Graficzna obróbka zdjęć często bywa postrzegana jako Magia, przez duże M. Powodem tego jest niechęć, czy też nawet zakorzeniony w naszej podświadomości strach przed rzeczami niepojętymi. Tymczasem cyfrowa ciemnia jest narzędziem, jak każde inne. Nie można się go bać, a wręcz przeciwnie – raz poznane, okazuje się niezwykle użyteczne. Do szybkiej edycji fotografii, w stylu “tu przyciąć, tam rozjaśnić” możemy wykorzystać nawet systemową przeglądarkę zdjęć. Jednak do bardziej zaawansowanych funkcji, będziemy potrzebowali precyzyjniejszego oprogramowania. Dla osób z ograniczonym budżetem i miłośników “wolnego” softu, stworzyliśmy serię poradników dotyczących zabawy w morzu opcji, jakie nam oferuje GIMP.
Po długiej przerwie powracamy do naszego poradnika z nową problematyką. Tym razem zajmiemy się zagadnieniem zmiany koloru oczu na zdjęciu. To bardzo przydatna sztuczka. Pomijając zabawy z tęczówkami i nadawanie naszym fotografiom unikalnego charakteru, zaprezentowaną poniżej metodę możemy wykorzystać równie dobrze przy usuwaniu efektu czerwonych oczu. Ponownie wspomnę o dwóch żelaznych regułach, którymi zawsze kierowałem się przy obsłudze programów graficznych:
W sieci można znaleźć wiele sposób na zmianę koloru oczu na zdjęciu. Wszystkie jednak opierają się na jednym i tym samym założeniu – należy poprawnie zaznaczyć interesujący nas obszar, stworzyć kolorową nakładkę, a następnie wybrać najlepszą opcję mieszania warstw. Tak to wygląda w ogólnym schemacie. Różnić się mogą jedynie wykorzystywane narzędzia i z całego serca zachęcam do eksperymentowania.
Znamy już schemat i wiemy w ogólnym zarysie co musimy zrobić. Uruchamiamy zatem program i ładujemy do niego plik, na którym będziemy pracować. Na wstępnie ważna uwaga – starajcie się zawsze pracować na duplikacje warstwy podstawowej. W razie błędu łatwiej jest powrócić do podkładu, niż na nowo go ładować do programu. W celu wykonania duplikatu warstwy klikamy…
Następnie przybliżamy interesujący nas obszar, tj. oko nad którym będziemy pracować. W celu zaznaczenia obszaru możemy wykorzystać kilka narzędzi:
Z uwagi na regularny kształt tęczówki warto skorzystać z zaznaczenia eliptycznego. Będziemy jednak potem musieli wycinać źrenicę i kawałek powieki. Dlatego też później zmieniamy narzędzie na szybką maskę wybierając z górnej belki…
Zaznaczenie -> Szybka Maska
Zanim zrobimy następny krok usuwamy dotychczasowe zaznaczenie klikając gdziekolwiek poza jego obszarem. Tutaj pracujemy na czarnym kolorze pędzla (w celu malowania maski) oraz na gumce. Nie musimy się na razie martwic miękkimi krawędziami – na tym etapie pilnujemy tylko łagodnych załamań. Gdy będziemy gotowi (różowy obszar musi wypełniać wszystko, czego nie zamierzamy potem kolorować) ponownie klikamy…
Zaznaczenie -> Szybka Maska
Zniknie różowa maska i pojawi się w jej miejsce zaznaczenie. Upewnijmy się, że już nie pracujemy na naszym zdjęciu, a na nowej, przeźroczystej warstwie. W tym celu w oknie warstw klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy opcję „Nowa warstwa”, a następnie zatwierdzamy. Teraz wybieramy pożądany kolor (np. zielony) i zamalowujemy obszar wewnątrz zaznaczenia. Gdy będziemy gotowi pozbywamy się go klikając gdzieś poza jego obszarem. Wciąż efekt jest niezbyt ciekawy. Musimy koniecznie nadać naszym bazgrołom miękkie krawędzie. W tym celu na górnej belce…
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa
W oknie, które się nam pojawiło musimy wybrać wartość rozmycia. Na niniejszym przykładzie posłużyłem się 10. Warto jednak chwilę poeksperymentować, w celu odnalezienia najlepszej opcji. Gdy skończymy, zatwierdzamy wybór. Jesteśmy już prawie u końca. Teraz musimy zmienić ten rzucający się w oczy kolor, na coś łagodniejszego. Tutaj wystarczy odpowiedni sposób mieszania warstw. W oknie warstw znajdziemy rozwijane menu „Trybu”. Tam wybieramy tryb „Pokrywania”. Na koniec wystarczy kilka maźnięć gumką, aby usunąć zbędne barwienie na powiekach i Viola! Gotowe.
Oczywiście możemy się bawić różnymi efektami nakładając na tęczówki barwne wzory, usuwając źrenice, czy też groteskowo je modyfikując. Wszystko się będzie sprowadzało do trzech czynności: poprawnego zaznaczenia, nadania efektu, dopasowania warstw. Narzędzia, to już sprawa drugorzędna. Zachęcam więc do żonglowania różnymi opcjami.
Powyższy poradnik dotyczy funkcji i opcji zawartych w programie GIMP 2.6.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies