Poradnik przygotowany we współpracy z Fripers.pl
Decyzja zapadła – rozpoczynamy przygodę z fotografią studyjną! Pytanie: Czego potrzebuję, żeby zacząć? Profesjonalne oświetlenie studyjne to praktycznie nieskończona ilość opcji – zarówno pod względem doboru kompatybilnych elementów jak i ich konfiguracji – dlatego stawiając pierwsze kroki musimy podjąć kilka trafnych wyborów związanych także ze stylem fotografii, któremu będziemy chcieli poświęcić najwięcej uwagi. Aby ułatwić nieco zadanie, proponujemy rozwojowy set złożony z podstawowych elementów niezbędnych w pierwszym portretowym atelier.
Lampa Jinbei DM2 300 Ws
Lampa Jinbei DM2 to znakomity kompromis między niewielką ceną, a bardzo szerokimi możliwościami. Seria DM2 wyróżnia się przede wszystkim dużą skalą płynnej regulacji mocy – aż do 1/64 (tak duży zakres bardzo przydaje się gdy potrzebujemy wyraźnie ograniczyć efektywną moc lampy). DM2 wyposażona jest także w najbardziej popularny, bowensowski standard mocowania akcesoriów, który znacznie ułatwia dobór modyfikatorów z szerokiej oferty producentów zarówno niezależnych jak i systemowych. Szybki czas ładowania do pełnej mocy i niewielkie gabaryty stawiają tę lampę na dobrej pozycji jako godną uwagi alternatywę dla droższych produktów. Dodatkowo – prawdziwym udogodnieniem dla początkujących w studio jest tryb pracy żarówki pilotującej, której moc zmienia się proporcjonalnie do ustawionej mocy lampy.
Już przy pomocy jednej lampy błyskowej możemy poprawnie oświetlić nawet całą postać, jednak możliwości pracy z pojedynczym źródłem światła są mocno ograniczone, dlatego na początek polecamy zaopatrzyć się w dwie lampy jako optymalne minimum.
Statyw Oświetleniowy Freepower 293 cm
Do pierwszych lamp w studio całkowicie wystarczy prosty stabilny statyw o wystarczająco dużym zasięgu, by swobodnie „zaświecić” na stojącego modela z góry lub z dołu. Dzięki prostemu systemowi składania statyw błyskawicznie jest gotowy do pracy (zwłaszcza jeśli ograniczona przestrzeń zmusza nas do składania całego studia po każdej sesji).
Czasza · mocowanie Bowens
Wiele lamp studyjnych standardowo wyposażonych jest w czaszę zwaną potocznie „garnkiem” – niewielki gabarytowo modyfikator, kierujący światło palnika na wprost, jak reflektor, dający dość ostre światło, które sprawdza się jako oświetlenie tła, lub jako kontra (oświetlenie tylne, zwykle ustawione za plecami modela) dla światła głównego. Dobrze wybrać taki model czaszy, który ma otwór umożliwiający zamontowanie dodatkowo parasolki (tzw. czasza portable).
Softbox 70×100 cm · mocowanie Bowens
Światło w softboxie odbija się od wewnętrznych ścian i „wydostaje” się na zewnątrz przez dyfuzyjną półprzeźroczystą powierzchnie rozpraszającą. Dzięki temu światło lampy, zostaje zmiękczone, a jednocześnie ukierunkowane. Do maksymalnego ograniczenia kąta padania światła służy softbox z gridem (inaczej: plastrem miodu – czyli czarną siatką montowaną na zewnętrznej stronie dyfuzora), który kieruje światło tylko na wprost modyfikatora.
Jeżeli nasz początkowy budżet jest wyjątkowo ograniczony, możemy tymczasowo zastąpić softbox białą parasolką dyfuzyjną, musimy się jednak liczyć ze sporymi stratami światła, oraz dość ograniczoną kontrolą nad ogólnym oświetleniem sceny.
Sieciowy wyzwalacz radiowy
Niezawodnym sposobem wyzwalania lamp w studio są sieciowe wyzwalacze radiowe. Nadajnik zamontowany na stopce aparatu w momencie wciśnięcia spustu migawki wysyła informację do odbiornika (zamontowanego na lampie) synchronizując błysk z otwarciem migawki w aparacie. Druga lampa wyposażona w fotocelę (czujnik reagujący na światło) wyzwoli się w tym samym momencie. Jeżeli z jakichś powodów lampa nr 2 nie będzie reagowała na błysk (np. gdy pracujemy w bardzo jasnym pomieszczeniu) także do drugiej lampy i każdej kolejnej możemy dokupić dodatkowy odbiornik kompatybilny z zestawem.
Tło – zestaw Mini Atelier z tłem
Jako tło do zdjęć możemy wykorzystać białą lub jasnoszarą ścianę o idealnie gładkiej powierzchni. Jeśli jednak nie dysponujemy taką ścianą, niewielki zestaw zawieszenia teł oparty na dwóch statywach i poprzeczce wystarczy by zamontować tło w dowolnym miejscu na czas sesji. 165 cm szerokości tła wystarczy by swobodnie fotografować popiersie dorosłego człowieka – gdy w grę wchodzi kadrowanie całych postaci zdecydujmy się na zestaw z szerszym tłem (275 cm).
Jeśli oczekujemy lepszej jakości, a budżet na to pozwala – warto dołożyć do tła kartonowego (np. Savage) – chociaż cena jest znacznie wyższa, inwestycja zwraca się w komforcie pracy i efekcie końcowym.
Na podstawie aktualnych cen polecanych w tym artykule produktów, obliczyliśmy orientacyjny koszt niewielkiego, mobilnego studia „na start”. Wszystkie propozycje podyktowane są nie tylko stosunkiem jakości do ceny, ale także możliwością łatwej rozbudowy zestawu do profesjonalnego studia.
Suma: 1429 zł
- Lampa DM2 x2: 918 zł;
- Czasza: 0 zł (w sklepie Fripers.pl gratis do lampy);
- Statyw x2: 142 zł;
- Softbox 70×100: 129 zł;
- Sieciowy wyzwalacz radiowy: 119 zł;
- Tło Mini Atelier: 121 zł.
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
koniecznie na początek są potrzebne dwie lampy ? czy wystarczy lampa z softboxem ?
Dwie lampy dają dużą większą elastyczność, stąd lepiej od razu zainwestować w komplet. Pozdrawiam