>

Sony Cybershot DSC-HX9V – test fotoManiaKa

Funkcjonalność

Tryb zdjęć seryjnych

Użytkownicy Sony Cybershot DSC-HX9V mają do dyspozycji dwa podstawowe tryby zdjęć seryjnych.

I – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, do 10 fotografii w serii. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 10 klatek na sekundę – te dane potwierdziły się w czasie testów.

II – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, do 10 fotografii w serii. W czasie jednej sekundy zapisywane są 2 fotografie.

Szybkość działania

Od chwili włączenia aparatu do momentu pełnej gotowości mija około 2 sekund. Zrobienie pierwszego zdjęcia zajmie kolejną sekundę. Przejście całego zakresu ogniskowych to około 3 sekund – bez względu na kierunek przewijania. Na tle innych aparatów, te parametry prezentują się przyzwoicie, choć raczej nie odbiegają od standardów.

Pochwalić za to należy prędkość działania systemu. Płynnie chodzi podgląd zdjęć, jest mnóstwo ciekawych trybów przeglądania obrazów (Tilt, 3D, sterowanie ruchem), a wszystko zostało na tyle dobrze pomyślane, że nawet w wypadku zapchanej karty pamięci nie sposób zauważyć przestojów lub zacięć.

Nastawy ręczne i RAW

Jak już zdążyłem wspomnieć, kompakt dedykowany jest przede wszystkim osobom polegającym na automatyce nastaw. Znalazło się jednak również kilka podstawowych narzędzi dla bardziej wymagających użytkowników (dostępne tryby to P i M) – manipulować możemy wartościami przysłony (2 warianty), czasu naświetlania (od 30 s do 1/1600 s), balansu bieli (jest opcja własnoręcznej konfiguracji WB), czułości ISO oraz ustawieniem korekty ekspozycji (EV). Istnieje także możliwośc zapisania do 3 własnych kombinacji pod specjalnym miejscem na pokrętle głównym. Producent nie przewidział możliwości zapisu zdjęć do formatu RAW.

Automatyka nastaw

Prawdziwe serce modelu Sony Cybershot DSC-HX9V. Dostęp do poszczególnych programów wiedzie z głównego pokrętła nastaw, ulokowanego na górnej listwie aparatu.

  • Tryb Program – wybór tego trybu spowoduje skonfigurowanie optymalnych ustawień fotografowania. Istnieje jednak możliwość ręcznej edycji parametrów opisanych w punkcie dotyczącym nastaw ręcznych.
  • Tryb iAuto – aparat automatycznie wybiera odpowiednie ustawienia w oparciu o wykrywany rodzaj sceny. Rola użytkownika sprowadza się jedynie do naciśnięcia spustu migawki.

  • Tryb lepszej automatyki – podobnie jak wyżej, z tym że sztucznie podbite zostają parametry czułości ISO wyostrzenia.
  • Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania. Znajdziemy tutaj 14 automatycznych ustawień:
    • Gładka skóra;
    • Miękkie ujęcie;
    • Korekcja drgań;
    • Pejzaż;
    • Portret o zmierzchu;
    • Zmierzch;
    • Zmierzch z ręki;
    • Duża czułość;
    • Kulinaria;
    • Zwierzę domowe;
    • Plaża;
    • Śnieg;
    • Fajerwerki;
    • Sport.

  • Tryb panoramy – aparat automatycznie dobiera najbardziej optymalne ustawienia do fotografowania panoram, uaktywniona zostaje także funkcja pomocy w kadrowaniu, która ułatwia nam zrobienie serii zdjęć nachodzących częściowo na siebie brzegami, a następnie sklejenie ich w jedną całość. Do wyboru mamy trzy typy panoram, różniących się pomiędzy sobą rozdzielczością.

  • Tryb 3D – aparat automatycznie dobiera najbardziej optymalne ustawienia do fotografowania i blokuje obiektyw w jednej pozycji. Następnie wykonujemy 2 zdjęcia (kierując się wskazówkami na ekranie), które zostają automatycznie połączone w zdjęcie 3D zapisane w formacie MPO (odtwarzanym przez kompatybilne urządzenia obsługujące wyświetlanie obrazów 3D).

  • Tryb HDR – należy do zestawu ustawień Scena, zasługuje jednak na osobne omówienie. Jak już wspominałem wcześniej, korzystając z tego trybu wykonujemy dwa błyskawicznie następujące po sobie zdjęcia, które następnie są składane w jedno, finalne ujęcie. Przy tym ustawieniu nie występują powszechne dla automatycznego HDR przejaskrawienia i przerysowania – zdjęcie jest bardzo subtelnie poprawiane i w większości wypadków wychodzi dużo lepiej, niż w wypadku pojedynczego ujęcia. Oczywiście tryb HDR przydatny będzie jedynie w warunkach, w których jest olbrzymia rozpiętość pomiędzy obszarami mocno naświetlonymi i pozostającymi w cieniu.
Tryb HDR wyłączony
Tryb HDR włączony

 

  • Tryb Rozmycia – podobnie jak w wypadku HDR, tak i tutaj aparat rejestruje więcej niż jedno ujęcie. Tym razem jednak ma to na celu realistyczne rozmycie tła – efekt, który przez wielu użytkowników kompaktów jest wielce pożądany.
Tryb Rozmycie wyłączony
Tryb Rozmycie włączony

 

  • Tryb MR – umożliwia błyskawiczne ustawienie parametrów według jednego z trzech zdefiniowawanych wcześniej schematów.

Podsumowując krótko – automatyka nastaw w Sony Cybershot DSC-HX9V jest zdecydowanie świetnym rozwiązaniem. Pokuszę się wręcz o stwierdzenie, iż w 90% przypadków nie warto w tym aparacie sięgać po nastawy ręczne. Tryb HDR działa w bardzo subtelny sposób, zdjęcia 3D rejestrowane z ręki, bez pomocy statywu, wychodzą znakomicie, a tryb automatycznego składania panoram to dzieło samo w sobie. Za ten punkt wyposażenia kompaktu inżynierom z Sony należą się bardzo duże brawa.

Efekty i tryb nagrywania filmów

Paleta efektów i narzędzi edycyjnych nie jest wyjątkowo rozbudowana. Do wyboru mamy kilka podstawowych opcji, między innymi manipulowania kolorem, ostrością i kontrastem. Całość uzupełnia możliwość nałożenia filtrów barwnych, zmieniających nasycenie kolorów fotografii.

Filtr Czerń/Biel
Filtr Sepia
   
Filtr Realistyczny
Filtr Żywy

 

Firma Sony słynie z produkcji kamer wideo, nic dziwnego więc, że i w aparatach cyfrowych tej marki, ten element wyposażenia z reguły budzi pozytywne emocje. Nie inaczej jest i w wypadku DSC-HX9V.

Materiał wideo rejestrowany może być w standardzie Full HD (max 1.920×1.080 pikseli, 50p) z dźwiękiem stereo. Filmy zapisywane są przy pomocy formatu AVCHD. W czasie nagrywania możemy nie tylko swobodnie zmieniać długość ogniskowej, ale co więcej – taka operacja nie pociąga za sobą przymusu rejestrowania głośnych zgrzytów pracującego mechanizmu pierścieni obiektywu. Idąc za przykładem projektantów z Panasonika, inżynierowie z Sony zdecydowali się bowiem na wykorzystanie opcji płynnego zbliżenia w trybie filmowym – silnik optyki w czasie rejestrowania materiału wideo pracuje wolniej, dzięki czemu generuje mniejszy hałas i pozwala na uzyskanie korzystniejszego przejścia pomiędzy filmowanymi planami.

System AF w trybie filmowym pracuje cały czas, a samym nagraniem można do pewnego stopnia manipulować – do wyboru mamy albo nastawy iAuto, albo indywidualny dobór sceny. Do tego dochodzi jeszcze możliwość korygowania EV.

Przykładowy film numer 1
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, bez wykorzystywania możliwości przybliżania, przy ustawieniu rozdzielczości 1440×1080 pikseli, 25 klatek na sekundę. Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MTS. Czas trwania: 22 sekundy. Wielkość pliku wynikowego: 26,81 MB.

 

Przykładowy film numer 2
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu rozdzielczości 1440×1080 pikseli, 25 klatek na sekundę. Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MTS. Czas trwania: 12 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 14,25 MB.

 

Przykładowy film numer 3
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu rozdzielczości 1440×1080 pikseli, 25 klatek na sekundę. Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MTS. Czas trwania: 12 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 14,25 MB.

 

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies