>
Kategorie: Newsy

Kontrowersje wokół cyfrowej obróbki zdjęć

Narastają kontrowersje wokół jednej z publikacji The New York Times z 5 lipca tego roku. W fotoreportażu „Ruins of the Second Gilded Age” umieszczonym przez gazetę, pojawił się bowiem cykl fotografii, które choć zostały zaprezentowane jako pozbawione cyfrowej obróbki, noszą ślady programowej interwencji.

Materiał stworzony przez jednego z fotografów luźno współpracujących z gazetą, poświęcony był pozostałościom po niedokończonych konstrukcjach związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zdjęcia przedstawiające pobojowiska, które zastąpiły dawne place budowy, miały być wedle słów redaktora wykonane jedynie przy użyciu „konwencjonalnych metod” (to znaczy przy zastosowaniu długiego czasu naświetlania) i nie podlegały cyfrowej obróbce na żadnym poziomie. Tymczasem jeden z czytelników odnalazł na fotografiach ślady manipulacji, która nie mogła powstać na wskutek niczego innego jak tylko cyfrowej interwencji w obraz.

Sprawa w efekcie doprowadziła do wydania specjalnej notatki prasowej, w której przyznano, iż zdjęcia mogły być obrabiane „z powodów estetycznych”. Kwestia jest o tyle kontrowersyjna, iż od pewnego czasu toczy się w mediach debata na temat słuszności wykorzystywania w prasie obrazów, które podlegały manipulacji. Dlatego też w trosce o wiarygodność mediów, obowiązuje zasada informowania czytelnika o tym, czy zamieszczony materiał podlegał widocznej obróbce czy też nie. Złamanie tej reguły przez tak dużą gazetę jak The New York Times, zaowocowało licznymi krytycznymi opiniami oraz ogólną debatą nad granicami możliwego stosowania cyfrowej obróbki zdjęć.

Więcej możecie przeczytać na łamach anglojęzycznego portalu PDNPulse, gdzie znaleźć można również informacje o szczegółach odkrycia śladów obróbki.

Źródło: PDNPulse, The New York Times, Photo.blorge

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Przetestuj sprzęt i weź udział w sesjach zdjęciowych – ŚwiatłoSiła 2025

Kolejna edycja fotograficznego festiwalu to szansa na testowanie aparatów i obiektywów, udział w sesjach zdjęciowych…

2025-04-24

Sony A7S III z nową funkcją znaną z kamer filmowych

Sony A7S III dzięki aktualizacji oprogramowania zyskuje nową funkcję filmową, której bardzo brakowało. Nowe oprogramowanie…

2025-04-23

Sony FE 50–150 mm F2 GM – pierwszy teleobiektyw z tak jasną przysłoną

Teleobiektyw z tak jasną przysłoną - tego jeszcze nie było. Sony promuje go jako pierwszy…

2025-04-23

600 zł za jasny i szeroki obiektyw do Canona. TTARTISAN 10 mm F2.0 w super cenie

TTARTISAN 10 mm F2.0 zapewnia szeroką ogniskową i jasną przysłonę. Jest dedykowany mnatrycom APS-C i…

2025-04-22

Najlepsze aparaty cyfrowe 2025 według TIPA. Co warto kupić?

Nagrody TIPA 2025 zostały rozdane. Jaki aparat warto kupić w 2025 roku? Oto najlepsze aparaty…

2025-04-18

Jaki aparat do 3000 zł? Najlepsze bezlusterkowce w 2025 roku

Dobry aparat do 3000 zł? To możliwe. Dysponując niewielką na dzisiejsze czasy kwotą można kupić…

2025-04-17

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies