Sony Cyber-shot DSC-RX1 to nie tylko nowy rozdział w historii firmy Sony, to również poważny krok na drodze do zmiany trendów w segmencie sprzętu fotograficznego. Premierowy kompakt japońskiego producenta wyposażony został w pełnoklatkową (!) matrycę Exmor CMOS i stałoogniskowy obiektyw wysokiej klasy. Sprzęt kosztuje krocie (jak na polskie standardy), ale bez watpienia znajdzie wielu nabywców? Dlaczego? O tym przeczytacie już w dalszej części tego tekstu.
Ogólne
|
Data premiery | 09.2012 |
Typ | kompakt | |
Budowa
|
Wymiary | 113,3 x 65,4 x 69,6 mm |
Waga | 482 g (z akumulatorem i kartą pamięci) | |
Obudowa | metal | |
Matryca i procesor
|
Format i typ | FF (35,8 x 23,8 mm); Exmor CMOS |
Rozdzielczość | 24,3 Mpix | |
Czułość ISO | 100 – 25 600 (możliwość rozszerzenia do ISO 50/64/80) | |
Optyka
|
Marka | Carl Zeiss |
Zoom optyczny | x1 (35 mm) | |
Cyfrowy | x14 | |
Światło | f/2,0 | |
Ekran
|
Rozmiar | 3,0″ |
Typ ekranu | stały, Xtra FineTFT LCD | |
Rozdzielczość | 1 229 000 punktów | |
Pozostałe
|
Nagrywanie filmów | Full HD: 1920 x 1080p / 60p |
dźwięk stereo | ||
Zdjęcia seryjne | 5 kl/s | |
Mechanizm czyszczenia matrycy | – | |
Stabilizacja obrazu | tak | |
Migawka | 30 – 1 / 2 000 s | |
Obsługa kart | SD/SDHC/SDXC | |
Lampa błyskowa | pop-up (liczba przewodnia 6) | |
Hot-shoe | tak | |
Wizjer | jako akcesorium | |
Bateria
|
Typ/pojemność | Akumulator litowo-jonowy NP-BX1 |
Wydajność | 330 zdjęć na jednym ładowaniu | |
Funkcje
|
Nastawy automatyczne | tak |
Nastawy ręczne | tak | |
Efekty | tak | |
Dodatki | – |
Kiedy w sieci pojawiły się pierwsze plotki na temat Sony Cyber-shot DSC-RX1, wielu komentatorów powątpiewało w to, że taki aparat kiedyś powstanie. Tymczasem nieoficjalne doniesienia przybrały materialną formę szybciej, niż zakładano. 12 września firma Sony zaprezentowała kompakt, który ma wszelkie szanse na to, by zostać gwiazdą targów Photokina 2012.
Sony kieruje swój sprzęt do osób, którym spodobała się koncepcja niedużego, ale funkcjonalnego aparatu, pokroju Fujifilm FinePix X-E1 czy Olympus OM-D E-M5. Zamiast jednak podążać drogą wytyczną przez poprzedników, japoński producent podszedł do tematu od zupełnie innej strony. Zamiast matrycy APS-C lub mniejszej, postawił na pełną klatkę – rozwiązanie zarezerwowane dotychczas tylko na wybranych lustrzanek z wyższej półki – a na miejsce wymiennych obiektywów systemowych zaoferował jedno szkło stałoogniskowe, za to bardzo wysokiej klasy (Carl Zeiss, 35 mm, f/2.0)
Obudowa mierzy 113,3 x 65,4 x 69,6 mm i waży 482 gramów z akumulatorem i kartą pamięci. Zarówno szkielet, jak i główne elementy konstrukcyjne wykonano z metalu. Podobnie, jak w wypadku poprzedniego RX-a (Sony Cyber-shot DSC-RX100), tak i tutaj projektanci zdecydowali się pominąć profilowany uchwyt – zamiast tego na froncie urządzenia i w prawej części tylnej płyty znajdziemy gumowe łaty, które pomogą nam pewniej chwycić aparat. Górna listwa jest wyposażona we wszystko, co może się w codziennej pracy przydać. Po prawej stronie znajdziemy pokrętło koretkty ekspozycji, obok którego ulokowano włącznik ON/OFF, a bliżej środka – główne pokrętło trybów. Lewa część zajęta jest przez wbudowaną lampę błyskową, w pozycji spoczynku schowaną w komorze ulokowanej wewnątrz obudowy.
Tylna ściana aparatu to przede wszystkim duży, na stałe osadzony w obudowie, 3-calowy wyświetlacz Xtra FineTFT LCD o wysokiej rozdzielczości 1 229 000 punktów. Po prawej stronie umieszczono skromny zestaw przycisków, tworzących interfejs kompaktu. Sony Cyber-shot DSC-RX1 to sprzęt kierowany do najbardziej wymagających użytkowników – widać to również po doborze elementów sterujących. Poza 6 przyciskami (fizyczny przełącznik uwalniający lampę błyskową, podgląd, blokada AEL, funkcyjny, kosz i menu) znajdziemy na tylnej ścianie także karbowaną tarczę manipulatora i pokrętło nastaw, które pomogą nam szybko i sprawnie poruszać się po menu.
Gniazdo kart SD trafiło razem z komorą akumulatora na spód aparatu. Zaraz obok znajdziemy mocowanie dla statywu, które jest ulokowane w centralnej części dolnej listwy, stosunkowo blisko gniazda nośników – oznacza to, że umieszczając aparat na trójnogu blokujemy sobie dostęp do karty pamięci. Identyczna sytuacja miała ma miejsce w wypadku modelu RX100.
Czujnik, który znajdziemy wewnątrz obudowy Sony Cyber-shot DSC-RX1 to 24,3-megapikselowy Exmor CMOS, o wielkości 35,8 x 23,8 mm. Do naszej dyspozycji producent oddał nastawy ISO w zakresie 100 – 25 600, z możliwością rozszerzenia do tak pożądanego przez wielu fotografów, ISO 50/64/80. W chwili pisania tego tekstu nie opublikowano jeszcze sampli testowych, ciężko więc na razie realnie ocenić możliwości matrycy.
Wartym uwagi punktem specyfikacji nowego modelu Sony jest obiektyw. Japońscy projektanci postawili na optykę prestiżowej marki Carl Zeiss, a dokładniej na stabilizowany model Sonnar T*, zbudowany na bazie 8 elementów ułożonych w 7 grupach (3 soczewki asferyczne, w tym soczewka AA). Stałoogniskowe szkło oferuje dostęp do ogniskowej 35 mm, która na matrycy FF umożliwi objęcie kadrem szerszego planu. Jednocześnie, za sprawą trybu makro, możliwe jest fotografowanie obiektów znajdujących się w odległości 20 cm (mierząc od płaszczyzny obrazowania). Jeśli dołożyć do tego jasność rzędu f/2 otrzymujemy świetny produkt końcowy, który w większości wypadków okaże się wystarczający – i to pomimo braku możliwości optycznego zbliżenia (mamy co prawda 14-krotny zoom cyfrowy, ale to raczej ciekawostka, niż przydatna funkcja, warty uwagi może być natomiast cyfrowy telekonwerter x2 – Clear Image Zoom).
Matryca Exmor CMOS i migawka pracująca w zakresie 30 s – 1 / 2 000 s pozwolą na rejestrowanie zdjęć z maksymalną prędkością sięgającą 5 klatek na sekundę – z jednej strony nie jest to aż tak dużo (konkurencja prezentuje na tym polu lepsze wyniki), z drugiej, wystarczy w większości przypadków. Warto też brać pod uwagę fakt, że w wypadku Cyber-shot DSC-RX1 mówimy o matrycy FF, która jest widocznie większa, niż czujnik zastosowany choćby w Fujifilm FinePix X-E1, co nie jest bez znaczenia przy ocenie możliwości trybu seryjnego.
Do naszej dyspozycji producent oddał dobrze (przynajmniej na pierwszy rzut oka) pomyślany tryb nastaw ręcznych. O fizycznych pokrętłach wspominałem już przy okazji omawiania obudowy kompaktu, teraz dodam tylko jeszcze, że do nastawiania ostrości i przysłony można użyć dedykowanych pierścieni na obiektywie – analogicznie, jak w lustrzankach. Jak na aparat Sony przystało, pomijając rozbudowy tryb ręczny, znajdziemy tu mnóstwo rozmaitych usprawnień automatycznych, półautomatycznych i filtrów – według oficjalnej informacji prasowej liczyć możemy na tryb panoramiczny, 13 stylów twórczych czy 14 efektów. Jak widać więc, choć sprzęt wyraźnie projektowany jest przede wszystkim pod kątem wymagających użytkowników, także fotoamatorzy odnajdą tu mnóstwo fajnych zabawek.
Na pewno warto też zwrócić uwagę na tryb filmowy. Full HD 60p (przy kompresji AVCHD 28 Mb/s) z dźwiękiem stereo, w połączeniu z pełnoklatkową matrycą i optyką klasy Sonnar T*, gwarantuje olbrzymi potencjał, który pozytywnie wyróżnia najnowszy kompakt Sony na tle konkurencji.
Aparat jeszcze nie pojawił się w sprzedaży, już teraz jednak wiemy, że sugerowana cena kompaktu Sony Cyber-shot DSC-RX1 wyniesie około 2 800 USD.
Firma Sony uderzyła mocno – Cyber-shot DSC-RX1 to aparat, który już teraz nazwać można przełomowym. I choć to konkurencja jako pierwsza wstąpiła na drogę, którą teraz kroczy japoński gigant (choćby modelem Fujifilm FinePix X100), to właśnie Sony ma szansę zapisać się złotymi zgłoskami w historii, jako pierwszy producent, który „przyniósł” matrycę FF do kompaktowych aparatów. Czy tak właśnie będzie? Już niebawem się o tym przekonamy.
Sony Cyber-shot™ DSC-RX1: pierwszy na świecie (*1) aparat kompaktowy z pełnoklatkowym (35 mm) przetwornikiem obrazu o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela.
Niemożliwe stało się możliwe. Teraz pasjonaci fotografii mogą odkrywać twórczy potencjał pełnoklatkowego przetwornika obrazu, używając aparatu, który z łatwością mieści się w dłoni.
Nowy, niezwykły aparat Cyber-shot™ DSC-RX1 firmy Sony będzie spełnieniem marzeń wielu fotografów z całego świata. To ważące tylko 482g (z akumulatorem i kartą pamięci) urządzenie jest wyposażone w pełnoklatkowy (35mm) przetwornik obrazu i jasny (F2), stałoogniskowy obiektyw. W rezultacie doskonale nadaje się do zabrania w podróż i do codziennego fotografowania; do zdjęć portretowych i do dokumentowania życia ulicy.
Model Cyber-shot™ RX1 jest znacznie mniejszy i lżejszy niż którakolwiek z istniejących pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych. Mimo to, pozwala na uzyskanie pierwszorzędnej jakości obrazu, będącej dotąd domeną profesjonalnych lustrzanek. Integracja korpusu z obiektywem gwarantuje idealne wzajemne dopasowanie matrycy i elementów optycznych. W rezultacie możliwe jest pełne wykorzystanie możliwości obiektywu i uzyskanie niespotykanej dotąd jakości obrazu, nawet na obrzeżach kadru. Aparat jest wygodny i intuicyjny w obsłudze. Zaawansowani użytkownicy mogą urzeczywistniać swoje twórcze wizje, ręcznie wybierając wszystkie parametry ujęcia — bez pogorszenia łatwości obsługi ani poręczności.
Model Cyber-shot™ RX1 jest pierwszym na świecie (*1) aparatem kompaktowym wyposażonym w przetwornik obrazu Exmor CMOS o wielkości pełnej klatki filmu małoobrazkowego (35mm) — a więc przeszło dwukrotnie większy od matryc APS-C w znacznie masywniejszych lustrzankach cyfrowych. Duża efektywna rozdzielczość (24,3 megapiksela) daje możliwość wiernego odwzorowania drobnych szczegółów i subtelnych faktur. Pełnoklatkowa matryca cechuje się ponadto nadzwyczaj szerokim zakresem dynamicznym i zdolnością do uchwycenia bogatej kolorystyki obrazu.
Duże wymiary elementu światłoczułego ułatwiają uzyskanie szerokiego zakresu czułości ISO, który w modelu Cyber-shot™ RX1 wynosi od 100 do 25 600. Dodatkowo, w trybie rozszerzonym (*2) czułość można obniżyć do ISO 50, a dzięki funkcji wieloklatkowej redukcji szumów zwiększyć do odpowiednika ISO 102400. W tym drugim przypadku aparat Cyber-shot™ RX1 nawet w bardzo słabo oświetlonych miejscach pozwoli na wykonanie z ręki naturalnie wyglądających zdjęć o niskim poziomie szumów — bez włączania lampy błyskowej.
Pełnoklatkową matrycę uzupełnia jasny obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* o stałej ogniskowej 35mm — przydatny zarówno przy zdjęciach portretowych i ulicznych, jak i codziennym fotografowaniu. Nazwa Sonnar pochodzi od niemieckiego wyrazu „Sonne” (słońce) i symbolizuje zdolność do przechwytywania maksymalnej ilości światła. Obiektyw aparatu Cyber-shot™ RX1 ma nową konstrukcję optyczną z zaawansowaną soczewką asferyczną (Advanced Aspherical — AA), która umożliwia miniaturyzację bez pogorszenia parametrów optycznych ani rozdzielczości.
Duży, wynoszący F2 maksymalny otwór 9-listkowej przysłony kołowej zapewnia piękny wygląd nieostrych fragmentów obrazu (efekt bokeh), godny obiektywów do profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. Na tubusie obiektywu znajduje się ponadto pierścień trybu makro, służący do wykonywania szczegółowych zdjęć w zbliżeniu, z odległości do 20cm (mierzonej od płaszczyzny obrazowania).
Przetwarzanie danych z przetwornika Exmor CMOS to zadanie zmodernizowanego procesora obrazu BIONZ, umożliwiającego między innymi zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości w tempie do 5 klatek na sekundę. Procesor pozwala na zapis danych w 14-bitowym formacie RAW, który zaawansowanym użytkownikom daje olbrzymie możliwości „wywoływania” i przetwarzania negatywu cyfrowego w celu urzeczywistnienia swoich twórczych wizji.
Mimo wyjątkowo małych wymiarów, aparat Cyber-shot™ RX1 daje niemal nieograniczone możliwości twórczej ekspresji, a jego użytkownicy mają do dyspozycji pełny zestaw trybów ręcznego wyboru ustawień, zupełnie jak w zaawansowanej lustrzance cyfrowej.
Do nastawiania ostrości i przysłony można użyć dedykowanych pierścieni na obiektywie. Z myślą o łatwym przełączaniu trybów nastawiania ostrości, z przodu aparatu umieszczono specjalne pokrętło, podobne do występującego w lustrzankach. U góry korpusu znajdziemy natomiast ergonomicznie umieszczone pokrętła kompensacji ekspozycji i wyboru trybu pracy. Na obudowie są również dwa łatwo dostępne przyciski: funkcji użytkownika i blokady AEL.
Szybkie, intuicyjne wybieranie żądanych ustawień umożliwia system obsługi Quick Navi. Zmienianie parametrów pokrętłem sterującym i wielokierunkowym wybierakiem jest szczególnie wygodne przy korzystaniu z oferowanego oddzielnie wizjera optycznego. Profesjonalistów ucieszy obecność funkcji pamięci ustawień (MR), pozwalającej na zapis i szybkie przywrócenie trzech zestawów ustawień urządzenia.
Wśród innych udoskonaleń warto wspomnieć o funkcji MF Assist, która powiększa fragment obrazu, by ułatwić precyzyjne korekty ostrości. Można także skorzystać z zapożyczonej ze sprzętu profesjonalnego funkcji Peaking, która wyróżnia na ekranie ostre fragmenty obrazu. Chcąc uzyskać jeszcze większą dokładność nastawiania ostrości, można dodać sprzedawany oddzielnie wizjer elektroniczny FDA-EV1MK.
Dzięki technologii By Pixel Super Resolution powiększanie obrazu nie powoduje obniżenia rozdzielczości, a uzyskiwana jakość jest o wiele lepsza niż przy użyciu standardowego zoomu cyfrowego. Aparat ma również funkcję inteligentnego telekonwertera, która kadruje środkowy fragment obrazu z matrycy, powiększając go w skali 1,4x lub 2x. Bardzo wysoka rozdzielczość przetwornika gwarantuje dużą ilość szczegółów nawet wówczas, gdy powiększony i skadrowany obraz zostanie zreprodukowany na odbitce o dużym formacie.
Poza nieskazitelnymi zdjęciami, aparat Cyber-shot™ RX1 rejestruje filmy Full HD o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów. Do wyboru są różne progresywne tryby zapisu, w tym 50p/60p i 25p/24p. Ten ostatni nadaje codziennym scenom wygląd materiału z kamery używanej do produkcji kinowych. Nastrojowe ujęcia można również bez kłopotu nakręcić przy słabym oświetleniu, na przykład o zmierzchu. Dla zapewnienia maksymalnej swobody twórczej przy nagrywaniu filmów, aparat pozwala na wybór pełnego zestawu trybów ekspozycji PASM.
Osoby z ambicjami artystycznymi mają do wyboru 13 stylów twórczych oraz szereg trybów efektu w obrazie, które umożliwiają przetwarzanie obrazu bez używania komputera.
W uzyskaniu optymalnego wyglądu ujęć pomagają takie funkcje jak automatyka HDR, optymalizacja zakresu dynamicznego (DRO) czy bracketing (ekspozycji, DRO lub balansu bieli). Podczas fotografowania krajobrazów i architektury można wyświetlić na ekranie LCD cyfrową poziomicę, pozwalającą na kontrolowanie przechyłu aparatu.
Dodatkowe możliwości fotografowania i nagrywania filmów zapewnia stopka Multi Interface (*3) współpracująca z powiększającą się gamą akcesoriów. Można do niej podłączyć lampę błyskową o dużej mocy, wizjer elektroniczny, wizjer optyczny oraz monitor LCD. Do nabycia jest również torba-osłona o wysokiej jakości, osłona obiektywu i zwiększający wygodę obsługi, dodatkowy uchwyt.
Więcej informacji o oficjalnych akcesoriach Sony do aparatu Cyber-shot™ RX1 można znaleźć pod adresem: www.sony.pl/hub/cyber-shot-aparaty-cyfrowe/akcesoria
W modelu Cyber-shot™ RX1 jest fabrycznie zainstalowane oprogramowanie PlayMemories Home (Lite Edition). Pozwala ono na łatwe przesyłanie obrazów do komputera w celu zarządzania nimi oraz ich edycji i drukowania. Pełna wersja PlayMemories Home, dostępna do pobrania za darmo, umożliwia ponadto edycję filmów i nagrywanie płyt.
Posiadacze systemów PlayStation®3 mogą za darmo pobrać oprogramowanie PlayMemories Studio, służące do edycji zdjęć i filmów z użyciem podobnego jak przy grach systemu obsługi. Do prezentacji obrazów można wykorzystać stworzony przez Sony serwis-chmurę PlayMemories Online. Pozwala on w prosty sposób oglądać materiał na szeregu współpracujących urządzeń, niezależnie od pory i miejsca.
Nowy, pełnoklatkowy cyfrowy aparat kompaktowy Sony Cyber-shot™ RX1 będzie dostępny w Europie od grudnia 2012r.
*1 Wśród cyfrowych aparatów kompaktowych. Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Sony, stan na 12 września 2012 r.
*2 Przy czułościach mniejszych niż ISO 100 zmniejsza się rejestrowany zakres dynamiczny.
*3 Aparat Cyber-shot™ RX1 jest wyposażony w nowo opracowaną przez Sony stopkę Multi Interface. Pozwala ona na podłączanie i zasilanie różnych akcesoriów do fotografowania i nagrywania filmów, takich jak lampy błyskowe i mikrofony. Współpracuje ponadto z akcesoriami Sony ze stopką zgodną z normą ISO 518. Stopka Multi Interface została opracowana jako zunifikowane rozwiązanie do różnych urządzeń obrazujących Sony – aparatów cyfrowych, cyfrowych kamer wideo i aparatów z wymiennymi obiektywami – w celu zapewnienia lepszej współpracy akcesoriów i większej wygody użytkowania.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies