Jaki obiektyw wybrać? Stałka czy zoom? Wielu posiadaczy aparatów zadaje sobie to pytanie. Z pomocą przychodzi ranking najlepszych obiektywów EISA 2024. Wśród tylu modeli każdy znajdzie dla siebie ten najbardziej odpowiedni do swoich potrzeb.
Znacie już najlepsze aparaty 2024 wg EISA. Jednak bezlusterkowiec nie obejdzie się bez obiektywu. A dobry obiektyw jest równie ważny jak dobry aparat. Członkowie EISA oprócz najlepszych aparatów wybrali też szkła najlepsze w swoich kategoriach. Oto obiektywy, które warto kupić w 2024 roku.
SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art
Najlepszy obiektyw roku 2024 / 2025
Standardowa ogniskowa, duża jasność i świetne parametry techniczne. Sigma z serii ART to wg EISA najlepszy obiektyw tego roku.
SIGMA 50 mm f/1,2 DG DN | Art to wymarzony obiektyw dla każdego fotografa i filmowca, który uwielbia plastyczny bokeh i płytką głębię ostrości. Charakteryzuje się bardzo wysoką jakością obrazu i nie cierpi na aberracje chromatyczne ani brak kontrastu, nawet przy otwarciu przysłony do f/1,2. Pod względem jakości obrazu i wykonania dorównuje najlepszym jasnym obiektywom innych marek. Mniejsze wymiary i niewielka waga w połączeniu z rozsądną ceną sprawiają, że jest on dostępniejszy dla większości użytkowników. System AF obiektywu działa dość szybko, oddychanie ostrości jest małe, a klikanie przysłony można wyłączyć, dzięki czemu nadaje się on zarówno do filmowania, jak i fotografowania.
Laowa 10mm f/2.8 Zero-D FF
Najlepszy obiektyw szerokokątny roku 2024/2025
Szeroki kąt jest niezastąpiony w fotografii architektury, krajobrazu i wszędzie tam, gdzie zależy nam na dużym kącie widzenia. Ten model jest niewielki, a przy tym świetny pod kątem optyki, co istotne, również na rogach kadru.
Ma niezwykle szeroki kąt widzenia, jest jasny, stosunkowo mały i przystosowany do współpracy z filtrami. Ale to nie wszystko, co oferuje Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF. To także pierwszy obiektyw Laowa z systemem AF i autofocus działa naprawdę dobrze. Obiektyw jest elegancko wykonany i dobrze uszczelniony. Jakość obrazu, jak na tak szerokokątny obiektyw, jest bardzo dobra, ze świetną ostrością w centrum kadru. Brzegi kadru są całkiem dobre przy pełnym otwarciu i bardzo dobre po przymknięciu. Szczególnie imponująca jest dystorsja, a raczej jej brak, nie ma konieczności korzystania z korekcji w aparacie. Fakt, że można z nim używać standardowych filtrów o średnicy 77 mm, jest dodatkowym atutem w przypadku filmowania i fotografowania krajobrazu.
Canon RF 10-20mm F4L IS STM
Najlepszy ultraszerokokątny zoom roku 2024/2025
Obiektyw szerokokątny, który pozwala na zmianę ogniskowej, zapewnia dużą uniwersalność. Model Canona oferuje przydatny zakres zoomu w połączeniu z ponadprzeciętnymi parametrami technicznymi.
Obiektyw Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM idealnie nadaje się do fotografowania krajobrazów i architektury, ale umożliwia także uchwycenie innej perspektywy podczas dokumentowania sportów. Dzięki stałej przysłonie f/4 charakteryzuje się doskonałą jakością obrazu niezależnie od wybranej ogniskowej, zachowując przy tym kompaktową konstrukcję. Rozdzielczość optyczna jest niezwykle wysoka w środku i bardzo dobra w rogach. Dystorsja jest prawie całkowicie wyeliminowana, winietowanie jest niewielkie, a aberracja chromatyczna w ogóle nie występuje. Najnowocześniejsze powłoki optyczne minimalizują odblaski. Obiektyw wyposażony jest także w najnowocześniejszą technologię stabilizacji obejmującą sterowanie peryferyjne, co umożliwia uchwycenie pozbawionych poruszeń obrazów w trudnych warunkach oświetleniowych bez użycia statywu. Ogólnie rzecz biorąc, jest to niesamowity obiektyw, ale za słuszną cenę.
Sony FE 16-25mm F2.8 G
Najlepszy szerokokątny zoom roku 2024/2025
Model od Sony charakteryzuje się nie tylko bardzo uniwersalnym zakresem ogniskowych. Oprócz niego bowiem gwarantuje też dużą jasność. Takie połączenie tworzy bardzo ciekawy obiektyw.
Sony FE 16–25 mm f/2,8 G to bardzo wszechstronna konstrukcja dla osób poszukujących obiektywu szerokokątnego, który dobrze sprawdzi się podczas fotografowania, vlogowania i tworzenia filmów. Ma dużą jasność f/2,8 i wyjątkowo wysoką jakość optyki w mniejszej, lżejszej i znacznie tańszej obudowie niż wysokiej klasy obiektyw zmiennoogniskowy Sony FE 16–35 mm f/2,8 GM II. Ułatwiając robienie zdjęć z małej odległości i wspierając kompensację oddychania ostrością, podwójne silniki liniowe systemu AF umożliwiają ustawianie ostrości nawet przy fotografowaniu z szybkością 120 kl./s. Jedenaście listków przysłony kołowej, pierścień przysłony z opcjonalny wyłączaniem klikania i dobra odporność na warunki atmosferyczne sprawiają, że ten kompaktowy, szerokokątny zoom jest atrakcyjny dla szerokiego grona użytkowników aparatów Sony.
TAMRON 17-50mm F/4 Di III VXD
Najlepszy zakup – szerokokątny zoom roku 2024/2025
Ten obiektyw ma uniwersalne parametry, podobne do kitowych szkieł. W przeciwieństwie do nich ma jednak stałe światło. A do tego jest naprawdę dobrze wyceniony, dlatego wygrywa w kategorii cenowej.
TAMRON 17-50 mm f/4 Di III VXD, przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, to praktyczny obiektyw obejmujący zakres ogniskowych od ultraszerokokątnego do standardowego. Oznacza to, że w połączeniu z dodatkowym teleobiektywem zmiennoogniskowym można takim zestawem sfotografować większość obiektów. Sam obiektyw często będzie wszystkim, czego potrzeba osobom zajmującym się fotografią podróżniczą, fotografowaniem architektury, krajobrazu lub fotografią uliczną. Przy stałym otworze względnym f/4 waga obiektywu jest niewielka i wynosi zaledwie 460 g, pomimo szerokiego zakresu ogniskowych i konstrukcji odpornej na warunki atmosferyczne. Fotografowie docenią w obiektywie błyskawiczne ustawianie ostrości, a filmujący będą zadowoleni z faktu, że pierścienie ostrości i zmiany ogniskowej poruszają się bardzo płynnie. TAMRON 17-50 mm f/4 Di III VXD jest oferowany w dobrej cenie, co w zestawieniu z wymienionymi właściwościami czyni go szczególnie dobrym zakupem.
SIGMA 28-45mm F1.8 DG DN | Art
Najlepszy zoom roku 2024/2025
Ten obiektyw ma potencjał, by stać się hitem. Jest bowiem odpowiednikiem słynnej Sigmy Art 18-35 f/1.8, uwielbianej zwłaszcza przez filmowców. Szeroki zakres ogniskowych i niespotykana w tych parametrach jasność to niewątpliwy przepis na sukces.
Pomimo krótkiego zakresu ogniskowych i dużych rozmiarów, SIGMA 28-45 mm f/1,8 DG DN | Art to obiektyw intrygujący ze względu na dużą jasność i znakomite parametry optyczne, nawet przy pełnym otwarciu przysłony. To pierwszy na świecie pełnoklatkowy zoom o jasności f/1,8. Fotografom może zastąpić dwa, a nawet trzy obiektywy stałoogniskowe. Filmowcom stwarza możliwość uzyskania małej głębi ostrości, która wcześniej była możliwa tylko w przypadku obiektywów stałoogniskowych. Dzięki temu zoomowi mogą mieć to wszystko, a także możliwość uzyskania odpowiedniego kadru poprzez proste i precyzyjne przekręcenie pierścienia zoomowania. Dzięki temu mogą przejść od szerokiego do standardowego ujęcia bez konieczności zmiany obiektywu. Oczywiście jest to także świetny obiektyw, który warto mieć przy słabym oświetleniu.
Sony FE 300mm F2.8 GM OSS
Najlepszy teleobiektyw roku 2024/2025
Przy tak długiej ogniskowej i jasności można liczyć na naprawdę ciekawe efekty. Ten teleobiektyw dedykowany jest zawodowcom, którzy są świadomi jego możliwości.
Sony FE 300 mm f/2,8 GM OSS to bardzo ostro rysujący i jasny teleobiektyw do aparatów Sony z mocowaniem typu E. Ten typ obiektywu jest od dawna ulubionym narzędziem fotografujących sport i dziką przyrodę, którzy potrzebują zarówno zasięgu, jak i dużej jasności, aby rozmyć tło i uzyskać krótki czas otwarcia migawki celem zatrzymania akcji. Choć sam w sobie nie jest lekki, to jest zdecydowanie najlżejszym w swojej klasie. Waży o połowę mniej od innych tego typu obiektywów. Dzięki temu jest łatwy w użyciu, nawet trzymany w dłoniach przez dłuższy czas. Aby zwiększyć jego wszechstronność, możemy zastosować telekonwertery 1,4x i 2x, przekształcając go w ten sposób we wciąż imponująco mały i lekki obiektyw 420 mm f/4 lub 600 mm f/5,6.
Sony FE 70-200mm F4 Macro G OSS II
Najlepszy teleobiektyw zmiennoogniskowy roku 2024/2025
Klasyczne parametry, czyli ogniskowa 70-200 mm i światło f/4. To jeden z modeli, które każdy fotograf i filmowiec powinien mieć. Ten konkretny charakteryzuje się niewielkim i rozmiarami i opcją robienia zdjęć makro.
Sony FE 70–200 mm f/4 Macro G OSS II to kompaktowy pełnoklatkowy teleobiektyw zmiennoogniskowy mający imponującą zdolność ustawiania ostrości z małej odległości, która umożliwia powiększenie o połowę naturalnej wielkości fotografowanych obiektów przy wszystkich ogniskowych. Jest mniejszy i lżejszy od swojego poprzednika, ma ten sam zakres ogniskowych i przysłonę. Ta udoskonalona konstrukcja umożliwia uzyskanie kadrów o godnej pochwały ostrości i klarowności. Ma także znacznie szybszy autofocus i wydajniejszą stabilizację obrazu. Obiektyw jest kompatybilny z telekonwerterami, a w połączeniu z Sony SEL-20TC 2x umożliwia wykonywanie prawdziwych zdjęć makro. Chociaż został zaprojektowany z przeznaczeniem do aparatów pełnoklatkowych, to jego obsługa i ergonomia będą równie przyjemne w przypadku stosowania go w połączeniu z aparatami z matrycą APS-C.
TAMRON 70-180mm F/2.8 Di III VC VXD G2
Najlepszy zakup – teleobiektyw zmiennoogniskowy roku 2024/2025
Druga odsłona hitowego modelu. Ten teleobiektyw od Tamrona ma parametry zbliżone dla klasycznym telezoomów konkurencji, jednak kosztuje ułamek ich cena. Ulepszony model staje się jeszcze ciekawszą propozycją.
TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VC VXD G2 to jasny, a jednocześnie niedrogi teleobiektyw zmiennoogniskowy. Nowa konstrukcja optyczna, obejmująca soczewki ze szkła XLD i LD, optymalizuje jakość obrazowania w całym zakresie ogniskowych. Minimalna odległość fotografowania wynosi teraz jedynie 30 cm przy najkrótszej ogniskowej. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, ta optyka drugiej generacji jest teraz wyposażona w optyczny stabilizator obrazu, a mimo to pozostaje kompaktowa i lekka. Szybki silnik liniowy VXD zapewnia płynne i precyzyjne działanie systemu AF, który obsługuje także tryby Fast Hybrid AF i Eye AF stosowane w aparatach Sony. Dzięki wbudowanemu portowi USB-C użytkownicy mogą dostosowywać różne funkcje obiektywu za pomocą komputera lub smartfonu z systemem Android za pośrednictwem aplikacji Tamron Lens Utility.
Nikon NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Najlepszy superteleobiektyw roku 2024/2025
Teleobiektywy z ogniskową powyżej 600 mm to specjalistyczne narzędzia dla świadomych użytkowników. Takich, którzy naprawdę ich potrzebują i są w stanie odpowiednio za nie zapłacić.
NIKKOR Z 180-600 mm f/5,6-6,3 VR to imponujący teleobiektyw zmiennoogniskowy w atrakcyjnej cenie. Za jego sprawą fotografowanie dzikiej przyrody i sportu staje się dostępne dla fotografów dbających o budżet. Dzięki temu obiektywowi o krotności 3,3x – od średniego do superteleobiektywu – rejestrowany obraz jest bardzo ostry w całym zakresie ogniskowych. Chociaż przysłona jest dość umiarkowana, to funkcja redukcji drgań pomaga zachować ostrość podczas fotografowania z ręki, zapewniając do 5,5 stopnia kompensacji drgań. Szybki i cichy autofocus dobrze wypada w porównaniu z droższymi obiektywami, a kompleksowe uszczelnienie chroni przed kurzem, zanieczyszczeniami i lekkim deszczem.
Nikon NIKKOR Z 135mm f/1.8 S Plena
Najlepszy obiektyw portretowy roku 2024/2025
Im dłuższa ogniskowa, tym trudniej jest zaimplementować w obiektywie jasną przysłonę. Dlatego też f/1.8 przy ogniskowej 135 mm jest rzadkością. To sprawia, że obiektyw Nikona jest wyjątkową pozycją na rynku.
NIKKOR Z 135 mm f/1,8 S Plena łączy w sobie wszystko, co firma Nikon wie o tworzeniu wyjątkowych obiektywów portretowych do pełnoklatkowych aparatów cyfrowych. Wchodzi na mocno konkurencyjny rynek dzięki szybkiemu systemowi AF, doskonałej ostrości i kontrastowi oraz pięknemu renderowaniu rozmycia tła. Bokeh jest wyjątkowo dobrze wyważony, bez rozpraszających artefaktów. Ten odporny na warunki atmosferyczne obiektyw sprawdza się również bardzo dobrze w fotografii ogólnej, a także w poważnych produkcjach wideo. Na jego pokładzie znajduje się para programowalnych przycisków funkcyjnych dla tych, którzy chcą dostosować obiektyw do swoich potrzeb.
Canon RF 24-105mm F2.8 L IS Z
Najlepszy obiektyw do zdjęć i filmów roku 2024/2025
Ten model to idealne szkło dla osoby, która fotografuje i robi zdjęcia. Zastępuje praktycznie 3 lub 4 inne szkła, bo ma tak szeroki zakres ogniskowych, a przy tym stałą jasność. Nie trzeba nic więcej.
Firma Canon wprowadziła niedawno nową serię obiektywów przeznaczonych zarówno do zdjęć, jak i filmów. Model RF 24-105 mm f/2,8 L IS Z to pierwszy obiektyw w nowej serii Z z możliwością zamontowania zewnętrznego modułu z silnikiem umożliwiającym płynną i kontrolowaną zmianę ogniskowej. Jedną z wersji tego modułu można obiektywem sterować zdalnie. Stosunkowo duży zakres ogniskowych w połączeniu z jego dużą i stałą jasnością docenią fotoreporterzy, którzy muszą być stale przygotowani do zrobienia zdjęcia w decydujących momentach. Pierścień zoomowania porusza się łatwo i płynnie, co ułatwia kontrolowaną zmianę wartości ogniskowej, ale jest także zaletą dla fotografów sportowych, którzy muszą szybko zmieniać ogniskową. Obiektyw jest bardzo dobrze wykonany i umożliwia uzyskanie obrazu o doskonałej jakości, czyli ma cechy jakich oczekujemy od legendarnej serii L firmy Canon.
Nikon NIKKOR Z 28-400mm f/4-8 VR
Najlepszy superzoom roku 2024/2025
Ten model nie ma najjaśniejszego światła. Za to posiada niespotykanie szeroki zakres ogniskowych. 14-krotny zoom optyczny to rzadkość na rynku, a w parze z nim idzie również wysoka jakość optyczna.
NIKKOR Z 28-400 mm f/4-8 VR firmy Nikon to najszerszy na świecie obiektyw typu superzoom do aparatów pełnoklatkowych. Krotność ogniskowej 14,2x umożliwia rejestrację za jego pomocą szerokiego zakresu obiektów. Sprawdzi się świetnie zarówno podczas podróży, przy fotografowaniu krajobrazów oraz dzikiej przyrody. Ponadto jest wyposażony w dobry system stabilizacji co ułatwia nam fotografowanie z ręki, a także szybki i cichy silnik krokowy umożliwiający szybką i cichą pracę systemu AF, nawet przy rejestracji szybko poruszających się obiektów. Jego optyka, o wysokiej rozdzielczości, umożliwia uzyskanie imponujących rezultatów w różnych sytuacjach, niezależnie od tego, czy obiekt jest blisko, czy daleko. Bokeh ma też ładny, regularny kształt, bez tzw. efektu cebuli. Pomimo szerokiego zakresu ogniskowych NIKKOR Z 28-400 mm f/4-8 VR jest stosunkowo kompaktowy i niedrogi. W rezultacie powinien spodobać się wielu codziennym użytkownikom, podróżnikom, a nawet fotoreporterom.
To również warto przeczytać
Specjaliści z EISA wybrali naprawdę ciekawe modele, które w swojej klasie są zdecydowanie topowe. Warto zwrócić uwagę, że na liście znalazło się sporo modeli od zewnętrznych producentów, jak Sigma czy Tamron. Zerknij również na nasze zestawienia najlepszych obiektywów.
- 5 obiektywów do Canon EF, które warto mieć
- 5 obiektywów do Nikon F, które musisz mieć
- 5 obiektywów do Sony E, które musisz mieć
Zobacz również, jakie obiektywy specjaliści z EISA wybierali w poprzednich latach.