Obróbka zdjęć często bywa postrzegana jako Magia, przez duże M. Powodem tego jest niechęć, czy też nawet zakorzeniony w naszej podświadomości strach przed rzeczami niepojętymi. Tymczasem cyfrowa ciemnia jest narzędziem, jak każde inne. Nie można się go bać, a wręcz przeciwnie – raz poznane, okazuje się niezwykle użyteczne. Do szybkiej edycji fotografii, w stylu “tu przyciąć, tam rozjaśnić” możemy wykorzystać nawet systemową przeglądarkę zdjęć. Jednak do bardziej zaawansowanych funkcji, będziemy potrzebowali precyzyjniejszego oprogramowania. Dla osób z ograniczonym budżetem i miłośników “wolnego” softu, stworzyliśmy serię poradników dotyczących zabawy w morzu opcji, jakie nam oferuje GIMP. Dzisiaj postaramy się przedstawić, jak w pięciu prostych krokach poddać zdjęcie lekkiemu retuszowi.
Wielokrotnie pewnie stawaliście przed koniecznością przetworzenia dziesiątek zdjęć – czy to z wakacyjnego wyjazdu, czy też z przyjęcia imieninowego. Ciężko tu wymagać od kogokolwiek, aby siedział nad każdą fotką godzinami dopracowując najmniejsze detale. Warto zatem zapoznać się z warsztatem kilku użytecznych narzędzi, dzięki którym bardzo szybko dopracujemy nasze fotografie. Ponownie wspomnę o dwóch żelaznych regułach, którymi zawsze kierowałem się przy obsłudze programów graficznych:
Nasz poradnik jest skierowany przede wszystkim do amatorów, stąd też jeśli jesteście już zaznajomieni z GIMPem, niektóre z poniższych uwag i kroków, mogą się wam wydać oczywiste. Pod każdym z punktów znajdziecie schematyczne opisanie akcji, którą należy wykonać. Postaram się również uczulić na pewne często popełniane błędy i zasugerować konkretne rozwiązania estetyczne. Pamiętajcie jednak, że każde zdjęcie jest inne i do każdego należy podchodzić indywidualnie. Jeśli trzeba – eksperymentujcie.
Znamy już schemat i wiemy w ogólnym zarysie co musimy zrobić. Uruchamiamy zatem program i ładujemy do niego plik, na którym będziemy pracować. Na wstępnie, tak jak zawsze ważna uwaga – starajcie się pracować na duplikacje warstwy podstawowej. W razie błędu łatwiej jest powrócić do podkładu, niż na nowo go ładować do programu. W celu wykonania duplikatu warstwy klikamy…
Krok 1 – Kadrowanie i obrót
Pierwszym krokiem jest odpowiednie wykadrowanie i obrócenie zdjęcia. Może nie złapaliśmy równo linii horyzontu? Może w kadrze pojawiły się niechciane obiekty? Nic straconego. Najlepiej jednak zacząć od narzędzia obrotu. Znajdziemy je pod charakterystyczną, intuicyjną ikonką w Przyborniku. Po kliknięciu nasz obraz pokryje się gęstą siatką linii, a przed oczami pojawi się okno dialogowe, w którym możemy ręcznie wpisać wartość obrotu. Oczywiście możemy na oko obracać fotkę za pomocą myszki – kwestia gustu.
Gdy już nasz program poradzi sobie z przetworzeniem obrotu należy odpowiednio przyciąć zdjęcie. Skorzystamy tu z narzędzia kadrowania kryjącego się pod ikonką nożyka. Nie musimy już za pierwszym razem zaznaczać właściwego obszaru. Zaznaczenie możemy na bieżąco modyfikować przeciągając jego naroża i krawędzie. W kwestii estetyki – najlepiej pozbyć się niekompletnych obiektów przy krawędziach fotografii. Warto również zachować format albumowy.
Krok 2 – Balans bieli
Balans bieli możemy skorygować na dwa sposoby. Ręcznie (to jest za pomocą narzędzia Balans kolorów wybieranego z menu Kolory), oraz automatycznie za pomocą narzędzia Automatyczny balans bieli (Kolory -> Automatycznie -> Balans Bieli). W większości przypadków, automatyka nas nie zawiedzie. Jeśli jednak wciąż będziemy niezadowoleni z efektu, możemy manualnie zmienić balans pomiędzy poszczególnymi barwami korzystając z wygodnych suwaków, lub też wpisując konkretne wartości w odpowiednie pola.
Mogą się również zdarzyć przypadki, w których korekta balansu bieli nie będzie potrzebna. Wszystko zależy od światła zastanego przy fotografowaniu oraz ustawień aparatu. Czasami zaś zdjęcie może nie nadawać się do szybkiego retuszu. Warto zatem pamiętać o tym już w trakcie pstrykania fotek.
Krok 3 – Jasność i kontrast
Niezależnie od tego czy wykonaliśmy poprzedni krok, zdjęcie w 90% przypadków będzie wymagało korekty jasności i kontrastu. GIMP oferuje dostęp do dwóch narzędzi, którymi możemy się w tym celu posłużyć. Oba znajdziemy w menu Kolory (Kolory -> Jasność i kontrast / Poziomy). Pierwsze z nich umożliwi użytkownikowi zabawę dwoma klasycznymi suwakami. Lepiej tu nie szarżować zbyt mocno ze zmianami, gdyż w późniejszej obróbce szybko się okaże, że na zdjęciu zatarły się informacje o niektórych barwach.
Narzędzie Poziomy jest znacznie precyzyjniejsze. Wyświetlając uproszczony histogram oferuje dostęp do trzech wskaźników odpowiadających za jasność cieni, półtonów i świateł. Przesuwając je możemy liczyć na lepsze efekty. Każde zdjęcie oczywiście wymaga indywidualnego podejścia, ale praktycznie zawsze będziemy chcieli skorzystać z korekty półtonów.
Krok 4 – Barwa i nasycenie
Krok czwarty jest najdłuższym z całego procesu obróbki. Dochodzimy bowiem do etapu, w którym należy każdą barwą zając się osobno. Umożliwi to nam narzędzie Barwa i Nasycenie wybierane z menu Kolorów. Po wybraniu tej opcji ukaże się nam okno dialogowe, w którym możemy zaznaczyć którą barwą chcemy się zająć (pojedynczą lub wszystkimi naraz) oraz kilka suwaków odpowiadających między innymi za nasycenie koloru, jego jasność oraz właściwą barwę. To właśnie tutaj możemy bez większego trudu zamienić wszystkie czerwienie na zielenie itp.
Tutaj drobna uwaga techniczna. Obsługując to narzędzie należy być świadomym, że w oknie dialogowym znajdziemy podstawowe barwy. Zmieniając konkretne wartości może się szybko okazać, że oprócz zielonej trawy, rozjaśniamy również zielony sweter. Należy o tym pamiętać i nie decydować się na agresywne kolorystycznie zmiany.
Krok 5 – Wyostrzenie / Rozmycie
Ostatni krok to wyostrzenie lub rozmycie zdjęcia. Nie mówimy tu oczywiście o mocnych zmianach. To ma być lekki retusz, który pomoże nam usunąć ewentualne drgnięcie dłoni fotografa, lub pozwoli ukryć niechciane detale. Odpowiednie narzędzia znajdziemy w menu Filtry -> Uwydatnienie / Rozmycie -> Maska Wyostrzająca / Rozmycie Gaussa. Oba narzędzia funkcjonują podobnie. W oknie dialogowym mamy podgląd małego kadru. Zmieniając zaś poszczególne wartości warto obserwować czym skutkują, zanim jeszcze wprowadzimy zmiany w życie.
To już wszystko. Teraz pozostało tylko zapisać zdjęcie (najlepiej na nowym pliku, w razie gdybyśmy po kilku godzinach lub dniach nie byli zadowoleni z efektu) i pochwalić się nim przed znajomymi. Cały retusz nie powinien zająć dłużej jak 5 minut. Oczywiście może się okazać, że dane zdjęcie będzie wymagało większej uwagi. Wtedy ten czas może się wydłużyć, ale są to specyficzne przypadki, w większości związane z usuwaniem niechcianych obiektów ze środka kadru, lub artystycznymi filtrami, o których z pewnością napiszemy niedługo kolejny poradnik.
Powyższy poradnik dotyczy funkcji i opcji zawartych w programie GIMP 2.8.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies