>
Kategorie: LongformNewsy

Prawdziwych fotoreporterów już jest mało, a będzie jeszcze gorzej

Stowarzyszenie ASNE (American Society of News Editor) oszacowało, że w porównaniu z rokiem 2000 w gazetach codziennych zatrudnionych jest obecnie tylko 43 procent fotoreporterów. To ogromna różnica, potwierdzająca aktualne tendencje. Niekoniecznie dobre.

fot. Rich Lam, Getty Images

Jednym z głośniejszych przypadków ostatnich lat było CNN. W 2011 roku stacja zwolniła 11 fotoreporterów. Przeniosła też cały dział graficzny, pomniejszając go trochę. Tłumaczenie? Rozwój fotografii mobilnej, coraz więcej „dziennikarzy obywatelskich”, którzy z wykorzystaniem telefonu są w stanie dostarczyć zdjęcie wyraźnie szybciej i taniej (czytaj: za darmo).

W czerwcu pisaliśmy o sprawie Chicago Sun Times; wydawca dziennika wymówił umowy aż 28 fotoreporterom, pozbawiając etatu każdego pracownika redakcji, który na co dzień przemieszczał się po mieście ze służbowym aparatem. Wśród zwolnionych fotografów był m.in. laureat nagrody Pulitzera. Powód? „Czytelnicy poszukują nowych materiałów wideo (…) Niedługo rozpoczniemy kurs fotografii dla naszych pracowników (…) z wykorzystaniem iPhone’ów będą mogli tworzyć zdjęcia i filmy (…) Planujemy przeprowadzić warsztaty z montażu (…)”

World Press Photo 2010 / fot. Kent Klich

To tylko dwa przypadki z ostatniego czasu. American Society of News Editors szacuje, że katastrofa jest nieodwracalna; dla amerykańskich redakcji pracuje już mniej niż połowa fotoreporterów (w zestawieniu z rokiem 2000). Ale nie jest to związane tylko z „demokratyzacją technologii”. Tu chodzi o podejście.

Prasa umiera. Nikt tego nie chce, ale tak jest. Amerykański Newsweek w całości przeniósł się na tablet. Olano druk. Bo za drogo, bo nieopłacalne, bo bez sensu. Teraz stawia się na interaktywność – i teoretycznie powinniśmy ten trend wspierać, ale…

Dobrej fotografii nic nie zastąpi. Nie mówię przy tym o frazesach pokroju „zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów”. Mówię o ludziach, którzy całe swoje życie poświęcili na naukę kadrowania, na zmarnowanie setek rolek filmów, na zużycie kilkunastu korpusów cyfrowych. Poziom światowej fotografii jest niesamowicie wysoki, czego dowodzą konkursy typu World Press Photo, polskie Grand Press Photo i inne imprezy poświęcone reportażowi. Nie można doprowadzić do tego, by sprawa stała się niszowa.

Te zdjęcia robią ci sami ludzie, którzy na co dzień pracują (albo, nie daj Boże, pracowali) w gazetach. Ci sami, którzy publikują na blogach typu Big Picture, dostarczając nam wizualnych perełek z każdej większej imprezy, z każdego istotnego wydarzenia. Fotografia kreacyjna i reklamowa to nie wszystko; jeśli każdy zajmie się tak dosłownym zarabianiem pieniędzy, to nikt już nie będzie rejestrować rzeczywistości na stosownym poziomie. Fotografowie wcześniej czy później nie będą mieli innej możliwości, skoro z prawdziwego reportażu coraz trudniej jest wyżyć.

Zwycięskie zdjęcie World Press Photo 2010 / fot. Pietro Masturzo

Sama fotografia mobilna też nie jest problemem. Clue sprawy jest to, że jeśli potrafisz fotografować lustrzanką, to i telefonem zrobisz dobre zdjęcie. Dlatego też nie jestem w stanie słuchać kolejnych informacji o „szkoleniu pracowników”, o „nauczaniu”. Profesjonalista świetne zdjęcie zrobi nawet garnkiem. Amator – nie.

Miłość do zdjęć bierze się z ich długoletniego oglądania; jeśli taki czy inny redaktor nie miał styczności z dobrą fotografią, to żadne warsztaty mu nie pomogą. Najważniejsza jest chęć i złapanie przysłowiowego bakcyla, podczas gdy „zakładowa edukacja” kojarzy się raczej z przykrą koniecznością. Ze zmuszania nic dobrego jeszcze nie wyniknęło.

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies