>

Sony A7S. Specjalista od wysokiej czułości

Stało się: Sony pokazało właśnie A7S – bezlusterkowiec, który będzie gratką i dla filmowców, i dla fotografów lubujących się w wysokich czułościach ISO. Przed Wami sprzęt z pełnoklatkową matrycą o pikselach wyraźnie większych, niż w przypadku A7 czy A7R.

Sony A7S – specyfikacja

Typ bezlusterkowiec
Wymiary 127 x 94 x 48 mm
Waga 489 g
Obudowa stop magnezu/plastik
Matryca pełnoklatkowa, Exmor CMOS
Rozdzielczość 12 MP
Czułość ISO 100-102400 (naturalna), 50-409600 (rozszerzona)
Przekątna ekranu 3″
Typ ekranu uchylany
Rozdzielczość 921 tys. punktów
Nagrywanie filmów AVC S 1080 60p (50 Mb/s), 30p (50 Mb/s), 24p (50Mb/s). 720 120p (50Mb/s), AVCHD 60p (28Mb/s), 60i (24Mb/s/17Mb/s), 24p (24Mb/s/17Mb/s)
mikrofon stereofoniczny
Zdjęcia seryjne tak
Stabilizacja obrazu nie
Migawka 30-1/8000s
Obsługa kart SD/SDHC/SDXC
Lampa błyskowa nie
Stopka akcesoriów tak
Wizjer elektroniczny, 2,36 mln pkt
Bateria Akumulator litowo-jonowy NP-FW50
Wydajność ok. 360 zdjęć wg CIPA
Nastawy automatyczne tak
Nastawy ręczne tak
Efekty tak
Inne Wi-Fi, USB, Mini HDMI (C), akcelerometr

Masz dobry pomysł? Wykorzystaj go jak najlepiej

„S” znaczy „sensivity”. A „sensivity” to „czułość”

Podstawową cechą Sony A7S jest szeroki zakres czułości, obejmujący w zakresie standardowym wartości od 100 do 102400, a w zakresie rozszerzonym od 50 do 409600 ISO. Co to znaczy? Ano tyle, że mamy do czynienia z bezlusterkowcem, który na papierze dorównuje Nikonowi D4S.

A7S jest aparatem konstrukcyjnie zbliżonym do A7 i A7R; prawdziwe zmiany zaszły jednak w środku. Z zewnątrz wszystko wygląda praktycznie identycznie, jeśli tylko nie liczymy niebieskiego dopisku „S”, widocznym na frontowym panelu, poniżej pierwszej litery alfabetu greckiego.

Nowy bezlusterkowiec ma być m.in. smakowitym kąskiem dla filmowców. Po pierwsze, za pośrednictwem gniazda HDMI mamy możliwość przesyłania 8-bitowego sygnału 4K z próbkowaniem 4:2:2 (30p) bez żadnych usterek czy tzw. pixel binningu. Sony zapowiedziało też, że A7S potrafi rejestrować klipy w jakości Full HD (1920 x 1080 pikseli) w standardzie 60p. Sekwencje 4K też nagramy, ale potrzebny będzie do tego zewnętrzny nośnik danych. I jeszcze jedno – nie jesteśmy już ograniczeni do standardu AVCHD, mogąc skorzystać z kodowania XAVC S.

Fotografom spodoba się na pewno wspomniana już na początku czułość ISO – o ile wykorzystanie wartości maksymalnej będzie mijało się z celem, tak faktyczna wydajność może wzrosnąć w porównaniu do testowanego przez nas A7R. Sony A7S również bazuje bowiem na matrycy pełnoklatkowej, ale o ograniczonej rozdzielczości. Mniejsza ilość megapikseli zapewnia większą ich powierzchnię, a większa powierzchnia elementów światłoczułych oznacza więcej informacji zapisywanych przez sensor. W skrócie – powinniśmy cieszyć się z jeszcze lepszego odwzorowania szczegółów w trudnych warunkach oświetleniowych.

Kompletne portfolio?

Jedno nie ulega wątpliwości – Sony ma pomysł

Japoński producent z całym impetem pokazuje, na co go stać. Zaawansowane funkcje filmowe, świetny pomysł z ograniczeniem rozdzielczości i sprzedawaniem aparatu fanatykom pracy przy świetle zastanym – Sony A7S to sprzęt szalenie ciekawy.

Ewentualne zastrzeżenia, czysto zresztą hipotetyczne, mogą dotyczyć autofocusu. W A7S pojawia się bowiem moduł z A7R, udoskonalony co prawda, ale w dalszym ciągu bliższy temu ostatniemu, niż standardowemu A7. Sony chwali się zwiększeniem czułości (do -4EV) nie mówiąc nic o poprawie szybkości. A to, przecież, jest w tego rodzaju korpusie jednym z kluczowych elementów.

Niemniej jednak nie można powiedzieć, że A7S nie należy do najciekawszych propozycji na rynku. Nam pozostaje tylko czekać na możliwość sprawdzenia jego możliwości.

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Black Friday i Cyber Monday 2024: najlepsze promocje na aparaty, obiektywy, akcesoria foto

Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…

2024-12-02

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies