National Geographic przygotowało listę 10 najlepszych aparatów – bezlusterkowców i kompaktów – dla podróżników. Jesteście ciekawi, jakie modele się na niej znalazły?
Fujifilm X-T1
Premium z segmentu APS-C
Specyfikacja: 16 MP, APS-C, ISO 100-25600, ekran 3″, zintegrowany wizjer, tryb seryjny 8 kl./s, migawka 1/4000s, 129 x 90 x 47 mm, 440 g
Fujifilm X-T1 zajmuje pierwsze miejsce na liście najlepszych aparatów dla podróżników według magazynu National Geographic. Redakcja doceniła sprzęt przede wszystkim za optymalną jakość obrazu przy jednoczesnym zachowaniu mniejszych rozmiarów i akceptowalnej ceny.
Jest stylowy, ma klasę, przypomina aparaty z poprzedniej epoki – ale zamiast wizjera pentapryzmatycznego, u góry znajdziemy doskonałe rozwiązanie elektroniczne. X-T1 jest przy tym szybki – autofocus, przeglądanie zdjęć czy sama migawka, wszystko działa tu tak, jak powinno
Fujifilm X-E2
Styl to nie wszystko
Specyfikacja: 16 MP, APS-C, ISO 100-25600, ekran 3″, zintegrowany wizjer, migawka do 1/4000 s, tryb seryjny 7 kl./s, 129 x 75 x 37 mm, 350 g
Czym stylowy Fujifilm X-E2 ujął redakcję amerykańskiego National Geographic? Przede wszystkim wymiarami, jakością dostępnej optyki i procesora obrazu:
Mniejsza i lżejsza wersja X-Pro1, pozbawiona wizjera optycznego, ale oparta na tej samej matrycy X-Trans CMOS. Cenić należy go za niewielkie wymiary, świetną, systemową optykę i świetne JPEG-i prosto z aparatu
Panasonic Lumix GH4
Filmowy specjalista
Specyfikacja: 16 MP, 4/3 Live MOS, ISO 100-25600, ekran 3-calowy, uchylany, zintegrowany wizjer, tryb seryjny do 5 kl./s, migawka do 1/8000 s, 123 x 71 x 55 mm, 492 g.
Lumix GH4 wynosi filmy nakręcane bezlusterkowcami na zupełnie inny poziom, oddając użytkownikowi do dyspozycji pełną, ręczną kontrolę i multum formatów, z których może swobodnie wybierać.
Lumix GH4 to całkowicie nowa klasa filmów nagrywanych aparatami cyfrowymi. Rejestruje wszystko nie tylko w wysokiej rozdzielczości 4K, ale też z odpowiednim klatkażem. Jeśli szukasz niedrogiego rozwiązania do zapisywania klipów w jak najlepszej jakości, to na GH4 się nie zawiedziesz
Panasonic Lumix GX7
Dla zaawansowanych, którzy stawiają funkcjonalność ponad formą
Specyfikacja: 16 MP, 4/3 Live MOS, ISO 100-25600, ekran 3-calowy, uchylany, zintegrowany wizjer, tryb seryjny do 5 kl./s, migawka do 1/8000 s, 123 x 71 x 55 mm, 492 g.
Panasonic Lumix GX7 łączy dobrodziejstwa fotografowania i zaawansowanego filmowania, o czym przekonaliśmy się już w naszym teście.
Seria G jest ulubienicą fotografów od dobrych kilku lat. Te aparaty kocha się za ich niewielkie rozmiary i świetną jakość zdjęć – nie bez znaczenia pozostaje też szerokie zaplecze optyczne i dostępność akcesoriów dla tego systemu. Nawet nasi [National Geographic] fotografie z nich korzystają
Sony A6000
Szybki maluch
Specyfikacja: matryca APS-C 24 MP, ISO 100-25600, migawka 30-1/4000s, zdjęcia seryjne 11 kl./s, 120 x 67 x 45 mm, waga 344 g.
Ten niewielki bezlusterkowiec wyposażono w szybki układ autofocusu, błyskawiczny tryb zdjęć seryjnych i zintegrowany wizjer elektroniczny.
NEX-6 został zastąpiony właśnie przez A6000, zyskując na rozdzielczości i większej precyzji autofocusu. Szkoda tylko, że wizjer jest nieco gorszej rozdzielczości
Sony A7
Pełna klatka w skromnym korpusie
Specyfikacja: matryca 24 MP, FF, ISO 100-25600, 3-calowy ekran LCD, zintegrowany wizjer, tryb seryjny 5 kl./s, migawka do 1/4000 s, 127 x 94 x 48 mm, 465 gramów
Co na temat Sony A7 powiedzą fotografowie National Geographic?
Pełnoklatkowa matryca w malutkim, bezlusterkowym korpusie to coś, na co czekało wielu zawodowych fotografów. Sam sprzęt nie jest super-mobilny ze względu na konieczność używania ciężkich, współpracujących z 35-milimetrowym sensorem obiektywów, ale i tak jego gabaryty będą mniejsze, niż w lustrzankach.
Olympus TOUGH TG-3
Wszystkoodporny kompakt
Specyfikacja: matryca 16 MP, 1/2,3″ CMOS BSI, obiektyw 25-100 mm f/2,0-4,9, ISO 100-6400, 3-calowy ekran LCD, odporność na wodę, upadki i kurz, obudowa o wymiarach 112 x 66 x 31,2 mm przy wadze 247 gramów
Mała matryca nie przeszkadza TG-3 w zdobywaniu sporej popularności.
Rozmiar sensora to nie wszystko, bo Olympus TOUGH TG-3 nadrabia w innych segmentach. Jest kieszonkowych rozmiarów, jest całkowicie wodoodporny, wstrząsoodporny, odporny na niskie temperatury i kurz. Rozbudowano tu również oprogramowanie względem poprzednich generacji TOUGH TG, mamy też moduł Wi-Fi
Olympus OM-D E-M1
Bezlusterkowiec do zadań specjalnych
Specyfikacja: matryca 16 MP, Mikro Cztery Trzecie, ISO 100-25600, migawka 1/8000 s, 3-calowy ekran LCD, zintegrowany wizjer, uszczelniana obudowa o wymiarach 130 x 94 x 63 mm i wadze 497 gramów
National Geographic doceniło również Olympusa OM-D E-M1 – najbardziej flagowy bezlusterkowiec systemu Mikro Cztery Trzecie.
W dalszym ciągu wzorując się na stylistyce retro, Olympus produkuje aparaty małe, wysokiej klasy i zaawansowane technologicznie. Warto też zwrócić uwagę na szybkość autofocusu w E-M1, bo ta dorównuje większym systemom.
Ricoh GR
Mało znany, ale pożądany
Specyfikacja: matryca APS-C, 16 MP, obiektyw 28 mm f/2,8, migawka 1/4000 s, ekran 3″, wizjer opcjonalny, 117 x 61 x 35 mm, 245 g
Jeden z tak zwanych „kompaktów premium”, wyposażony w dużą matrycę i jasny, stałoogniskowy obiektyw.
Za czasów analogowych fotografowie chętnie chowali w kieszeni Ricoha GR1 – ot, na wszelki wypadek. Był dość niewielki, a jego obiektyw o ogniskowej 28 mm uznawano za jeden z bardziej udanych. Teraz podobny zabieg widzimy w cyfrowej odmianie tego sprzętu.
Sony RX10
Aparat do wszystkiego
Specyfikacja: matryca 1″, 20 MP, obiektyw 24-200 mm f/2,8, migawka 1/32000 s, ekran 3″, wizjer zintegrowany, 129 x 88 x 102 mm, 813 gramów
Sony RX10 jest bez wątpienia jednym z ciekawszych aparatów hybrydowych na rynku. Założenie to potwierdził nie tylko nasz test, ale również opinia specjalistów z National Geographic:
To aparat dla tych, którzy szukają sprzętu do wszystkiego, a nie chcą nosić ze sobą dodatkowych obiektywów. Pokrycie szerokiego zakresu ogniskowych i zachowanie stałej jasności f/2,8 pozwala na osiąganie zadowalających rezultatów nawet w słabym oświetleniu. Optyka jest tu świetna
Źródło: National Geographic
Kieszonkowe aparaty nie mogę uwierzyć, że zawodowcy rezygnują z lustra. A stara śpiewka, że lustro jest ciężkie i wielkie. Jeżeli do fotografowania podejdziemy tak samo jak do sprzętu takie same będziemy mieć efekty czyli na pół gwizdka.
I to ma być test aparatów do nurkowania czyli wodoodpornych? ooo ludzie!!!
Jeżeli chodzi o podróże po miastach bądź innych terenach z pierwiastkiem ludzkim najlepsze będą aparaty typu Sony RX10 lub Sony A7 jeśli zaś chodzi o wyprawy w tzw. dzicz czyli safari lub jakieś egzotyczne wyprawy najodpowiedniejsze według mnie będą aparaty Olympus TOUGH TG-3 i Sony A6000 głównie dlatego że aparaty te pomogą nam uchwycić moment oraz co jest plusem na takich wyprawach są dość odporne
lubie podroze ale nigdy ciezkiego lustra nie zabieram
a maly lekki porzadny kompakcik wygoda do kieszeni wejdzie nie zawadza ..
tagrag cegly na szyji dyndajacej – to zadna przyjemnosc
Wszystkich pogodzi Panaconic Lumix LX100 🙂