Olympus OM-D E-M5 jest pierwszym EVILem w ofercie japońskiego producenta, który nie należy do serii PEN. Charakteryzuje się za to znacznie większym stopniem zaawansowania. Urządzenie zostało wyposażone w szereg technologii, dzięki którym aparat może rywalizować z modelami nowej generacji – Fujifilm X-Pro1, czy też Pentax K-01.
Ogólne
|
Data premiery | 02.2012 |
Typ | EVIL | |
Budowa
|
Wymiary | 122 x 89 x 43 mm |
Waga | 425 g | |
Obudowa | uszczelniona, stop magnezu | |
Matryca i procesor
|
Format i typ | Mikro Cztery Trzecie; Live MOS |
Rozdzielczość | 16,1 Mpix | |
Procesor obrazu | TruePic VI | |
Czułość ISO | 200 – 25.600 | |
Ekran
|
Rozmiar | 3,0″ |
Typ ekranu | uchylny, dotykowy, pojemnościowy, OLED | |
Rozdzielczość | 610.000 pikseli | |
Pozostałe
|
Nagrywanie filmów | Full HD: 1.920 x 1.080 pikseli, 60 fps |
AVCHD, H.264, Motion JPEG | ||
Zdjęcia seryjne | 9 klatek na sekundę | |
Mechanizm czyszczenia matrycy | tak | |
Stabilizacja obrazu | tak, 5-osiowa | |
Migawka | 60 – 1/4.000 s | |
Obsługa kart | SD/SDHC/SDXC | |
Lampa błyskowa | akcesorium | |
Hot-shoe | tak | |
Wizjer | EVF, 0,92x, 100% pokrycia kadru | |
Bateria
|
Typ/pojemność | akumulator litowo-jonowy BLN-1 |
Pojemność | 1500 mAh | |
Funkcje
|
Nastawy automatyczne | tak |
Nastawy ręczne | PASM |
Aparat pojawi się w sprzedaży w kwietniu 2012 roku. Sugerowana cena korpusu wynosi 999,99 USD.
Olympus OM-D E-M5 prezentuje odmienne spojrzenie na rynek EVILów. Kontynuuje rewolucję zapoczątkowaną przez Fujifilm X-Pro1, mającą w efekcie poprowadzić kompakty z wymienną optyką do świata fotografii półprofesjonalnej. Projektanci naturalnie skorzystali z doświadczenia jakie wypracowali na marce PEN, ale E-M5 otwiera całkowicie nową linię, o charakterystycznym designie wzorowanym na popularnym swojego czasu systemie OM.
Listę zalet warto rozpocząć od duetu 16-megapikselowej matrycy Live MOS (w rozmiarze Mikro Cztery Trzecie) i procesora TruePic VI. Rozszerzają zakres możliwych do wykorzystania czułości, do ISO 25.600. Warto też wspomnieć o technologii przetwarzania drobnych szczegółów, która ma w teorii usuwać efekt mory i tym samym ma być odpowiedzią na unikalny design czujnika w najnowszym aparacie systemowych Fuji. Za jakość obrazu odpowiada ponadto 5-osiowa stabilizacja obrazu, którą wykorzystamy zarówno przy fotografii, jak i podczas filmowania. Autofocus, który projektanci opracowali specjalnie na potrzeby tego kompaktu, jest jeszcze szybszy niż zastosowany w PENach system FAST. Na pokładzie znajdziemy uchylny, 3-calowy ekran pojemnościowy OLED oraz wizjer EVF o wysokiej rozdzielczości i częstotliwości odświeżania. Miłośnicy filmowania będą mogli skorzystać z szeregu możliwych kompresji oraz standardu Full HD. Wszystkie podzespoły zostały zamknięte w uszczelnionej obudowie ze stopu magnezu.
Wśród akcesoriów znajdziemy między innymi dodatkowy uchwyt zasilający, lampę błyskową oraz adapter mocowania obiektywów Cztery Trzecie. Producent zamierza poszerzyć tą ofertę o alternatywną obudowę, pozwalającą nurkować z aparatem do 45 metrów poniżej poziomu wody.
Na pierwszy rzut oka ciężko się doszukać jakichkolwiek wad w modelu E-M5. Wydaje się, że projektanci pomyśleli dosłownie o wszystkim. Pewne wątpliwości może budzić dolna granica czułości, zaczynająca się od ISO 200.
Światowej klasy szybkość, najnowsza na świecie technologia – witamy kolejną generację słynnej serii aparatów Olympus OM
Szybszy, inteligentny – Nowy Olympus OM-D i zmiana reguł gry !
Warszawa, 8 lutego 2012 – Olympus, odwołując się do tradycji cenionych lustrzanek z serii OM, wprowadza całkiem nową generację w postaci światowej klasy modelu OM-D, określanego też jako E-M5.
Dla miłośników fotografii ten nowy model Mikro Cztery Trzecie (MFT) to urzeczywistnienie marzeń. Wydajny, kompaktowy, mistrzowsko wykonany sprzęt, wypełniony przełomowymi technologiami. Wspomnijmy choćby pierwszy na świecie * 5-osiowy system stabilizacji (IS) eliminujący poruszenie zdjęć i zapobiegający drganiu filmowego obrazu. Stanowiąc jeszcze bardziej inteligentne niż dotąd rozwiązanie w wielu aspektach, aparat OM-D ogólnie zapewnia ostrzejszy obraz i szybsze działanie. Prędkość to nie tylko najszybszy na świecie** auto-focus wśród wszystkich aparatów z wymiennymi obiektywami, będący jeszcze doskonalszą wersją rekordowego systemu Olympus FAST (Frequency Acceleration Sensor Technology) AF, który przyczynił się do sukcesu modeli z serii PEN. W aparacie OM-D znalazł się też 16.1 megapikselowy, czuły sensor Live MOS pracujący w tandemie z wydajnym procesorem obrazu TruePic VI. A rezultat? Wyjątkowa jakość obrazu połączona z wysoką czułością dla wspaniałego działania także w słabych warunkach oświetleniowych. Inną ciekawą funkcją jest super wysokiej rozdzielczości, składający się z 1.44-milionów punktów elektroniczny celownik, który pozwala na bezpośrednie sprawdzanie efektów manualnych ustawień, począwszy od jasności aż po tonację kolorystyczną. Model OM-D jest także pierwszym aparatem fotograficznym Olympus, który posiada nachylany, dotykowy ekran OLED. Dzięki dotykowemu wybieraniu obszaru ostrości oraz zwalnianiu migawki, ten 3-calowy nachylany panel znacznie ułatwia fotografowanie z każdej pozycji, także gdy aparat trzymamy wysoko w górze lub komponujemy ujęcie z poziomu wzroku dziecka. Aby należycie zabezpieczyć te przydatne technologie, wnętrze aparatu OM-D okrywa trwały, odporny na kurz i zachlapania korpus wykonany ze stopu magnezu. Aparaty, które można zabierać ze sobą wszędzie, takie jak OM-D muszą zapewniać możliwość adaptacji do różnych motywów, co oznacza dostęp do akcesoriów . W tym zakresie Olympus oferuje między innymi opcjonalny uchwyt zasilający HDL-6, adapter mocowania obiektywów Cztery Trzecie MMF-3 oraz bezprzewodową elektroniczną lampę błyskową FL-600R, by wspomnieć choć kilka pozycji. Oczywiście, prawdziwe piękno aparatów Mikro Cztery Trzecie wynika w ogromnej mierze z twórczych możliwości, jakie oferuje pełna gama wymiennych obiektywów, a posiadacze aparatu OM-D będą mogli także korzystać z dwóch nowych specjalistycznych obiektywów, które zostaną wprowadzone w dalszej części tego roku – obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8 oraz M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 makro.
Aparat OM-D (E-M5) będzie dostępny w srebrnej lub czarnej kolorystyce. Korpus nowego modelu ma być dostępny począwszy od kwietnia 2012 r.
Najdoskonalsza prędkość
Doświadczeni użytkownicy aparatów fotograficznych docenią osiągnięcia w zakresie szybkości działania aparatu, zwłaszcza, że OM-D dysponuje systemem FAST AF (Frequency Acceleration Sensor Technology), który bił rekordy szybkości już w modelu PEN E-P3, sczytując sensor Live MOS z prędkością 120 kadrów na sekundę. Poprawie uległa także prędkość komunikacji związanej ze sterowaniem obiektywu, zaś zastosowany system MSC (Movie & Still Compatible) wpływa zarówno na prędkość działania AF, jak i redukcję szumów towarzyszących ustawianiu ostrości. W przypadku zdjęć seryjnych aparat może rejestrować aż 9 kadrów na sekundę, i nawet przy ustawianiu ostrości dla każdego kadru można uzyskać maksymalną prędkość na poziomie 4.2 kadru na sekundę *3. Użytkownicy z pewnością docenią także zauważalną redukcję czasu po jakim obraz Live View pojawia się na ekranie po zwolnieniu migawki. Uzyskano to stosując w architekturze procesora TruePic VI niezależne rdzenie przetwarzania obrazu dla zarejestrowanych obrazów oraz obrazu Live View, dzięki czemu przekazywanie obrazu na monitor aparatu lub do elektronicznego celownika nie zależy już od ukończenia zapisu wykonywanego zdjęcia.
Najdoskonalsza jakość obrazu i reprodukcja kolorów, plus wzbogacone Filtry Artystyczne Nowy sensor High-Speed Live MOS Sensor aparatu OM-D dysponuje liczba 16.1 megapikseli i we współpracy z procesorem obrazu TruePic VI oferuje doskonałe możliwości w zakresie redukcji szumów, a zdjęcia mogą być wykonywane nawet przy czułości ISO25600. Dzięki zaś rozszerzonemu zakresowi dynamicznemu fotografujący zyskuje także bardziej wiarygodne odwzorowanie w szerszym zakresie jasnych tonacji. Technologia przetwarzania drobnych szczegółów (Fine Detail Processing), jaka po raz pierwszy pojawiła się w aparacie E-5, eliminuje morę i pseudo kolory, zaś technologia Real-Colour wykorzystywana jest do reprodukcji trudnych wcześniej do odwzorowania barw takich jak np. szmaragdowa zieleń.
OM-D oferuje nowy filtr artystyczny “Grafika Key Line”, który wzbogaca linie krawędzi i sprawia, że zdjęcia wyglądają bardziej jak ilustracje; dodajmy, że dostępne są dwie odmiany tego filtra zapewniające różną siłę efektu. Funkcja Bracketing dla filtrów artystycznych pozwala użytkownikowi na stworzenie serii obrazów z różnymi filtrami artystycznymi przy robieniu jednego zdjęcia – a wszystkie wprowadzone funkcje inspirują użytkownika do eksperymentowania i zachęcają do kreatywnego korzystania z aparatu.
Doskonała jakość celownika
Zintegrowany elektroniczny celownik o wysokiej rozdzielczości 1.44 miliona pikseli to pierwsze tego typu rozwiązanie w aparacie Olympus z wymiennymi obiektywami i z pewnością jest to mocny punkt tego modelu. Celownik zapewnia 100% pokrycie pola kadru przy maksymalnym powiększeniu 1.15x oraz punkcie ocznym wynoszącym 18mm. Zoptymalizowany czas opóźnienia w wyświetlaniu obrazu stanowi niezaprzeczalna zaletę tego celownika, co szczególnie pomaga przy szybkich sportowych zdjęciach akcji, a ponadto, unikalna konstrukcja optyczna, jaką zastosowano zapewnia wyrazisty podgląd obrazu od centrum aż do peryferyjnych części kadru w zasadzie bez winietowania. Zintegrowany w aparacie sensor oka może automatycznie przełączać pomiędzy tylnym monitorem a elektronicznym celownikiem, co stanowi małe, ale jakże wygodne wzbogacenie funkcjonalności. Informacje, łącznie z czasem migawki, są wyświetlane w dolnej części celownika – dzięki czemu użytkownik może skoncentrować się na kadrowaniu ujęć. Elektroniczny celownik, w przeciwieństwie do celownika optycznego, pomaga także w komponowaniu zdjęcia pozwalając sprawdzać użytkownikowi efekty różnych manualnych ustawień oraz filtrów artystycznych. Rozbudowaną obsługę poprzez celownik ułatwia także nowy interfejs, Kreatywnej Kontroli poprzez Celownik elektroniczny (EVF Creative Control), który pozwala na monitorowanie jasnych i ciemnych partii obrazu poprzez nakładanie w celowniku na ujęcie krzywej tonalnej. W podobny sposób, nie odrywając oka od celownika, można regulować balans bieli, powiększenie i proporcje kadru.
Najlepsza, pierwsza na świecie*1 5-osiowa stabilizacja obrazu (IS)
Poprzedni mechanizm korygował drgania aparatu zajmując się dwoma rodzajami ruchu obrotowego, kołysaniem na boki oraz odchylaniem do przodu i do tyłu. Jednakże, aparat podlega drganiom wywoływanym przez pięć różnych rodzajów ruchu, a mechanizm nowego systemu stabilizacji efektywnie koryguje także przesuniecie w poziomie, przesuniecie w pionie oraz ruch obrotowy (obracanie). Szczególnie przy fotografowaniu z dużym powiększeniem (zdjęcia makro), użytkownik doceni obecne możliwości redukcji poruszenia zdjęcia. Aparat OM-D jest teraz także przystosowany do fotografowania w ruchu, gdyż system stabilizacji kompensuje szerokie pasmo częstotliwości drgań.
Doskonałe funkcje filmowania
Wbudowany system stabilizacji aparatu rozwinął się w system stabilizacji MSC (Kompatybilny z filmowaniem i fotografowaniem), oferując tym samym udoskonaloną stabilizację obrazu filmowego. Użytkownicy, którzy lubią edytować filmy na komputerze osobistym docenią z pewnością, ze filmy Full-HD są zapisywane w formacie MOV (MPEG-4 AVC/H.264). Dostępny jest także tradycyjny format AVI (Motion JPEG). W obydwu trybach nagrywania do zapisu dźwięku wykorzystywany jest linearny format PCM. Wśród kreatywnych opcji , z jakich użytkownicy będą mogli korzystać podczas filmowania warto wspomnieć dwa nowe efekty echa – pojedyncze oraz wielokrotne echo.
Wspaniała prostota użytkowania i niezawodność
Równolegle z udoskonaleniami w zakresie obsługi aparatu poprzez celownik w aparacie OM-D wprowadzono także 3.0-calowy monitor OLED, który można odchylać w górę o 80° oraz do dołu o 50°, co wydatnie pomaga przy ujęciach od dołu czy od góry. Monitor wykorzystuje specjalny układ 610,000 punktów i może wyświetlać dane obrazu odpowiadające rozdzielczości VGA.
Dodatkowo jest to pojemnościowy ekran dotykowy charakteryzujący się szybkim czasem reakcji i umożliwiający intuicyjną obsługę opuszkami placów takich funkcji jak określanie ostrości czy zganianie migawki. Kolejnym elementem dodanym w trakcie opracowywania aparatu, a ułatwiającym jego obsługę jest funkcja podglądu obrazu podczas fotografowania z czasami B – Live Bulb. Aktualizuje ona mianowicie obraz Live View na monitorze aparatu w określonych odstępach czasowych, gdy wykonujemy zdjęcie z czasem B, czyli długą ekspozycją. Dzięki temu użytkownik może ocenić finalny obraz w czasie ekspozycji, aby stosownie zmienić czas otwarcia migawki.
OM-D, to sprzęt, na którym można w pełni polegać nawet w bardzo trudnych warunkach. Zastosowano w nim cały szereg uszczelnień a całą konstrukcja wyróżnia się odpornością na kurz i zachlapania. Aby ułatwić korzystanie z wymiennych obiektywów Olympus opracował filtr ultradźwiękowy (SSWF – Super-Sonic Wave Filter). Zainstalowany przed sensorem obrazu jest on aktywowany przy włączaniu aparatu, aby poprzez generowanie ultradźwiękowych drgań usuwać jakiekolwiek drobinki, które mogłyby osiąść na powierzchni sensora obrazu.
Doskonałe obiektywy do wyboru
Aparat OM-D jest kompatybilny ze wszystkimi obiektywami Olympus Mikro Cztery Trzecie, które zostaną wkrótce wzbogacone o dwie kolejne pozycje: obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8 oraz obiektyw makro M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8. Obiektyw 75mm charakteryzuje się wysokiej jakości metolową konstrukcją i pozwala na korzystanie z jasnego otworu przysłony sprzedającego się przy zdjęciach portretowych oraz fotografii sportowej w pomieszczeniach. Natomiast odporny na kurz i zachlapania obiektyw 60mm wyróżnia się współczynnikiem powiększenia 1:1 dla ujęć makro przy czym najbliższa odległość ustawiania ostrości wynosi zaledwie 0.19m.
Korpus aparatu OM-D (E-M5) począwszy od kwietnia 2012 będzie dostępny w czarnej lub srebrnej kolorystyce.
OM-D podstawowe cechy i funkcje:
Dodatkowe cechy i właściwości:
Akcesoria
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies