Jesteście ciekawi, który model ogłoszony został najlepszym aparatem 2013 roku? Specjaliści z TIPA* już teraz wybrali swoich faworytów. Zgadzacie się z ich decyzją?
Aktualizacja 14.04.2020
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
* TIPA (Technical Image Press Association) to założone w 1991 roku międzynarodowe stowarzyszenie, do którego należą wybrani przedstawiciele mediów, poświęconych fotografii i systemom audio-wizualnym.
Nikon D7100
Najlepsza zaawansowana lustrzanka.
Projektanci wykorzystali sprawdzony już model D7000 i zmodernizowali go tak, aby nie pozostał w tyle względem konkurencji. Na pokładzie urządzenia znajdziemy usprawniony system AF, zmodyfikowany interfejs użytkownika oraz duży i przejrzysty ekran LCD. To tylko niektóre z interesujących rozwiązań, na jakie zdecydowali się japońscy projektanci. Postarali się jednak, o to aby wciąż mógł zaoferować coś unikatowego, co z pewnością przyciągnie fotografów. Na dzień dzisiejszy lustrzanka stanowi solidne uzupełnienie oferty japońskiego producenta.
Nikon D7100 został wyposażony w nową matrycę formatu DX (24.1 CMOS) oraz 51-punktowy system AF z 15 punktami krzyżowymi. D7100 może rejestrować do 6 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości i z większą szybkością przy trochę obniżonej rozdzielczości (podczas korzystania z trybu kadrowania 1,3X. Imponujący 3,2-calowy wyświetlacz LCD charakteryzuje się równie imponującą rozdzielczością 1,229K RGB – doskonały zarówno do fotografowania, jak i filmowania HD. Mnogość funkcji i efektów (dostępnych zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu), 150 tysięcy cykli migawki, a także wytrzymały korpus ze stopu magnezu windują ten aparat do klasy zaawansowanej.
– werdykt TIPA.
Canon EOS-1D C
Najlepsza filmująca lustrzanka.
Canon EOS-1D C jest lustrzanką cyfrową przeznaczoną do branży filmowej. Producent gwarantuje wysoką jakość również w kiepskim świetle oraz rozdzielczość 4K. Wraz z możliwością wymiany obiektywów w zakresie systemu EOS, użytkownik otrzymuje zoptymalizowaną lustrzankę zaprojektowaną zarówno z myślą o studiach filmowych, jak i amatorach kręcenia klipów. Warto dodać, że konstrukcyjnie, urządzenie bazuje na modelu 1D X.
Jako pierwsza hybrydowa lustrzanka Canona, EOS-1D C posiada 18-megapikselową, pełnoklatkową matrycę CMOS, która umożliwia rejestrowanie filmów 4K (4096×2160) lub HD, jak również 18-megapikselowe zdjęcia w formacie JPEG i/lub RAW. Została wyposażona z myślą o filmowaniu i branży TV, jak również pracy specjalistycznej. Pozwala nagrywać z szybkością zarówno 24, jak i 25 klatek na sekundę oraz 60 klatek na sekundę w trybie HD. Pliki są zapisywane na kartach CF. Jest kompatybilna ze wszystkimi obiektywami w standardzie Canon EF. Ponadto EOS-1D C posiada wszystkie zalety profesjonalnej lustrzanki cyfrowej, co czyni ją niezwykle wszechstronnym urządzeniem dla współczesnych fotografów profesjonalnych.
– werdykt TIPA.
Canon EOS 6D
Najlepsza lustrzanka w klasie „expert”.
Urządzenie zostało zbudowane w oparciu o matrycę CMOS. Czujnik charakteryzuje się rozdzielczością przeszło 20 megapikseli. Współpracuje z jednostką obliczeniową Digic 5+ oferując dostęp do szerokiego zakresu czułości ISO 100 – 25.600. W przypadku EOSa 6D należy zwrócić uwagę na ergonomię pracy i funkcjonalność stojące na wysokim poziomie. Funkcja sterowania lustrzanką za pomocą smartfona otwiera całkowicie nowe spektrum możliwości.
Canon EOS 6D łączy w sobie funkcje zorientowane na konsumenta oraz bardzo zaawansowany zestaw opcji fotograficznych. Posiada 20,2-megapikselową, pełnoklatkową matrycę CMOS i może rejestrować filmy w standardzie Full HD 1080p. Zaletą pełnej klatki jest wysoka jakość obrazu przy najwyższej „natywnej” czułości ISO (25,600). Jasny, 3-calowy ekran, o rozdzielczości 104k punktów oferuje wysoką przejrzystość podglądu zarówno w trybie fotografowania, jak i filmowania. Użytkownik ma ponadto dostęp do wielu kreatywnych funkcji. Przycisk „Q” wywołuje menu, w którym zestawiono najczęściej wykorzystywane opcje. Ponadto możemy liczyć na inne dedykowane przyciski oraz 8-przystankowy pierścień, dzięki czemu urządzenie oferuje przyjemne i szybkie użytkowanie.
– werdykt TIPA.
Canon EOS 100D
Najlepsza lustrzanka w klasie „entry”.
Canon EOS 100D jest jedną z najmniejszych i najlżejszych lustrzanek na świecie. Łączy w sobie mobilność z funkcjonalnością. W jej konstrukcji odnajdziemy konfigurację podzespołów znaną z modelu EOS M – 18-megapikselową matryca APS-C, procesor DIGIC 5 oraz dotykowy ekran LCD.
Canon EOS 100D łamie stereotyp, jakoby lustrzanki cyfrowe muszą być masywne, tworząc atrakcyjną alternatywę dla mniejszych aparatów. Urządzenie zostało stworzone z myślą o osobach szukających funkcjonalności DSLR i elastyczności systemu wymiennej optyki w standardzie Canon EF i EF-S, w mobilnej i lekkiej obudowie. 18-megapikselowa matryca CMOS APS-C oferuje zakres czułości ISO 100 – 12800 dla zdjęć i 100 – 6400 dla filmó. Hybrydowy system CMOS AF II oferuje z kolei precyzyjne śledzenie ostrości w trybie Live View. Jakość filmów została wzmocniona w standardzie Full HD, przy czym możemy liczyć na funkcję Movie Servo AF. 3-calowy, dotykowy wyświetlacz LCD daje nam dostęp do wszystkich najpotrzebniejszych danych i funkcji, włączając w to liczne presetowe ustawienia i tryby kreatywne.
– werdykt TIPA.
Panasonic Lumix DMC-GH3
Najlepszy profesjonalny aparat systemowy.
Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę Live MOS, o rozdzielczości przeszło 16 megapikseli (rozmiar Mikro Cztery Trzecie). Za przetwarzanie obrazu odpowiada najnowszy procesor Venus Engine VII FHD. Aparat oferuje dostęp do wydajnego trybu zdjęć seryjnych (6 kl/s) oraz mechanicznej stabilizacji obrazu (to się wiąże z tańszymi obiektywami). Listę wyposażenia uzupełnia przejrzysty i duży, 3-calowy ekran OLED, charakteryzujący się nietypową i zarazem imponującą rozdzielczością 1,7 mln punktów.
16-megapikselowa matryca na pokładzie Panasonika Lumix DMC-GH3 zwiększa czułość do ISO 12800 z możliwością rozszerzenia o +1EV. Wyrafinowane filtrowanie szumu oraz nowy filtr dolnoprzepustowy zapewniają dalsze wzmocnienie wydajności w kiepskich warunkach oświetleniowych. Wykorzystując detekcję kontrastu, aparat zwiększa wydajność systemu AF wraz z szybszym uruchamianiem oraz krótszym interwałem pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Ponadto na pokładzie znajdziemy obrotowy ekran OLED (180 stopni na bok i 270 w osi pionowej). Korpus ze stopu magnezu, wzmocniony szkielet oraz uszczelniona obudowa dopełniają imponującej specyfikacji.
– werdykt TIPA.
Fujifilm X-E1
Najlepszy aparat systemowy w klasie „expert”.
Fujifilm FinePix X-E1 został wyposażony w procesor EXR Pro oraz 16-megapikselową matrycę X-Trans CMOS formatu APS-C. Dokładnie tą samą kombinację znajdziemy na pokładzie modelu Fujifilm X-Pro1, któy rok temu również otrzymał nominację TIPA. Użytkownik może liczyć na czułości z zakresu ISO 200 – 6400 (z możliwością podbicia do ISO 100 – 25600), 6 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych oraz migawkę, która w trybie bulb pozwoli na 60 minut naświetlania, podczas gdy najkrótszy dostępny czas wyniesie 1 / 4000 s.
Fujifilm XE-1 nawiązuje wzornictwem i ergonomią do aparatów analogowych, czego przykładem może być chociażby wygrawerowanie liczb odpowiadających poszczególnym parametrom migawki i korekty ekspozycji. W środku wykonanej ze stopu magnezu obudowy umieszczono wyrafinowaną matrycę X-Trans CMOS, oferującą możliwość rejestrowania obrazu z czułością ISO 6400 (co można wzmocnić o 2EV). Ponadto możemy liczyć na zdjęcia w formacie RAW oraz filmy w standardzie H.264 (MOV) z dźwiękiem stereo. Jedną z najbardziej imponujących zalet urządzenia jest jasny celownik EVF OLED, o rozdzielczości 2,36 milinów punktów.
– werdykt TIPA.
Olympus PEN E-PL5
Najlepszy aparat systemowy w klasie „entry”.
Olympus PEN E-PL5 kontynuuje dumną tradycję prostych EVILów. To sprzęt zaprojektowany z myślą o osobach szukających czegoś pomiędzy amatorską lustrzanką, a nieskomplikowaną cyfrówką. Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę CMOS, o rozdzielczości około 16 megapikseli (rozmiar Mikro Cztery Trzecie). Układ podzespołów oferuje dostęp do czułości z zakresu ISO 100 – 12.800. Aparat oferuje dostęp do systemu wymiennej optyki i związanej z nią elastyczności.
Zbudowany w oparciu o 16-megapikselową matrycę formatu M4/3, E-PL5 posiada wbudowaną stabilizację obrazu, 3-calowy, obrotowy (170 stopni) i dotykowy ekran LCD oraz zestaw funkcji zwiększających wydajność przy kiepskich warunkach oświetleniowych – włączając w to czułość ISO 25600. Urządzenie umożliwia fotografowanie z szybkością 8 klatek na sekundę oraz pełny zakres funkcji, takich jak 12 filtrów artystycznych, 7 efektów artystycznych, czy też rejestrowanie obrazu w standardzie RAW lub filmów Full HD 1080i. Szybki system AF został uzbrojony w 35 oddzielnych punktów ostrości rozmieszczonych niemal na całej płaszczyźnie matrycy, z możliwością wyboru grup 3×3. Korzystając z kart FlashAir oraz dedykowanej aplikacji, możliwe jest łatwe udostępnianie i eksportowanie zdjęć za pośrednictwem smartfonów.
– werdykt TIPA.
Samsung NX300
Najlepszy zaawansowany aparat systemowy.
Urządzenie pracuje w oparciu o matrycę APS-C CMOS, o rozdzielczości przeszło 20,3 megapikseli. Aparat oferuje dostęp do filmowania w standardzie Full HD oraz nietypową funkcję rejestrowania obrazu 3D, po dokręceniu odpowiedniego obiektywu. Listę wyposażenia uzupełniają przejrzysty i duży, 3,3-calowy ekran dotykowy AMOLED, przejmujący częściowo funkcję nawigacji oraz karta WiFi.
Samsung NX300 został wyposażony w nową 20-megapikselową matrycę CMOS, oferującą zakres czułości ISO 100 – 25600 oraz hybrydowy system AF. Aparat obsługuje standard Full HD 1080p zarówno w 2D, jak i 3D – drugi z wymienionych wymaga odpowiedniego obiektywu. Aparat uzbrojono w kartę WiFi, która jest kompatybilna z aplikacją Samsung Smart Camera. Na pokładzie urządzenia znajdziemy 14 różnych trybów inteligentnych oraz możliwość korekty ekspozycji oraz różne tryby ostrzenia. Część z nich można włączyć poprzez przycisk i-Function, z poziomu obiektywów z serii NX. 3,3-calowy, uchylny i dotykowy wyświetlacz AMOLED pozwala na łatwą obsługę.
– werdykt TIPA.
Fujifilm X20
Najlepszy aparat kompaktowy w klasie „expert”.
Fujifilm Finepix X20 jest następcą słynnego modelu X10. Został uzbrojony w podzespoły, dzięki którym może się szybko stać faworytem miłośników fotografii spacerowej. Sercem aparatu jest 12-megapikselowy czujnik X-Trans CMOS II, o wielkości 2/3 cala. Optykę stanowi wysokiej klasy obiektyw z 4-krotnym zoomem.
Fujifilm X20 został wyposażony w 12-megapikselową matrycę CMOS (rozmiar 2/3 cala) z czułością sięgającą ISO 12800. Obiektyw Fujinon 4x (odpowiednik 28-112 mm) oferuje dostęp do jasności F2 i niewiele traci przy skorzystaniu z przybliżenia. Dodatkowo oferuje ostrzenie z odległości 1 cm. X20 pozwala na ręczne przybliżenie podczas nagrywania filmów oraz posiada wiele opcji, w tym 8 zaawansowanych filtrów oraz funkcję panoramy. Hybrydowy system AF jest szybki, a aparat oferuje funkcję Focus Peak na 2,8-calowym ekranie LCD. Stabilizacja obrazu jest wbudowana – tak jak poręczna lampa błyskowa w trybie pop-up.
– werdykt TIPA.
Nikon COOLPIX P520
Najlepszy aparat superzoom.
Nikon Coolpix P520 jest zaawansowanym megazoomem. Urządzenie zostało wyposażone w 18-megapikselową matrycę BSI CMOS oraz wydajną optyką umożliwiającą 42-krotne przybliżenie kadru. Nie zabraknie też odchylanego ekranu LCD o wysokiej przejrzystości.
42-krotny zoom marki Nikkor, na pokładzie aparatu Coolpix P520, oferuje pokrycie ogniskowych do 1000 mm, z wbudowanym systemem VR (redukcja wibracji). 18,1-megapikselowa matryca charakteryzuje się zakresem ISO 80 – 3200 z możliwością poszerzenia w niektórych trybach pracy. Znajdziemy tu wiele scen oraz trybów kreatywnych. Ponadto P520 pozwala użytkownikowi filmować z możliwością zmiany niektórych parametrów (w tym standardu). Ostrzenie z bliska zaczyna się od 50 cm przy szerokim kącie. W trybie makro odległość skraca się do 1 cm. 3,2-calowy ekran LCD charakteryzuje się rozdzielczością 920k oraz oferuje przejrzysty podgląd z 100-procentowym pokryciem kadru.
– werdykt TIPA.
Panasonic Lumix DMC-FT5
Najlepszy odporny kompakt.
Panasonic Lumix DMC-FT5 to wodoodporny kompakt dedykowany miłośnikom fotografii podwodnej. Został wyposażony w szereg zaawansowanych rozwiązań. Na pokładzie znajdziemy między innymi matrycę umożliwiającą filmowanie w trybie Full HD z szybkością 50 klatek na sekundę.
Wodoodporny do 13 metrów głębokości, odporny na wstrząsy i upadek z wysokości 2 metrów, odporny na zgniatanie siłą 100 kg i odporny na niskie temperatury do -10 stopni Celsjusza. Panasonic FT5 jest doskonałym przykładem obecnej fali odpornych kompaktów. Oferuje filmowanie w standardzie Full HD (1920 x 1080, AVCHD) z dźwiękiem Dolby Digital. Obiektyw Leica DC Vario-Elmar (odpowiednik 28-128 mm) zapewnia wysoką jakość, a obraz możemy podejrzeć na 3-calowym monitorze LCD. Podtrzymując współczesne trendy, aparat został wyposażony w jednoprzyciskowy dostęp do łączności WiFi, która pozwala na zdalne fotografowanie za pośrednictwem plikacji Panasonic Image App. Działa to również przy funkcji geotagowania.
– werdykt TIPA.
Nikon COOLPIX S01
Najlepszy uniwersalny aparat kompaktowy.
Nikon Coolpix S01 jest niezwykle kompaktowy, ale przy tym bardzo prostym aparatem cyfrowym. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o fotoamatorach szukających automatycznej “małpki” do kieszeni garnituru lub do torebki. Świadczą o tym miniatura obudowa oraz nieskomplikowane funkcje.
Maleńki 10-megapikselowy S01 został wyposażony w matrycę CCD rozmiaru 1/2,9 cali oraz 3-krotny zoom pokrywający zakres ogniskowych 29-87 mm (dla klatki 35 mm). Ważący niespełna 96 gramów i mierzący 51,2 x 77 x 17,2 mm aparat oferuje czasy naświetlania z zakresu 1 – 1/2000 s, czułości ISO 80 – 1600 oraz filmowanie HD w formacie MOV (MPEG-4 i AVC/H.264). Znajdziemy tu wiele trybów fotografowania, specjalne efekty, a także korektę ekspozycji +/- 2EV.
– werdykt TIPA.
Sony Cyber-shot DSC-RX1
Najlepszy aparat kompaktowy.
Sony Cyber-shot DSC-RX1 to nie tylko nowy rozdział w historii firmy Sony, to również poważny krok na drodze do zmiany trendów w segmencie sprzętu fotograficznego. Premierowy kompakt japońskiego producenta wyposażony został w pełnoklatkową matrycę Exmor CMOS i stałoogniskowy obiektyw wysokiej klasy.
Imponujący 24,3-megapikselowy Sony RX1 został uzbrojony w pełnoklatkową matrycę CMOS oraz stałoogniskowy obiektyw marki Carl Zeiss Sonnar T (35 mm, F2,0). Nieduża obudowa została dobrze zaprojektowana. Na pokładzie znajdziemy tryb nastaw ręcznych, czułości z zakresu ISO 50 – 25600 (rozszerzalne do ISO 102400 w oparciu o technologię Multi-Frame Noise Reduction) oraz tryb nagrywania filmów Full HD. Nie zabraknie też wielu opcji fotografowania, włączając w to Auto HDR. Listę wyposażenia uzupełnia jasny wyświetlacz LCD, o rozdzielczości 1,22 miliona punktów.
– werdykt TIPA.
Znajdujesz się na stronie „Najlepsze aparaty cyfrowe 2013 (wybór TIPA)„.
Kliknij tutaj by przejść do strony “Najlepsze aparaty cyfrowe 2012/2013 (wybór EISA)“
Aktualizacja
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
Najlepsze aparaty cyfrowe (TIPA 2020) |
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
No nie!
Do wad GH3 zaliczyć należy BRAK stabilizacji matrycy Panie Arkadiuszu.
Pierwszym Panasem z taką stabilizacją jest GX7.
A gdzie Sony RX100M2?
Canon 6D – niby ok, ale zdjęcia robi gorsze niż prawie identyczna 60D, która ma odchylany ekran, tą samą matrycę, procesor i całą resztę poza tym , że jest mniejszy od 6D, ma obudowę nie z magnezu a z aluminium i włókna węglowego ( waży przez to odpowiednio mniej). 60D nie ma jednej funkcji, która może się czasem przydac przy korzystaniu z obcych ( nie canonowskich ) obiektywów – mikroregulacji focusa.
Mając wybór ( nie patrzę na cenę), to po możliwości testowania obu modeli wybrałem i używam 60D.
Plus obiektywy Canona – 18-55mm i 55-270mm
@sylwia
Jeśli zależy Ci na jakości zdjęć, kup cokolwiek używanego z większą matrycą – lustrzankę (Nikona/Canona) lub bezlusterkowca (Samsunga NX/Sony NEX). Jeśli zależy Ci na mniejszych wymiarach lustrzanki w zasadzie odpadają. Musisz się tylko pogodzić z tym, że makro to zasadniczo w standardowych obiektywach nie ma, ale może Ci to wystarczy. Warto pójść na kompromis, bo jakość zdjęć będzie nieporównywalna.
@asd(R)
„jeśli wygrywa Samsung tzn, że tą grupę aparatów należy omijać szerokim łukiem.” – jeśli nie masz o czymś pojęcia, to po co się wypowiadasz? Dla amatora lustrzanka jest niepotrzebna, bo bezlusterkowce przy mniejszych wymiarach dają tę samą klasę jakości zdjęć. Musi być znaczek Canona/Nikona, żeby można było zdjęcie zrobić? Samsung w nowszych modelach z jakością zdjęć dogonił, NEX-y były w zasadzie dobre od początku (tylko z ergonomią słabo). A już na pewno jakikolwiek aparat tej klasy będzie lepszy od kompakta.
„Najlepszy zaawansowany aparat systemowy.” – jeśli wygrywa Samsung tzn, że tą grupę aparatów należy omijać szerokim łukiem.
witam prosze o pomoc przy wyborze aparatu znalazłam takie 3 i nie wiem który wybrać:
samsung-wb750
nikon-s6300
cANON POWERSHOT SX230 HS
ewentualnie prosze o sugestie
cena 400-600 zł
chodzi mi głównie o jakość zdjęć żeby była jak najlepsza normalnych ale też makro
Wybierałbym pomiędzy Nikonem a Canonem. Generalnie musisz sobie sam odpowiedzieć co oczekujesz od tego aparatu: czy zależy Ci na zoomie optycznym? wielkości matrycy? czy innych funkcjach. Poszukaj w internecie testów tych aparatów.
Po pierwsze pomiń rady typu „czym większa matryca, czyli ilość megapikseli tym lepiej” bo to kompletna bzdura.
Po drugie w tej cenie i tego typu aparatach musisz zdecydować co jest dla Ciebie najważniejsze, jakoś zdjęć, wielkość zoomu, jakoś filmów, bo kompromisy są tu konieczne.
Po trzecie zdecydowanie bardziej wiarygodne są testy fachowców niż porady na forum, więc poczytaj i dokonaj jedynego słusznego wyboru 😉
tu masz test nikona i kilku innych fajnych aparatów:
http://www….aratu.html Pozdrawiam 🙂
Robię Sony Alpha A300 i nie narzekam.
ach te aparaty – setki nowosci wysyp co chwila wojna na megapixele
– a prawda taka ze udane modele sprzed 4-5 lat kieniedy oferuja lepsza jakosc zdjec niz najnowsze
upakowane pixelami wypasione z bajerami
Co nas jeszcze czeka już nie wystarcza ranking roczny, może trzeba zrobić ranking miesięczny lub tygodniowy.