>

Panasonic Lumix GH4, czyli bezlusterkowiec dla filmowców

Panasonic Lumix GH4, który ma spełniać wymagania wszystkich fotografujących i filmujących. W gruncie rzeczy chodzi zwłaszcza o tych drugich, tych, którym nie wystarcza ani GH3, ani GX7.

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

Cena GH4 nie jest jeszcze znana.

Panasonic Lumix GH3 – specyfikacja

Typ bezlusterkowiec
Wymiary 133 x 93 x 84 mm
Waga 560 g z baterią i kartą pamięci
Obudowa stop magnezu
Matryca 4/3, Live MOS, CMOS
Rozdzielczość 16 MP
Czułość ISO 200-25600
Przekątna ekranu 3″
Typ ekranu uchylany
Rozdzielczość 1.04 mln punktów
Nagrywanie filmów 4096 x 2160 (24p), 3840 x 2160 (24p, 25p, 30p), 1920 x 1080 (24p, 25p, 30p, 50p, 60p), 1280 x 720 (24p, 25p, 30p), MPEG-4/AVCHD
mikrofon stereofoniczny
Zdjęcia seryjne 12 kl./s
Stabilizacja obrazu nie
Migawka 60-1/8000s
Obsługa kart SD/SDHC/SDXC
Lampa błyskowa tak, pop-up
Hot-shoe tak
Wizjer EVF, 2,36 mln pkt, 0,67x
Bateria Akumulator litowo-jonowy
Wydajność ok. 500 zdjęć wg CIPA
Nastawy automatyczne tak
Nastawy ręczne tak
Efekty tak
Inne Wi-Fi, HDMI, USB, Mini HDMI (C), akcelerometr

Aparat filmujący w 4K. I nie tylko!

Panasonic aktualizuje flagową serię

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

Następcę GH3 wyposażono w matrycę Live MOS o rozdzielczości 16 megapikseli i wydajny procesor, który jest odpowiedzialny za najważniejsze zmiany w tym modelu. Przede wszystkim otrzymujemy opcję nagrywania w rozdzielczosci 4K, ale też wykonywania zdjęć seryjnych z szybkością 12 klatek na sekundę (w seriach do 40 plików RAW!). Konieczne będzie tylko aktywowanie trybu AF-S; ciągły autofocus ograniczy wspomnianą prędkość.

Wróćmy jeszcze do trybu filmowego, bo na to czekało najwięcej potencjalnych użytkowników. Aparat oferuje opcję rejestrowania wideo z jakością Cinema 4K (4096 x 2160, 24 kl./s) oraz QFHD (3840 x 2160, do 30 kl./s), zapisując materiał w formacie MOV lub MP4. Mamy też, rzecz jasna, opcję filmowania w Full HD z wysoką przepustowością 200 Mb/s (ALL-Intra) lub 100 Mb/s (IPB) bez ograniczeń czasowych. W zależności od preferencji będziemy mogli wybierać rozmaite formaty – od wspomnianych już MOV i MP4 po AVCHD Progressive i AVCHD.

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

Panasonic nie zapomniał też wspomnieć o systemie autofocusu ze zintegrowanym DFD (Depth from Defocus). Według producenta, czas ustawiania będzie skrócony, co umożliwi uzyskanie ostrzenia z szybkością ok. 0,07 sekundy. Panasonic przypomina, AF cechuje się teraz 49 polami w trybie Custom Multi.

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

Wizjer, Wi-Fi i NFC

Stawiamy na wygodę i nowoczesność? Na to wygląda

Nowy Lumix dysponuje wizjerem o wysokiej rozdzielczości. Mamy tu 2,36 mln punktów, co zapewni ostry i klarowny obraz – a takowy lubią i filmowcy, i fotografujący. Powiększenie to ok. 0,67x dla odpowiednika aparatu 35-milimetrowego; nie jest więc największe, ale do sporej części zastosowań powinno wystarczyć, zwłaszcza w połączeniu ze 100-procentowym pokryciem kadru. Kolejnym plusem jest 3-calowy wyświetlacz, obrotowy, dysponujący rozdzielczością 1,04 miliona punktów. A, i jeszcze jedno – obydwa rozwiązania oparto na energooszczędnych panelach OLED.

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

GH4 dysponuje ponadto modułami Wi-Fi i NFC, które umożliwią proste połączenie się z urządzeniami zewnętrznymi. Dzięki temu bez większego trudu uzyskamy kontrolę nad sprzętem posługując się smartfonem czy tabletem, co w przypadku bezlusterkowca zorientowanego na filmowanie nie jest bez znaczenia.

Ostatnia sprawa związana jest z minimalnym czasem otwarcia migawki – sporo modeli oferuje tylko 1/4000 sekundy, co przy fotografowaniu z jasnym, stałoogniskowym obiektywem, może wymagać założenia dodatkowego filtra szarego. Panasonic wyszedł problemowi naprzeciwko i – jak w GX7 – zadbał o czas równy 1/8000 sekundy.

Podsumowanie

Udana premiera. Bardzo udana

Panasonic Lumix GH4 / fot. Panasonic

Nowy Lumix to przede wszystkim duża moc obliczeniowa, większa, niż w przypadku innych bezlusterkowców. Wystarczyła do wyraźnego polepszenia trybu filmowego w Full HD, przełożyła się też na umożliwienie nagrywania w 4K.ie zapominajmy, ponadto, o trybie seryjnym na poziomie 12 klatek na sekundę z dużym buforem – to aspekty, obok których żaden fotografujący nie przejdzie obojętnie.

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies