Pierwsze i najważniejsze: wysoka rozdzielczość nie jest wyznacznikiem jakości, a już na pewno nie najbardziej istotnym. Znaczenie ma tu wiele innych czynników, takich jak fizyczny rozmiar matrycy, jej konstrukcja, wielkość pojedynczych pikseli (i ściśle związana z tym światłoczułość) czy choćby wydajność algorytmów przetwarzania obrazu. Te aspekty będziemy poruszać w kolejnych tekstach – dziś skupiamy się wyłącznie na rozdzielczości i jej wpływie na fotografię.
Najprostszy dowód na poparcie tezy o wyższości innych aspektów nad megapikselami? Zrób zdjęcie 8-megapikselowym telefonem i porównaj je z fotografią wykonaną lustrzanką z matrycą o niższej rozdzielczości. I co – które lepsze?
Prosta rzecz – mając kadr 16-megapikselowy, możemy go względnie swobodnie przycinać, a potem i tak uda się go wydrukować w sporym rozmiarze. Dzięki temu otrzymujemy możliwość swobodnego kadrowania, pozwalającego na – chociażby – komfortowe dobieranie proporcji, stosunków boków czy układania kompozycji wedle własnego widzimisię.
Dysponując sprzętem wysokiej klasy możemy również przycinać zdjęcie w zdecydowanie większym stopniu, wydobywając z kadru detale niewidoczne na pierwszy rzut oka. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie Land Rovera Evoque, wykonane w Ojcowskim Parku Narodowym – kadrując sprzętem o niższej rozdzielczości, nie bylibyśmy w stanie wykonać takiego zbliżenia na tablicę rejestracyjną.
Im nowszy aparat, tym – w większości przypadków – wyższą rozdzielczością się cechuje. To, z kolei, przy odpowiedniej klasie sprzętu, zapewni nam zdecydowanie więcej szczegółów zachowanych na fotografii.
Jasne, zależy to również od dobranej czułości ISO, od warunków oświetleniowych i wielu innych czynników; ale jeśli porównamy fotografię 10-megapikselową i 16-megapikselową, wykonaną w identycznych okolicznościach dwoma takimi samymi aparatami, to siłą rzeczy ta druga będzie bogatsza w detale.
Zalety zaletami, ale im większa rozdzielczość, tym większy fizyczny rozmiar pliku. Twój dysk, przyzwyczajony do niewielkich, 6-megapikselowych zdjęć, po przesiadce na aparat 24-megapikselowy może doświadczyć nagłego kurczenia się. Miejsce zacznie znikać w takim tempie, że przestanie istnieć, zanim się obejrzysz – równie dobrze od razu może zainwestować w jakąś formę cyfrowego archiwum.
To samo dotyczy kart pamięci. Te niewielkie, 4-gigabajtowe nośniki wystarczą na kilkanaście, może kilkadziesiąt zdjęć; kupno bardziej okazałej karty SD czy CF okaże się nie komfortem, a koniecznością.
Scenariusz hipotetyczny: mamy dwa aparaty tej samej klasy, z matrycami wykonanymi w zbliżonej technologii, o zbliżonym rozmiarze fizycznym. Jeden z nich cechuje się rozdzielczością 12 megapikseli, kolejny – 36 megapikseli.
Siłą rzeczy, ten drugi sprzęt dysponuje większą ilością pikseli, ale pikseli o mniejszym rozmiarze. Muszą one wypełnić przecież tę samą przestrzeń, jaką w pierwszym przypadku zajmuje 12 milionów pikseli. Ma to bezpośrednie przełożenie na jakość zdjęć przy wyższych czułościach ISO – zdolności światłoczułe większego piksela są skuteczniejsze, niż piksela mniejszego, o czym powiemy sobie szerzej w kolejnych tekstach.
Idealnym przykładem ilustrującym ten problem jest wprowadzenie przez Sony trzech modeli bezlusterkowców A7. To aparaty bardzo zbliżone – poza tym, że A7R ma matrycę 36-megapikselową, A7 – 24-megapikselową, a A7S matrycę 12-megapikselową.
Ten pierwszy idealnie sprawdzi się m.in. w studio, gdzie wykorzystujemy najczęściej czułości niższe, drugi jest najbardziej uniwersalnym sprzętem (korzystającym zarówno z rozdzielczości, jak i wyższych ISO), a trzeci króluje w nocy. W tym przypadku wszystko sprowadza się do potrzeb użytkownika.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Warto skorzystać i się pospieszyć. Przez krótką chwilę świetny program do zdjęć - ON1 Effects…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies