Obróbka zdjęć często bywa postrzegana jako Magia, przez duże M. Powodem tego jest niechęć, czy też nawet zakorzeniony w naszej podświadomości strach przed rzeczami niepojętymi. Tymczasem cyfrowa ciemnia jest narzędziem, jak każde inne. Nie można się go bać, a wręcz przeciwnie – raz poznane, okazuje się niezwykle użyteczne. Do szybkiej edycji fotografii, w stylu “tu przyciąć, tam rozjaśnić” możemy wykorzystać nawet systemową przeglądarkę zdjęć. Jednak do bardziej zaawansowanych funkcji, będziemy potrzebowali precyzyjniejszego oprogramowania. Dla osób z ograniczonym budżetem i miłośników “wolnego” softu, stworzyliśmy serię poradników dotyczących zabawy w morzu opcji, jakie nam oferuje GIMP. Dzisiaj postaramy się przedstawić sposób na selektywną koloryzację.
Nawet jeśli nazwa tej czynności nic wam nie mówi, z pewnością wielokrotnie widzieliście w sieci jej efekty – zwłaszcza z wykorzystaniem koloru czerwonego (najczęstsze motywy to szminka, sukienka i jabłko). To bardzo popularny trik nadający fotografii charakteru, a kiedyś nawet oryginalności. Niestety przez nadużywanie go, bardzo szybko spowszedniał.
Współcześnie trzeba mieć naprawdę dobry pomysł na wykorzystanie selektywnej koloryzacji. Jak zwykle, zapoznam was jedynie z narzędziami i procesem. O inwencję twórczą i kreatywność musicie zadbać sami. Ponownie wspomnę o dwóch żelaznych regułach, którymi zawsze kierowałem się przy obsłudze programów graficznych:
Nasz poradnik jest skierowany przede wszystkim do amatorów, stąd też jeśli jesteście już zaznajomieni z GIMPem, niektóre z poniższych uwag i kroków, mogą się wam wydać oczywiste. Pod każdym z punktów znajdziecie schematyczne opisanie akcji, którą należy wykonać. Postaram się również uczulić na pewne często popełniane błędy i zasugerować konkretne rozwiązania estetyczne. Pamiętajcie jednak, że każde zdjęcie jest inne i do każdego należy podchodzić indywidualnie. Jeśli trzeba – eksperymentujcie.
Chociaż GIMP jest naszpikowanymi opcjami i automatycznymi funkcjami, wciąż preferuje rozwiązania manualne. Wyselekcjonowanie jakiegoś koloru ze zdjęcia to narzędzie, które możemy znaleźć na przykład w najnowszych aparatach cyfrowych. Niestety w przypadku naszego programu, jeśli chcemy uzyskać dokładny, precyzyjny efekt, będziemy musieli zabrać się do żmudnej pracy. Oczywiście można eksperymentować z funkcjami Barwa i Nasycenie lub Filtry (obie znajdziemy w zakładce Kolory). Jeśli zdjęcie jest proste, możliwe że szybko uzyskamy interesujący nas efekt. Postaramy się do tego odnieść na końcu poradnika. Na razie jednak skupimy się na metodzie uniwersalnej, z której można skorzystać praktycznie zawsze.
Nie śpiesz się – perfekcja wymaga cierpliwości.
Wiemy zatem co chcemy uzyskać i znamy teorię. Polecam zapoznać się z poprzednimi odsłonami poradnika, zwłaszcza z „Jak zmienić kolor oczu?”, gdzie pokazywałem jak operować maską – to narzędzie przydaje się praktycznie zawsze. Czas przejść do zajęć praktycznych. Podczas gdy do tej pory zachęcałem do pracy na duplikacie warstwy, to w tym przypadku jej wykonanie będzie przymusowe. W celu wykonania duplikatu warstwy klikamy…
Teraz musimy usunąć z wierzchniej warstwy kolor. Proces ten nazywamy desaturacją i pod takim terminem znajdziemy go w opcjach. Upewniamy się, że pracujemy na górnej warstwie (klikamy na nią lewym przyciskiem myszy w doku warstw) i korzystając z menu podręcznego (prawy przycisk myszy na zdjęciu) lub z belki opcji w oknie edycji wybieramy opcję Kolory. Następnie zjeżdżamy na funkcję Desaturacja. Otworzy nam się okienko wyboru odcienia. Zaznaczamy opcję, która spełni nasze oczekiwania względem efektu końcowego. Istnieje oczywiście wiele sposobów na uzyskanie czarno-białej odbitki. My skorzystaliśmy z najszybszego.
Kolory -> Desaturacja
Po tej prostej czynności jesteśmy już w połowie poradnika, ale na początku żmudnej pracy, która nas czeka. Musimy bowiem „pokolorować” interesujący nas fragment zdjęcia. Możemy to zrobić na kilka sposobów. Możemy stworzyć maskę i domalować przeźroczystość lub ewentualnie posłużyć się wyrafinowanymi metodami zaznaczania kształtów. Dla przykładu Ścieżka jest rewelacyjnym narzędziem, ale o jego zastosowaniu będziemy pisać przy okazji innego poradnika. Na obecną chwilę najlepiej ograniczyć się do zwykłej gumki – sposobu prostego i skutecznego. Najpierw jednak musimy się upewnić, że będziemy wycierać warstwę do przeźroczystości, a nie do koloru białego. W tym celu, w doku warstw klikamy prawym przyciskiem myszy na naszą czarno-białą warstwę i wybieramy opcję „Dodaj kanał alfa”.
P.P.M. na cz-b warstwie -> Dodaj kanał alfa
Teraz pozostaje żmudne wycieranie interesujących nas miejsc – tak zwane kolorowanie gumką :). W trakcie pracy warto korzystać z różnych końcówek i proces realizować małymi kroczkami (aby bez obawy o spokój ducha cofnąć pomyłkę za pomocą ctr+z). Przy krawędziach interesującego nas obszaru będziemy chcieli wybrać miękką, małą gumkę i duże przybliżenie. Tutaj apeluję do waszego zmysłu estetyki, cierpliwości i przede wszystkim dokładności.
Na początku wspomniałem, że istnieją też inne sposoby na uzyskanie takiego efektu. Będą skuteczne w mniejszym lub większym stopniu tylko w przypadku niektórych zdjęć. Niestety na większości odbitek informacja o interesującym nas kolorze będzie rozlokowana po całym kadrze, przez co automatyka staje się bezużyteczna. Tak się składa, że wybraliśmy odpowiednią fotografię, na której możemy zaprezentować zabawę z narzędziem Barwa i Nasycenie (w zakładce Kolory). Po wybraniu funkcji pojawi się nam okno z możliwymi do zaznaczenia kolorami oraz suwakami. Klikamy na interesujące nas barwy i przesuwamy suwak Nasycenia na +100. Pozostałe kolory (musimy klikać na każdy oddzielnie) pozostawiamy bez zmian lub używamy tego samego suwaka, ale wartość ustalamy na -100. Zatwierdzamy zmiany.
Powyższy poradnik dotyczy funkcji i opcji zawartych w programie GIMP 2.8.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies