Samsung EX1 dysponuje dedykowanym trybem zdjęć seryjnych – jego uaktywnienie jednak automatycznie wygasza możliwość zapisu do formatu RAW. Przy zachowaniu możliwie wysokich parametrów kompresji, aparat rejestruje kolejne kadry ze stałą prędkością około 1,4 klatki na sekundę, aż do zapełnienia miejsca na karcie pamięci. To bardzo przyzwoity wynik, jak na kompakt zbudowany w oparciu o matrycę typu CCD.
Samsung EX1 demonem szybkości zdecydowanie nie jest – przejście od włączenia aparatu do trybu pełnej gotowości zajmuje kompaktowi aż 4 sekundy – doliczając do tego minimum jedną sekundę na wyostrzenie otrzymamy niestety niezbyt imponujący wynik.
Warto również wspomnieć, iż o ile w większości wypadków obsługa EX1 jest bardzo płynna i sprawna, tak w wypadku zapisywania zdjęć do formatu RAW liczyć się musimy z irytującymi przestojami w pracy – niekiedy nawet na kilka sekund.
Jak na aparat tej klasy przystało, EX1 oferuje rozbudowane możliwości korzystania z nastaw ręcznych, które możemy uaktywnić przechodząc w tryb M. Dla mniej zaawansowanych (lub wygodniejszych) użytkowników, przygotowano także tryby preselekcji czasu i przysłony oraz tryb programowy.
Poza standardowymi możliwościami zmiany wartości czułości ISO, balansu bieli czy stopnia ustawienia ekspozycji (EV), manipulować możemy szeregiem innych nastaw, pośród których znajdziemy również ostrość oraz parametry przysłony i czasu naświetlania.
Producent nie zapomniał również o funkcji zapisu zdjęć do formatu RAW, tak więc zwolennicy cyfrowej obróbki powinni być w pełni ukontentowani.
Samsung EX1 przygotowany został nie tylko z myślą o bardziej wymagających użytkownikach. Dla tych, którzy nie są zainteresowani ręcznym dobieraniem parametrów dla każdego kadru, zaprojektowano szereg trybów nastaw automatycznych: SMART (rozpoznaje fotografowaną scenę na podstawie zaprogramowanych kryteriów i dostosowuje do niej wszystkie parametry), Dual IS (podwójna stabilizacja obrazu: cyfrowa i mechaniczna) oraz SCENE (ręczny wybór jednego z zdefiniowanych wcześniej ustawień). Na ten ostatni składa się 12 automatycznych programów:
Efektywność automatyki nastaw wypada zazwyczaj poprawnie, choć widoczna jest pewna tendencja do prześwietlania zdjęć robionych w trybie SMART.
Samsung od wielu miesięcy promuje kreatywne podejście do fotografii w swoich urządzeniach, stąd też w EX1 nie mogło zabraknąć zestawu artystycznych usprawnień. Do naszej dyspozycji oddano trzy filtry i 10 zdefiniowanych stylów (plus możliwość tworzenia własnych). Jak widać zatem, miłośnicy ubarwiania rzeczywistości będą z kompaktem mieli szerokie pole do popisu.
Przykładowe ujęcia z nałożonymi efektami i filtrami. Aby przejść do pełnowymiarowego zdjęcia w oryginalnej rozdzielczości należy kliknąć w odpowiednią miniaturę. Aby następnie zapisać fotografię na dysku twardym wybierz opcję Download the Original size.
Styl: Szkic | Styl: Przeciwmgłowy | Styl: Miękki | Styl: Żywe | Styl: Las | Styl: Retro | Styl: Chłodny | Styl: Spokojny | Styl: Klasyczny | Styl: Negatyw | Filtr: Miniatura | Filtr: Winiety |
Filtr: Rybie oko
|
Pewnym rozczarowaniem w przypadku EX1 może być tryb filmowy – do dyspozycji mamy co najwyżej rozdzielczość VGA (640×480 pikseli przy 30 klatkach na sekundę) oraz dźwięk mono. Materiał zapisywany jest przy pomocy kompresji H.264 i AAC, co znacząco sprzyja oszczędności miejsca na karcie pamięci. Maksymalna długość jednego nagrania (w najwyższej dostępnej rozdzielczości) nie może przekroczyć 20 minut.
W trybie filmowym dostępna jest stabilizacja obrazu i możliwość swobodnej zmiany zakresu ogniskowych, warto również wspomnieć o opcji wykorzystania efektów cyfrowych, modyfikujących kolorystykę, ostrość i kontrast.
Przykładowy film bez użycia efektów specjalnych
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 640 x 480 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku, włączono opcję stabilizacji obrazu. Format: MP4. Czas trwania: 28 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 14,25 MB.
Przykładowy film z użyciem efektów
Filtr: Czerń i biel. Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 640 x 480 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku, włączono opcję stabilizacji obrazu. Format: MP4. Czas trwania: 9 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 4,22 MB.
Więcej przykładów znajdziecie w fotoManiaKalnej bazie zdjęć testowych.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies