Aparat został uzbrojony w matrycę typu Live MOS (rozmiar 4/3 cala), o rozdzielczości 12,3 Mpix. Układ pikseli tworzy obraz o formacie 4:3. Ponadto na pokładzie znajdziemy przetwornik TruePic VI. Obsługiwane czułości mieszczą się w zakresie ISO 200 – 12.800. Cyfrowa migawka oferuje równie szeroki wachlarz czasów otwarcia – 1/4.000 do 60 sekund.
Projektanci z kraju kwitnącej wiśni w przypadku matrycy i przetwornika obrazu, spisali się na medal. Użytkownik aparatu może śmiało korzystać z czułości rzędu nawet ISO1.600 bez obawy o dużą utratę jakości. W drastycznych przypadkach warto nawet sięgnąć po ISO3.200 i ISO6.400. Przy tych wartościach widać już pierwsze znaczące szumy, a zdjęcie traci na ostrości. Leży to jednak w granicy tolerancji. Pomimo że w teorii możemy sięgnąć nawet do ISO12.800, odradzam korzystać z tej czułości – straty na jakości obrazu są znaczne.
Przykładowe ujęcie poniżej prezentuje porównanie szumów na podstawie zaznaczonego wycinka kadru. Kliknij na obraz poniżej w celu przejścia do pełnowymiarowej prezentacji. Aby następnie zapisać zestawienie na dysku twardym, wybierz opcję Download the Original size.
Dołączony do zestawu kitowego obiektyw to odświeżona wersja standardowego 14-42 mm F3,5-5,6 na bagnecie Mikro Cztery Trzecie. Oferuje zakres ogniskowych odpowiadający 28 – 84 mm, dla pełnej klatki. Szeroki kąt charakteryzuje się jednak dużymi zniekształceniami na krawędziach kadru. Poza tym jednym uchybieniem, użytkownik będzie zadowolony ze szkła i nie doświadczy kłopotów związanych z aberracją chromatyczną. Oczywiście warto sięgnąć też po inne obiektywy.
Budowa obiektywu 14-42 mm jest zwarta. Dwa karbowane pierścienie służą kontroli przybliżenia i ostrości. Wysunięty na zewnątrz sprężynowy spust służy zwolnieniu obiektywu z blokady. Złożony ma długość około 5 cm, w trybie gotowości, na szerokim kącie osiąga około 7 cm, zaś po przybliżeniu 0,5 cm więcej.
28 mm*
|
|
84 mm*
|
* odpowiednik dla filmu 35 mm
|
Producent oddał do naszej dyspozycji system AF z detekcją kontrastu na 35 polach. Na wyposażeniu znajdziemy wspomagającą lampkę, a do naszej dyspozycji oddano pięć podstawowych ustawienia:
E-PM1 uzbrojony w obiektyw kitowy potrafi wyostrzyć obraz z odległości około 25 cm (przy szerokim kącie). Jest to wartość, przy której użytkownik będzie już usatysfakcjonowany. Bardziej wymagający będą zmuszeni dokupić odpowiednie szkła, bowiem nawet przy włączeniu trybu makro, nie uzyskamy lepszego efektu.
Proces ostrzenia trwa w przypadku tego aparatu trwa niespełna pół sekundy. Jest to osiągnięcie, którym producent może się pochwalić. Oczywiście przy problematycznych kadrach, czas ostrzenia może się wydłużyć, ale nawet w nocy, jeśli jest w okolicy jakiekolwiek źródło światła, nie przekracza on sekundy. Przy całkowitym braku światła, jeśli będziemy chcieli robić zdjęcia na długim czasie naświetlania, musimy skorzystać z trybu MF. Stabilizacja obrazu wykorzystuje system przesunięcia sensora w dwóch kierunkach. Efekt jest co najmniej zadowalający.
Projektanci z kraju kwitnącej wiśni uzbroili aparat w 3-calowy wyświetlacz typu LCD. Charakteryzuje się on rozdzielczością 460.000 punktów i posiada regulowaną jasność i barwę kolorów w zakresie 7 stopni. Trzeba zaznaczyć, że pomimo ubogiego interfejsu, nie uświadczymy tu ekranu dotykowego. Można to traktować zarówno jako wadę, jak i zaletę (mniejsze zużycie baterii).
Tylny panel, łącznie z wyświetlaczem został przekryty dodatkową powłoką z tworzywa sztucznego. Trzeba zauważyć, że zbiera ona w dużym stopniu ślady palców, ale w ostateczności można go przetrzeć nawet wilgotną szmatką. Jakość podglądu Live View stoi na wysokim poziomie. Co prawda przy ostrym świetle możemy mieć pewne problemy, ale w większości przypadków będziemy mogli się cieszyć niemal 100% pokryciem kadru i wyraźnymi kolorami. Czasami jedynie widać szumy na dużych, czarnych powierzchniach i przy kiepskim oświetleniu.
Kompakt został zaprojektowany z myślą o niewielkich rozmiarach. Stąd też nie uświadczymy tu takich dodatków jak wizjer, czy też lampa błyskowa. Producent pozostawił jednak użytkownikowi możliwość skorzystania z dobrodziejstw tego typu urządzeń, ale w postaci zewnętrznych akcesoriów mocowanych na złączu gorącej stopki.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies