>

Panasonic Lumix DMC-TZ20 – test fotoManiaKa

Funkcjonalność

Tryb zdjęć seryjnych

Użytkownicy DMC-TZ20 mają do dyspozycji aż pięć trybów zdjęć seryjnych.

I – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z ciągłym autofokusem. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 2 klatek na sekundę – w testowej serii zapisaliśmy 10 zdjęć w ciągu 5 sekund, zatem dane nie odbiegają od rzeczywistości.

II – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z ciągłym autofokusem. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 5 klatek na sekundę – w testowej serii zapisaliśmy 18 zdjęć w ciągu 5 sekund.

III – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 10 klatek na sekundę – w czasie testów potwierdziliśmy te informacje.

IV – aparat zapisuje zdjęcia w rozdzielczości 2560×1920 px, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 40 klatek na sekundę – tak też było w czasie testów.

V – aparat zapisuje zdjęcia w rozdzielczości 1920×1440 px, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 60 klatek na sekundę – tak też było w czasie testów.

Szybkość działania

Od chwili włączenia aparatu do momentu pełnej gotowości mija około 3 sekund. Przejście całego zakresu ogniskowych to około 3 sekund bez względu na kierunek przewijania. Na tle innych aparatów, te parametry raczej nie odbiegają od standardów. Kompakt pracuje stabilnie, płynnie i bez większych poślizgów – tak w trybie rejestrowania, jak i odtwarzania.

Nastawy ręczne i RAW

Panasonic Lumix DMC-TZ20 oferuje możliwość korzystania z nastaw ręcznych, które możemy uaktywnić przechodząc w tryb M. Dla mniej zaawansowanych (lub wygodniejszych) użytkowników, przygotowano także tryby preselekcji czasu i przysłony. Niestety, zapis do formatu RAW nie znalazł się na liście możliwości kompaktu.

Manipulować możemy wartościami przysłony (2 warianty), czasu naświetlania (od 30 s do 1/4.000 s), balansu bieli (jest opcja własnoręcznej konfiguracji WB), czułości ISO oraz ustawieniem korekty ekspozycji (EV). Istnieje także możliwośc zapisania własnych kombinacji pod specjalnym miejscem na pokrętle głównym.

Automatyka nastaw

Automatyka nastaw w DMC-TZ20 działa dobrze, choć nie rewelacyjnie. Najczęstszym zarzutem pod adresem tej funkcji jest tendencja do prześwietlania zdjęć w niektórych sytuacjach. Do wyboru mamy kilka grup nastaw, dostępnych z poziomu głównego pokrętła wyboru:

  • Tryb Program – wybór tego trybu spowoduje skonfigurowanie optymalnych ustawień fotografowania. Istnieje jednak możliwość ręcznej edycji niektórych parametrów opisanych w punkcie dotyczącym nastaw ręcznych.
  • Tryb iA – aparat automatycznie wybiera odpowiednie ustawienia w oparciu o wykrywany rodzaj sceny. Rola użytkownika sprowadza się jedynie do naciśnięcia spustu migawki.
  • Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania. Znajdziemy tutaj 28 automatycznych ustawień (nie licząc filtrów):
    • Portret;
    • Gładka skóra;
    • Przekształć;
    • Autoportret;
    • Krajobraz;
    • Panorama – działa bardzo przeciętnie i jest niewygodna w obsłudze, a do tego trzeba ją zszywac ręcznie;
    • Sport;
    • Portret noc;
    • Krajobraz noc;
    • Zdjęcie nocne z ręki;
    • Żywność;
    • Impreza;
    • Światło świecy;
    • Dziecko 1 – umożliwia wyświetlanie lat dziecka na zdjęciu;
    • Dziecko 2;
    • Zwierzę;
    • Zachód słońca;
    • Duża czułość;
    • Seria błysków;
    • Gwiaździste niebo;
    • Fajerwerki;
    • Zdjęcie na plaży;
    • Śnieg;
    • Zdjęcie lotnicze;
    • Duża dynamika;
    • Ramka zdjęcia;
    • Zdjęcia podwodne;
    • Duża prędkośc rejestrowania.

  • Tryb 3D – aparat automatycznie dobiera najbardziej optymalne ustawienia do fotografowania i blokuje obiektyw w jednej pozycji. Następnie wykonujemy 2 zdjęcia (kierując się wskazówkami na ekranie), które zostają automatycznie połączone w zdjęcie 3D.
  • Tryby Moja Scena 1 i 2 – umożliwiają skonfigurowanie najczęściej wykorzystywanych nastaw z palety Scena.

Efekty i tryb nagrywania filmów

Do naszej dyspozycji producent oddał raczej skromną paletę możliwości edycyjnych. Poza kadrowaniem czy obracaniem zdjęcia albo zastosowaniem jednego z filtrów barwnych (standard, natural, vivid, B/W, sepia, cool, warm), niewiele więcej zrobimy. W menu nastaw Scena jest jeszcze opcja wykorzystania jednego z dwóch efektów: fotografii otworkowej lub konwersji do specyficznego ujęcia czarno-białego.

Zdjęcie bazowe
   
Efekt: piaskowy
Efekt: fotografia otworkowa

 

Czas przejść do trybu filmowego, który (jak przystało na firmę Panasonic) prezentuje się bardzo dobrze. Kompakt oferuje możliwość nagrywania filmów w standardzie Full HD (1920×1080, 17 Mbps, 50i, z informacją GPS lub nie) lub HD (1280×720, 17 Mbps, 50p, z informacja GPS lub nie), z dźwiękiem stereo, przy wykorzystaniu albo kompresji Motion JPEG albo AVCHD.

Mechanizm zoomowania został spowolniony i wygłuszony, dzięki czemu nie tylko możemy wygodnie przybliżać i oddalać w czasie nagrywania filmów, ale i nie jesteśmy narażeni na konieczność zarejestrowania trzasków i zgrzytów pracującego obiektywu. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, iż w trybie filmowym możemy wykorzystać efekty specjalne, omówione powyżej.

Przykładowy film numer 1
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu: 1920×1080, 17 Mbps, 50i, z informacją GPS. Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MTS. Czas trwania: 22 sekundy. Wielkość pliku wynikowego: 46,45 MB.

 

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies