenie miały takie parametry jak Stabilizacja obrazu (5,32%), Jasność (0,58%), Średnica filtra (0,10%) oraz Cena (0,35%).
Liderzy zestawienia – marki Sigma i Canon uzyskali bardzo zbliżone wyniki. Nazwą Sigma jako filtrem posłużyło się 24,43% poszukujących obiektywów. Jedynie niecałe 2% dzieliło od tego wyniku obiektywy marki Canon (23,22%). Wart wspomnienia jest również wysoki wynik firmy Nikon (20,38%). Poza pierwszą trójką znaleźli się Tamron, Sony, Olimpus, Tokina, Pentax oraz Falcon.
Najbardziej popularnym rodzajem bagnetu w 2010 okazał się Canon EF – na nim uwagę skoncentrowało 35,44% użytkownikom porównywarki. Na drugim miejscu, jeśli chodzi o ilość zapytań znalazł się Nikon F (33,24%). Znaczące wyniki uzyskały także: Sony AF (14,36%) oraz Pentax KAF (13,36%).
Stałka czy zoom?
Największym powodzeniem w 2010 roku cieszyły się obiektywy zmiennoogniskowe (35,22%). Dobry wynik uzyskały również parametry Teleobiektyw (25,77%) oraz Stałoogniskowy (20,77%). Obiektywami szerokokątnymi zainteresowanie wykazało natomiast 11,18% potencjalnych klientów zainteresowanych kupnem obiektywów.
1000 zł za obiektyw
Z raportu Skąpca wynika, że jednym z najmniej branych pod uwagę atrybutów w 2010 roku była Cena. Zainteresowaniem cieszyły się przedziały cenowe zawierające sprzęt ekskluzywny – używany przez profesjonalistów. Wyniki w okolicach kilkunastu procent uzyskały przedziały: od 4000 do 10 000 oraz od 10 000 zł. Rozkład popularności przedziałów cenowych był wyjątkowo wyrównany. Jednak, w oparciu o wyniki badania, można stwierdzić, że jesteśmy zainteresowani głównie obiektywami w cenie od 500 zł do 1000.
Liderzy zestawienia
Pośród najbardziej pożądanych obiektywów 2010 roku znajdziemy dwa szkła Nikona i jedno Tamrona. To nieco zaskakująca informacja – wszak z raportu wynika, iż liderami są firmy Sigma i Canon. Jak widać jednak – choć w masie obie marki są silne, pod względem popularności indywidualnych modeli ustąpić muszą swoim konkurentom.
1.
|
Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6 G VR IF-ED
Nikkor AF-S 70-300 F4.5-5.6 G VR IF-ED znajdziesz tanio w Ceneo. Można go kupić w cenie od 1.528 zł (40 sklepów).
|
|
2.
|
Nikkor AF-S 18-105 f/3.5-5.6 G DX ED VR
Nikkor AF-S 18-105 F3.5-5.6 G DX ED VR można znaleźć tanio w Ceneo do kupienia od 774 zł (43 sklepy).
|
|
3.
|
Tamron AF SP 17-50 f/2.8 XR Di-II Asp
Tamron AF SP 17-50 F2.8 XR Di-II Asp znajdziesz w porównywarce Ceneo do kupienia od 1.289 zł (dostępny w 8 sklepach).
|
Źródło: Raport został przygotowany na podstawie wyborów dokonywanych przez ponad 2 miliony użytkowników serwisu Skąpiec.pl w 2010 roku.
Aktualizacja
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
10 najlepszych aparatów fotograficznych, które TERAZ warto kupić |
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.