Jeśli znasz bardziej doświadczonego fotografa, spędź z nim trochę czasu
Fotografii ulicznej najbliżej do czystego reportażu; warto więc poznać kilka podstawowych zasad związanych zarówno z jednym, jak i drugim pojęciem. Nikt, natomiast, nie wpoi nam ich lepiej, niż ktoś bardziej doświadczony.
Sportowcy robią to przecież cały czas. Szukają doświadczonych trenerów, którzy pomagają przenieść ich umiejętności na kolejny poziom
– Kristian Leven, fotograf z Londynu
Naucz się szanować granice – dzięki temu będziesz wiedział, kiedy je przekroczyć
Nie chodzi o to, by zdobyć zdjęcie za wszelką cenę. Teoretyczny dylemat reportażu („Pomóc? Czy dalej fotografować?”) nie powinien mieć żadnego odzwierciedlenia w świecie rzeczywistym; życie ludzkie jest przecież cenniejsze od najlepszego kadru. Wbrew pozorom, w miejskiej fotografii ulicznej również taka sytuacja może się wcześniej czy później przydarzyć.
Jeśli natomiast chodzi o dokumentowanie zwykłych przechodniów – nie musimy się niczego obawiać. Najczęściej warto podchodzić jak najbliżej, bo tylko to zapewni nam charakterystyczną perspektywę. Dzięki takiemu założeniu osoba patrząca na Twoją fotografię poczuje się jej częścią.
Czasami zbyt bliskie podejście będzie wiązać się z inwektywami
Poza „dziwakami” i „wariatami” możecie usłyszeć wiele innych, równie malowniczych określeń rzucanych w stronę Waszej osoby. Sami będziecie zapewne czuć się z początku nieswojo – ale to podeście mija dość szybko.
We wprawieniu się w fotografię uliczną pomóc może proste ćwiczenie. Znajdź sobie atrakcyjne fotograficznie miejsce i stań naprzeciwko. Stań – i stój, oczekując na kolejnych przechodniów, których możesz zachować na kliszy. Po kilkunastu zdjęciach zauważysz, że mało kto w ogóle zwraca na Ciebie uwagę. To, z kolei, pomoże Ci się przekonać do bardziej angażującej fotografii.
Stała ogniskowa wymaga ruchu
Zostaw zoom w domu i podepnij do aparatu standardową lub szerokokątną „stałkę”. Tylko w ten sposób będziesz w stanie odpowiednio skupić się na swojej fotografii ulicznej – nie będziesz polegać na wygodzie zmiennej ogniskowej. Do każdego tematu będziesz musiał fizycznie podejść, szukając jak najlepszego kadru, jak najlepszej perspektywy.
Puryści będą krzyczeć, ale czasem takie rozwiązanie jest lepsze
Wiele osób koncentrujących się na fotografii ulicznej nigdy nie wybaczyłaby sobie takiego ingerowania w scenę – niekiedy jednak warto podejść do interesującego nas człowieka i, po prostu, spytać o pozwolenie na wykonanie zdjęcia. To zwykła grzeczność, która może dodatkowo obrodzić udanym, pozowanym kadrem.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies