Bezlusterkowiec czy lustrzanka? Może zaawansowany kompakt? Aparat do filmowania, dla profesjonalistów, dla amatorów – bez względu na to, jakiego modelu szukasz, zerknij na nasz ranking aparatów a z pewnością znajdziesz coś dla siebie.
Kupno dobrego aparatu to niełatwe zadanie. Dlatego postanowiłem w tym pomoc i stworzyłem maniaKalny TOP-10 aparatów cyfrowych.
Pod uwagę biorę wszystkie typy, a więc lustrzanki, bezlusterkowce oraz kompakty. Szukam modeli z różnych półek cenowych, adresowanych do profesjonalistów, ale i amatorów.
Co ważne, możesz ufać mojej opinii, bo polecam tylko sprzęt naprawdę warty uwagi – niemal każdy z opisanych aparatów testowaliśmy na łamach naszego serwisu.
Nasz TOP-10 polecanych aparatów zaczynamy od najlepszego bezlusterkowca z dużą rozdzielczością na rynku.
Sony A1 II
Profesjonalny bezlusterkowiec dla fotografa
Sony A1 II to flagowy bezlusterkowiec firmy Sony, który łączy w sobie niesamowitą rozdzielczość 50,1 Mpix oraz ultraszybki procesor z obsługą sztucznej inteligencji, gwarantując doskonałą jakość obrazu i mistrzowskie osiągi. Nowa generacja, zbudowana na wzorze korpusu Sony A9 III, oferuje rewolucyjną ergonomię, zaawansowaną 5-osiową stabilizację obrazu sięgającą aż 8,5 EV oraz wszechstronne możliwości filmowe – od 8K 30p po 4K 120p.
Doskonały autofokus z funkcją detekcji oka i inteligentnym śledzeniem sprawia, że aparat idealnie sprawdzi się w dynamicznych warunkach, szczególnie w fotografii sportowej i reportażowej.
Specyfikacja Sony A1 II
- Matryca: 50,1 Mpix, FF
- Ekran: 3″
- Filmowanie: 8K 30p, 4K 120p
- System mocowania: Sony E
- Zakres ISO: 50 – 102 400
Na uwagę zasługuje zaawansowany system stabilizacji obrazu – 5-osiowa stabilizacja o efektywności do 8,5 EV, co umożliwia wykonywanie zdjęć nawet przy długich czasach otwarcia migawki bez ryzyka rozmycia.
Dzięki wsparciu AI, autofokus nie tylko błyskawicznie wychwytuje i śledzi obiekty, ale poprawia rozpoznawanie oka ludzkiego o około 30% oraz zwiększa skuteczność detekcji ptaków nawet o 50%. Zaawansowane funkcje wideo – w tym nagrywanie 8K oraz 4K w formacie 10-bit 4:2:2 – pozwalają traktować Sony A1 II niemal jak pełnoprawną kamerę filmową.
Cena Sony A1 II
Cena tego modelu sugeruje, że sięgną po niego użytkownicy świadomi, którzy cenią sobie najwyższą jakość. Body kosztuje ponad 33 tys. zł – tanio więc nie jest, ale to w końcu sprzęt dla świadomych fotografów, którzy odpowiednio zarabiają na swojej pracy.
Alternatywa dla Sony A1 II
Główną konkurencją dla tego modelu jest Nikon Z9. Choć aparat Nikona oferuje nieco inny zestaw funkcji, jest zauważalnie tańszy, co może przekonać fotografów poszukujących równie profesjonalnych rozwiązań w bardziej przystępnej cenie.
Panasonic Lumix S1R II
Pełna klatka z wysoką rozdzielczością
Panasonic Lumix S1R II to flagowy pełnoklatkowy bezlusterkowiec, który wprowadza rewolucyjne możliwości filmowe – pierwszy w serii, który nagrywa w 8K. To wciąż świeży aparat, który w momencie pisania tekstu nie trafił jeszcze do sprzedaży.
W nowej obudowie znalazła się matryca BSI CMOS o rozdzielczości około 44,3 MP, wyposażona w technologię dual native ISO, dzięki czemu aparat oferuje niezwykle szeroki zakres czułości (od ISO 40 do 102 400) oraz imponujący zakres dynamiczny. Udoskonalony system AF oparty o algorytmy AI umożliwia błyskawiczne ustawianie ostrości nawet w trudnych warunkach, a tryb zdjęć seryjnych dochodzi do 40 kl./s przy migawce elektronicznej.
Specyfikacja Panasonic Lumix S1R II
- Matryca: 44,3 MP, FF
- Ekran: 3″
- Filmowanie: 8K 30p, 5.8K (Apple ProRes), 4K 120p – 10-bit
- System mocowania: L-mount
- Zakres ISO: 40 – 102 400 (dual native ISO)
Nowością, która wyróżnia Lumix S1R II, jest możliwość rejestracji wideo w 8K z 14-stopniowym zakresem tonalnym, co sprawia, że to narzędzie doskonałe zarówno dla fotografów, jak i filmowców. W połączeniu z zaawansowaną 5-osiową stabilizacją (osiągającą do 8-stopniowej kompensacji) oraz wsparciem dla wewnętrznego zapisu wideo w formacie Apple ProRes RAW na karcie CFexpress Type B, aparat umożliwia realizację najwyższej jakości produkcji wideo bez potrzeby korzystania z zewnętrznych rejestratorów.
Cena Panasonic Lumix S1R II
Cena tego modelu przyciąga profesjonalistów – body dostępne będzie w cenie ok. 16 tys. zł, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla droższych flagowców oferujących podobne możliwości.
Alternatywa dla Panasonic Lumix S1R II
Główną konkurencją dla tego modelu jest Canon EOS R5 II. Choć oba aparaty oferują niesamowitą jakość obrazu i zaawansowane funkcje wideo, EOS R5 II jest jednak droższy.
Nikon Z6 III
Wysokiej klasy hybrydowy aparat
Nikon Z6 III to kolejna odsłona flagowego bezlusterkowca firmy Nikon, łącząca w sobie doskonałą jakość obrazu, niezawodną szybkość działania i wszechstronność, która sprawdzi się zarówno w fotografii, jak i filmowaniu.
Dzięki 24,5-megapikselowej pełnoklatkowej matrycy CMOS i podwójnym procesorom EXPEED 6, Z6 III oferuje wyjątkowy zakres dynamiczny oraz minimalny poziom szumów, co pozwala na wierne odwzorowanie kolorów nawet w wymagających warunkach oświetleniowych.
Specyfikacja Nikon Z6 III
- Matryca: 24,5 Mpix, FF
- Ekran: 3,2″
- Filmowanie: 4K 60p, Full HD 120p (10-bit)
- System mocowania: Nikon Z
- Zakres ISO: 100 – 51 200 (rozszerzalny do 50 – 204 800)
Ulepszony system autofokusa, łączący detekcję fazy i kontrastu, zapewnia jeszcze szybsze i bardziej precyzyjne ustawianie ostrości, szczególnie w dynamicznych scenach. Tryb zdjęć seryjnych umożliwia rejestrowanie do 14 kl./s, co czyni aparat idealnym narzędziem zarówno dla fotografów reportażowych, jak i sportowych.
Cena Nikon Z6 III
Cena tego modelu sugeruje, że jest on skierowany do użytkowników świadomych wartości wysokiej jakości obrazu i niezawodności w trudnych warunkach. Body kosztuje nieco ponad 10 tys. zł, co czyni go konkurencyjnym wyborem w segmencie pełnoklatkowych bezlusterkowców.
Alternatywa dla Nikon Z6 III
Główną konkurencją dla tego modelu jest Canon EOS R6 Mark II. Oba aparaty oferują podobną jakość obrazu i zaawansowane funkcje autofokusa, ale różnią się w podejściu do filmowania oraz ergonomii – wybór między nimi zależy więc głównie od indywidualnych preferencji.
Sony A6700
Uniwersalny aparat dla twórców treści
Sony A6700 to kontynuator popularnej serii bezlusterkowców z matrycami APS-C. Najnowsza wersja tego modelu zyskała wiele zmian. Nowa obudowa jest grubsza i z mocniej wysuniętym gripem, co pozytywnie wpływa na wygodę użytkowania.
Wprowadzono również przełącznik między trybami filmowym i foto, który pozwala na szybką zmianę, jak przystało na aparat hybrydowy. Ekran jest odchylany do boku, menu jest nowe, a wejście na karty pamięci wylądowało na boku, nie jest już razem z baterią.
Specyfikacja Sony A6700
- Matryca: 26 Mpix, APS-C
- Ekran: 3” 1030 K PX
- Filmowanie: 4K, 120 kl./s., FHD 240 kl./s
- System mocowania: Sony E
- Zakres ISO: 50 – 102 400
Aparat zyskał nową matrycę, gwarantującą 14-stopniowy zakres tonalny oraz 26MP rozdzielczości. Ma też nowy autofokus działający w oparciu o sztuczną inteligencję. może pochwalić się też bogatym trybem filmowym z 4K 120p i Full HD 240p, płaskimi profilami i możliwością zapisu z próbkowaniem kolorów 4:2:2 i w 10 bitach. Z pewnością będzie więc dobrym wyborem dla filmowców, ale fotografom również zapewni dobre efekty pracy.
Oto, co pisaliśmy w naszej recenzji Sony A6700:
Kilka dni spędzone z Sony A6700 sprawiło, że bardzo polubiłem ten aparat. Zawsze traktowałem serię A6700 jako modele bardziej amatorskie. Najnowszy A6700 jest przez producenta uważany za amatorski, jednak uważam, że przy tych możliwościach może zainteresować również zawodowców, którym zależy na bardziej budżetowych sprzętach.
Cena Sony A6700
Sony A6700 najtaniej można kupić za nieco ponad 6 tys. zł. Nie jest to może najniższa cena za aparat z matrycą APS-C, ale jego mocą jest uniwersalność, a to ważna cecha dla twórców internetowych.
Alternatywa dla Sony A6700
Mocnym konkurentem dla A6700 może być Fujifilm X-s20. To również aparat z matrycą APS-C, oferujący jednak lepszą ergonomię oraz możliwości filmowy – chociażby zapis w rozdzielczości 6K. Kosztuje przy tym 1 tys. złotych mniej, więc może być ciekawym wyborem.
Canon EOS R8
Najlepszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec entry-level
Canon EOS R8 to aparat z potencjałem na prawdziwy hit. Dlaczego? Bo kosztuje naprawdę niewiele, posiada pełną klatkę i nie ma na tyle dużo kompromisów, by od razu go odrzucić.
EOS RP to pierwsza budżetowa pełna klatka producenta i, choć to niezły aparat, czuć było w nim wiele oszczędności. W przypadku R8 nie widać ich wielu. Obudowa jest kompaktowa i oszczędna pod względem przycisków i pokręteł. We wnętrzu znaleźć można tę samą matrycę, co w EOS R6 II, a do tego świetny autofokus znany z innych Canonów.
Specyfikacja Canon EOS R8
- Matryca: 24 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1620 K PX
- Filmowanie: 4K, 60 kl./s., FHD 180 kl./s
- System mocowania: EOS R
- Zakres ISO: 50 – 204 800
Gdzie zatem widać oszczędności? Jedną z wad jest brak stabilizacji matrycy, choć myślę, że wielu fotografów sobie bez niej poradzi, gorzej z filmowcami. Nieco większą wadą jest jednak brak podwójnego slotu na karty pamięci, który dziś jest standardem.
Filmowcy mogą jednak ucieszyć się z jednego faktu – aparat ten filmuje w 4K 60p bez cropa, co jest niemałą rzadkością w aparatach poniżej 10 tys. zł, a ten kosztuje jedynie nieco ponad połowę tej kwoty.
W naszych pierwszych wrażeniach o aparacie pisaliśmy tak:
Ze względu na szybki autofokus, jak i całkiem bogaty tryb filmowy aparat ma szansę znaleźć szerokie grono nabywców. Zwłaszcza tych, którym zależy na uniwersalności, bo model ten równie dobrze sprawdzi się podczas filmowania, jak i fotografowania.
Cena Canon EOS R8
Cena aparatu jest naprawdę kusząca. Obecnie można go znaleźć w wielu sklepach za mniej niż 9 tys. zł, co czyni go naprawdę ciekawą i konkurencyjną pozycją. Warto jednak pamiętać, że bez adaptera nie podepniemy od niego szkieł innych producentów niż Canon.
Alternatywa dla Canon EOS R8
Ciekawą alternatywą dla tego aparatu może być Sony A7 III. To aparat, który na rynku jest od wielu lat, będąc już nieco starsza konstrukcją. Nadal jednak w podobnej cenie oferuje dobrą jakość zdjęć, niezły autofokus, a przy tym ma stabilizację matrycy, dwa sloty na karty pamięci i w systemie mocowania Sony E znaleźć można bardzo wiele budżetowych szkieł.
Sony A7 IV
Najlepszy hybrydowy bezlusterkowiec
Długo wyczekiwany Sony A7 IV to aparat hybrydowy, czyli taki, który w równym stopniu dedykowany jest fotografom, jak i filmowcom. Model wyposażony jest w 33-megapikselową pełnoklatkową matrycę oraz wiele rozwiązań znanych z A7S III, w tym nowe menu i wejście na karty CFExpress.
Aparat otrzymał też obrotowy wyświetlacz i solidną obudowę gwarantującą dobrą ergonomię. Aparat oferuje przy tym 15-stopniową dynamikę tonalną i znakomity autofokus, który praktycznie nigdy nie zawodzi.
Specyfikacja Sony A7 IV
- Matryca: 33 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1040 K PX
- Filmowanie: 4K, 60 kl./s.
- System mocowania: Sony FE
- Zakres ISO: 50 – 204 800
Również pod kątem filmowym aparat radzi sobie ponadprzeciętnie. Oferuje standard XAVC-HS z najnowszym kodekiem H.265 oraz 10-bitowy zapis z próbkowaniem kolorów 4:2:2. W 4K filmować możemy z prędkością 60 kl./s., ale z cropem 1,5x. Z kolei w Full HD otrzymujemy slow-motion 120 kl./s. Nie brak mu też znanej z A7S III stabilizacji Active oraz znanego z kamer profilu filmowego Cinestone.
W naszej recenzji Sony A7 IV pisaliśmy:
Sony A7 IV to jednak bardzo udany model, który dodaje wiele nowości do już świetnego A7 III, z którego nadal korzysta wielu fotografów i filmowców. Pomimo kilku braków lista nowości i usprawnień jest duża.
Cena Sony A7 IV
Samo body kupimy obecnie za około 9 tys. zł. Nie jest to niska cena, ale z pewnością aparat zaoferuje naprawdę wiele użytkownikowi.
Alternatywa dla Sony A7 IV
Obecnie aparat często jest zestawiany z modelem Canon EOS R6. Również ten model jest uniwersalny i równie chętnie kupowany przez fotografów, jak i filmowców. Cenowo wygrywa jednak Canon, bo kosztuje obecnie tysiąc złotych mniej.
Fujifilm X-T5
Bezlusterkowiec dla zawodowca
Fujifilm X-T4 to obecnie jeden z najciekawszych bezlusterkowców APS-C, jakie można znaleźć na rynku. Aparat dedykowany jest zawodowcom i oferuje znakomitą specyfikację. Aparat proponuje użytkownikom znakomitą ergonomię, cichą migawkę i matrycę o rozdzielczości aż 40MP. Ponadto najwyższa prędkość migawki jest na poziomie 1/180000 sekundy. 5-osiowa stabilizacja matrycy zapewnia z kolei skuteczność na poziomie 7EV, co jest jednym z najlepszych wyników na rynku.
Specyfikacja Fujifilm X-T5
- Matryca: 26,1 Mpix, APS-C
- Ekran: 3” 1840 K PX
- Filmowanie: 6K, 30 kl./s., 4K 60 kl./s
- System mocowania: Fujifilm X
- Zakres ISO: 64 – 51200
Użytkownicy cenią ponadto trybu symulacji filmów analogowych, nadających zdjęciom niepowtarzalnych barw. Zadowoleni powinni być też filmowcy. Aparat oferuje bowiem zapis 6.2K/30P 4:2:2 10-bit i płąski profil F-Log, gwarantujący 13-stopniowy zakres dynamiki tonalnej. Z kolei przy użyciu zewnętrznego rejestratora można filmować w 12-bitowym formacie Apple ProRes RAW o rozdzielczości do 6.2K.
Cena Fujifilm X-T5
Za body tego modelu zapłacimy nieco ponad 7 tys. zł. Nie należy więc do najtańszych, ale z pewnością zadowoli osoby zajmujące się tematem fotografii zawodowo.
Alternatywa dla Fujifilm X-T5
Ciekawą alternatywą wśród zaawansowanych bezlusterkowców może być Sony A6700. Model ten również oferuje szereg zaawansowanych możliwości, zarówno dla fotografów, jak i filmowców, kosztuje mniej, bo ponad 6 tys. zł.
Canon EOS R6 II
Świetny hybrydowy aparat
Canon EOS R6 II to druga generacja aparatu, który stał się hitem sprzedażowym i utorował Canonowi drogę na rynku bezlusterkowców. Nowy model poprawił kilka niewielkich problemów i uzupełnił parę braków poprzednika. Nie jest rewolucją, ale raczej poprawieniem tego, co już było dobre.
Poprawiono szybkość odczytu matrycy, a aparat zyskał znakomity tryb seryjny 40 kl./s z migawką elektroniczną. Nowością jest też funkcja pozwalająca na całkowite wyeliminowanie migotania światła na zdjęciach.
Specyfikacja Canon EOS R6 II
- Matryca: 24 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1620 K PX
- Filmowanie: 4K, 60 kl./s., FHD 180 kl./s
- System mocowania: EOS R
- Zakres ISO: 50 – 204 800
Zmianie na lepsze uległ również autofokus, jest to ten sam system, co w EOS R3, o wiele droższym aparacie. Nowy jest też procesor, a matryca ma nieco wyższą rozdzielczość. Dla filmowców istotne będzie to, że nowa generacja nie przegrzewa się podczas pracy z wysokimi rozdzielczościami.
Dodatkowo 4K jest nadpróbkowane z 6K, a na zewnętrzny rejestrator można wypuścić materiał w rozdzielczości 6K. Z kolei obecność profilu Canon Log 3 gwarantuje lepszą dynamikę tonalną.
Cena Canon EOS R6 II
Cena aparatu jest naprawdę kusząca. Obecnie można go znaleźć w wielu sklepach za mniej niż 9 tys. zł, co czyni go naprawdę ciekawą i konkurencyjną pozycją. Warto jednak pamiętać, że bez adaptera nie podepniemy od niego szkieł innych producentów niż Canon.
Alternatywa dla Canon EOS R6 II
Naturalną alternatywą dla modelu EOS R6 II jest oczywiście Sony A7 IV. Aparat ten można znaleźć w podobnej cenie (albo taniej korzystając z cashbacku). Minusy? Dla filmowców z pewnością wadą względem Canona będzie crop 1,5x w 4K 60p. System mocowania Sony oferuje jednak bardzo wiele obiektywów, w tym budżetowych szkieł.
Nikon Z8
Flagowe możliwości w dobrej cenie
Nikon Z8 to bardzo ciekawy bezlusterkowiec, bowiem łączy go wiele z flagowym modelem Z9 tego samego producenta. Jest przy tym zauważalnie tańszy. To model z najwyższej półki dedykowany zawodowym fotografom.
Ma pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 45,7MP. Został pozbawiony mechanicznej migawki, która zastąpiona została elektroniczną zapewniającą brak „blackoutu”. Aparat w trybie seryjnym zrobi 20 kl/s w RAW oraz 120 kl/s w JPG przy 11MP.
Specyfikacja Nikon Z8
- Matryca: 45 Mpix, FF
- Ekran: 3.2” 2100 K PX
- Filmowanie: 8K, 60 kl./s., 4K 120 kl./s
- System mocowania: Nikon Z
- Zakres ISO: 50 – 204 800
Względem swojego droższego brata jest znacznie mniejszy i lżejszy, a różnicą na plus jest również fakt, że obsługuje kart SD, a nie tylko CFExpress. Aparat ten to model do zadań specjalnych, dobrze sprawdzi się w sporcie i wszelkich zastosowaniach, gdzie potrzebna jest szybkość i wysoka rozdzielczość.
Choć nie jest dedykowany filmowcom, to nie można pominąć faktu, że dzięki wysokiej rozdzielczości również w trybie filmowym wypada ponadprzeciętnie, oferując rozdzielczość 8K.
Cena Nikon Z8
Aparat nie należy do najtańszych. Obecnie zapłacimy za niego ponad 15 tys. zł. To jednak wciąż ponad 5 tys. mniej niż flagowy Z9, a dostajemy bardzo zbliżone możliwości, więc profesjonalistów ta cena może aż tak nie przerażać.
Alternatywa dla Nikon Z8
Ciekawym konkurentem dla modelu Nikon może być Sony A7R V. Aparat ten jest podobnie wyceniony i ma matrycę o dużej rozdzielczości oraz znakomitą specyfikację.
Panasonic Lumix S5II X
Profesjonalny aparat do filmowania
Panasonic zawsze był przed innymi jeśli chodzi o aparaty do filmowania. Jego najnowszy model to praktycznie flagowy aparat, który nastawiony jest głównie na filmowanie. Tym, co go wyróżnia nie jest jednak jedynie specyfikacja, ale również stosunek możliwości to ceny, bo ten wypada wręcz znakomicie.
Na pokładzie tego modelu znaleźć można pełnoklatkową matrycę, a producentowi wreszcie udało się zaimplementować system autofokusa, któremu można zaufać i sprawdzi się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
Specyfikacja Panasonic Lumix S5II X
- Matryca: 24 Mpix, FF
- Ekran: 3” 1620 K PX
- Filmowanie: 4K, 60 kl./s., FHD 180 kl./s
- System mocowania: L-Mount
- Zakres ISO: 50 – 204 800
Mocą aparatu są jego możliwości filmowe. Zapewnia kompresję All Intra, zapis ProRes i Blackmagic RAW oraz możliwość nagrywania na dysk SSD – bezpośrednio, a nie z użyciem zewnętrznego rekordera, co jest świetną opcją. Jest też opcja zapisywania obrazu w 6K. Model ten gwarantuje standardy profesjonalnych produkcji filmowych i posiada w pełni emisyjne możliwości. Dlatego też w tej cenie wydaje się znakomitym wyborem. Minus? Crop w 4K 60p.
Cena Panasonic Lumix S5II X
Cena aparatu jest wręcz znakomita. Obecnie kosztuje mniej niż 9 tys. zł i w tej cenie aż trudno uwierzyć w jego specyfikację. A przecież w ramach cashbacku można go mieć za znacznie mniejszą kwotę. To prawdziwa okazja.
Alternatywa dla Panasonic Lumix S5II X
W tej cenie trudno znaleźć wiele alternatyw dla tego modelu. Patrząc po zaawansowanej specyfikacji filmowej, w szranki z nim może stanąć Sony A7S III. Przy czym jego jedyną zauważalną zaletą jest brak cropa w 4K 60p, w pozostałych elementach wypada podobnie lub gorzej, a kosztuje niemal dwa razy tyle.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz