Pamiętaj!
Jeśli nie dysponujesz zintegrowaną w aparacie poziomicą, możesz mieć drobny problem z uzyskaniem idealnie prostej linii horyzontu – chyba, że jesteś jedną z osób z wrodzonym talentem.
Alternatywnie, możesz skorzystać z poziomicy wbudowanej w statyw bądź siatki pomocniczej, jaką zauważysz w wizjerze czy na ekranie LCD. Jeśli wszystkie te sposoby zawiodą – zawsze pozostaje Ci prostowanie w postprodukcji.
Każdy element kadru powinien być ostry
Jeśli zależy Wam na tradycyjnej fotografii krajobrazowej, warto zadbać o odpowiednią głębię ostrości. Chcąc zachować w polu ostrości każdy element kadru – i dysponując prostym aparatem – najlepiej będzie przestawić sprzęt w odpowiedni tryb automatyczny, dobierający właściwą wartość przysłony.
Pracując z bardziej zaawansowanym korpusem należy już poznać pojęcie odległości hiperfokalnej. Czasem nawet maksymalne domknięcie przysłony nie zapewni nam takich efektów.
Ustawienie ostrości hiperfokalnej nie polega na manualnym wyostrzeniu na nieskończoność – wówczas nieostre może być wszystko przed rzeczoną nieskończonością. Jeśli, natomiast, punkt ostrości ustawimy bliżej aparatu, będziemy w stanie ustawić ostrość i przed, i za tym punktem. Warto więc patrzeć na skalę odległości widoczną na obiektywach. Pracę ułatwi Wam również na pewno DOFMaster, czy kalkulator do obliczania odległości w zależności od użytkowanego aparatu, obiektywu i dobranej przysłony.
Statyw zawsze warto mieć przy sobie
Domknięta przysłona i – często – nieidealne warunki oświetleniowe sprawiają, że niezbędne staje się korzystanie z dłuższych czasów naświetlania. Trudno jest wówczas uzyskać nieporuszone zdjęcia, jeśli nie mamy na czym naszego sprzętu oprzeć – a każdy chce chyba uniknąć podbijania czułości ISO.
Dlatego zatem warto mieć ze sobą nawet najbardziej lichy, marny i źle wykonany statyw. Nie musicie od razu kupować topowego modelu za kilkaset złotych – zwłaszcza, jeśli nie jesteście pewni, czy to właśnie zdjęcia krajobrazu staną się Waszą ulubioną dziedziną.
Unikaj „płaskiego” oświetlenia
W fotografii światło jest ważne. W fotografii krajobrazu – jeszcze ważniejsze, bo mamy bardzo małe możliwości jego modulacji. Odpowiednio padające promienie słoneczne są w stanie odpowiednio podkreślić kolorystykę scenerii, wydobyć jej kontury.
A co robić, jeśli żyjemy – przykładowo – w Szkocji i Słońca mamy jak na lekarstwo? Cóż, można eksperymentować z fotografią czarno-białą, własnoręcznie dodając dynamiki w postprodukcji.
Pamiętaj o odpowiednim rozlokowaniu elementów w kadrze
Najważniejsze będą cztery aspekty:
Oczywiście trudno będzie zastosować wszystkie naraz, ale już wykorzystanie jednej z tych zasad pozwoli na uatrakcyjnienie fotografii.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies