W życiu każdego fotoamatora przychodzi taki moment, w którym coraz częściej spogląda w stronę amatorskich lustrzanek. To znak, że czas przesiąść się na lepszy sprzęt. Obecnie mamy kilku wiodących producentów w tym segmencie, a każdy z nich stara się na bieżąco odświeżać ofertę o nowe produkty.
Aktualizacja 04.03.2024
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
W gąszczu propozycji czasami ciężko się odnaleźć, dlatego też specjalnie z myślą o Was, wybraliśmy 7 lustrzanek amatorskich, które zasługują na uwagę nie tylko ze względu na funkcjonalność, ale również atrakcyjną cenę.
Canon EOS 1100D
Tanio, prosto i… tanio
Specyfikacja: matryca APS-C (CMOS, 12 Mpix); procesor Digic IV, 2,7-calowy ekran LCD, wizjer optyczny, filmy HD, zdjęcia seryjne 3 kl/s.
Skoro mowa o lustrzankach amatorskich, zacząć wypada od najtańszej i jednocześnie najprostszej propozycji Canona. To sprzęt, w którym nacisk położono przede wszystkim na niską cenę. Przez to ucierpiała nieco specyfikacja, ale wielu fotoamatorów z pewnością uzna, że stosunek ceny do jakości jest zadowalający.
Aparat został uzbrojony w matrycę CMOS w standardowym dla tego segmentu rozmiarze i dobrej rozdzielczości 12 megapikseli. Wspiera ją proces starszej już generacji – Digic IV (Obecnie króluje od dłuższego czasu piąta odsłona tego układu). Taka konfiguracja nie oferuje wspaniałych osiągów, ale zdecydowanie wystarczy fotografom stawiającym swoje pierwsze kroki w świecie lustrzanek.
Canon EOS 650D
Niezła lustrzanka dla filmowców.
Specyfikacja: matryca APS-C (CMOS, 18 Mpix); procesor Digic V, 3-calowy ekran LCD (dotykowy, obracany), wizjer optyczny, filmy Full HD, zdjęcia seryjne 5 kl/s.
Canon EOS 650D to model flagowy wśród aparatów klasy „entry” w ofercie japońskiego producenta. Najnowsza odsłona tej rodziny została zaprojektowana specjalnie z myślą o amatorskich filmowcach. Projektanci uzbroili aparat w usprawniony, hybrydowy system AF pozwalający na ostrzenie obrazu nawet przy podniesionym lustrze. Dzięki temu, sprzęt staje się automatycznie rywalem dla półprzepuszczalnych luster Sony.
Filmowanie lustrzanką zyskuje coraz większą popularność. W tym modelu możemy liczyć na standard Full HD oraz uchylny, dotykowy ekran znacznie poprawiający ergonomię pracy. Do tego warto wspomnieć o nagrywaniu dźwięku w trybie stereo oraz 5 klatkach na sekundę w trybie zdjęć seryjnych.
Nikon D3200
Amatorska lustrzanka z matrycą 24 Mpix!
Specyfikacja: matryca APS-C (CMOS, 24,1 Mpix); procesor Expeed 3, 3-calowy ekran LCD, wizjer optyczny, filmy Full HD, zdjęcia seryjne 4 kl/s.
Model D3200 jest najnowszym reprezentantem amatorskiej gałęzi lustrzanek Nikona. Nie znajdziemy tu wielu usprawnień znanych z bardziej zaawansowanych aparatów, ale konstrukcyjnie sprzęt wydaje się być lepszy od swojego rywala ze stajni Canona. Jest jednak też odpowiednio droższy.
To jedna z niewielu lustrzanek klasy „entry” na rynku, która może się pochwalić matrycą o tak wysokiej rozdzielczości. Możemy ponadto liczyć na duży ekran LCD oraz legendarną już ergonomię pracy towarzyszącą konstrukcjom Nikona. Niestety amatorzy filmowania będą musieli dokupić zewnętrzny mikrofon, jeśli chcą mieć dźwięk stereo.
Nikon D5200
Zaskakująco udany aparat.
Specyfikacja: matryca APS-C (CMOS, 24,1 Mpix); procesor Expeed 3, 3-calowy ekran LCD (obrotowy), wizjer optyczny, filmy Full HD, zdjęcia seryjne 5 kl/s.
Nikon D5200 to mocniejsza wersja opisanego wyżej D3200. Tu również możemy liczyć na wysoką rozdzielczość, ale projektanci dorzucili kilka zaawansowanych podzespołów. Przede wszystkim bardziej przejrzysty ekran LCD, zamocowany na ruchomym przegubie. To solidna propozycja dla kogoś, kto dysponuje większym budżetem.
Lustrzanka sprawdzi się również w rękach filmowców, dzięki czemu może konkurować z ofertą Canona. Wśród opcji znajdziemy standard nagrywania obrazu Full HD i to w nieczęsto spotykanej prędkości 60 klatek na sekundę. Do tego warto wspomnieć o obecności mikrofonu stereofonicznego.
Sony SLT-A37
Najprostsze półprzepuszczalne lustro
Specyfikacja: matryca APS-C (HD CMOS, 16,1 Mpix); procesor Bionz, 2,7-calowy ekran LCD (odchylany), wizjer EVF, filmy Full HD, zdjęcia seryjne 7 kl/s.
Sony walczy w segmencie amatorskich lustrzanek przy pomocy dwóch modeli. Jednym z nich jest Sony SLT-A37. Uzbrojony w półprzepuszczalne lustro aparat charakteryzuje się dużą szybkością pracy. Oferuje nie tylko wydajny i rekordowy w swojej klasie tryb zdjęć seryjnych (7 klatek na sekundę!), ale również standard nagrywania Full HD z dźwiękiem stereo.
Na pokładzie urządzenia znajdziemy ponadto odchylany wyświetlacz LCD – rozwiązanie konstrukcyjne, które jest raczej rzadko spotykane w najniższej półce cenowej. Drugim takim unikatem jest wizjer EVF, zastępujący klasyczny, optyczny celownik.
Sony SLT-A57
Półprzepuszczalne lustro dla wymagających amatorów.
Specyfikacja: matryca APS-C (HD CMOS, 16,1 Mpix); procesor Bionz, 3-calowy ekran LCD (odchylany), wizjer EVF, filmy Full HD, zdjęcia seryjne 12 kl/s.
Koncern Sony poszedł w ślady konkurencji i również przygotował dwa amatorskie modele różniące się poziomem zaawansowania. Sony SLT-A57 jest mocniejszy i jeszcze szybszy od swojego kuzyna. Tutaj możemy liczyć na filmy Full HD, ale z szybkością 60 klatek na sekundę. Z kolei tryb zdjęć seryjnych oferuje wydajność na poziomie 12 kl/s. Brzmi zachęcająco?
Tak jak i w innych modelach wyposażonych w półprzepuszczalne lustro, tak i tutaj możemy liczyć na ciągłe ostrzenie obrazu w trakcie filmowania. Ponadto kadrować możemy przy pomocy przejrzystego ekranu LCD, o rozdzielczości 921.000 pikseli.
Pentax K-r
Świetna lustrzanka w kolorach tęczy.
Specyfikacja: matryca APS-C (CMOS, 12,2 Mpix); procesor Prime II, 3-calowy ekran LCD, wizjer optyczny, filmy HD, zdjęcia seryjne 6 kl/s.
Pentax nie jest specjalnie popularną marką na polskim rynku lustrzanek. Nie oznacza to jednak, że nie ma nam nic do zaoferowania. Model K-r jest następcą niezwykle udanego modelu K-x, a zarazem najbarwniejszą lustrzanką w całym segmencie. Producent rezygnując z wyścigu na megapikseli, postanowił wprowadzać do sprzedaży kolejne odsłony tego samego aparatu, ale w innej szacie graficznej.
Lustrzanka sama w sobie nie jest przestarzała. Na pokładzie znajdziemy wydajny układ podzespołów oferujący zarówno nagrywanie w standardzie HD, jak i tryb zdjęć seryjnych pozwalający na fotografowanie z szybkością 6 klatek na sekundę. Nasze prace możemy zaś oglądać na 3-calowym, przejrzystym wyświetlaczu.
Aktualizacja
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
Jaki aparat dla amatora? Te 10 modeli warto kupić w 2024 roku |
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
JAKĄ LUSTRZANKĘ WYBRAĆ NA POCZĄTEK ? / KTÓRY Z NIKONÓW ? / DX format / Body /
Kiedyś Nikony wybierano ze względu na doskonałą optykę oraz nowości techniczne .
Starsze Nikony z nieostrą ” matrycą do 10 tys mpx …chyba powinniśmy sobie odpuścić .
Nowości są drogie , a za przyrostem ceny nie zawsze idzie faktyczna jakość .
Myślę , że tzw bezpiecznym środkiem mogą być lustrzanki z matrycą od 12 ~14 tys mpx .
Od tego pułapu rozpoczyna się OSTROŚĆ w Nikonach . Mam na myśli amatorskie body , nieco lżejsze bez dodatków ” za które czasem trzeba zapłacić . Bardzo dobrym i zgrabnym aparatem amatorskim jest Nikon D5000 . Jego odpowiednikiem , dla bardziej zaawansowanego fotoamatora jest Nikon D90 . Tutaj dodatkowo mamy większy wizjer , chyba lepszy AF , oraz SILNIK do starszych obiektywów AF Nikona !!! ( W D5000 tylko obiektywy DX , lub fokus manualnie ze staruszkami ” ) .Obydwa aparaty posiadają już ostrą matrycę , i od tych modeli rozpoczyna się ostrość nikonowska , tu też można z powodzeniem obserwować jakość różnych obiektywów / lepiej niż w starszych modelach / . Mamy ostrość , ale do pełni szczęścia potrzebny jest KOLOR ! . KOLOR i ostrość oferują Nikony D5100 oraz D7000 ( z taką samą matrycą i podobnymi algorytmami przetwarzania ) .
Zdecydowanie , już te aparaty sa bardziej wszechstronne , szczególnie D7000 , który posiada świetny AF (36pk ) i silnik do starych obiektywów AF , np do stało ogniskowych starszej generacji AF , choć przyznam , że obiektywy DX są świetne jakościowo !!! i czasem porównania wychodzą na korzyść nowszych . tu można polecić Obiektywy z VR 16-85 , VR18-200 , czy nawet nowszy VR 18-55II . W NASZEJ SZEROKOŚCI GEOGRAFICZNEJ ; redukcja drgań VR , oraz wysoka czułość > 6400 iso , TO BARDZO WAŻNE PARAMETRY na które należy zwrócić uwagę !!!
Wymienione modele są świetne pod każdym względem dla fotoamatora . Oferują już jakość zdjęć , która może budzić zadowolenie , a nawet profesjonalne możliwości . I TE POLECAM !!!
Na uboczu pozostaje stosunkowo tani model D3100 , który na wakacjach w słonecznych krajach będzie bardzo dobry , ale rodzaj ziarna ” jaki oferuje przypomina mi starsze Pentaxy , i nie do końca można go polecić . Oczywiście ” poszukiwacze ” mogą szukać dalej i wywarzać ; OTWARTE DRZWI ” , ale sądzę , że nie ma sensu , ponieważ tutaj cena ( używek ) do JAKOŚCI jaką oferują jest najlepsza !!!! . Zdjęcia z tych modeli NIE zapychają też komputerów nadmiarem danych . Są coraz tańsze na rynku !!! A czyszczenie matrycy , nie stanowi już problemu , z tym że muszą być to dobre środki i specjalne podwójne pałeczki / powyżej 60 zł za paczkę kilku , np GREEN CLEAN ) .
Oczywiście , pojawiają się nowe propozycje i należy zerkać w ich kierunku , ale pamiętajmy o przyroście jakości do ceny …aby była pod kontrolą , naszą , a nie marketingu !
Posiadałem wiele modeli Nikona , dlatego chciałem podzielić się moimi spostrzeżeniami z użytkowania / półamatorskiego / Pozdro !
Jak już wybierzecie odpowiedni model, to warto się zastanowić czy chcecie zapłacić trochę mniej.
Jeśli chcesz wyrwać sprzęta za 10% mniej to warto psozukać portalu crowdshoppingowego.
Ja tak ogarnałem nikona d7200 na dziobacz.pl
witam.;)
Chce kupic lustrzanke, taka do 1500 zl. Wiem ze to minimalny prog jak na lustrzanke ale nie chce narazie zbyt duzo wydawac.:)
Uwielbiam fotografowac, najbardziej dzieci, jakies portrety, swoje dziecko. Szukam aparatu ktory robi bardzo dobre jakosciowo zdjecia i nie wiem co wybrac. Ogladalam juz NIKON D3200 18-55 VR II i podobnego cenowo Canona, ale nie wiem czy w dobrym kierunku ide. Nie znam sie na tym, chcialabym tylko robic fajne zdjecia.;)
Obecnie większość amatorskich lustrzanek daje bardzo zadowalające efekty jeśli robimy zdjęcia dobrze oświetlonych powierzhcni na niskim iso.
Udało nam się przeprowadzić całą serię wizualizacji 360 wewnątrz samochodów oraz fotografie produkotwą samochodów 360 na Sony A580 z całkiem zadowlającym skutkiem:
http://ungr…rotowa-360
Dzień dobry, liczę na jakieś wskazówki jaką wybrać lustrzankę.
zastosowania:
1. architektura, także wieczorna, dotychczasowa hybryda w słońcu daje rade w innych przypadkach jest jeden wielki szum
2. fotografowanie wyrobów artystycznych, np. biżuterii handmade – wyraźne detale, nawet z dość bliskiej odległości, dobra głębia ostrości, ładne rozmycie tła
budżet:
ok 3tys zl na body + pierwszy uniwersalny obiektyw
drugi obiektyw do dokupienia po paru miesiacach, jak dozbieram kase – dodatkowe 1000, jakąś stałkę 50?
czy w tej kwocie da się radę zmieścić? czy lepiej jeden obiektyw ale lepszy ?
Witam,
Ktora lustrzanke dla poczatkujacego fotografa? Sony A33 czy Canon 1200D? Osobiscie nie moge zdecydowac z ktora firma chce sie zwiazac a tu trzeba zaczac inwestowac w obiektywy..
Z gory dziekuje za wszelkie rady.
Pozdrawiam,
Ala
canon ef 50 / 1.4 oraz 1,8 ; canon 100 mm /2,8L, cano 70-200 L, tamron 17-50 2,8 (tamrona chce sprzedać i zakupić canona z podobnej rozpiętości- ten jest słaby)
Witam. chce zająć się fotografią dziecięcą .. wiadomo potrzebna jest szybkość przy tych maluchach. Mam 7 letniego canona 40d i do niego obiektywy.. Proszę o poradę co obecnie na rynku jest w tym kierunku najlepsze. Jaki canon bo tylko on wchodzi w grę. Mój niestety już się nie nadaje i muszę kupić nowy. Budżet do 8 tyś.
Jakimi obiektywami dysponujesz? 🙂
canon ef 50 / 1.4 oraz 1,8 ; canon 100 mm /2,8L, canon 70-200 L, tamron 17-50 2,8 (tamrona chce sprzedać i zakupić canona z podobnej rozpiętości- ten jest słaby).
Witam,
na początku podkreślę, że na fotografii nie znam się w ogóle. Często jestem w ciekawych miejscach i trochę smutno mi, jak patrzę na zdjęcia zrobione moim starym, małym aparacikiem cyfrowym. Na zdjęciach ledwo można coś dojrzeć….
Krótko i na temat:
Mam niski budżet (ok 1100 – 1200 zł) i chciałabym kupić sprzęt używany lecz pojęcia nie mam, który będzie odpowiedni?
Pomożecie?
Kiszka – radzę najpierw może zainwestować w jakiś kurs fotografii? 🙂 Pierw należałoby nauczyć się podstaw fotografii.. Jeśli nie stać, możesz na youtube pooglądać filmiki czy poczytać w internecie… Musisz coś wiedzieć… Aparat może kup na raty? 🙂 Wtedy łatwiej będzie spłacić.. Jaki? To zależy już od Ciebie. Polecam na początek Nikon D3200. 😉
Witam,
Posiadam aparat z całkiem innej półki jest to bezlusterkowiec Olympus E-P3
Często się zastanawiam czy w dobrym kierunku poszedłem, zaczynam dopiero swoją przygodę z fotografią, ale ciągle idę do przodu a przynajmniej tak mi się wydaje. Więc dokupiłem dwa szkła, jeszcze chce coś kupić, nawet myślałem nad zmianą body na OM-D E-M5
Ale nie wiem czy nie dać sobie spokoju z tym systemem, bo jak już porządnie rozbuduje M 4/3 to później zmiana na lustrzankę FF będzie mnie sporo kosztowała.
Są ludzie którzy twierdza że Fujifilm ma super bezlusterkowce… ale czy lepsze od m 4/3 ?
No i dodam coś od siebie na temat Sony A-57.
Ilość zrobionych zdjęć około 1500.
Zestaw A-57 + obiektyw 18-135.
Podam w mojej subiektywnej ocenie wady i zalety tego aparatu:
Zalety:
– Szybki, precyzyjny AF (chociaż nieraz się troszkę myli). Trzeba uważać na co ostrzy, ale to dotyczy większości tego typu automatów. Należy się nauczyć aparatu. Można zablokować punkt, itd.
– Bardzo dobry balans bieli
– Dobrze działające programy tematyczne
– Czytelne menu
– Wizjer / Wyświetlacz można sparametryzować w dosyć szerokim zakresie
– Do ISO 800 bardzo niskie szumy, do 1600 jest naprawdę nieźle ale d..y nie urywa 🙂 (troszkę marudzę).
– Bardzo ładne kolory, dobrze odwzorowane
– Jednoczesny zapis RAW / JPG
– Na podglądzie możliwość wyświetlenia histogramu
– Żyroskop
– Dwie prędkości zdjęć seryjnych
Wady:
– Szybko podżera akumulator (Soft. 1.0.4), około 500 zdjęć.
– Brak możliwości ustawienia blokady ISO w trybie AUTO / TEMATYCZNYCH (MAX dopuszczalne ISO)
– Momentami irytujący wyświetlacz (brak możliwości ustawienia, pokazywania na wyświetlaczu zdjęcia np.: 10sek. i wyłączenia go). Można to zrobić coś podobnego, ale nie to.
– W trybach półautomatycznych / ręcznych – brak informacji o ekspozycji zdjęcia na skali EV.
Należy uważać:
– Z automatyką rozpoznawania twarzy. Działa bardzo dobrze, znajduje twarze (można zaprogramować osoby które rozpoznaje aparat), ale przy takim ustawieniu jest problem z głębią. Ostry może być pierwszy plan (osoba fotografowana na nią ostrość) a tło lekko się rozmywać.
Należy uważać przy zdjęciach „krajobrazowych” + osoba na pierwszym planie.
Wady zgłoszone do SONY:
Kiepsko działająca redukcja „czerwonych oczu” przy specyficznych układach zdjęć tj. wzrok osoby fotografowanej jest na wysokości obiektywu i patrzy „się w niego”. Programowa funkcja przedbłysku nie obkurcza źrenicy i światło odbija się od dna oka (problem może być w sile, czasie – przedbłysku).
Przy kątach w których światło odbite nie ma możliwości powrotu do obiektywy problemu nie ma.
Problem omówiony na forum SONY.
O mnie:
Amator zaawansowany.
Nie robię zdjęć na ekranie tylko na wizjerze.
Korzystam nieraz z automatów (panorama, portret, sport).
Czy bym polecił ten aparat. Myślę, że tak. Ma więcej zalet niż wad.
Korpus w zasadzie nie ma znaczenia, każdy czterocyfrowy Nikon czy trzycyfrowy Canon da radę. Jeśli myślisz o fotografii koncertowej, gdzie trudno o dużo światła, to skup się na nowszych aparatach – zdecydowanie lepiej radzą sobie z szumami.
Wśród szkieł za 1500 zł znajdziesz kilka uniwersalnych Sigm i Tamronów klasy 17-55 f/2.8 lub 24-70 f/2.8 – tutaj też patrz na najnowsze wcielenia, z lepszymi motorkami AF. Przy maksymalnej ogniskowej i całkiem otwartej przysłonie uzyskasz bokeh, ale będzie prawdopodobnie „obwarzankowy”; w portretach najlepiej sprawdzają się jednak stałki. Jak masz dodatkowe kilkaset złotych, to do zooma dobierz sobie 50 f/1.8 z wybranego systemu.
Powiedzmy ze wybrałabym Nikona d5000. Rozumiem, że wtedy szkło jedno będzie w okolicy 1500…. Myślałam żeby na starcie mieć chociaż te dwa obiektywy- z zoomem i stałoogniskowy w okolicach 50 (nie lepiej 32? do fotografowania w pomieszczeniach?). Priorytet to dziecko i wyrobienie się w małym mieszkaniu ….
Ile minimum muszę mieć na taki zestaw?
ehhhh tak jak Antek napisał – patrz na najnowsze modele N i C. Nikon D5000 to pierwszy model w serii, średnio udany – miał sporo wad i dość szybko zastąpili go świetnym D5100 – na twoim miejscu wybrałbym raczej D5100 lub któregoś z Canonów linii 3 cyfrowej np. 600D lub następcę. Co do szkła to faktycznie 50mm na aps-c jest dość wąskie – nikkor 35/1.8 będzie o wiele lepszym rozwiązaniem – w ogóle świetny i już można powiedzieć, że kultowy obiektyw Nikona. Co do zoomu to polecam zakup czegoś jasnego z światłem stałym w całym zakresie ogniskowania np. nowego tarmona 17-55/2.8 lub odpowiednik w sigmie (choć tamron tańszy i jednak dla mnie lepiej wykonany).
Tak szczerze to na Twoim miejscy dozbierałbym jeszcze z 1,5k zł do body… Podane zastosowania to nie przelewki – przyda się dobry AF z większą ilością punktów krzyżowych (czyli min. D5200) – dozbierałbym do 3,5k na body i kupiłbym na Twoim miejscu D7000 z Tamronem 17-55/2.8 oraz Nikkora 35/1.8 – na początek powinno być ok. Potem jakieś długie tele, szeroki kąt i stałka z przedziału 85-105 mm + lampa i będzie git
To ja się dołączę z moim pytaniem do znawców. Potrzebuję przesiąść się z hybrydy (obecnie Fujifilm hs25exr) na lustrzankę. Cel- fotografia dziecięca i portretowa w przewadze, czasem fotografia koncertowa. Więc chyba najtrudniejsza z możliwych- bardzo ruchome obiekty plus mała ilość światła. Z racji prędkości przemieszczania się dziecka wolalabym obiektywy z AF bo puki co ciężko mi sobie wyobrazić ustawianie ręczne w ruchu. Raczej nie myślę o Canonie – nie przepadam za jego wyblakłymi kolorami (chyba że coś się zmieniło ostatnio). Cena ok 2tyś. za body, ok 3,5k za zestaw początkowy, ewentualnie czym go później rozszerzać. Zależy mi na wysokonapięciowej stopce do starszej lampy (bo już posiadam).
No właśnie Canon 1100 D morze nie najlepszy ,ale na początek wystarczy
No właśnie wojna nikona z sigmą o prawa autorskie i patentowe.
Okazuje się bowiem, że Sigma wykorzystała w swoich konstrukcjach rozwiązania opracowane w laboratoriach konkurencji.
Sprawa się toczy o naruszenie praw patentowych obejmujących systemy stabilizacji optycznej oraz redukcji drgań stosowane w optyce dedykowanej lustrzankom. Zgodnie z wystosowanymi zarzutami, Sigma nielegalnie wykorzystała tą technologię w swoich konstrukcjach.
Witam.
Zamierzam kupić aparat, tylko pytanie jaki?
Zdjęcia typu; moda, akt, obrazów, makijaży, czasem też będę chciała coś sfilmować np. malowanie trampek..
Kwota jaką przeznaczyłam to 2,5 tyś, chyba że jest aparat trochę droższy a efekty zdecydowanie lepsze to skuszę się.
Na pewno ważna jest rozdzielczość bo będą fotografowane też detale takie jak wzory na koszulkach czy trampkach…
Proszę o odpowiedz:)
Karla.
omg malowanie trampek :D?
te 2,5k zł to na sam aparat czy już z obiektywem?
Jest sobota. po polnocy. w niedziele rano wyjezdzam.mam cala sobote…sprobuje kupic obiektyw samyanga gdzies w Warszawie. musze zajrzec do ineternetowych sklepow.w zyciu bym po niego nie siegnal.nie znalem firmy.Sigma 50/1.4 tez poszukam…Mam malo czasu.ale sprobuje.”Alpy sa warte mszy”. Pozdrawiam.
Dobry wybór! Powodzenia 😀
Kolega qwerty znakomity znawca tematu obiektywy .
Uraczył nas jak to sigma 50/1.4 bije na głowę canona USM 50/1.4 który otrzymał najwyższą ocenę z możliwych 9,8 pkt.
„dostał ocenę” – buahaha… oceny to w szkole dostajesz 😉
Weź do łapy Sigmę i Canona. Załóż na pełną klatę, zrób serię zdjęć w różnych warunkach, otwórz jakikolwiek edytor i sam się przekonaj.
Sigma daje wyższe MTFy dla pełnej dziury względem konkurencji Canona i Nikona, oferuje najlepsze własności optyczne i najdłuższą gwarancję, poprawnie koryguje komę (u Canona jest ogromna), ma lepszą warstwę antyodbiciową – nie łapie odblasków w przeciwieństwie do Canona, nie winietuje (50 Canona ma ogromną), praktycznie brak dystrosji (a u Canona na pełnej klacie jest dość wyraźna). Celność AF porównywalna dla obu modeli. Jedyne na co można narzekać w tej Sigmie to ogromna średnica – filtry trochę kosztują. To są fakty – może i słowa „bije na głowę” przesadziłem bo to jak porównanie Ferrari F12 do Lambo G 😉 ale niepodważalnie Sigma wykonała najlepszą 50-tkę w historii fotografii! Pozdrawiam.
Czekam na qwerty, poniewaz juz za 3 dni wyjezdzam i chce wiedziec jak najlepiej fotografowac gory.Niby wiem .przeciez ..ale potrzebuje twojej opinii.Zgodnosci i zbieznosci…stalka czy teleskop, a moze portretowka..?? do canona 6 d …i chce to kupic. gory.alpy plus moze filtry bede najczesciej na wysokosci 3000 m.n.p.mi wyzej pozdro. wazne czekam
Sorry nie zauważyłem Twoich odpowiedzi…
Super, że ci się podoba 😀 Miałem podobną sytuację z Nikonem D600 😀
Alpy francuskie? Mam rodzinę w Moutiers (Rhone-Alpes) – piękny rejon! Zazdroszczę 😉 Ja tam trafię dopiero za rok.
Do krajobrazu górskiego obowiązkowo zabrałbym szeroki kąt.
Jako szeroką stałkę proponuję świetnego Samyanga 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC – świetne szkło – najlepsze wśród 14 mm na pełnej klacie! I to tylko za ok. 1200 zł! Jak dla mnie obowiązkowy sprzęt do „szerokiego” krajobrazu 😉 mam i jestem z niego dumny 😀 Ostra żyleta jak mało jaki szeroki kąt.
Na pewno obowiązkowo 50/1.4 , na pewno nie opłaca się wywalać kupę kasy na L-kę 50 mm ze światłem 1.2. Powyższe propozycje podałem pod warunkiem, że chcesz wszystko od canona 😉 Ja mając Nikona i świetne stałki w systemie i tak wybrałem te o których ci mówiłem od Sigmy – jakością obrazu przewyższają odpowiedniki Canona/Nikona i są dużo tańsze.
A jako średnie tele polecam Canona EF 135mm f/2L USM – dostaniesz już za 4000 zł a jakością powala. Chciałbym zobaczyć odpowiednik w moim systemie 😉
Jeśli chodzi o jakiś standardowy zoomik to na pełnej klacie 24-105/4L ma mydło na brzegach… nie twierdzę, że to złe szkło ale to tak jak z kitami na apsc… sam rozumiesz. Najlepszym wyjściem lecz kosztownym jest Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM, lub zamiennik od Sigmy lub Tamrona (nie wiele gorsze a dużo tańsze). Fakt, że ten Canon jest cholernie drogi (8000 zł) ale to dobre szkło. Jak nie chcesz tyle wydać to naprawdę nie obawiaj się konstrukcji Sigmy/Tamrona. Mam tu na myśli Sigmy 24–70 mm f/2.8 EX DG HSM i Tamron SP 24–70 mm f/2.8 Di VC USD.
Co do zmiennoogniskowych tele to 70 – 200/4L to już legenda – świetne szkło lecz jak dla mnie przy tym świetle wymaga stabilizacji a to już dużo większa cena. Poza tym do krajobrazu za bardzo to się nie nada…
Na wypad w góry do torby wziąłbym:
1. Samyanga 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC – perełka wśród obiektywów!
2. Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM – uniwersalne szkło do wszystkiego!
3. Canona EF 135mm f/2L USM
Do tego jakiś polar na 24-70 – polecam Hoya HRT CIR-PL UV
A po powrocie kupiłbym jeszcze:
Sigmę 50/1.4 lub Canona 50/1.4 – Sigma bije Canona na głowę 🙂
I zestaw gotowy!
Jak sam zauważyłeś nie przepadam zbytni za teleobiektywami i zmiennoogniskowymi szkłami. Stałka to jednak coś więcej – zobaczysz w krajobrazie (zwłaszcza ta 14-stka :D)
Ciekawy jakiś ten „ranking” – badziewny Canon na czele na końcu nie produkowany ze 2 lata Pentax K-r , żadnego Olympusa, stary i niedokupienia SonyA37 – Ludzie – może aktualizujcie jakoś te strony! I ustawcie kolejność nie alfabetycznie a np. wg rankingu jakości matryc z DxOmark.com
To nie jest ranking, a kolejność aparatów nie ma znaczenia. Pozdrawiam
I jeszcze jedno pytanie. Czy sprzedawany z tym apartem „kit”L 24-105 jest godnym polecenia instrumentem pod wzgledem jakosci obrazka,czy lepiej starac sie o inne?..Pamietam o stalkach..
Pzd
wracam tu i patrze, ze postawiles pytanie, o to jaka mam przyjemnosci z uzytkowania canona 6 D.Ogromna.!!Przyjemnosc spoleczna:taka sytuacja: siedze sobie w restauracij”Folk Gospoda”, jem obiad z przyjaciolmi i przychodzi mi pomysl by zrobic zdjecie dan, ktora nam podaja. Strzelam raz drugi/nie slychac migawki/ robie zdjecia ludziom przy stole i nagle z drugiego stolika slysze glos „znawcy” co ten debil robi, nawet lampy blyskowej nie wlaczyl”. Wstaje jak/ na gangsterskim filmie/podchodze do goscia i pokazuje mu zdjecia ..bez slowa…wszystkie jasne, doswietlone,klimatyczne..Slysze.: jakie jaja. Przyjemnosc estetyczna: wyslalem zdjecia tylko 2 do swojego kumpla zawodowego fotografa z jego imprezy w ogrodzie. A on mi odpisuje cos takiego; kiedy nauczyles sie obrabiac zdjecia w photoschopie..a ja mu wyslalem zdjecia” prosto z wanny” czyli polecanej 6D.Nawet nie mialem czasu by je gdzies poprawiac. Slowem dzieki.
Teraz musze kompletowac obiektywy.Stary aparat i obiektywy sprzedalem w calosci Nowych obiektywow jeszcze nie kupilem a pozyczylem,zeby zobaczyc jak pracuja.Szukam najlepszego do krajobrazow bo niedlugo wyjade w Alpy francuskie. Wiem, ze jestes zwolennikiem stalek.. Mam wiec pytanie…Dobra L do krajobrazu to..?Chodzi mi o jakosc foto.Slysze podpowiedzi zewszad.Pamietam twoje wskazowki co do sigmy 50 f 1.4, lub 85 f 1.4. Czy cos z Canona 70 – 200 L 4?A moze Canon 50 ? Ktory? Chodzenie ze wszystkimi jest ciezkie.Pozdrawiam
Witam!!!!mam ogromną prośbę….mam niewielki budżet do dyspozycji….4000tysiące…..jaką lustrzankę mógłbyś mi polecić…..fotografia jest moją pasją i nie chce wydać pieniążków na coś co w pełni nie będzie mnie satysfakcjonować…..bede bardzo wdzięczna za pomoc!!!!!pozdrawiam!!!
napisz coś więcej żebyśmy mogli ci pomóc… co chcesz focić, czy w tych 4 tys. zł chcesz kupić body + jedno szkło czy kilka. Poza tym określ swoje preferencje – czy znasz już jakiś system, jesteś świadoma w którą stajnie chcesz wejść? Canon, Nikon, Sony, Pentax? 4 tys. zł to dużo kasy jak na zestaw dla amatora – ze spokojem coś fajnego znajdziesz.
Jako body polecam Nikona D7000 za ok. 2900 zł – świetny sprzęt (fakt, że właśnie doczekał się następcy D7100 ale sam aparat kosztuje ponad 4000 zł). A szkło do niego to w zależności co potrzebujesz – 1200 zł wydałbym na kombinacje Nikkora 18-105mm i stałki 50mm/1.8G lub 35mm/1.8G – super sprzęt na początek z którego na bank będziesz zadowolona (sam byłem użytkownikiem tego aparatu i obu stałek). Chyba że znalazłabyś trochę kasy i kupiła za 4800 Nikona D7100 z obiektywem 18-105 – Nikon bardzo się postarał w nowym modelu – dali najlepszy w klasie moduł autofocusu, świetną matrycę od Toshiby (w poprzednim modelu siedzi matryca od Sonego).
A u Canona dostaniesz model 60D, choć jak dla mnie nie ma startować do D7000 pod wieloma względami, a tym bardziej do D7100, choć oczywiście 60D to świetne body, lecz dla mnie było wielkim rozczarowaniem, gdyż zmieniając system z Sonego, wybierałem między Canonem a Nikonem. Czekałem na następcę Canona 50D i Nikona D90, niestety Canon zrobił z linii dwucyfrowej kompletną amatorkę a Nikon wręcz odwrotnie – uszczelnił Nikona D7000, wykonał go częściowo z magnezu dał stały AF w filmowaniu itp. itd. – dlatego też bardziej polecałbym Nikona w tej kategorii cenowej. Postaraj się sprecyzować swoje pytania.
Idac za twoimi radami i sugestiami nabylem aparat ..canon 6D.Serdeczne podziekowania za wspolprace. Wzorcowa.
Super 😀 Jesteś zadowolony po miesiącu zabawy?
Dalem sobie kilka dni przerwy na znalezienie czegos w internecie i znalazlem propozycje , o ktora chce sie spytac, na ile jest lepsza lub gorsza od canona 6d. jest to model 5D mark II nie III, Po pierwsze cena jest nizsza od szostki.po drugie ma niezle opinie w testach. po trzecie jest podobnie jak 7 D leciwy ale jesli chodzi o reporterke to nawet gorszy, bo na sekunde strzela 3,9 zdjecia kiedy 7 D 8.Widzialem zdjecia nim robione …no calkiem calkiem..byc moze ptaki w locie mi uciekna,ale krajobrazy, portrety i przyjecia w salonie ..nie!!?Pytanie do ciebie..jest jedno.Powazne. Czy to jest aparat z poprzedniej epoki czy tez w porownaniu z 6D warto go rozwazyc..jako obiekt kupna??Juz wiem, ze wchodzac na pietro FF musze zmienic obiektywy i zainwestowac sporo w nowosci ..ale moge to zrobic..i teraz tylko w co w 6D czy w 5DMark II ? pozdrawiam. A
Jurek 😀 5D Mark II to legenda 😉 Jedyną bolączką tego modelu jest autofocus – jak pisałem w pracy mamy dwa takie modele (fota produktowa) – to jest naprawdę wspaniały aparat w połączeniu z dobrym szkłem.
Może zacznijmy od pytania: Bierzesz pod uwagę tylko Canona, tak? Nie mam co truć o Nikonie? 😉 Spoko.
Co do wyboru 6D czy 5D Mark II to postaram się je poniżej porównać:
1.6D ma pełny tryb filmowania z AF – w 5D wszystko jest manualne, co nie oznacza że gorsze – jakość filmu z 5D jest legendarna – normalnie kręci się filmy tym sprzętem. Lecz dla mnie ważniejszy jest AF, dlatego u mnie w filmowaniu wygrywa 6D.
2. Rozmiar na korzyść 6D – jest dużo mniejszy od 5D Mark II a przy tym zachowuje wygodę i ergonomię.
3. Wykonanie: 5D jest wykonany w pełni z magnezu, a 6D tylko w części, choć to i tak wyszcza półka.
4. 6D ma użyteczny zakres iso, nawet 25600 jest znośne a to nie koniec. Tu 5D nie rozpieszcza – 3200 i koniec. A iso to ważna sprawa – zwłaszcza gdybyś kupił kitowy obiektyw ze światłem 4, a nie czymś jasnym.
5. 6D ma gorszą migawkę – standardowe 1/4000s a 5D już 1/8000 – a w większości zastosowań to szczegół. fajną opcją w 6D jest tryb cichych zdjęć – nie wnerwiasz klech w kościele 😀
6. 5D ma lepszy wizjer ale różnica nie wpływa na komfort używania, za to w 6D masz więcej informacji wyśiwtlanych w wizjerze.
8. 6D ma lepszy autofocus – i to dużo lepszy – jak to napisałeś „nic ci nie ucieknie” 😀
9. W 6D masz większe możiwości ingerencji w balans bieli z poziomu aparatu – dla mnie duży plus.
10. 6D ma szerszą kompensacje ekspozycji i to 2,5 razy szerszą… ogromny plus
11. Do tego 6D czerpie z linii amatorskiej masę trybów jak HDR i programy tematyczne – do twoich zastosowań przyda się gdy będziesz cykał foty w jpgach na wakacjach – bo komu chce się potem kilka tysięcy zdjęć w rawie obrabiać, a tym bardziej składać panoramy czy HDRy… 😀
12. 6D jest szybszy w działaniu jak i w serii. Ma nowszy procesor
13. 6D ma szerszy zakres kompensacji błysku lampy, lecz krótszą synchronizację. Jak dla mnie to pierwsze ważniejsze.
14. 6D to karty SD a nie CF – niższa cena, a dobre karty SD niczym nie ustępują Compact flashom.
15. 6D ma lepszy wyświetlacz i udoskonalony Live View.
16. 6D ma wydajniejszy akumulator choć to jest kompletnie nie ważne.
17. 6D ma wbudowany odbiornik GPS oraz transmiter Wi-Fi – też raczej szczegół ale cieszy 😀
18. 6D ma nie wiele lepszą rozdzielczość, dużo lepszy zakres tonalny choć i tak nie dorównuje nikonowi D600.
Jak widzisz sporo plusów złapał 6D w stosunku do 5D – jak miałbym wybierać, to raczej pogodziłbym się z pewnymi ograniczeniami i kupiłbym 6D na twoim miejscu (zakładając, że sprzętu nie używasz zawodowo, bo jeśli tak to jednak 5D… dlaczego? to chyba oczywiste…). We wszystkich zastosowaniach poza zawodowymi 6D spisze się lepiej, proamatorom oferuje więcej i co najważniejsze ma o niebo celniejszy AF – w 5D Mark II jest z nim masa problemów a chyba nie chcesz sprawdzać każdej foty czy złapałeś to co chciałeś?
Mimo różnicy w cenie do twoich zastosowań brałbym 6D – idealny kompromis pomiędzy rozwojem semi-pro a amatorskimi zastosowaniami 😀 . Co do szkieł to niestety… trzeba je zmienić – a co posiadasz? Mogę pomóc ci je sprzedać – zbliżają się wakacje, znajomi uzupełniają swoją szklarnię Canona 😀 – popytam.
Twoje sugestie by przejsc na FF i moj zrodzony gwaltownie entuzjazm do pelnej klatki spowodowaly,ze przez klika dni bladzilem po stronach www i sklepach internetowych w poszukiwaniu marzen….W „fotoformie” znalazlem canona 5DMark II za cene canona 6D a potem czytalem, co ktory z nich moze mi zaoferowac.Zrobilem notatki / zestawienie/ porownania..i .nie znalazlem odpowiedzi. Cos ze mna nie tak.. pomyslalem…Potem gleboki oddech i pytanie..czy ja potrzebuje FF czy nie wystarczy mi to,ze samo fotografowanie jest przyjemnoscia niezalezna od aparatu.Porzucam wiec koniecznosc natychmiastowego wyboru i skloniony do FF poczekam chwile, by obejrzec zdjecia innych ,porozmawiac…i podjac decyzje……ale 5DII i 6D wydaja mi sie zbyt wolne, bo przygotuje wystawe „ptaki z okolic mojej rzeki „,gdzie opowiadam o ptakach swojego regionu i wiem, ze slaby AF w 5DII i 6D mi w tym nie pomoze.Bo ptaki trzeba fotografowac szybko..no chyba,ze robimy zdjecia w zoo……….. serdeczne pozdrowienia.A.
Przejrzalem strony z cenami wskazanymi przez ciebie aparatow i nigdzie nie znalazlem mozliwosci kupienia nikona za 5600 a canona za 6500.Zauwazylem natomiast, ze ceny polskich aparatow przewyzszaja te w Niemczech, Anglii czy we Francji.To takia uwaga dla swiadomego odbiorcy jak nasz system sprzedazy jest opresyjny dla kieszeni konsumentow.Byc moze warto poczekacdo wakacji i kupic aparat w Niemczech…Wtedy byc moze zaplace taka cene.A jesli znasz miejsca nizszych cen w kraju….to znow prosze o kontakt
ceny prosto z allegro i to nawet nie najniższe tylko od pewnych sprzedawców (sam u nich kupuje).
Wejdź i poszukaj – w nowym sprzęcie foto na allegro nie ma problemów.
Tu przykład Canona 6D za 6500 zł – jest kilka takich aukcji jak i „kup teraz”
http://alle…24434.html
Jest też jeden za 6100 zł ale ma tylko 12 miesięcy gwar więc jest pewnie z usa…
A Nikona akurat teraz za 5600 nie ma ale są oferty już za 5700 zł.
P.S: zrezygnowałem z zakupów w pl jeśli chodzi o sprzęt telefon/tablet/aparat – wszystko kupuje u Hansa i na dodatek na firmę… 😀
Dzieki za nowa perspektywe.FF to jest jakis cel. to brzmi intrygujaco.daje kopa. ale kiedy policzylem sobie: canon 6D plus prosty obiektyw 24-105L to wyszlo prawie 10 tysiecy.NIe wliczam innych stalek ani teleobiektywow z litera L , bo wtedy cena urosnie podwojnie.20/25 tysiecy na start.. zastanawiam sie tylko ..czy warto?? czy jakosc zdjec jest przekladalna na pelna klatke??
Moj przyjaciel robi na canonie 7D i uzyskuje niezle rezultatyNIezle to malo powiedziane. Ale dziekuje ci za otwarcie.Byc moze uda mi siez zona wytargowac wiekszy wydatek??
Jakie obiektywy do 6d na poczatek moglbym kupic by miec pelne zadowolenie?? Pytam o portret, slub, krajobraz, ptaki?Pytam poniewaz odpowiadam na pytanie o dobre szkla canona. Nie, nie mam dobrych.Mam typowe. Standart sprzed klku i kilkunastu lat.Musze odbudowac sklad by wyjsc do ludzi.Na „optycznych” jest sporo dobrych testow, ale w praktyce rozne obiektywy pracuja roznie.Po jakie warto siegnac, a jakie mimo dobrych parametrow.. odlozyc?Licze na sugestie.
I jeszce raz dziekuje za twarcie perspektywy na FF.Twoje rady sa dobre.
A.J
nie masz co dziękować – to dla mnie przyjemność 😉
Wiesz jak już jesteś na pewnym etapie to warto postawić sobie poprzeczkę trochę wyżej… Sam miałem taki problem jak Ty teraz, lecz gdy wymieniałem swoją zaaw. amatorską lustrzankę, to o „taniej” FF dopiero plotki się pojawiały… a i tak po 2 latach przeszedłem na raty na pełną klatkę (najpierw główne body a potem drugie). Zainwestowałem w Nikona i jestem w pełni zadowolony.
Jeśli nie ogranicza cię budżet tylko żona to myślę że dasz radę z FF – długofalowo będzie to lepszy wybór skoro cały czas rozwijasz się w tym kierunku, a także tańszy – na wymianie sprzętu niestety sporo się traci…
Tak – różnica jest duża pod każdym względem: dynamika tonalna, „plastyczność”, brak przelicznika ogniskowej, „ładniejszy” szum (większa powierzchnia matrycy – większe piksele), użyteczniejsze wysokie iso, mniejsza głębia ostrości, szkła na ff pokazują swoje prawdzie możliwości, itp…
A co do szkła do 6D to wymieniłeś szeroki zakres zastosowań więc może jasny kit FF? Np. 24-70/2.8? A jak za droga to faktycznie 24-105/4. Wychodzę z założenia, że jeśli stać mnie na FF to kupuje obiektywy tej samej firmy, lecz jak nie zmieściłbyś się z budżetem to kit FF od sigmy jest całkiem całkiem… Oczywiście od tej zasady są 2 wyjątki!!! Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM i Sigma 85 mm f/1.4 EX DG HSM 😀 . Takich szkieł nie ma żaden system (na dodatek w takich cenach!). Pierwszy jest już mój a na drugi zbieram (jestem zwolennikiem stałek…).
Stoje przed kasycznym wyborem.300s, 7D czy 60 Da moze inny D 7000? Lubie fotografowac ,robie to od dawna amatorsko/ mam 54 lata/,szukam kompozycji, swiatla,dynamizmu akcji, natury/ fotografuje ptaki/ Chcialbym wejsc wyzej w swoich umiejetnosciach…ale na aparaty po 8 – 11 tysiecy – nie chce wydawac pieniedzy. Nie chce..chociaz moglbym. Szukam podpowiedzi, ktory z nowszych aparatow lub tych starszych, ktore wymienilem powyzej spelnia najbardziej oczekiwania amatora polprofesjonalisty.Interesuje mnie strona technicznapudelka i jakosciowa- kolorystyka zdjec.Przygotowuje bowiem wystawy w domu dla przyjaciol.Do tej pory fotografowalem canonem 400 ale..wypada zmienic ze wzgledu na stan aparatu.Moge sprzedac swoje obiektywy, dlatego nie chce sie kierowac markaprzy wyborze tylko jakoscia zdjec.
Czytanie tysiecy stron nudzi mnie. Mlodzi ludzie nie potrafia pisac konkretnie i odpowiedzialnie.Dlatego zwracam sie do Pana o sugestie.
skoro stać cię na 7D/D300s to obojętnie który z tych 2 wybierzesz – będziesz zadowolony. Lecz na Twoim miejscu pomyślałbym o taniej pełnej klatce: Canon 6D/Nikon D600 – ceny coraz ładniejsze, a możliwości rozwoju jakie daje pełna klata są o wiele większe apsc… Zwłaszcza skoro określasz siebie jako amatorskiego półprofesjonalistę.
Nikona D600 już ze spokojem dostaniesz za 5600 zł, a Canona 6D już za 6500 zł . Sam skłaniałbym się w kierunku Nikona D600 ale to tylko przez to że jestem użytkownikiem pełnej klatki tej firmy i znam jej możliwości. Canon 6D to tak samo świetny sprzęt.
a i oczywiście nie zadałem najważniejszego pytania – czy masz jakieś dobre szkła Canona? Jeśli tak to nie warto zmieniać systemu na Nikona.
Używany do 1000zł? Warto brać Canon EOS 450D? Czy są lepsze alternatywy w tej kwocie?
do 1k to możesz dostać pentaxa kx – najlepszy sprzęt w tej kwocie a napewno od 450D, lub nikona d3000 ale to raczej ostateczność – 450D lepszy ;). Do tego dochodzi Sony A550/A500 – świetny sprzęt, moja pierwsza lustrzanka od Sony – bez porównania sprzęt lepszy od 450D. Brałbym Pentaxa K-x lub Sony A500/A550.
Zdjęcie nr 1 – fotografowałbym 😀
Hmmm,
Każdy aparat jest dobry, wiec zajmowania tak radykalnych stanowisk jest troszkę śmieszne 🙂
W mojej skromnej ocenie 90% zdjęcia to wprawne oko i znajomość sztuki fotografowania!!!
Jak potrafisz dobrze patrzeć i wybrać odpowiednio ekspozycję to zawsze zrobisz przyzwoite zdjęcia.
Pierwsza zasada to rezygnujemy z AUTO i korzystamy z programów. Uczymy się patrzeć, musimy wyczuć sprzęt jak ostrzy, jak ustawia parametry przesłony, migawki, na jakie punkty itd… jakie są jego mocne i słabe punkty (nie ma aparatu idealnego).
Sam mam tak krytykowany 1100D i przez 6msc. robiłem zdjęcia z różnymi parametrami. Uczyłem się aparatu. Teraz poprostu go znam i wiem jak zrobić dobre zdjęcie.
Podstawą jest zdjęcia bez martwych pikseli (prześwietlonych, niedoświetlonych – brak informacji o barwie).
Pomijam: zdjęcia HDR, obróbkę cyfrową, panoramy (od pół do pełnych 360St), stosowanie filtrów, itd. Znając te techniki z większości nawet kiepskich zdjęć zrobisz coś godnego uwagi.
Podsumowując hasłowo:
Pewna ręka, dobre oko, znajomość zasad kadrowania, stosowania preselekcji czasu / przesłony to podstawy zabawy.
Pentax K-r jako korpus jest świetny, tylko gorzej z całym systemem i obiektywami (które o ile jakościowo są fajne, to wybór jest bardzo skromny).
Jeśli chodzi o mnie to mocno odradzałbym 1100D – jest to aparat sprzed 2 (czy 3) generacji który na dzień dzisiejszy jest rozkładany na łopatki przez każdą konkurencję – jeśli chodzi o jakość obrazu to po prostu: nie ma nic gorszego obecnie na rynku (no, ewentualnie: bezlusterkowce m4/3, Nikon 1, czy większość kompaktów ma gorszą jakość obrazu).
Jeśli chodzi o cenę do jakości to osobiście wybrałbym A57 – co prawda nie ma tak dobrej jakości obrazu jak Pentax, ale znacznie bogatszy system (szczególnie w kwestii akcesoriów oraz obiektywów specjalistycznych i dla amatora), jest w Polsce tańszy (więc nie trzeba importować i można mieć aparat na gwarancji), a wizjer z podglądem zdjęć na żywo znacznie ułatwi naukę fotografii w porównaniu do innych aparatów. Przy tym jest najszybszą lustrzanką w cenie poniżej 2,5tyś (zarówno w kwestii AF jak i trybu ciągłego). No i ma odchylany ekran, czego brakuje w sporej części konkurencji, a przydaje się, żeby nie taplać się w błocie 😉
Ewentualnie Canona 650D – niezłe body, duża oferta obiektywów i akcesoriów, przyzwoita jakość obrazu, aparat bez żadnych mocnych plusów, ale też bez żadnych mocnych minusów (w przeciwieństwie choćby do D3200 w którym kitowy obiektyw można wywalić do kosza bo robi tak mydlane zdjęcia na tej 24MPx matrycy, że się w głowie nie mieści).
Witam
Mam Pentaxa K-R już ponad 2 lata i na pewno nie dam się już namówić na sprzęt innej firmy. Za niewielkie pieniądze, bo na ebay w UK można ten aparat kupić za niecałe 400 euro z kitowym obiektywem dostajemy sprzęt, który moim zdaniem deklasuje niemal całą konkurencję w swoim segmencie. Nie mówiąc już o tym, że jest to chyba najtańsza lustrzanka na rynku pomijając Canona 1100D, który możliwościami dorównuje starem Zenitowi :D.