>

Panasonic Lumix DMC-GF5 – pierwsze wrażenia

Panasonic Lumix DMC-GF5 to bezpośredni następca modelu GF3. Jak widać, producent postanowił nieco namieszać w numeracji kolejnych generacji EVILów. Na pierwszy rzut oka, GF5 wygląda przyjemnie. Stosunkowo niewielka pełna łagodnych linii i załamań konstrukcja wygląda wbrew pozorom na solidną. Poszczególne części interfejsu zostały wyraźnie zarysowane, przez co zyskuje ergonomia pracy. Producent zachował najlepsze elementy modelu GF3, a resztę zmodernizował i udoskonalił. W efekcie, urządzenie wygląda obiecująco.

Aparat jest bardzo podobny do swojego poprzednika, o czym świadczy chociażby wyprofilowana zgodnie z obrysem obiektywu, górna listwa. Tam, podobnie jak w GF3 znajdziemy schowaną, osadzoną na długim ramieniu lampę błyskową. Urządzenie charakteryzuje się kieszonkową formą, która zanika po dokręceniu optyki. Z cech charakterystycznych, rzucających się w oczy przy pierwszych oględzinach, warto wspomnieć o pokrytym materiałem antypoślizgowym, lekko zarysowanym gripie oraz łatce w prawym górnym rogu tylnego panelu. Design aparatu ułatwia fotografowanie jednoręczne. Charakteru zdecydowanie dodaje aluminiowa obudowa oraz metalowe przyciski interfejsu.

Premierowy EVIL, podobnie jak egzemplarze poprzedniej generacji został wyposażony w matrycę Live MOS, o rozdzielczości 12,1 megapikseli. Nie jest to jednak ten sam czujnik. Konstrukcja podzespołu się zmieniła, na czym ma zyskać jakość zdjęć. Ponadto na pokładzie znajdziemy najnowszą, generację procesora Venus Engine (VII HD2). W efekcie aparat oferuje czułości z zakresu ISO 160 – 12.800. Tutaj producentowi należy się pochwała, za zignorowanie wyścigu megapikseli. Zaimplementowany system AF, według producenta pozwala na wyostrzenie obrazu w 0,09 sekundy.

Zerknijmy na funkcjonalność. Użytkownik ma dostęp do podwójnego interfejsu – klasycznego z poziomu przycisków oraz dotykowego. Oprócz fotografowania, będziemy mogli skorzystać z w miarę wydajnego trybu zdjęć seryjnych (4 klatki na sekundę) oraz funkcji nagrywania video, w standardzie Full HD (1.920 x 1.080 pikseli / 50 lub 60 fps). Rejestrowanie klipów opiera się na kodeku AVCHD.

Specyfikacja techniczna

Ogólne
Data premiery 04.2012
Typ EVIL
Budowa
Wymiary 107,7 x 66,6 x 36,8 mm
Waga 267 g
Obudowa aluminiowa, metalowe przyciski
Matryca i procesor
Format i typ Mikro Cztery Trzecie; Live MOS
Rozdzielczość 12,1 Mpix
Procesor obrazu Venus Engine VII HD2
Czułość ISO 160 – 12.800
Ekran
Rozmiar 3,0″
Typ ekranu stały, dotykowy
Rozdzielczość 920.000 pikseli
Pozostałe
Nagrywanie filmów Full HD: 1.920 x 1.080 pikseli, 50 lub 60 fps
AVCHD, Motion JPEG, dźwięk stereo
Zdjęcia seryjne 4 klatek na sekundę
Mechanizm czyszczenia matrycy nie
Stabilizacja obrazu nie
Migawka 60 – 1/4.000 s
Obsługa kart SD/SDHC/SDXC
Lampa błyskowa pop-up
Hot-shoe nie
Wizjer nie
Bateria
Typ/pojemność akumulator litowo-jonowy
Wydajność 360 zdjęć na jednym ładowaniu
Funkcje
Nastawy automatyczne tak
Nastawy ręczne tak

Panasonic Lumix DMC-GF5 – ceny

Aparat pojawi się w sprzedaży w czerwcu 2012 roku. Sugerowana cena zestawu kitowego to 449 GBP.

Panasonic Lumix DMC-GF5 – zdjęcia testowe

W sieci pojawiły się już przykładowe zdjęcia wykonane GF5. Poniżej znajdziecie odnośniki do wybranych stron i opublikowanych tam galerii. Warto zauważyć, że firmware testowanych egzemplarzy nie został jeszcze zaktualizowany do wersji finalnej. Jak zastrzega producent, może to wpłynąć na jakość zdjęć.

Panasonic Lumix DMC-GF5 – inne materiały

  • Zdecydowanie warto zajrzeć na stronę Pocket Lint, gdzie Chris Hall opublikował obszerną recenzję aparatu.
  • Również obszerną recenzję znajdziemy na stronie DPreview, gdzie autor stara się między innymi pokazać różnice między modelami GF3 i GF5.
  • Na stronie The Verge znajdziemy galerię zdjęć samego aparatu.

Źródła: DPreview, ePhotozine, Expert Reviews, Imaging Resource, Photography Blog, Pocket Lint, The Verge

Arkadiusz Marcjanek

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

SONY 85 mm f/1.4 GM II w naszych rękach. Portretówka marzeń (zdjęcia)

SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…

2024-09-23

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies