Wydaję mi się, że przy coraz bardziej rozwijających się automatycznych funkcjach aparatów fotograficznych, które wraz z kolejnymi modelami stają się coraz lepsze, a wykonywanie zdjęć staje się rzeczą bardzo intuicyjną, zapominamy o najważniejszym – o możliwości samodzielnego wprowadzania wszystkich ustawień.
Przysłona i migawka . Bazą dla fotografii są zależności pomiędzy ich wartościami- tak powstaje obraz fotograficzny. Odpowiednie ustawienia wartości przysłony w stosunku do czasu naświetlania daje nam obraz poprawnie naświetlony.
Migawki stosowane w aparatach dzielą się w większości na dwa rodzaje: migawkę centralną i szczelinową. Migawka centralna zbudowana jest z listów zachodzących na siebie. Umieszczona jest zwykle w obiektywie i stosuję się ją w aparatach kompaktowych, z niewymiennymi obiektywami, bądź w aparatach średniego formatu. Najkrótszy czas, jaki jesteśmy w stanie osiągnąć z tego typu migawką, wynosi 1/1000 sekundy. Natomiast migawka szczelinowa, składa się z płóciennych lub metalowych zasłonek położonych tuż przed materiałem światłoczułym (matrycą, bądź kliszą). Ten typ migawki stosuje się zwykle w aparatach o wymiennych obiektywach (lustrzankach cyfrowych, bądź analogowych). Działanie jej odbywa się na zasadzie przesuwania się owych zasłonek. W momencie przyciśnięcia spustu migawki, pierwsza z zasłonek zaczyna się przesuwać, odsłaniając materiał światłoczuły, a druga po pewnym czasie zaczyna się zamykać. Zastosowanie tego typu rozwiązania pozwala na uzyskanie bardzo krótkich czasów naświetlania, które mogą sięgać aż 1/12000 s. Czasy otwarcia migawki zwykle skracane są o połowę, tworząc ciąg czasów, które możliwe są do osiągnięcia w danym typie aparatu ( 2s, 1s, 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/16s, 1/32 s itd.).
Przysłona, jest to otwór względny, przez który wpada światło do aparatu, naświetlając materiał światłoczuły. Umiejscowiona jest w obiektywie aparatu i decyduje o natężeniu światła wpadającego. Im większa liczba przysłony np. F/22, tym otwór ma mniejszą średnicę, a zatem mniej światła wpada do aparatu. Analogicznie, im niższa wartość przysłony np. F/2.8, tym więcej światła dociera do środka naszego aparatu. Wartości przysłony to zwykle taki ciąg liczb: 1, 1.2, 1.4, 1.8,
Wiedza na ten temat jest ważna, gdyż odpowiednio dobrane wartości przysłony i migawki, decydują o
Namawiam zatem wszystkich do korzystania z funkcji Manual. Róbcie jak najwięcej eksperymentów z czasami naświetlania i różnymi wartościami przysłony, a wasze zdjęcia będą lepsze, bo zrozumienie tej podstawowej zależności, jest pierwszym krokiem do świadomego fotografowania.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies