Sony Cyber-shot HX300 jest zaawansowanym megazoomem, uzbrojonym w przeszło 20-megapikselową matrycę. Jako następca HX200V posiada podobną funkcjonalność, ale został uzbrojony w mocniejsze podzespoły. Jeśli jesteście ciekawi, jak kompakt sprawdza się w praktyce, zapraszam do lektury naszej maniaKalnej recenzji.
Aparat przypomina raczej lustrzankę, niż kompakt.
Projektanci nadali HX300 typową dla aparatów hybrydowych, masywną formę. Na pierwszy rzut oka nie można się jednak pozbyć wrażenia, że patrzymy na lustrzankę. Jest to głównie zasługa dużego gripu oraz potężnego obiektywu. Sprzęt charakteryzuje się przy tym odczuwalną wagą. Wzornictwo nie jest nudne. Obudowa obfituje w wyokrąglenia, profilowane elementy oraz łagodne łuki. Dominuje czarna kolorystyka poprzetykana biały oznaczeniami funkcji.
Jakość wykonania stoi na ponadprzeciętnym poziomie. W budowie przeważa utwardzany, nakrapiany plastik, a kluczowe dla ergonomii pracy punkty, zostały ogumione. Poszczególne elementy są jednak dobrze spasowane, a ruchome części nie są obluzowane. Obudowa nie skrzypi podczas fotografowania, choć materiał z pewnością będzie się wycierał. Spust migawki oraz zatrzaski działają należycie. Kompakt sprawia wrażenie solidnego i wytrzymałego. Wątpliwości budzi jedynie zabezpieczenie komory baterii – zbyt łatwo je otworzyć podczas pracy.
[nggallery id=110 template=techmaniak]
Ergonomia pracy jest w pełni zadowalająca. Wyprofilowany grip zapewnia pewny uchwyt, a projektanci pogłębili sylwetkę zostawiając wystarczająco dużo miejsca dla naszych palców. Łatka na tylnym panelu posłuży jako miejsce spoczynkowe dla kciuka. Przyciski są rozlokowane sensownie. Pochylona do dołu dźwignia zoomu oraz spust migawki jest w bezpośrednim zasięgu palca wskazującego. Pozostałe przyciski i kontrolery są zaś odpowiednio duże i wyraźnie oznaczone, by ich obsługa nie sprawiała żadnego kłopotu. Możemy też liczyć na uchylny ekran.
Koło trybów ma 11 przystanków, interfejs użytkownika oferuje zaś bezpośredni dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji, przy czym jeden przycisk możemy dowolnie skonfigurować. Wśród elementów nawigacyjnych nie znajdziemy obręczy – po cyfrowym menu będziemy się poruszać za pomocą guzików. Nie zabraknie natomiast pierścienia nastaw ulokowanego w prawym górnym rogu, na specjalnie wyprofilowanej wypukłości obudowy. Oprogramowanie jest bezawaryjne, chociaż już po kilku minutach pracy z urządzeniem większość użytkowników będzie narzekać na płynność nawigacji.
Akumulator umożliwia zrobienie przeszło 310 zdjęć na jednym ładowaniu.
Za zasilanie odpowiada akumulator litowo-jonowy NP-BX1, o pojemności 1240 mAh (3,6V, 4,5 Wh). Producent wycenia wydajność baterii na około 310 zdjęć na jednym ładowaniu. Bez trudu przebiłem ten wynik o 50 zdjęć, kilka minut filmu i aktywne korzystanie z funkcji kompaktu. To solidny, ponadprzeciętny wynik, który pozwoli nam na dłuższy fotospacer.
Aparat został uzbrojony w lampę błyskową w standardzie pop-up. Przed jej użyciem będziemy musieli ją podnieść wciskając spust zatrzasku unieruchamiającego. Możemy wybrać jeden z pięciu scenariuszy pracy. Błysk charakteryzuje się dużą mocą. Doświetli obiekty znajdujące się w zasięgu 0,3 – 12,4 metrów od aparatu, przy szerokim kącie.
bez lampy błyskowej | lampa błyskowa |
Aparat może się pochwalić przejrzystym ekranem LCD.
Sony Cyber-shot HX300 został uzbrojony w ruchomy ekran LCD osadzony na jednobiegunowych szynach umożliwiających odchylenie w górę lub w dół. Wyświetlacz ma format 4:3, przekątną 3 cali i charakteryzuje się wsoką rozdzielczością 921.600 pikseli. Wyświetlany materiał jest wyraźny i przejrzysty. Kolorystyka jest wiernie odwzorowana. Z poziomu dedykowanego przycisku możemy wybrać jeden z trzech trybów wyświetlania informacji.
[nggallery id=112 template=techmaniak]
Ponadto możemy skorzystać z wizjera EVF. Celownik charakteryzuje się jednak niską rozdzielczością i niską częstotliwością odświeżania. Przyda się jednak do kadrowania w ostrym słońcu. Tuba wizjera wystaje poza obrys obudowy, co znacznie ułatwia korzystanie. Nie znajdziemy tu jednak ani czujnika zbliżeniowego, ani też gumowej nakładki.
Użyteczny zakres czułości kończy się na ISO 800.
Sercem testowanego aparatu jest matryca typu CMOS Exmor R w rozmiarze 1/2,3″, o rozdzielczości 20,4 megapikseli. Mamy dostęp do czułości z zakresu ISO 100 – 12800, a elektroniczna migawka pracuje w zakresie 30 – 1/4000 s. W kwestii optyki możemy liczyć na 50-krotne przybliżenie (oprogramowanie pozwala ponadto na 4-krotne przybliżenie cyfrowe). Sprzęt oferuje atrakcyjny zakres światłosiły (f/2,8–6,3). Szeroki kąt zaczyna się od 24 mm.
1200 mm*
|
zoom cyfrowy
|
* odpowiednik dla filmu 35 mm
Matryca wykorzystana w aparacie charakteryzuje się wysoką rozdzielczością, co skutkuje zwiększonym szumem cyfrowym, widocznym przy zbliżeniu odbitki do skali 1:1. Zakres użytecznych czułości dla fotografii codziennej kończy się na ISO 800, ale z powodzeniem możemy też korzystać z wyższych nastaw – dopiero przy ISO 6400 i ISO 12800, detale ulegają zbyt dużemu rozmyciu, a kolory przekłamaniu. Warto też zwrócić uwagę na zakres tonalny. Urządzenie nie prześwietla zdjęć i wydobywa z zacienionych miejsc odpowiednią ilość szczegółów. Optyka wypada na solidnym poziomie, będąc użyteczna zarówno przy szerokim kącie, jak i po maksymalnym zbliżeniu. Warto jednak pamiętać, że w ciepłe dni, kontury obiektów mogą być rozmyte jeśli zdecydujemy się korzystać z 50-krotnego zoomu (wynika to bezpośrednio z ruchu ciepłego powietrza).
Poniżej zaprezentowano kilka wybranych zdjęć testowych, zrobionych z pomocą aparatu Sony Cyber-shot DSC-HX300. Aby przejść do pełnowymiarowej fotografii w oryginalnej rozdzielczości, należy kliknąć w odpowiednią miniaturę. Aby następnie zapisać zdjęcie na dysku twardym, wybierz opcję Download the Original size.
ISO: 250; Migawka: 1/250 s; Przysłona: f/5,6; Ogniskowa: 845 mm |
Aparat został wyposażony w tryb PASM.
Uruchomienie urządzenia zajmuje 3 sekundy, zanim wykonamy pierwsze zdjęcie miną łącznie 3,5 sekundy. Między następnymi odstęp będzie trwać około 3 sekund. Pełna zmiana ogniskowej w zakresie 24-1200 mm zajmuje 3,5 sekundy, do czego trzeba doliczyć kolejne trzy, jeśli zdecydujemy się na zoom cyfrowy. W trybie zdjęć seryjnych możemy liczyć na szybkość 11,5 kl/s w pełnej rozdzielczości, ale możemy oczywiście skorzystać z wolniejszego trybu.
Na pokładzie aparatu znajdziemy optyczną stabilizację obrazu o średniej wydajności. Ostre zdjęcia z ręki, na przybliżeniu mogłem robić przy czasie 1/30 s. Autofocus bardzo szybko ostrzy obraz, przy czym możemy wybrać jeden z trzech scenariuszy pracy (w tym śledzenie obiektu). Przeskakujemy między nimi za pomocą środkowego przycisku manipulatora. Jako aparat zaawansowany, HX300 oferuje dostęp do pełnego trybu PASM. Jesteśmy co prawda ograniczeni widełkami przysłony, ale nawet wymagający użytkownicy będą raczej zadowoleni z tej funkcjonalności. Jedyne co w mojej ocenie wypadło słabo, to sposób w jaki rozwiązano przeskakiwanie pomiędzy poszczególnymi nastawami (kliknięcie pierścienia nastaw).
W czasie testu korzystaliśmy z kart Kingston SDHC 8GB Class 10.
Warto wspomnieć o usprawnieniach programowych. Reakcja na uśmiech to jedna z funkcji charakterystycznych dla aparatów Sony. Ponadto możemy skorzystać z opcji bracketingu z możliwością wybrania różnicy korekty ekspozycji, funkcji wzmocnienia lub zmniejszenia ostrości, czy też kontrastu. Z poziomu pierścienia trybów możemy wejść w tryb panoramy automatycznie sklejającej wykonane zdjęcia w jedną całość, a także w tryb fotografowania 3D.
Sony Cyber-shot DSC-HX300 został uzbrojony w szereg ciekawych efektów artystycznych.
Sony Cyber-shot DSC-H200, podobnie jak większość nowoczesnych aparatów, został wyposażony w zestaw artystycznych filtrów. Jest ich dziewięć i zostały zebrane w szybkim menu – są dostępne w trybach PASM. Znajdziemy wśród nich między innymi efekt aparatu zabawki oraz kolor selektywny. Nie zabraknie też możliwości „zwykłej” zmiany kolorystyki zdjęć. Poniżej przedstawiamy przykładowe efekty, które możemy uzyskać. Po więcej zapraszamy do naszej galerii zdjęć.
Przykładowe efekty
|
||
Aparat jest w stanie nagrywać obraz w standardzie HD 1080 / 50p z dźwiękiem stereo. Sprzęt umożliwia zmianę ogniskowej w trakcie filmowania. Jakość obrazu jest w pełni zadowalająca, a płynność wysoka. Nie musimy się obawiać rozmycia konturów poruszających się obiektów, ani mocno zaszumionego klipu. Dźwięk jest stosunkowo czysty. Warto też zwrócić uwagę na możliwość nagrywania filmów przy wykorzystaniu niektórych efektów artystycznych.
Przykładowy film. Materiał nagrany przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1.920 x 1080, 50p). Format: MTS. Czas trwania: 38 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 119 MB.
Przykładowy film. Materiał nagrany przy ustawieniu rozdzielczości 1.440 x 1080, 50i. Format: MTS. Czas trwania: 22 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 31,7 MB.
Przykładowy film. Materiał nagrany przy ustawieniu rozdzielczości 1.440 x 1080, 50i. Format: MTS. Czas trwania: 27 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 35,3 MB.
Sony Cyber-shot HX300 to niewątpliwie dobry megazoom. Solidna konstrukcja oraz wysoka funkcjonalność to tylko niektóre z zalet urządzenia. Z tego też powodu aparat otrzymał od nas specjalne wyróżnienie.
Każdy z najważniejszych elementów składowych został oceniony w skali od 1 do 10 punktów, gdzie 1 prezentuje poziom bardzo słaby, 5 jest odpowiednikiem standardów rynkowych, a 10 jest notą najwyższą. Średnia ocen stanowi ocenę całkowitą.
ZALETY
|
WADY
|
Aparat zasługuje naszym zdaniem na wyróżnienie “Wybór Redakcji“.
Jeśli nie jesteście przekonani do marki Sony, powinniście rozważyć zakup modelu konkurencyjnego – Nikon P520. Tymczasem miłośnicy Canona z pewnością skuszą na 50-krotny zoom Canona PowerShot SX50 HS.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies