Jaki obiektyw Sony FE wybrać? Obiektywy pełnoklatkowe Sony nie należą do najtańszych. Postanowiliśmy jednak przekopać się przez dostępne w sklepach oferty i wybrać najlepiej wycenione modele. Oto najlepsze tanie obiektywy Sony FE.
Polecaliśmy Wam już najlepsze tanie obiektywy Sony E, jednak system japońskiego producenta z roku na rok staje się coraz popularniejszy, a pełnoklatkowe aparaty robią się coraz tańsze. Dlatego tym razem postanowiliśmy się przyjrzeć obiektywom pełnoklatkowym Sony.
Zamiast celować w szkła za kilkanaście tysięcy złotych, staraliśmy się szukać rozsądnego kompromisu – są bowiem na rynku obiektywy, które w rozsądnej cenie gwarantują naprawdę dobre osiągi. Właśnie z myślą o takich modelach powstał maniaKalny ranking tanich obiektywów do Sony FE.
Żaden z wybranych przez nas obiektywów nie kosztuje więcej niż kilka tysięcy złotych – w segmencie pełnoklatkowym uznajemy je więc za budżetowe. Oto nasz TOP-10 niedrogich obiektywów Sony.
Sony FE 50mm F1.8
To bodaj najtańszy pełnoklatkowy obiektyw Sony. Jest nawet tańszy niż wersja dla matryc APS-C, bo tutaj nie znajdziemy optycznej stabilizacji. Niektórzy użytkownicy narzekają na nieco powolny autofokus i winietowanie, jednak w swojej cenie obiektyw wciąż wydaje się bardzo ciekawą propozycją.
W końcu za kilkaset złotych dostajemy natywny obiektyw o jasności f/1.8. To idealne szkło dla początkujących, bo niemal każdy może sobie pozwolić na jego zakup. Polecamy ten model świadomi jego wad.
Sony FE 85mm f/1.8
Ten model, jak na swoje parametry jest naprawdę dobrze wyceniony. To świetny obiektyw portretowy o znakomitej jakości optyki. Przy tym jego cena nie jest zbyt wygórowana. To z pewnością jeden z obiektywów, które warto kupić.
Zapewni świetne kadry z ładnie rozmytym tłem, gwarantuje znakomite właściwości optyczne i ma na tyle długą ogniskową, że możemy robić zdjęcia z nieco większej odległości. W tej półce cenowej trudno znaleźć dla niego sensownego konkurenta.
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD
Jeśli zamierzasz kupić tylko jeden obiektyw, to może być właśnie ten Tamron. Jest to uniwersalne szkło o stosunkowo szerokim zakresie ogniskowych i – co najważniejsze – jasnej przysłonie. Jasność f/2.8 przy pełnej klatce i dłuższej ogniskowej gwarantuje ładne rozmycie tła.
Z kolei ogniskowa 28 mm zapewnia w miarę szerokie kadry. Mamy zatem uniwersalne szkło, które może zastąpić wiele innych modeli. Przydałaby się nieco większa szerokość, a brak stabilizacji daje się we znaki, ale mimo wszystko w tej cenie to naprawdę godny uwagi model.
Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art
Swoisty konkurent Tamrona. Propozycja Sigmy posiada zbliżone parametry. Z zauważalną różnicą – jest nieco szerszy, ale przy tym krótszy przy najdłuższej ogniskowej. Różnica między 24 a 28 mm jest jednak na tyle zauważalna, że wielu pewnie skusi kilka milimetrów większej szerokości.
Jasność jest ta sama, co w Tamronie, natomiast w kwestii jakości optyki zdecydowanie wygrywa Sigma. Użytkownicy jednogłośnie przyznają, że obiektyw ten robi lepsze zdjęcia. W parze jednak z jakością idzie również cena – o dwa tysiące wyższa od Tamrona.
Tamron 70-180 mm f2.8 Di III VXD
Kolejne szkło Tamrona w dobrej cenie. Ten obiektyw dobrze uzupełni opisywany wyżej model 28-75. Jest to wariacja na temat popularnych teleobiektywów 70-200. Choć nieco krótszy od nich, to jednak dzięki swojej jasności zaoferuje naprawdę wiele.
Jeśli spojrzymy na możliwości tego obiektywu jego cena wyda się całkiem rozsądna. W kategorii teleobiektywów ten z pewnością znajduje się w czołówce, jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek ceny do jakości.
Samyang AF 35mm F1.8
Na naszej liście znalazła się jedna propozycja od Samyang. Producent ten specjalizował się raczej w manualnych szkłach. Ten model pokazuje jednak, że i z autofokusem radzi sobie nieźle. Tym, co go wyróżnia jest niska cena – wyższa niż 50-tki Sony, ale niższa niż innych 35-tek.
Obiektyw ten oferuje jasną przysłonę i popularną ogniskową. Jest przy tym kompaktowy, a jego optyka zaawansowana. Model został nawet wyposażony w dodatkowy przełącznik trybów na tubusie, co w tej półce cenowej jest raczej rzadkością.
Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2
Kolejna propozycja Tamrona w naszym zestawieniu. Ten producent może nie wygrywa najwyższą jakością obrazu, ale broni się świetnym stosunkiem jakości do ceny. Tak jest również w przypadku tego modelu. Za rozsądną kwotę otrzymujemy znakomity szeroki kąt z przysłoną f/2.8. Taki model sprawdzi się w fotografii krajobrazowej czy zdjęciach architektury, ale również na gimbalu podczas filmowania.
Obiektyw został ponadto wyposażony w tryb makro, co pozwoli na ostrzenie z bardzo niewielkiej odległości. Szkło to sprawdzi się więc wtedy, gdy potrzebujemy objąć w kadrze jak najwięcej.
Sigma 100-400mm F5-6.3 DG DN OS
Jeśli potrzebujesz naprawdę długiego teleobiektywu to dobrym wyborem może okazać się ta Sigma. Tutaj mamy do czynienia z bardzo długim zakresem ogniskowych. Obiektyw ten idealnie sprawdzi się w fotografii przyrodniczej, sportowej i wszędzie tam, gdzie nie możemy podchodzić za blisko fotografowanego obiektu.
Oczywiście jasność nie jest najwyższa, więc najlepsze zastosowanie obiektyw znajdzie na zewnątrz i w jasno oświetlonych pomieszczeniach. Dzięki długiej ogniskowej nawet przy ciemniejszej przysłonie uzyskamy jednak ładne rozmycie tła.
Sony FE 24-70mm f/4 ZA OSS
Sony również ma w swojej ofercie uniwersalny obiektyw, który dobrze zastąpi kita. Ta propozycja od Zeissa posiada identyczny zakres ogniskowych, co opisywana wcześniej Sigma. Ma też jednak kilka znaczących różnic.
Pierwszą jest jasność – ta wynosi f/4, co nie jest najwyższym wynikiem. Z pewnością czasem odczujemy to, że obiektyw nie zagwarantuje odpowiedniego odcięcia tła.
Druga różnica względem Sigmy wypada na jego korzyść – ma bowiem optyczną stabilizację, co jest bardzo ważnym elementem. Z kolei cenowo bliżej mu do Tamrona, więc może stać się najlepszą alternatywą dla tego szkła. Każdy sam wybierze, czy woli szerszy kadr i stabilizację, czy może jednak nieco węższy kadr i brak OSS, ale za to jaśniejszą przysłonę.
Sony FE 24-105 mm F4 G OSS
Jeśli zależy Ci na jeszcze szerszym zakresie ogniskowych, warto pomyśleć o wyborze tego obiektywu. Jego zakres ogniskowych zaczyna się na 24 mm, ale kończy na aż 105 mm. Końcową wartość możemy dodatkowo wydłużyć używając w aparacie trybu crop.
Obiektyw kosztuje zauważalnie więcej niż krótsze modele, ale daje tak długą ogniskową, że możemy używać go na naprawdę wiele sposobów. To bez wątpienia model wart uwagi właśnie ze względu na swoją uniwersalność.
To również warto przeczytać!
Jeśli szukasz dobrego aparatu warto również sprawdzić nasz TOP-10 najlepszych aparatów oraz zestawienie polecanych bezlusterkowców.
Jeśli szukasz solidnego aparatu na początek, koniecznie sprawdź listę najlepszych aparatów dla amatora oraz TOP najciekawszych superzoomów. Dla miłośników małych urządzeń mamy natomiast ranking najlepszych kompaktów.
Mamy też coś dla miłośników filmowania aparatami. Nie tylko przygotowaliśmy zestawienie najlepszych akcesoriów dla filmowca, ale również TOP-10 najlepszych aparatów do nagrywania filmów.
Szukasz aparatu w ramach konkretnego budżetu? Zerknij na nasze poradniki tematyczne:
- aparat do 1000 zł: co kupić?
- jaki aparat kupić mając 2000 zł?
- aparat do filmowania do 3000 zł
- jaki aparat do 5000 zł warto teraz kupić?
- jaki aparat i sprzęt do nagrywania za mniej niż 6000 zł;
- najlepszy zestaw do filmowania ślubów do 10 tys. zł.
To oczywiście nie wszystko. Mamy również szereg innych poradników, w których m.in. podrzucamy najlepsze darmowe programy do obróbki zdjęć, podpowiadamy, jaki wybrać darmowy program do montażu filmów, wybieramy najlepsze aplikacje dla fotografa oraz podpowiadamy, jaką darmową chmurę warto teraz wybrać.
Więcej ciekawych wpisów znajdziesz w sekcji polecanych artykułów na fotoManiaK.pl.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.