Pamiętaj!
Jeśli nie dysponujesz zintegrowaną w aparacie poziomicą, możesz mieć drobny problem z uzyskaniem idealnie prostej linii horyzontu – chyba, że jesteś jedną z osób z wrodzonym talentem.
Alternatywnie, możesz skorzystać z poziomicy wbudowanej w statyw bądź siatki pomocniczej, jaką zauważysz w wizjerze czy na ekranie LCD. Jeśli wszystkie te sposoby zawiodą – zawsze pozostaje Ci prostowanie w postprodukcji.
Każdy element kadru powinien być ostry
Jeśli zależy Wam na tradycyjnej fotografii krajobrazowej, warto zadbać o odpowiednią głębię ostrości. Chcąc zachować w polu ostrości każdy element kadru – i dysponując prostym aparatem – najlepiej będzie przestawić sprzęt w odpowiedni tryb automatyczny, dobierający właściwą wartość przysłony.
Pracując z bardziej zaawansowanym korpusem należy już poznać pojęcie odległości hiperfokalnej. Czasem nawet maksymalne domknięcie przysłony nie zapewni nam takich efektów.
Ustawienie ostrości hiperfokalnej nie polega na manualnym wyostrzeniu na nieskończoność – wówczas nieostre może być wszystko przed rzeczoną nieskończonością. Jeśli, natomiast, punkt ostrości ustawimy bliżej aparatu, będziemy w stanie ustawić ostrość i przed, i za tym punktem. Warto więc patrzeć na skalę odległości widoczną na obiektywach. Pracę ułatwi Wam również na pewno DOFMaster, czy kalkulator do obliczania odległości w zależności od użytkowanego aparatu, obiektywu i dobranej przysłony.
Statyw zawsze warto mieć przy sobie
Domknięta przysłona i – często – nieidealne warunki oświetleniowe sprawiają, że niezbędne staje się korzystanie z dłuższych czasów naświetlania. Trudno jest wówczas uzyskać nieporuszone zdjęcia, jeśli nie mamy na czym naszego sprzętu oprzeć – a każdy chce chyba uniknąć podbijania czułości ISO.
Dlatego zatem warto mieć ze sobą nawet najbardziej lichy, marny i źle wykonany statyw. Nie musicie od razu kupować topowego modelu za kilkaset złotych – zwłaszcza, jeśli nie jesteście pewni, czy to właśnie zdjęcia krajobrazu staną się Waszą ulubioną dziedziną.
Unikaj „płaskiego” oświetlenia
W fotografii światło jest ważne. W fotografii krajobrazu – jeszcze ważniejsze, bo mamy bardzo małe możliwości jego modulacji. Odpowiednio padające promienie słoneczne są w stanie odpowiednio podkreślić kolorystykę scenerii, wydobyć jej kontury.
A co robić, jeśli żyjemy – przykładowo – w Szkocji i Słońca mamy jak na lekarstwo? Cóż, można eksperymentować z fotografią czarno-białą, własnoręcznie dodając dynamiki w postprodukcji.
Pamiętaj o odpowiednim rozlokowaniu elementów w kadrze
Najważniejsze będą cztery aspekty:
Oczywiście trudno będzie zastosować wszystkie naraz, ale już wykorzystanie jednej z tych zasad pozwoli na uatrakcyjnienie fotografii.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dobry aparat do 3000 zł? To możliwe. Dysponując niewielką na dzisiejsze czasy kwotą można kupić…
Nikon Z5II to następca króla budżetowych pełnych klatek. W nowym korpusie jest nowocześniej i bardziej…
Canon tworzy aparat z myślą o filmowcach, który został naprawdę nieźle wyceniony. Ma przy tym…
Kompaktowy aparat, ale jednak zaawansowany i o dużych możliwościach. Szczególnie filmowych. Oto Canon PowerShot V1.…
Wybieramy najlepsze aparaty, które można kupić za mniej niż 5 tys. zł. Jaką lustrzankę lub…
TTArtisan AF 14mm F3.5 ASPH ED Pancake to obiektyw, który dedykowany jest do aparatów APS-C…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies