Koniec roku i początek następnego to czas, kiedy patrzymy wstecz na minione miesiące i ustalamy nowe życiowe cele. A jakie postanowienia robią fotografowie? Oto kilka propozycji dla każdego fotoManiaKa.
Nie patrzeć na sprzęt
Częstą pułapką, zwłaszcza kiedy zaczyna się przygodę ze zdjęciami, jest nadmierna koncentracja na sprzęcie. Wierzymy, że uczyni cuda. I oczywiście coś w tym jest – dobry aparat, obiektyw czy wysokiej klasy lampa błyskowa to świetne narzędzia, które znacznie ułatwiają pracę i pomagają osiągnąć dobry efekt. Jednak to człowiek robi zdjęcia, a nie aparat. Dlatego spróbuj w nowym roku nie marzyć o nowych nabytkach, ale skup się na dokładniejszym poznaniu możliwości tego sprzętu, który już masz. Podpatruj innych fotografów i udoskonalaj swój warsztat – ważniejsze od sprzętu jest szukanie inspiracji, opanowanie zasad kompozycji, świadome patrzenie i myślenie fotograficzne, nie zapominając przy tym o późniejszej obróbce zdjęć.
Zaprzyjaźnić się z Photoshopem
Dobre zdjęcie to podstawa – liczy się pomysł, ciekawa kompozycja, gra światła i jeszcze wiele innych czynników, które wpływają na to, że akurat to jedno zdjęcie jest wyjątkowe. Zawsze jednak warto korzystać z udogodnień, jakie dają nowe technologie, i za ich pomocą sprawić, że małe uchybienia zostaną wyeliminowane, a efekt końcowy będzie więcej niż zadowalający. Dzisiaj na szczęście już nikt nie neguje sensu używania narzędzi takich jak Photoshop, ale wielu fotografów jeszcze nie w pełni wykorzystuje jego potencjał. Może więc warto poświęcić rok 2017 na zgłębienie sztuki retuszu zdjęć?
Wyjść poza swój schemat
Jeśli jesteś fotografem, który zajmuje się wyłącznie jednym tematem, na przykład ślubami, to w 2017 roku spróbuj otworzyć się na coś nowego. Innego podejścia i umiejętności wymaga przecież fotografia dziecięca, przyrodnicza czy sportowa, a jeszcze innymi prawami rządzi się fotografia kulinarna. Podejmij wyzwanie, opuść bezpieczną, bo znaną na wylot strefę i zrób coś zupełnie nie w swoim stylu! Będziesz zaskoczony efektami – rozwiniesz swój warsztat i poznasz tajniki nowego gatunku fotografii, a przy okazji może na nowo rozpalisz w sobie pasję do robienia zdjęć!
Zadbać o porządek
Liczba zdjęć na karcie pamięci albo dysku komputera powoli zaczyna Cię przytłaczać? Nigdy nie możesz znaleźć fotografii, która wcześniej na pewno była w którymś z miliona folderów? Jeśli choć na jedno z tych pytań Twoja odpowiedź była twierdząca, to znaczy, że czas na zrobienie porządków!
Zacznij od tego, żeby wyróżnić główne kategorie Twoich zdjęć, oddzielając przede wszystkim fotografie prywatne (rodzinne, z telefonu itp.) od tych związanych z Twoją pracą, blogiem czy innym projektem internetowym. Następnie ustal sposób, w jaki będziesz nazywać poszczególne podkategorie. Możesz stosować nazwy złożone z dat (np. ŚLUBY → GRUDZIEŃ 2016) albo bardziej opisowe (np. ŚLUBY → ŁÓDŹ_KARWOWSCY). Ważne, by przyjęte nazewnictwo było dla Ciebie intuicyjne i pomagało Ci w późniejszym wyszukaniu potrzebnych zdjęć.
Następnym krokiem jest wybranie spośród wszystkich fotografii przyporządkowanych do poszczególnych kategorii tych, które są rzeczywiście dobre i warte zachowania. To czasochłonny proces, ale naprawdę niezbędny. Przejrzyj więc katalog po katalogu i usuń wszystkie najsłabsze zdjęcia – poruszone, nieostre czy podobne do dziesięciu poprzednich. Dzięki temu zaoszczędzisz miejsce na fotografie z następnych projektów.
Pamiętaj też o tworzeniu archiwum zdjęć – możesz do tego celu wykorzystać dysk zewnętrzny albo chmurę. Przechowuj fotografie w takim samym systemie, jak na swoim komputerze – wtedy na pewno zachowasz porządek.
Zacząć sprzedawać swoje prace
Jeśli dotychczas Twoje zdjęcia trafiały tylko do kolejnych folderów na dysku i nikt poza Tobą i Twoimi bliskimi ich nie oglądał, odważ się i pokaż je światu! Zaprezentuj to, w czym już jesteś dobry, i czerp z tego dodatkowe korzyści.
Najprostszym sposobem jest dołączenie do banku zdjęć Fotolia by Adobe. Jak zacząć? Przede wszystkim zastanów się, w jakim gatunku czujesz się najpewniej. Fotografia miejska czy krajobrazowa; zdjęcia z ludźmi czy bez; w studiu czy outdoorowe? Zaczynając współpracę z bankiem zdjęć, skup się na tym, co wychodzi Ci najlepiej. Następnie przejrzyj stronę Fotolia by Adobe i zobacz, jakie dominują w niej trendy i jakie obrazy są najczęściej wrzucane, a potem… spróbuj zrobić coś innego. Musisz mieć świadomość najnowszych trendów i mód, ale nie musisz za nimi ślepo podążać. Dbaj o to, by Twoje portfolio było zawsze aktualne, ale pamiętaj też o tym, że oryginalne spojrzenie na jakiś temat skuteczniej zwabi klientów.
Źródło: informacja prasowa, zdjęcia za Fotolia.com
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.