Olympus wyposażył SZ-30MR w trzy podstawowe tryby zdjęć seryjnych.
I – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, do 5 fotografii w serii. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 7 klatek na sekundę – w praktyce nie udało się nam jednak wyjść poza 4 fotografie na sekundę (przy najwyższych możliwych ustawieniach).
II – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, do 18 fotografii w serii. Według specyfikacji, prędkość rejestrowania osiąga 1,7 klatki na sekundę, co zgadza się z wynikiem przeprowadzonego przez nas testu, w czasie którego, w ciągu 5-sekundowej serii zapisaliśmy 8 fotografii, przy najwyższych możliwych ustawieniach.
III – aparat zapisuje zdjęcia z prędkością do 15 klatek na sekundę, przy rozdzielczości obniżonej do 5 Mpix (2.560×1920 pikseli). Seria ograniczona jest do 70 fotografii.
Pod względem szybkości działania Olympus SZ-30MR prezentuje się raczej przeciętnie. Choć przejście od włączenia aparatu do trybu pełnej gotowości zajmuje kompaktowi tylko 2 sekundy, to wykonanie pierwszego zdjęcia z użyciem AF kosztować nas będzie kolejne 2 sekundy. Aparat działa płynnie, szybko reagując na polecenia.
Jak już zdążyłem wspomnieć, kompakt dedykowany jest osobom polegającym na automatyce nastaw. Dlatego też na próżno szukać tu rozbudowanego trybu nastaw ręcznych – manipulować możemy jedynie wartościami balansu bieli (i to tylko do pewnego stopnia – nie ma opcji własnoręcznej konfiguracji WB), czułości ISO oraz ustawieniem korekty ekspozycji (EV). Producent nie przewidział możliwości zapisu zdjęć do formatu RAW.
Przechodząc do rozdziału poświęconego automatyce, obnażyć możemy w końcu pazur SZ-30MR. Ten aparat stworzono do „pstrykania” zdjęć, więc nie dziwi obecność wielu programów i predefiniowanych ustawień – dostęp do nich mamy z głównego pokrętła nastaw ulokowanego na górnej listwie aparatu.
Czas teraz krótko podsumować, jak w praktyce wypada automatyka nastaw. I tu odpowiedź niestety nie napawa do końca optymizmem, bowiem kompakt radzi sobie średnio. W „normalnych” trybach pracy ma czasami tendencję do prześwietlania zdjęć i błędów w dobraniu właściwej wartości WB, relatywnie często także korzystać będziemy z korekty EV. Nie jest to oczywiście nagminne, aczkolwiek problem jest zauważalny i może być przyczyną frustracji mniej cierpliwych użytkowników. Bardzo negatywnie ocenić za to należy tryb zdjęć nocnych – pomijając słabą pracę AF przy ograniczonym oświetleniu, aparat rozmyślnie ignoruje dłuższe czasy naświetlania, co w wypadku typowo nocnych kadrów jest zupełnie niezrozumiałe. Nie ma także większego sensu liczyć na dedykowane, nocne tryby z palety Scena – ich wykorzystanie automatycznie podbija ISO do wysokich progów, czego zazwyczaj przy „malowaniu światłem” chcemy uniknąć.
Z ośmiu magicznych filtrów przydatne w rzeczywistości są w zasadzie tylko 4, pozostałe zaś umieszczono nieco na wyrost (przykładem niech będzie Punk lub Akwarela). Tryb 3D dla odmiany działa pierwszorzędnie – testowe zdjęcia oglądane na telewizorze 3D miały ładnie podkreśloną głębię planów, sam efekt zaś był dużo bardziej wyraźny, niż w wypadku klasycznej konwersji programowej 2D na 3D. Warto również podkreślić zalety trybu MR – choć na co dzień będzie raczej zbędny, cechuje się kilkoma ciekawymi rozwiązaniami. Z jego pomocą możemy choćby tworzyć gotowe filmy, zawierające nie tylko główny kadr, ale również zbliżenia na obiekt z pierwszego planu. Brzmi to może nieco zagadkowo, ale w praktyce wypada bardzo sensownie.
Jedną z cech rozpoznawczych aparatów marki Olympus są Magiczne Filtry, czyli zestaw różnych efektów, nakładanych „w locie” na rejestrowane zdjęcie. W wypadku SZ-30MR jest ich 8 i omówione zostały w rozdziale powyżej. Ponadto, do naszej dyspozycji oddano kilka prostych narzędzi edycyjnych – zmianę rozmiaru i kadrowanie oraz tryby poprawienia urody, kompresji cieni i redukcji czerwonych oczu.
Filtr: PopArt | Filtr: Fotografia otworkowa | Filtr: Rybie oko |
Filtr: Rysunek | Filtr: Zmiękczenie | Filtr: Punk |
Filtr: Iskrzące odblaski | Filtr: Akwarela |
Jedną z największych słabości wspominanego już wielokrotnie poprzednika SZ-30MR, czyli kompaktu SP-800UZ, był tryb filmowy. Jak jest tutaj? Dużo, dużo lepiej.
Materiał wideo rejestrowany może być w standardzie Full HD (1.920×1.080 pikseli), przy 30 klatkach na sekundę, z dźwiękiem stereo. Filmy zapisywane są przy pomocy kompresji H.264 i AAC do formatu MP4, a maksymalna długość jednego nagrania (zarówno w HD, jak i Full HD) nie może przekroczyć 29 minut. W czasie nagrywania możemy nie tylko swobodnie zmieniać długość ogniskowej, ale co więcej – taka operacja nie pociąga za sobą przymusu rejestrowania głośnych zgrzytów pracującego mechanizmu pierścieni obiektywu. Idąc za przykładem projektantów z Panasonika, inżynierowie z Olympusa zdecydowali się bowiem na wykorzystanie opcji płynnego zbliżenia w trybie filmowym – silnik optyki w czasie rejestrowania materiału wideo pracuje wolniej, dzięki czemu generuje mniejszy hałas i pozwala na uzyskanie korzystniejszego przejścia pomiędzy filmowanymi planami.
System AF w trybie filmowym pracuje cały czas, niestety jego wydajność bywa bardzo różna. Podobnie jak w wypadku fotografowania, tak i przy rejestrowaniu wideo niewiele możemy zmienić – w zasadzie nasza ingerencja ogranicza się jedynie do naciśnięcia przycisku nagrywania i trzymania aparatu, ewentualnie do nałożenia jednego z filtrów artystycznych – ich użycie jednak często pociąga za sobą widoczny spadek płynności nagrania.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o dwóch ciekawych cechach SZ-30MR. Pierwszą, jest możliwość nagrywania dwóch filmów w jednym czasie (bardzie szczegółowo o tym pisałem już w poprzednim rozdziale), drugą zaś – opcja jednoczesnego fotografowania i rejestrowania wideo.
Przykładowy film numer 1
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1920×1080 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MP4. Czas trwania: 34 sekundy. Wielkość pliku wynikowego: 183,59 MB.
Przykładowy film numer 2
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1920×1080 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MP4. Czas trwania: 31 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 76,69 MB.
Przykładowy film numer 3
Film zarejestrowany został po zmroku, przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1920×1080 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania spoczywał na statywie. Dźwięk: stereo. Format: MP4. Czas trwania: 24 sekundy. Wielkość pliku wynikowego: 53,84 MB.
Przykładowy film numer 4
Film nagrany z użyciem filtra Fotografia Otworkowa, przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1920×1080 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Format: MP4. Czas trwania: 13 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 32,94 MB.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies