Jesteście ciekawi, który model ogłoszony został najlepszym aparatem 2013 roku? Specjaliści z TIPA* już teraz wybrali swoich faworytów. Zgadzacie się z ich decyzją?
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
* TIPA (Technical Image Press Association) to założone w 1991 roku międzynarodowe stowarzyszenie, do którego należą wybrani przedstawiciele mediów, poświęconych fotografii i systemom audio-wizualnym.
Najlepsza zaawansowana lustrzanka.
Projektanci wykorzystali sprawdzony już model D7000 i zmodernizowali go tak, aby nie pozostał w tyle względem konkurencji. Na pokładzie urządzenia znajdziemy usprawniony system AF, zmodyfikowany interfejs użytkownika oraz duży i przejrzysty ekran LCD. To tylko niektóre z interesujących rozwiązań, na jakie zdecydowali się japońscy projektanci. Postarali się jednak, o to aby wciąż mógł zaoferować coś unikatowego, co z pewnością przyciągnie fotografów. Na dzień dzisiejszy lustrzanka stanowi solidne uzupełnienie oferty japońskiego producenta.
Nikon D7100 został wyposażony w nową matrycę formatu DX (24.1 CMOS) oraz 51-punktowy system AF z 15 punktami krzyżowymi. D7100 może rejestrować do 6 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości i z większą szybkością przy trochę obniżonej rozdzielczości (podczas korzystania z trybu kadrowania 1,3X. Imponujący 3,2-calowy wyświetlacz LCD charakteryzuje się równie imponującą rozdzielczością 1,229K RGB – doskonały zarówno do fotografowania, jak i filmowania HD. Mnogość funkcji i efektów (dostępnych zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu), 150 tysięcy cykli migawki, a także wytrzymały korpus ze stopu magnezu windują ten aparat do klasy zaawansowanej.
– werdykt TIPA.
Najlepsza filmująca lustrzanka.
Canon EOS-1D C jest lustrzanką cyfrową przeznaczoną do branży filmowej. Producent gwarantuje wysoką jakość również w kiepskim świetle oraz rozdzielczość 4K. Wraz z możliwością wymiany obiektywów w zakresie systemu EOS, użytkownik otrzymuje zoptymalizowaną lustrzankę zaprojektowaną zarówno z myślą o studiach filmowych, jak i amatorach kręcenia klipów. Warto dodać, że konstrukcyjnie, urządzenie bazuje na modelu 1D X.
Jako pierwsza hybrydowa lustrzanka Canona, EOS-1D C posiada 18-megapikselową, pełnoklatkową matrycę CMOS, która umożliwia rejestrowanie filmów 4K (4096×2160) lub HD, jak również 18-megapikselowe zdjęcia w formacie JPEG i/lub RAW. Została wyposażona z myślą o filmowaniu i branży TV, jak również pracy specjalistycznej. Pozwala nagrywać z szybkością zarówno 24, jak i 25 klatek na sekundę oraz 60 klatek na sekundę w trybie HD. Pliki są zapisywane na kartach CF. Jest kompatybilna ze wszystkimi obiektywami w standardzie Canon EF. Ponadto EOS-1D C posiada wszystkie zalety profesjonalnej lustrzanki cyfrowej, co czyni ją niezwykle wszechstronnym urządzeniem dla współczesnych fotografów profesjonalnych.
– werdykt TIPA.
Najlepsza lustrzanka w klasie „expert”.
Urządzenie zostało zbudowane w oparciu o matrycę CMOS. Czujnik charakteryzuje się rozdzielczością przeszło 20 megapikseli. Współpracuje z jednostką obliczeniową Digic 5+ oferując dostęp do szerokiego zakresu czułości ISO 100 – 25.600. W przypadku EOSa 6D należy zwrócić uwagę na ergonomię pracy i funkcjonalność stojące na wysokim poziomie. Funkcja sterowania lustrzanką za pomocą smartfona otwiera całkowicie nowe spektrum możliwości.
Canon EOS 6D łączy w sobie funkcje zorientowane na konsumenta oraz bardzo zaawansowany zestaw opcji fotograficznych. Posiada 20,2-megapikselową, pełnoklatkową matrycę CMOS i może rejestrować filmy w standardzie Full HD 1080p. Zaletą pełnej klatki jest wysoka jakość obrazu przy najwyższej „natywnej” czułości ISO (25,600). Jasny, 3-calowy ekran, o rozdzielczości 104k punktów oferuje wysoką przejrzystość podglądu zarówno w trybie fotografowania, jak i filmowania. Użytkownik ma ponadto dostęp do wielu kreatywnych funkcji. Przycisk „Q” wywołuje menu, w którym zestawiono najczęściej wykorzystywane opcje. Ponadto możemy liczyć na inne dedykowane przyciski oraz 8-przystankowy pierścień, dzięki czemu urządzenie oferuje przyjemne i szybkie użytkowanie.
– werdykt TIPA.
Najlepsza lustrzanka w klasie „entry”.
Canon EOS 100D jest jedną z najmniejszych i najlżejszych lustrzanek na świecie. Łączy w sobie mobilność z funkcjonalnością. W jej konstrukcji odnajdziemy konfigurację podzespołów znaną z modelu EOS M – 18-megapikselową matryca APS-C, procesor DIGIC 5 oraz dotykowy ekran LCD.
Canon EOS 100D łamie stereotyp, jakoby lustrzanki cyfrowe muszą być masywne, tworząc atrakcyjną alternatywę dla mniejszych aparatów. Urządzenie zostało stworzone z myślą o osobach szukających funkcjonalności DSLR i elastyczności systemu wymiennej optyki w standardzie Canon EF i EF-S, w mobilnej i lekkiej obudowie. 18-megapikselowa matryca CMOS APS-C oferuje zakres czułości ISO 100 – 12800 dla zdjęć i 100 – 6400 dla filmó. Hybrydowy system CMOS AF II oferuje z kolei precyzyjne śledzenie ostrości w trybie Live View. Jakość filmów została wzmocniona w standardzie Full HD, przy czym możemy liczyć na funkcję Movie Servo AF. 3-calowy, dotykowy wyświetlacz LCD daje nam dostęp do wszystkich najpotrzebniejszych danych i funkcji, włączając w to liczne presetowe ustawienia i tryby kreatywne.
– werdykt TIPA.
Najlepszy profesjonalny aparat systemowy.
Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę Live MOS, o rozdzielczości przeszło 16 megapikseli (rozmiar Mikro Cztery Trzecie). Za przetwarzanie obrazu odpowiada najnowszy procesor Venus Engine VII FHD. Aparat oferuje dostęp do wydajnego trybu zdjęć seryjnych (6 kl/s) oraz mechanicznej stabilizacji obrazu (to się wiąże z tańszymi obiektywami). Listę wyposażenia uzupełnia przejrzysty i duży, 3-calowy ekran OLED, charakteryzujący się nietypową i zarazem imponującą rozdzielczością 1,7 mln punktów.
16-megapikselowa matryca na pokładzie Panasonika Lumix DMC-GH3 zwiększa czułość do ISO 12800 z możliwością rozszerzenia o +1EV. Wyrafinowane filtrowanie szumu oraz nowy filtr dolnoprzepustowy zapewniają dalsze wzmocnienie wydajności w kiepskich warunkach oświetleniowych. Wykorzystując detekcję kontrastu, aparat zwiększa wydajność systemu AF wraz z szybszym uruchamianiem oraz krótszym interwałem pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Ponadto na pokładzie znajdziemy obrotowy ekran OLED (180 stopni na bok i 270 w osi pionowej). Korpus ze stopu magnezu, wzmocniony szkielet oraz uszczelniona obudowa dopełniają imponującej specyfikacji.
– werdykt TIPA.
Najlepszy aparat systemowy w klasie „expert”.
Fujifilm FinePix X-E1 został wyposażony w procesor EXR Pro oraz 16-megapikselową matrycę X-Trans CMOS formatu APS-C. Dokładnie tą samą kombinację znajdziemy na pokładzie modelu Fujifilm X-Pro1, któy rok temu również otrzymał nominację TIPA. Użytkownik może liczyć na czułości z zakresu ISO 200 – 6400 (z możliwością podbicia do ISO 100 – 25600), 6 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych oraz migawkę, która w trybie bulb pozwoli na 60 minut naświetlania, podczas gdy najkrótszy dostępny czas wyniesie 1 / 4000 s.
Fujifilm XE-1 nawiązuje wzornictwem i ergonomią do aparatów analogowych, czego przykładem może być chociażby wygrawerowanie liczb odpowiadających poszczególnym parametrom migawki i korekty ekspozycji. W środku wykonanej ze stopu magnezu obudowy umieszczono wyrafinowaną matrycę X-Trans CMOS, oferującą możliwość rejestrowania obrazu z czułością ISO 6400 (co można wzmocnić o 2EV). Ponadto możemy liczyć na zdjęcia w formacie RAW oraz filmy w standardzie H.264 (MOV) z dźwiękiem stereo. Jedną z najbardziej imponujących zalet urządzenia jest jasny celownik EVF OLED, o rozdzielczości 2,36 milinów punktów.
– werdykt TIPA.
Najlepszy aparat systemowy w klasie „entry”.
Olympus PEN E-PL5 kontynuuje dumną tradycję prostych EVILów. To sprzęt zaprojektowany z myślą o osobach szukających czegoś pomiędzy amatorską lustrzanką, a nieskomplikowaną cyfrówką. Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę CMOS, o rozdzielczości około 16 megapikseli (rozmiar Mikro Cztery Trzecie). Układ podzespołów oferuje dostęp do czułości z zakresu ISO 100 – 12.800. Aparat oferuje dostęp do systemu wymiennej optyki i związanej z nią elastyczności.
Zbudowany w oparciu o 16-megapikselową matrycę formatu M4/3, E-PL5 posiada wbudowaną stabilizację obrazu, 3-calowy, obrotowy (170 stopni) i dotykowy ekran LCD oraz zestaw funkcji zwiększających wydajność przy kiepskich warunkach oświetleniowych – włączając w to czułość ISO 25600. Urządzenie umożliwia fotografowanie z szybkością 8 klatek na sekundę oraz pełny zakres funkcji, takich jak 12 filtrów artystycznych, 7 efektów artystycznych, czy też rejestrowanie obrazu w standardzie RAW lub filmów Full HD 1080i. Szybki system AF został uzbrojony w 35 oddzielnych punktów ostrości rozmieszczonych niemal na całej płaszczyźnie matrycy, z możliwością wyboru grup 3×3. Korzystając z kart FlashAir oraz dedykowanej aplikacji, możliwe jest łatwe udostępnianie i eksportowanie zdjęć za pośrednictwem smartfonów.
– werdykt TIPA.
Najlepszy zaawansowany aparat systemowy.
Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę APS-C CMOS, o rozdzielczości przeszło 20,3 megapikseli. Aparat oferuje dostęp do filmowania w standardzie Full HD oraz nietypową funkcję rejestrowania obrazu 3D, po dokręceniu odpowiedniego obiektywu. Listę wyposażenia uzupełniają przejrzysty i duży, 3,3-calowy ekran dotykowy AMOLED, przejmujący częściowo funkcję nawigacji oraz karta WiFi.
Samsung NX300 został wyposażony w nową 20-megapikselową matrycę CMOS, oferującą zakres czułości ISO 100 – 25600 oraz hybrydowy system AF. Aparat obsługuje standard Full HD 1080p zarówno w 2D, jak i 3D – drugi z wymienionych wymaga odpowiedniego obiektywu. Aparat uzbrojono w kartę WiFi, która jest kompatybilna z aplikacją Samsung Smart Camera. Na pokładzie urządzenia znajdziemy 14 różnych trybów inteligentnych oraz możliwość korekty ekspozycji oraz różne tryby ostrzenia. Część z nich można włączyć poprzez przycisk i-Function, z poziomu obiektywów z serii NX. 3,3-calowy, uchylny i dotykowy wyświetlacz AMOLED pozwala na łatwą obsługę.
– werdykt TIPA.
Najlepszy aparat kompaktowy w klasie „expert”.
Fujifilm Finepix X20 jest następcą słynnego modelu X10. Został uzbrojony w podzespoły, dzięki którym może się szybko stać faworytem miłośników fotografii spacerowej. Sercem aparatu jest 12-megapikselowy czujnik X-Trans CMOS II, o wielkości 2/3 cala. Optykę stanowi wysokiej klasy obiektyw z 4-krotnym zoomem.
Fujifilm X20 został wyposażony w 12-megapikselową matrycę CMOS (rozmiar 2/3 cala) z czułością sięgającą ISO 12800. Obiektyw Fujinon 4x (odpowiednik 28-112 mm) oferuje dostęp do jasności F2 i niewiele traci przy skorzystaniu z przybliżenia. Dodatkowo oferuje ostrzenie z odległości 1 cm. X20 pozwala na ręczne przybliżenie podczas nagrywania filmów oraz posiada wiele opcji, w tym 8 zaawansowanych filtrów oraz funkcję panoramy. Hybrydowy system AF jest szybki, a aparat oferuje funkcję Focus Peak na 2,8-calowym ekranie LCD. Stabilizacja obrazu jest wbudowana – tak jak poręczna lampa błyskowa w trybie pop-up.
– werdykt TIPA.
Najlepszy aparat superzoom.
Nikon Coolpix P520 jest zaawansowanym megazoomem. Urządzenie zostało wyposażone w 18-megapikselową matrycę BSI CMOS oraz wydajną optyką umożliwiającą 42-krotne przybliżenie kadru. Nie zabraknie też odchylanego ekranu LCD o wysokiej przejrzystości.
42-krotny zoom marki Nikkor, na pokładzie aparatu Coolpix P520, oferuje pokrycie ogniskowych do 1000 mm, z wbudowanym systemem VR (redukcja wibracji). 18,1-megapikselowa matryca charakteryzuje się zakresem ISO 80 – 3200 z możliwością poszerzenia w niektórych trybach pracy. Znajdziemy tu wiele scen oraz trybów kreatywnych. Ponadto P520 pozwala użytkownikowi filmować z możliwością zmiany niektórych parametrów (w tym standardu). Ostrzenie z bliska zaczyna się od 50 cm przy szerokim kącie. W trybie makro odległość skraca się do 1 cm. 3,2-calowy ekran LCD charakteryzuje się rozdzielczością 920k oraz oferuje przejrzysty podgląd z 100-procentowym pokryciem kadru.
– werdykt TIPA.
Najlepszy odporny kompakt.
Panasonic Lumix DMC-FT5 to wodoodporny kompakt dedykowany miłośnikom fotografii podwodnej. Został wyposażony w szereg zaawansowanych rozwiązań. Na pokładzie znajdziemy między innymi matrycę umożliwiającą filmowanie w trybie Full HD z szybkością 50 klatek na sekundę.
Wodoodporny do 13 metrów głębokości, odporny na wstrząsy i upadek z wysokości 2 metrów, odporny na zgniatanie siłą 100 kg i odporny na niskie temperatury do -10 stopni Celsjusza. Panasonic FT5 jest doskonałym przykładem obecnej fali odpornych kompaktów. Oferuje filmowanie w standardzie Full HD (1920 x 1080, AVCHD) z dźwiękiem Dolby Digital. Obiektyw Leica DC Vario-Elmar (odpowiednik 28-128 mm) zapewnia wysoką jakość, a obraz możemy podejrzeć na 3-calowym monitorze LCD. Podtrzymując współczesne trendy, aparat został wyposażony w jednoprzyciskowy dostęp do łączności WiFi, która pozwala na zdalne fotografowanie za pośrednictwem plikacji Panasonic Image App. Działa to również przy funkcji geotagowania.
– werdykt TIPA.
Najlepszy uniwersalny aparat kompaktowy.
Nikon Coolpix S01 jest niezwykle kompaktowy, ale przy tym bardzo prostym aparatem cyfrowym. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o fotoamatorach szukających automatycznej “małpki” do kieszeni garnituru lub do torebki. Świadczą o tym miniatura obudowa oraz nieskomplikowane funkcje.
Maleńki 10-megapikselowy S01 został wyposażony w matrycę CCD rozmiaru 1/2,9 cali oraz 3-krotny zoom pokrywający zakres ogniskowych 29-87 mm (dla klatki 35 mm). Ważący niespełna 96 gramów i mierzący 51,2 x 77 x 17,2 mm aparat oferuje czasy naświetlania z zakresu 1 – 1/2000 s, czułości ISO 80 – 1600 oraz filmowanie HD w formacie MOV (MPEG-4 i AVC/H.264). Znajdziemy tu wiele trybów fotografowania, specjalne efekty, a także korektę ekspozycji +/- 2EV.
– werdykt TIPA.
Najlepszy aparat kompaktowy.
Sony Cyber-shot DSC-RX1 to nie tylko nowy rozdział w historii firmy Sony, to również poważny krok na drodze do zmiany trendów w segmencie sprzętu fotograficznego. Premierowy kompakt japońskiego producenta wyposażony został w pełnoklatkową matrycę Exmor CMOS i stałoogniskowy obiektyw wysokiej klasy.
Imponujący 24,3-megapikselowy Sony RX1 został uzbrojony w pełnoklatkową matrycę CMOS oraz stałoogniskowy obiektyw marki Carl Zeiss Sonnar T (35 mm, F2,0). Nieduża obudowa została dobrze zaprojektowana. Na pokładzie znajdziemy tryb nastaw ręcznych, czułości z zakresu ISO 50 – 25600 (rozszerzalne do ISO 102400 w oparciu o technologię Multi-Frame Noise Reduction) oraz tryb nagrywania filmów Full HD. Nie zabraknie też wielu opcji fotografowania, włączając w to Auto HDR. Listę wyposażenia uzupełnia jasny wyświetlacz LCD, o rozdzielczości 1,22 miliona punktów.
– werdykt TIPA.
Znajdujesz się na stronie „Najlepsze aparaty cyfrowe 2013 (wybór TIPA)„.
Kliknij tutaj by przejść do strony “Najlepsze aparaty cyfrowe 2012/2013 (wybór EISA)“
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
Najlepsze aparaty cyfrowe (TIPA 2020) |
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies