Zapewne każdy, kto interesował się zagadnieniami fotografii portretowej zdążył już usłyszeć opinię o tym, że najlepsze zdjęcia tego typu uzyskuje się na ogniskowych z zakresu 85 – 135 mm. Przy takich ustawieniach proporcje twarzy wydają się być optymalne a efekt końcowy – ciekawy. Czy aby jednak na pewno?
Takie pytanie zadał sobie Stephen Eastwood – amerykański fotograf – który przeprowadził prosty, ale interesujący eksperyment. Tej samej modelce w czasie jednej sesji zrobił 10 zdjęć, przy użyciu obiektywów o ogniskowych od 19 do 350 mm. We wszystkich wypadkach zastosował aparat na bazie pełnej klatki, starając się jednocześnie zachować ten sam kadr – pisząc prościej, zbliżał lub oddalał się od modelki zależnie od potrzeby.
Jak łatwo sprawdzić, o ile w wypadku poszczególnych teleobiektywów różnice nie były tak mocno widoczne, to już przy optyce szerokokątnej twarz modelki odwzorowana została w sposób kompletnie niezadowalający. Czemu tak się stało? Wbrew pozorom zniekształcenie nie tyle jest efektem samej ogniskowej, ale związane jest z głębią.
W wypadku teleobiektywów, relatywna odległość pomiędzy poszczególnymi elementami oblicza (np nosem i uszami) jest nieduża, a co za tym idzie, cała twarz wydaje się znajdować w tej samej odległości od aparatu. Dzięki temu zdjęcie jest bardziej „płaskie”. Sięgając po optykę szerokokątną, automatycznie zbliżamy się do fotografowanej osoby na bardzo niedużą odległość – przez to, uwypuklamy w sposób skrajny trójwymiarowość twarzy, w efekcie czego nos zaczyna dominować w kadrze, uszy „cofają” się niemal na tył głowy, a całość fotografowanego oblicza jest w niepokojący sposób zniekształcona.
A dla Was jaka długość ogniskowej wydaje się być optymalna?
Źródło: stepheneastwood.com
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dobry aparat do 3000 zł? To możliwe. Dysponując niewielką na dzisiejsze czasy kwotą można kupić…
Nikon Z5II to następca króla budżetowych pełnych klatek. W nowym korpusie jest nowocześniej i bardziej…
Canon tworzy aparat z myślą o filmowcach, który został naprawdę nieźle wyceniony. Ma przy tym…
Kompaktowy aparat, ale jednak zaawansowany i o dużych możliwościach. Szczególnie filmowych. Oto Canon PowerShot V1.…
Wybieramy najlepsze aparaty, które można kupić za mniej niż 5 tys. zł. Jaką lustrzankę lub…
TTArtisan AF 14mm F3.5 ASPH ED Pancake to obiektyw, który dedykowany jest do aparatów APS-C…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies