Do niedawna, postrzegana jako sprzęt dla profesjonalistów, lecz dzięki takim firmom jak Sony, Nikon i Canon, zostały one spopularyzowane wśród amatorów – pomógł tu spory spadek cen i zautomatyzowanie. Lustrzanki dają nam o wiele więcej możliwości niż kompakty. Charakteryzuje je świetna jakość obrazu (po części zależna od obiektywu), lepsza ergonomia, lecz także większa waga i rozmiar, często wymagający noszenia osobnej torby.
W lustrzankach możemy spotkać 3 rodzaje formatów matryc: 4:3 u Olympusa, APS-C w lustrzankach do 6 tysięcy zł i tzw. pełną klatkę (rozmiar klatki filmowej 35 mm) w sprzęcie z wyższej półki dla profesjonalistów. Lustrzanki mają wymienne obiektywy – dzięki temu można przystosować je do danej sytuacji . Oczywiście wymaga to sporych nakładów pieniężnych.
Producenci dodają coraz częściej ciekawe filtry artystyczne np. sepia, solaryzacja itp. Najnowsze lustrzanki mają możliwość obróbki zdjęcia już w aparacie (nie tylko przycinanie, ale też poprawa kolorów, kontrastu, niwelacji dystorsji itp.). Do tego wiele przycisków, ruchomy wyświetlacz min. 2,7” o wysokiej rozdzielczości, pozwolą na wygodne „pstrykanie”. Oczywiście we współczesnych lustrzankach nie może zabraknąć funkcji nagrywania filmów min. jakości HD 720p.
Podstawowe lustrzanki z tak zwanymi „kitami” (podstawowy obiektyw typu zoom, pokrywający najczęstszy zakres ogniskowych) kosztują od 1400 zł do 2600 zł. Lustrzanki dają duże możliwości w kreowaniu obrazu. Mamy wpływ na każdy element zdjęcia. Możemy korzystać z trybów automatycznych jak i manualnych.
Lustrzankę wyposażono w przetwornik obrazu CMOS w formacie DX o rozdzielczości 16,2 mln pikseli, wysoką czułość ISO (100–6400) rozszerzoną do wartości 25600 i procesor EXPEED 2. Obudowa aparatu jest pokryta stopem magnezu. Puszka ma dwa gniazda kart SD i 39-punktowy autofokus. To obecnie jedna z najlepszych propozycji na rynku.
Matryca CMOS w formacie DX o rozdzielczości 14,2 mln pikseli, procesor EXPEED 2. Wysoka czułość ISO (100–3200), rozszerzalną do wartości 12 800. Tryb podręcznika: intuicyjna pomoc dostępna w aparacie. Funkcja nagrywania filmów Full HD (1920 x 1080). Jedna z najlepszych lustrzanek dla amatora. Jedyny problem to mała konstrukcja (oczywiście dla osób z dużymi dłońmi).
Matryca CMOS o rozdzielczości 18 megapikseli. Automatyczny tryb inteligentnej sceny. Tryb filmowania w jakości Full-HD. Przewodnik ekranowy. Do 3,7 kl./s w trybie zdjęć seryjnych. Szerokopolowy, 9-punktowy system AF. Ruchomy 3” wyświetlacz o rozdzielczości 1 040 000.
Matryca CMOS APS-C o rozdzielczości 18 megapikseli. Do 8 kl./s w trybie ciągłym. Zakres ISO sięgający wartości 12 800. Około 100% pokrycia w wizjerze. 19 punktów krzyżowych systemu AF. Podwójny procesor „DIGIC 4”. Filmy w rozdzielczości Full HD. Ekran LCD Clear View II o przekątnej 3”. Obudowa ze stopu magnezu odporna na działanie czynników zewnętrznych. 7D to jeden z ciekawszych aparatów w tym segmencie.
Matryca o rozdzielczości 12 megapikseli. Aparat wyposażono w przewodnik ekranowy i tryby kreatywna automatyka oraz Basic+. Puszka ma możliwość nagrywania filmów w jakości HD. Obsługuje czułość ISO w zakresie 100-6400. Ekran ma 2,7” i niezbyt dużą rozdzielczość.
Wyższe i droższe modele cechują się jeszcze lepszą jakością obrazu, lepszym wykonaniem (obudowa ze stopu magnezu a nie plastiku). Niestety im droższa lustrzanka tym wymaga lepszego (czyt. droższego) obiektywu. DSLRy (angielski skrót na naszą „lustrzankę”) mają możliwość dodawania wielu akcesoriów jak lampy błyskowe, baterry packi (pojemniki na baterie w formie dodatkowego chwytu pionowego), transmitery, moduły gps i wiele innych.
Lustrzankę wyposażono w matrycę FF o rozdzielczości 36 Mpix (!) i wyświetlacz 3,2”. Całość uzupełnia nowy moduł autofocus i tryb zdjęć seryjnych 4 kl/s. Filmy można nagrywać w jakości Full HD 1080p. Do naszej dyspozycji oddano czułość ISO 100–6400, z możliwością zwiększenia do odpowiednika ISO 25 600 oraz zmniejszenia do odpowiednika ISO 50.
Najpotężniejsza lustrzanka japońskiego giganta. Charakteryzuje się możliwością fotografowania z szybkością do 11 kl./s, pełnoklatkową matrycą o rozdzielczości 16,2 mln pikseli i wysoką czułością do ISO 204 800. Funkcja nagrywania filmów została porządnie rozbudowana. Aparat wyposażono w migawkę pozwalającą na 400 000 (!) bezawaryjnych wyzwoleń.
Pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości 18,1 megapiksela. Zdjęcia seryjne do 14 kl./s w trybie superszybkiego fotografowania. Zakres czułości ISO 100-51200, rozszerzalne do 204800. 61-punktowy system AF. Tryb filmowania w jakości Full-HD 1080p. Podwójny procesor DIGIC 5+. Ekran LCD Clear View II 3,2 cala o rozdzielczości 1 040 000 punktów. Najnowsze dzieło Canona, konkurent Nikona D4.
Na tę chwilę mamy możliwość wyboru między dwoma typami lustrzanek. Standardową i najpowszechniejszą jest metoda z wykorzystaniem lustra (powyżej znajdziecie takie własnie modele). W czasie kadrowania w wizjerze optycznym widzimy to co odbije nam lustro umieszczone przed matrycą w aparacie. Po naciśnięciu spustu migawki, lustro podnosi się i matryca rejestruje obraz (na ten ułamek sekundy tracimy możliwość podglądu kadru w wizjerze), a następnie powraca na swoje miejsce. Drugą techniką jest metoda półprzepuszczalnego lustra, które jest nieruchome. Stosowana jest na razie tylko w aparatach firmy Sony.
Rozwiązanie to ma swoje wady i zalety – nie można zastosować wizjera optycznego i tracimy 1/3 EV światła (w rzeczywistości jest to nie wiele i większość użytkowników nie zauważy tej utraty), ale zyskujemy dużą szybkość trybu seryjnego (dorównującego lustrzankom za 15 tysięcy zł!), mniejsze gabaryty lustrzanki, lepszy Live View i automatyczną regulacje ostrości w czasie nagrywania wideo. Kwestią sporną jest wizjer, ponieważ w lustrzankach SLR (z półprzepuszczalnym lustrem) mamy wyświetlacz LCD o dużej rozdzielczości, zamiast wizjera optycznego. Jedni chwalą sobie nową technologie, drudzy wieszają na niej psy. Osobiście nie mam nic przeciwko wizjerom cyfrowym (pod warunkiem że są wysokiej rozdzielczości).
Ten mały aparat wyposażony jest w matrycę CMOS Exmor™ APS HD, o rozdzielczości 14,2 megapiksela i podgląd na żywo. Nagrywa filmy Full HD AVCHD. Zdjęcia robi z prędkością 7 kl./s, ma ruchomy wyświetlacz i cyfrową poziomicę.
Sercem aparatu jest matryca CMOS Exmor™ APS HD, o rozdzielczości 24,3 megapiksela (!). Sprzęt nagrywa filmy Full HD AVCHD 25/50p. Zdjęcia strzela z prędkością 12 kl./s, ma regulowany w 3 punktach ekran LCD 7,5 cm i GPS. Mocna propozycja od Sony.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies