Wszechobecne przeceny i obniżki w sklepach, parada coraz to nowszych i teoretycznie lepszych aparatów oraz rosnąca liczba blogów fotograficznych – wszystko to okazało się być mało skutecznym narzędziem promocji fotografii. Jak pokazały najnowsze dane, które pozyskaliśmy od analityków z Ceneo, boom na cyfrowe aparaty przeminął.
Rok 2011 był rokiem, w którym po raz pierwszy zauważono wyraźniejszy spadek zainteresowania aparatami cyfrowymi w Polsce. Po latach wzrostów w sprzedaży w 2011 w serwisie Ceneo zaobserwowano spadek popularności cyfrówek o około 15 procent w stosunku do roku poprzedniego. Mniejszą popularnością cieszą się nie tylko aparaty cyfrowe, ale i profesjonalne lustrzanki.
Czy to oznacza, że Polaków zaczynają nudzić cyfrowe zabawki? Eksperci Ceneo uważają, że niekoniecznie. Polacy nadal kupują sprzęt fotograficzny, zmieniły się jednak ich upodobania. Coraz większą przychylność konsumentów zyskują na przykład tzw. modele z wymienną optyką.
Sprzedaż aparatów cyfrowych, na które największy boom mieliśmy 3-4 lata temu, powoli spada. Jest to trend występujący nie tylko w Polsce ale generalnie w całej Europie. Pierwsze oznaki stagnacji na Ceneo zaobserwowaliśmy w 2010 roku. W 2011 widać już wyraźny spadek. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze rynek fotografii cyfrowej nieco się już nasycił. Ci którzy chcieli mieć cyfrówkę już ją kupili, teraz ewentualnie część z nich wymieni swój aparat na nowszy model bądź dokupi nowe akcesoria. Drugi aspekty to dynamiczny rozwój rynku smartfonów, które wyposażane są w aparaty fotograficzne coraz lepszej jakości. Zdjęcie ze smartfona dorównuje jakością już niejednej fotce ze zwykłej cyfrówki.
– komentuje Joanna Bilińska, Ceneo.pl
Obecnie na Ceneo w kategorii fotografia w sprzedaży jest ponad 37 tys. produktów, w tym 1900 cyfrowych kompaktów, 280 lustrzanek i 200 aparatów z wymienną optyką. Sprzęt fotograficzny w porównywarce oferuje 200 sklepów internetowych. Cyfrowe kompakty na rynku fotografii w dalszym ciągu są numerem jeden, zarówno pod względem sprzedaży jak i ilości dostępnych ofert. Warto jednak zauważyć, że popularnością cieszą się już nie tylko najtańsze modele. Polacy coraz chętniej wybierają cyfrówki w cenie powyżej 1 tys. zł. Stanowią one ponad 44% najchętniej wybieranych modeli aparatów na Ceneo.
Jeżeli chodzi o popularność producentów, rynek cyfrówek jest dość mocno podzielony. Liderem jest Sony (19%), ale po piętach depczą mu Canon (18%), Nikon (18%) , Panasonic (13%) i FujiFilm (12%).
Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku cyfrowych lustrzanek. Tutaj od lat mamy dwóch wyraźnych liderów rynku. Numerem jeden jest Nikon, którego lustrzanki stanowią 48% najpopularniejszych modeli na Ceneo. Rynek dzieli Nikon z Canonem – 34% wśród najpopularniejszych modeli na Ceneo. Do walki w tym segmencie od jakiegoś czasu próbuje się włączyć Sony – 10%.
Najlepiej sprzedają się lustrzanki o średniej cenie od 2 do 3,5 tys. – 35 % najpopularniejszych modeli na Ceneo. Modele profesjonalne w cenie powyżej 4 tyś. stanowią 22,52% najpopularniejszych. Co ciekawe niecałe 6% stanowią lustrzanki w cenie do 11250 zł do 11500 zł. Analizując ceny lustrzanek warto zaznaczyć, że nabywca zazwyczaj musi dokupić obiektyw i inne akcesoria. Faktyczna cena tego typu sprzętu rośnie zatem znacząco.
Obecnie na Ceneo jest około 200 modeli z wymienną optyką i to rynek tych modeli rozwija się w Polsce najbardziej dynamicznie. Są to modele pośrednie, znacznie bardziej zaawansowane od kompaktów. Ceneo notuje regularny wzrost zainteresowania modelami z tej kategorii. Z miesiąca na miesiąc rośnie także liczba modeli, które są w sprzedaży. Jeszcze rok temu było ich około 100.
Ceny aparatów z wymienną optyką wahają się od kilkuset złotych do 5 tys. Najczęściej jednak Polacy decydują się na aparaty w cenie od 1,5 do 2 tys. Najdroższe modele w cenie ponad 4 tys. stanowią zaledwie 2% najpopularniejszych aparatów z wymienną optyka na Ceneo.
Dynamiczny rozwój rynku telefonów komórkowych to kolejna z przyczyn spadku popularności cyfrówek. Obecnie 8 na 10 najpopularniejszych modeli telefonów na Ceneo to smartfony, które posiadają wbudowany aparat cyfrowy niezłej jakości. Na wycieczkę za miasto czy na imprezę wystarczy zabrać telefon. Jeżeli tylko użytkownik nie ma potrzeby posiadania zdjęć bardzo wysokiej jakości, przeciętnej klasy telefon jest w zupełności wystarczający. Tym bardziej, że zdjęciem czy filmikiem ze smartfona bez problemu można podzielić się ze znajomymi. W dynamicznym tempie rozwijają się także wszelkiego rodzaju aplikacje do retuszu czy przerabiania zdjęć.
Źródło: Ceneo
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies