Panasonic Lumix DMC-GF6 to kolejna odsłona słynnej serii japońskiego producenta. Tym razem ekonomiczna gałąź rodziny bezlusterkowców doczekała się modelu uzbrojonego nie tylko w odchylany ekran dotykowy, ale także rozbudowane zaplecze komunikacji bezprzewodowej – kartę WiFi oraz moduł NFC. Zobaczmy, czym jeszcze może się pochwalić GF6.
Ogólne
|
Data premiery | 04.2013 |
Typ | EVIL | |
Budowa
|
Wymiary | 111 x 65 x 38 mm |
Waga | 323 g | |
Obudowa | – | |
Matryca i procesor
|
Format i typ | Mikro Cztery Trzecie; CMOS |
Rozdzielczość | 16 Mpix | |
Czułość ISO | 160 – 12800 (z możliwością rozszerzenia do 25,600) | |
Ekran
|
Rozmiar | 3″ |
Typ ekranu | odchylany, LCD TFT | |
Rozdzielczość | 1.040.800 punktów | |
Pozostałe
|
Nagrywanie filmów | Full HD: 1.920 x 1.080 / 60i |
MPEG-4, AVCHD; dźwięk stereo | ||
Zdjęcia seryjne | 4,2 kl/s | |
Mechanizm czyszczenia matrycy | – | |
Stabilizacja obrazu | – | |
Migawka | 60 – 1/4.000 s | |
Obsługa kart | SD/SDHC/SDXC | |
Lampa błyskowa | pop-up | |
Hot-shoe | nie | |
Wizjer | nie | |
Bateria
|
Typ/pojemność | Akumulator litowo-jonowy |
Wydajność | 340 zdjęć na jednym ładowaniu | |
Funkcje
|
Nastawy automatyczne | tak |
Nastawy ręczne | tak | |
Efekty | tak | |
Dodatki | WiFi, NFC |
Aparat pojawi się na zachodzie pod koniec maja. Sugerowana cena zestawu z obiektywem 14-42mm II wynosi około 649 GBP.
Na pierwszy rzut oka Panasonic Lumix DMC-GF6 wygląda jak poprzednie modele z tej rodziny aparatów. To nieduża, zgrabna konstrukcja bez problemu mieszcząca się w dłoni. Linia korpusu jest mocno profilowana i miła dla oka. Naszą uwagę od razu przykuje srebrny panel na górze mocno kontrastujący z ciemną (lub czerwoną odpowiednio dla wariantu) kolorystyką kompaktu. Elegancki charakter urządzenia podkreślają ładne wykończenia – na przykład obręcz wokół obiektywu.
Pomimo niewielkich rozmiarów, urządzenie sprawia wrażenie wygodnego w obsłudze. Jest to po części zasługa wyraźnego gripu pokrytego materiałem antypoślizgowym. Pozwala znaleźć zaczepienie dla naszych palców dzięki czemu sprzęt nie wyleci nam z rąk. Nie od rzeczy jednak będzie stosowanie sznurka na nadgarstek. Kciuk możemy zaś oprzeć na specjalnej łątce na tylnym panelu. Gdybyśmy mieli porównywać ten model z poprzednimi przedstawicielami serii GF, bez trudu zauważylibyśmy że jest nieco masywniejszy, co z pewnością idzie w parze z ergonomią pracy (większa waga i rozmiar pozwala pewniej chwycić kompakt).
Gdybyśmy mieli porównywać ten model z poprzednimi przedstawicielami serii GF, bez trudu zauważylibyśmy że jest nieco masywniejszy.
W kwestii kontroli i nawigacji raczej będziemy zadowoleni. Elementy interfejsu zostały rozsądnie rozlokowane, chociaż korpus sprawia wrażenie nieco zatłoczonego przyciskami i dźwigniami. Na górnym panelu, prócz spustu migawki znajdziemy dźwignię odpowiadającą przybliżeniu i oddaleniu obrazu lub zmianie wartości ekspozycji (odpowiednio dla obiektywów uzbrojonych w silnik zoom i stałoogniskowych / ręcznych), pierścień trybów (z dziesięcioma przystankami), prosty włącznik, przycisk REC oraz guzik inteligentnej automatyki (te dwa ostatnie mogą na początku się mylić). Po lewej stronie, listę elementów uzupełnia spust lampy błyskowej.
Tylny panel został zdominowany przez dotykowy ekran, który w zasadzie przejmuje część nawigacji. Wyświetlacz został zamontowany na szynach umożliwiających odchylanie w jednej płaszczyźnie. To zdecydowanie użyteczne rozwiązanie. Z chęcią ujrzelibyśmy co prawda łożysko umożliwiające pełny obrót, ale wiązałoby się to ze zwiększeniem rozmiarów urządzenia. Parametry panelu są w pełni zadowalające. Dzięki wysokiej rozdzielczości, możemy liczyć na przejrzystość wyświetlanego materiału. Japoński producent nigdy nas też nie zawiódł w kwestii parametrów wyświetlanego obrazu.
Wyświetlacz został zamontowany na szynach umożliwiających odchylanie w jednej płaszczyźnie.
Wśród pozostałych elementów interfejsu użytkownika na uwagę zasługują dwa przyciski funkcyjne ulokowane pod pierścieniem nawigacyjnym (dwa kolejne znajdziemy na ekranie dotykowym). Pomogą nam przyśpieszyć i usprawnić fotografowanie poprzez przypisanie najczęściej używanych opcji. Listę wyposażenia uzupełnia stereofoniczny mikrofon oraz ulokowana tuż nad bagnetem obiektywu lampa błyskowa typu pop-up.
Aparat jest zasilany przez akumulator litowo-jonowy, o pojemności 1025 mAh (7,4 Wh). Według producenta, w pełni naładowany wystarczy na 340 zdjęć, co jest wynikiem średnim. Wystarczy na spacer po mieście oraz krótką sesję w plenerze. Jeśli jednak planujemy dłuższy wypad z kompaktem, lepiej zaopatrzyć się w dodatkową baterię.
Bateria pozwoli wykonać 340 zdjęć.
Panasonic Lumix DMC-GF6 został zbudowany w oparciu o matrycę typu CMOS (rozmiar Mikro Cztery Trzecie), charakteryzującą się rozdzielczością przeszło 16 megapikseli. Ten sam czujnik został wykorzystany przy budowie modelu GX1. Nie powinno być jednak zaskoczeniem, że producent nie poświęca temu elementowi specyfikacji zbyt dużej uwagi. Główną siłą napędową premiery jest zaplecze komunikacyjne, a konkretnie moduły komunikacji bezprzewodowej.
Zgodnie ze współczesnymi trendami, znacznie lepiej (szybciej i wygodniej) przesyłać zdjęcia za pomocą sieci bezprzewodowej niż poprzez kabel lub kartę SD. Przy czym komputer spada w tym układzie na dalszy plan, ustępując miejsca urządzeniom mobilnym – tabletom i smartfonom. Dlatego też Panasonic oferuje dostęp do specjalnych, dedykowanych aplikacji pozwalających efektywnie wykorzystać moduł WiFi w aparacie. Użytkownik będzie mógł nie tylko przeglądać i pobierać zdjęcia, ale również zdalnie sterować urządzeniem. Jeśli zaś nasze urządzenie obsługuje technologię NFC, możemy skorzystać z jeszcze szybszego medium wymiany informacji.
Panasonic Lumix DMC-GF6 to bardzo ciekawa propozycja dla miłośników nowoczesnych technologii. Na pierwszy rzut oka japońscy projektanci osiągnęli dobre optimum pomiędzy funkcjonalnością a komfortem obsługi. Tym samym nowy EVIL stanowi solidną konkurencję dla kompaktów Sony i Olympusa. Czy jednak jest wart swojej ceny? O tym przekonamy się dopiero, gdy sprzęt trafi do nas na dłuższe testy.
Panasonic prezentuje elegancki aparat LUMIX GF6 do codziennego fotografowania przy zachowaniu wysokiej jakości
Warszawa, 9 kwietnia 2013 r. — Jednoobiektywowy, bezlusterkowy aparat cyfrowy LUMIX DMC-GF6 firmy Panasonic to najnowszy model z serii aparatów kompaktowych należących do rodziny LUMIX G.
Aparat jest wyposażony w nowy przetwornik obrazu Live MOS, nowo opracowany procesor Venus Engine oraz wysokoprecyzyjny układ autofokusa „Light Speed AF”. Dzięki nim zapewnia znakomitą jakość zdjęć użytkownikom, którzy są przyzwyczajeni do kreatywnej fotografii przy użyciu smartfonów, ale chcą robić bardziej zaawansowane i profesjonalne zdjęcia dzięki precyzyjniejszej kontroli nad ustawieniami ręcznymi, takimi jak przysłona, czas otwarcia migawki czy odpowiedni obiektyw.
Zestaw 19 efektów-filtrów sprawia, że DMC-GF6 nie jest zwykłym aparatem, ale kreatywnym narzędziem dla użytkowników, którzy chcą zmienić swoje nawyki fotograficzne i przejść od amatorskiego „pstrykania fotek” do poważniejszej przygody z fotografowaniem. Funkcje Wi-Fi i NFC (Near Field Communication) znacznie ułatwiają zdalne fotografowanie przy użyciu tabletu lub smartfona, przesyłanie zdjęć oraz udostępnianie ich znajomym przez internet.
Ponadto w górnej części aparatu DMC-GF6 znajduje się osobny przycisk wideo, umożliwiający nagrywanie filmów Full HD (1920×1080, 50i) w formacie AVCHD z dźwiękiem stereo. Swój elegancki wygląd aparat łączy z wbudowaną lampą błyskową (liczba przewodnia 6,3 przy ISO 160 oraz 5,0 przy ISO 100), 3-calowym monitorem odchylanym o około 180 stopni oraz modną obudową w kolorze czarnym, białym, brązowym lub czerwonym.
Wysoka jakość obrazu za sprawą nowego 16-megapikselowego przetwornika Live MOS i procesora Venus Engine
Nowy przetwornik Live MOS umożliwia rejestrowanie obrazów z zastosowaniem wysokiej rozdzielczości i dużej czułości przy jednoczesnym ograniczeniu szumów. Nowo opracowany procesor obrazu Venus Engine zawiera zaawansowane systemy redukcji szumów. Kontrolowany obszar szumu zwiększono ok. 64-krotnie. Pozwala to eliminować duże bloki szumu, które dotychczas były trudne do wykrycia, oraz ułatwia uzyskiwanie wyraźnych zdjęć o wygładzonym wyglądzie, szczególnie w warunkach nocnych. Połączenie nowego przetwornika Live MOS i procesora Venus Engine umożliwia uzyskanie czułości na poziomie ISO 3200 (tryb automatyczny), a maksymalnie ISO 25600 (tryb rozszerzony).
Zaawansowane narzędzie fotograficzne dla kreatywnych
Dzięki różnym funkcjom fotografowania — takim jak tryb autoportretu, tryb kontroli artystycznej z 19 filtrami oraz funkcja animacji poklatkowej — DMC-GF6 to nie tylko wysokiej klasy aparat.
Użytkownik może sobie zrobić autoportret, kierując obiektyw aparatu w swoją stronę — monitor odchylony w pionie o około 180 stopni umożliwi idealne skomponowanie zdjęcia.
Popularny tryb kontroli artystycznej rozszerzono przez zwiększenie liczby filtrów z 14 dostępnych w modelu DMC-GF5 do 19 oferowanych przez DMC-GF6. Nowe efekty — m.in. nostalgia, światło słoneczne*, pominięcie wybielania i fantazja — wzbogaciły dotychczasową ofertę, obejmującą filtry ekspresji, retro, wysokiej tonacji, sepii, wysokiej dynamiki, miękkiej ostrości*, dynamicznej monochromii, impresjonizmu, koloru jednopunktowego, krosowania, niskiej tonacji, efektu zabawek, efektu gwiazdkowego* i efektu miniatury**1. Kilka spośród tych filtrów można również zastosować w trybie autoportretu.
Łączność bezprzewodowa dzięki funkcjom Wi-Fi i NFC
Dostępne po raz pierwszy funkcje łączności Wi-Fi i NFC zwiększają elastyczność fotografowania i umożliwiają łatwe udostępnianie zdjęć. Po pierwszej konfiguracji można z aparatem łączyć tablety i smartfony uruchomieniem odpowiedniej opcji zaledwie jednym dotknięciem, bez potrzeby każdorazowego wprowadzania danych autoryzacyjnych.
Zwiększanie szybkości i dokładności autofokusa w rodzinie aparatów LUMIX G
We wszystkich aparatach z serii LUMIX G ustawianie ostrości odbywa się przy użyciu autofokusa z detekcją kontrastu (Contrast AF). W porównaniu z układem autofokusa opartego na wykrywaniu różnicy fazy autofokus z detekcją kontrastu charakteryzuje się większą dokładnością, zwłaszcza w przypadku fotografowania „jasnym” obiektywem i stosowania małej wartości „F” (otwór względny obiektywu).
Układ autofokusa Light Speed AF umożliwia precyzyjne odwzorowywanie dynamicznych obiektów. Dodatkowo funkcja śledzenia AF umożliwia robienie zdjęć seryjnych, na których poruszające się obiekty są rejestrowane z najwyższą ostrością.
Więcej informacji na temat najważniejszych funkcji
Funkcje artystyczne:
Łączność bezprzewodowa:
Ustawianie ostrości:
Zaawansowany tryb iA+ (inteligentna automatyka plus) i podpowiedzi do scen dla początkujących:
Wyświetlacz:
1*Dotyczy tylko zdjęć.
**Przy ustawieniu [EFEKT MINIATURY] w trybie kontroli artystycznej nie jest nagrywany dźwięk, a zarejestrowany obraz odpowiada ok. 1/10 czasu nagrywania. (Jeśli rejestrowanie trwa 10 minut, uzyskane nagranie obrazu ruchomego będzie mieć około 1 minuty długości).
2***Niektórych filtrów trybu kontroli artystycznej nie można używać w funkcji panoramy artystycznej.
3Z obiektywem LUMIX G Power Zoom H-PS14042 lub H-PS45175
4Korzystając z ustawienia [Odtwarzanie na telewizorze] funkcji Wi-Fi, można wyświetlać obrazy na ekranie telewizora obsługującego funkcję Digital Media Renderer (DMR) standardu DLNA. Szczegółowe informacje na temat zgodnych urządzeń można znaleźć na następującej stronie internetowej: http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/
5Z obiektywem Power Zoom H-PS14042 lub H-PS45175
6W trybie M (ręcznym)
7Niektóre typy scen nie umożliwiają nagrywania wideo przy użyciu funkcji podpowiedzi do scen.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies