Dla wielu osób, przyzwyczajonych do wysokiej funkcjonalności trybu zdjęć seryjnych w kompaktach Casio, może być niemałym zaskoczeniem rozwiązanie, na jakie japoński producent zdecydował się w wypadku H20G. Otóż trybu zdjęć seryjnych w aparacie nie ma. Pozostaje nam jedynie ustawić jeden z automatycznych programów cechujących się krótkim czasem naświetlania matrycy i raz po raz naciskać spust migawki. W czasie testów udało się nam zarejestrować w ten sposób 5 fotografii w czasie 15 sekund. Jak widać zatem, ani to metoda skuteczna, ani wygodna.
Pod względem szybkości działania Exilim EX-H20G nie prezentuje się szczególnie interesująco. Przejście od włączenia do do trybu pełnej gotowości zajmie nam około 3 sekund (2,8 sekundy według deklaracji producenta), a pierwsze zdjęcie z użyciem AF wykonamy 2 sekundy później. Zmiana całego zakresu ogniskowych zajmie nam odpowiednio 2,5 sekundy przy przybliżaniu lub aż 4 sekundy przy oddalaniu.
Jak już wspominałem w innych rozdziałach, Casio Exilim EX-H20G jest aparatem dedykowanym osobom stawiającym na pełną automatykę. Dlatego też nie znajdziemy tutaj panelu nastaw ręcznych, ani nawet półautomatycznych. Na osłodę producent dał nam możliwość zmiany kilku bardzo podstawowych ustawień, wśród których znajdziemy między innymi balans bieli i czułość ISO. O zapisie do RAW oczywiście nie ma nawet co myśleć.
Do wyboru mamy kilka grup nastaw:
Efektywność automatycznych ustawień H20G nie budzi większych zastrzeżeń. W znacznej większości wypadków poleganie na automacie owocowało dobrze naświetlonymi fotografiami, choć trudniejsze warunki oświetleniowe (a zwłaszcza wnętrza rozjaśnione żarówkami) mogą już być wyzwaniem. Warto napisać również kilka słów o programie Panorama – działa on w zbliżony sposób do rozwiązania znanego z kompaktów Sony – kierujemy aparat na cel, a następnie trzymając wciśnięta migawkę obracamy się dookoła naszej osi. Po zakończeniu sesji automat w aparacie „pozszywa” nam wszystkie fotografie w jedną, sensowną całość. Co ciekawe, powstała w ten sposób panorama (niestety niezbyt wysokiej jakości) jest zazwyczaj poprawnie poskładana – nawet jeśli fotografowaliśmy bez statywu.
Podobnie, jak w wielu innych aparatach marki Casio, paleta efektów i narzędzi edycyjnych nie jest wyjątkowo rozbudowana. Poza kadrowaniem czy obracaniem zdjęcia, do wyboru mamy jeszcze kilka podstawowych opcji, między innymi manipulowania balansem bieli oraz jasnością. Całość uzupełnia możliwość nałożenia filtrów barwnych, zmieniających nasycenie kolorów fotografii.
Przykładowe ujęcie obrazujące możliwości filtrów i efektów. Aby przejść do pełnowymiarowego zdjęcia w oryginalnej rozdzielczości należy kliknąć w odpowiednią miniaturę. Aby następnie zapisać fotografię na dysku twardym wybierz opcję Download the Original size.
Efekt: Makijaż | Efekt: Krajobraz |
Filtr: Czerń i biel | Filtr: Sepia | Filtr: Czerwony |
Filtr: Zielony | Filtr: Niebieski | Filtr: Żółty |
Edycja: Ostrość +2 | Edycja: Ostrość -2 | Edycja: Nasycenie +2 |
Miłośnicy ruchomych obrazków znajdą w Exilim EX-H20G tryb filmowy, w którym najwyższa rozdzielczość rejestrowanego nagrania to 1.280×720 pikseli, przy 30 klatkach na sekundę. Materiał jest kompresowany przy użyciu H.264/AVC do plików MOV. Niestety, tryb filmowy jest jedną z najsłabszych stron omawianego kompaktu. Pośród najważniejszych zarzutów wymienić należy bardzo ograniczone możliwości wpływania na wygląd nagrania (w zasadzie nasza rola ogranicza się w znakomitej większości wypadków do naciśnięcia przycisku uaktywniającego rejestrowanie wideo), stosunkowo wysoki poziom zakłóceń obrazu, brak optycznego zbliżenia w czasie nagrywania i mikrofon w trybie mono.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 1
Film zarejestrowany został przy świetle dziennym, przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: mono. Format: MOV. Czas trwania: 17 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 22,25 MB.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 2
Film zarejestrowany został w pomieszczeniu, przy ograniczonym dostępie do światła i ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: mono. Format: MOV. Czas trwania: 11 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 14,95 MB.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies