>
Kategorie: Poradniki

Fotografuj w czerni i bieli, a zapanujesz nad światłem i kompozycją

Porada dość specyficzna, ale i użyteczna – jeśli chcesz nauczyć się wykorzystywać światło, dbając jednocześnie o przeróżne aspekty kompozycji obrazu, warto wykorzystać ten prosty trik.


Wielu początkujących fotografów kolor może rozpraszać. Feeria barw – o ile niejednokrotnie atrakcyjna wizualnie – wcale amatorowi nie musi pomagać w opanowaniu podstaw, takich jak bazowa wiedza o wykorzystaniu światła czy poprawnej, książkowej kompozycji.

O ile w przypadku takich zdjęć kolor (lub jego brak) nie odgrywa większego znaczenia, to możecie różnicę odczuć przy bardziej skomplikowanych kadrach / fot. kentamabuchi, Flickr, CC

W tych dwóch ostatnich może Wam pomóc przełączenie aparatu w tryb czerni i bieli – czysto szkoleniowo. W ten sposób powinno się Wam całą uwagę skupić na odpowiednim rozmieszczaniu elementów w kadrze, czy to w zgodzie z trójpodziałem, złotym podziałem, kompozycją diagonalną bądź centralną. Nieistotne – bez intensywnych barw na pewno prościej będzie ustalić, który obiekt jest dominujący, a który należy przedstawić jako mniej istotny, bez przejmowania się jego kolorystyką.

Taki właśnie pomysł pojawił się na łamach The Phoblographer – i, moim zdaniem, warto przynajmniej spróbować. Sam wiedzę zdobywałem w sposób tradycyjny, natomiast bez cienia wahania przestawiłbym mój sprzęt w tryb monochromatyczny. Pamiętajcie, że nie chodzi o uzyskanie zdjęcia docelowego; fotografie zapisane przez większość zintegrowanych w cyfrówkach trybów B&W są raczej pozbawione kontrastu i służą wyłącznie do celów podglądowych. Wyjątkiem mogą być dedykowane tryby artystyczne, jak te znane z Olympusa czy Sony.

fot. Daniele Zedda, Flickr, CC

Oczywiście pojawia się tu kilka problemów technicznych, o które trzeba zawczasu zadbać. Jeśli Wasza fotografia opiera się na grze kolorów, to z góry ten zamysł odrzućcie – niepotrzebnie skomplikujecie sobie życie. Jeśli fotografujecie lustrzanką, to też łatwo nie będzie. W wizjerze optycznym zawsze będziecie widzieć kolory – jedynym wyjściem jest więc przełączenie się na tryb Live View. Kwestia ta odpada, rzecz jasna, przy modułach elektronicznych.

Jeśli tylko macie taką możliwość, fotografujcie w trybie RAW+JPEG. W ten sposób możecie z czystym sumieniem próbować metody kadrowania w czerni i bieli, a zachowywać jednocześnie pliki i zmodyfikowane, i surowe, z dostępnymi barwami.

Dajcie znać, czy zauważyliście jakieś różnice!

Źródło: The Phoblographer

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

SONY 85 mm f/1.4 GM II w naszych rękach. Portretówka marzeń (zdjęcia)

SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…

2024-09-23

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies