Spis treści
- Wstęp
- Budowa
- Elektronika i optyka
- Funkcjonalność
Funkcjonalność
Tryb zdjęć seryjnych
Użytkownicy DMC-TZ20 mają do dyspozycji aż pięć trybów zdjęć seryjnych.
I – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z ciągłym autofokusem. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 2 klatek na sekundę – w testowej serii zapisaliśmy 10 zdjęć w ciągu 5 sekund, zatem dane nie odbiegają od rzeczywistości.
II – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z ciągłym autofokusem. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 5 klatek na sekundę – w testowej serii zapisaliśmy 18 zdjęć w ciągu 5 sekund.
III – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 10 klatek na sekundę – w czasie testów potwierdziliśmy te informacje.
IV – aparat zapisuje zdjęcia w rozdzielczości 2560×1920 px, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 40 klatek na sekundę – tak też było w czasie testów.
V – aparat zapisuje zdjęcia w rozdzielczości 1920×1440 px, z autofokusem ustawionym tylko dla pierwszego zdjęcia. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 60 klatek na sekundę – tak też było w czasie testów.
Szybkość działania
Od chwili włączenia aparatu do momentu pełnej gotowości mija około 3 sekund. Przejście całego zakresu ogniskowych to około 3 sekund bez względu na kierunek przewijania. Na tle innych aparatów, te parametry raczej nie odbiegają od standardów. Kompakt pracuje stabilnie, płynnie i bez większych poślizgów – tak w trybie rejestrowania, jak i odtwarzania.
Nastawy ręczne i RAW
Panasonic Lumix DMC-TZ20 oferuje możliwość korzystania z nastaw ręcznych, które możemy uaktywnić przechodząc w tryb M. Dla mniej zaawansowanych (lub wygodniejszych) użytkowników, przygotowano także tryby preselekcji czasu i przysłony. Niestety, zapis do formatu RAW nie znalazł się na liście możliwości kompaktu.
Manipulować możemy wartościami przysłony (2 warianty), czasu naświetlania (od 30 s do 1/4.000 s), balansu bieli (jest opcja własnoręcznej konfiguracji WB), czułości ISO oraz ustawieniem korekty ekspozycji (EV). Istnieje także możliwośc zapisania własnych kombinacji pod specjalnym miejscem na pokrętle głównym.
Automatyka nastaw
Automatyka nastaw w DMC-TZ20 działa dobrze, choć nie rewelacyjnie. Najczęstszym zarzutem pod adresem tej funkcji jest tendencja do prześwietlania zdjęć w niektórych sytuacjach. Do wyboru mamy kilka grup nastaw, dostępnych z poziomu głównego pokrętła wyboru:
- Tryb Program – wybór tego trybu spowoduje skonfigurowanie optymalnych ustawień fotografowania. Istnieje jednak możliwość ręcznej edycji niektórych parametrów opisanych w punkcie dotyczącym nastaw ręcznych.
- Tryb iA – aparat automatycznie wybiera odpowiednie ustawienia w oparciu o wykrywany rodzaj sceny. Rola użytkownika sprowadza się jedynie do naciśnięcia spustu migawki.
- Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania. Znajdziemy tutaj 28 automatycznych ustawień (nie licząc filtrów):
- Portret;
- Gładka skóra;
- Przekształć;
- Autoportret;
- Krajobraz;
- Panorama – działa bardzo przeciętnie i jest niewygodna w obsłudze, a do tego trzeba ją zszywac ręcznie;
- Sport;
- Portret noc;
- Krajobraz noc;
- Zdjęcie nocne z ręki;
- Żywność;
- Impreza;
- Światło świecy;
- Dziecko 1 – umożliwia wyświetlanie lat dziecka na zdjęciu;
- Dziecko 2;
- Zwierzę;
- Zachód słońca;
- Duża czułość;
- Seria błysków;
- Gwiaździste niebo;
- Fajerwerki;
- Zdjęcie na plaży;
- Śnieg;
- Zdjęcie lotnicze;
- Duża dynamika;
- Ramka zdjęcia;
- Zdjęcia podwodne;
- Duża prędkośc rejestrowania.
- Tryb 3D – aparat automatycznie dobiera najbardziej optymalne ustawienia do fotografowania i blokuje obiektyw w jednej pozycji. Następnie wykonujemy 2 zdjęcia (kierując się wskazówkami na ekranie), które zostają automatycznie połączone w zdjęcie 3D.
- Tryby Moja Scena 1 i 2 – umożliwiają skonfigurowanie najczęściej wykorzystywanych nastaw z palety Scena.
Efekty i tryb nagrywania filmów
Do naszej dyspozycji producent oddał raczej skromną paletę możliwości edycyjnych. Poza kadrowaniem czy obracaniem zdjęcia albo zastosowaniem jednego z filtrów barwnych (standard, natural, vivid, B/W, sepia, cool, warm), niewiele więcej zrobimy. W menu nastaw Scena jest jeszcze opcja wykorzystania jednego z dwóch efektów: fotografii otworkowej lub konwersji do specyficznego ujęcia czarno-białego.
Zdjęcie bazowe
|
|
Efekt: piaskowy
|
Efekt: fotografia otworkowa
|
Czas przejść do trybu filmowego, który (jak przystało na firmę Panasonic) prezentuje się bardzo dobrze. Kompakt oferuje możliwość nagrywania filmów w standardzie Full HD (1920×1080, 17 Mbps, 50i, z informacją GPS lub nie) lub HD (1280×720, 17 Mbps, 50p, z informacja GPS lub nie), z dźwiękiem stereo, przy wykorzystaniu albo kompresji Motion JPEG albo AVCHD.
Mechanizm zoomowania został spowolniony i wygłuszony, dzięki czemu nie tylko możemy wygodnie przybliżać i oddalać w czasie nagrywania filmów, ale i nie jesteśmy narażeni na konieczność zarejestrowania trzasków i zgrzytów pracującego obiektywu. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, iż w trybie filmowym możemy wykorzystać efekty specjalne, omówione powyżej.
Przykładowy film numer 1
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu: 1920×1080, 17 Mbps, 50i, z informacją GPS. Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MTS. Czas trwania: 22 sekundy. Wielkość pliku wynikowego: 46,45 MB.
Spis treści
- Wstęp
- Budowa
- Elektronika i optyka
- Funkcjonalność
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
@Mario: Z całego zestawu osobiście brałbym jednak powystawowego TZ20 – jest wystarczająco mały, żeby zmieścił się w kieszeni i nieźle radzi sobie z nagrywaniem wideo. Pozdrawiam
Witam!
Potrzebuje w miare pilnie kupic drugiego kompakta.
Wymagania:
– dobra jakosc zdjec – ostrosc (zawsze ustawiam ok 5-6MP)
– dzialajacy zoom i dzwiek w czasie nagrywania filmow HD
– w miare szybki
– wielkosc „malpki”
– zoom min x10
– cena c.a. 600zl bez etui i karty.
Na chwile obecna upatrzylem sobie modele:
1. Samsung WB150 za ok 600zl
2. Samsung ST200F za ok 400zl
3. BenQ GH200 za ok 400zl
4. Sony DSC-W690 za ok 600zl
i za dobra cene powystawowego 5. Panasonic TZ-20 za ok 560zl.
Na chwile obecna jestem za Benqiem, bo najtanszy i najmniejszy a zoom x12,5 i ma fajna funkcje Q Magic oraz za WB150 za bardzo ladny wyswietlacz i duzy zoom 😉
Msylalem jeszcze nad Panasem SZ1, ale jego wyswietlacz mnie odrzucil – beznadziejny w stosunku do WB150.
Aktualnie posiadam Canona SX130Is i ogolnie jestem z niego zadowolony. Minus to dlugi czas ladowania sie lampy nawet do 12sek miedzy zdjeciami, oraz dlug czas namyslania sie przy slabym swietle. Chcialbym aby nowy aparat robil nie gorsze zdjecia i zeby byl od canona mniejszy.
Bardzo rzadko korzystam z nastaw recznych, raczej wgrane sceny.
Co polecicie?
@bartek: Ani Panasonic nie zaszedł nam za skórę, ani Sony nie ufundowało wycieczki. Osobiście bardzo lubię ten kompakt, co nie zmienia faktu, że moim zdaniem w tym akurat sprzęcie matryca nie jest wyjątkowo udana i daleko jej do układu obecnego choćby w starszych modelach serii TZ.
Test nie jest w żadnej mierze obiektywny – oczywiście. Z samej definicji być nie może, bowiem stanowi autorską, subiektywną opinię, czego przecież nie kryjemy.
Pozdrawiam
Panowie, no chyba ostro przesadziliście, za matryce i jakośc zdjęć daliście Panasonicowi tylko 2 pkty a Sony HX9V dostał ich 4,5. Wszystkie szanujące się portale robiące testy tych kompaktow opisuje rewelacyjną jakość zdjęć Panasonica. Dyskusyjnym jest czy jestona na poziomie Sony HX9V czy nieco gorsza ale z pewnością nie aż taka aby dać punktację o połowę niższą. tym samym mam zastrzeżenia co do obiektywności powyższego testu. Chyba Panasonic zaszedlł wam za skórę a Sony ufundowało wycieczkę… Pozdrawiam. Bartek
@Włodek: Witam. Różnice dotyczą przede wszystkim detali. TZ18 nagrywa filmy w HD przy użyciu kodeków QuickTime Motion (dźwięk mono), TZ20 – w Full HD AVCHD z dźwiękiem stereo. Różne są także matryce – TZ18 dysponuje czujnikiem CCD (wiąże się w tym również wolniejsza prędkość w trybie zdjęć seryjnych – tylko 1,9 kl/s), TZ20 – MOS (zdjęcia seryjne do 10 kl/s). TZ18 posiada również wyświetlacz o mniejszej rozdzielczości i jest nieco lżejszy. Pozdrawiam
Poproszę o podanie różnic z TZ 18 pomijając GPS