Spis treści
- Funkcjonalność
- Zdjęcia testowe
- Specyfikacja
- Podsumowanie i galeria
Funkcjonalność
Tryb zdjęć seryjnych
Panasonic Lumix DMC-FZ45 posiada trzy tryby zdjęć seryjnych. Nie są może tak wydajne jak w przypadku urządzeń opartych o matrycę CMOS BSI, ale też nie odstają od średniej wyznaczonej przez kompakty zbudowane na bazie technologii CCD. Należy zauważyć, że przy operowaniu tymi opcjami, wykluczona jest możliwość zapisu w formacie RAW.
1. Tryb normalny – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, przy stałej prędkości około 1 klatki na sekundę przez cały czas trwania serii, która ograniczona jest do 5 fotografii.
2. Tryb Super Fine – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, przy stałej prędkości około 1,2 klatki na sekundę w trybie SF przez cały czas trwania serii, która ograniczona jest do 3 fotografii.
3. Tryb Szybki – aparat zapisuje zdjęcia w obniżonej rozdzielczości (2.048 x 1.536 pikseli), przy prędkości od 5 do 10 klatek na sekundę.
Szybkość działania
Pełnię gotowości działania, aparat osiąga po około 3 sekundach od momentu naciśnięcia przycisku ON/OFF. To dość przeciętny wynik. Jeśli chcielibyśmy zrobić od razu zdjęcie, musielibyśmy poczekać dodatkową sekundę. W przeciągu czterech sekund może się wiele wydarzyć i chwila, którą chcieliśmy utrwalić przeminie bezpowrotnie.
Przejście od szerokiego do wąskiego kąta trwa kolejne 3 sekundy. Innymi słowy, aby włączyć kompakt, skorzystać z maksymalnego optycznego przybliżenia oraz wyostrzyć obraz, musimy poczekać 7 sekund. To niewybaczalnie dużo. Należy się w tym jednak dopatrywać zalet – mechanizm obiektywu działa płynnie, bez gwałtownych skoków, co z pewnością docenią użytkownicy funkcji filmowania.
Nastawy ręczne i RAW
Aparat oferuje bardziej ambitnym użytkownikom możliwość korzystania z ręcznego trybu nastaw. Nie zabrakło oczywiście również opcji preselekcji czasu naświetlania i przysłony. Jeśli zatem mamy ochotę na eksperymenty, wystarczy ustawić pokrętło na górnym panelu w odpowiedniej pozycji. Projektanci postanowili ponadto wyposażyć kompakt w format zapisu RAW.
Zaplecze programowe pozwala nam na kontrolę kilku esencjonalnych dla zdjęcia wartości – przede wszystkim ekspozycji, ISO i balansu bieli. Pierwsza z wymienionych nie różni się absolutnie niczym od tego, co znamy z pozostałych kompaktów w tym segmencie. Korygując jasność od poziomu -3 do +3, możemy na bieżąco oglądać efekt naszych starań na podglądzie. Czułości ISO omówiliśmy w poprzednich punktach, natomiast balans bieli możemy wybierać spośród 9 różnych ustawień, w tym dwóch zdefiniowanych przez użytkownika.
Automatyka nastaw
Do wyboru mamy następujące grupy nastaw automatycznych:
- Tryb automatyczny iA – automatycznie konfiguruje optymalne ustawienia fotografowania, bez względu na indywidualne preferencje użytkownika. Decydując się na tą opcję, możemy wybierać spośród:
- i-Portret;
- i-Krajobraz;
- i-Makro;
- i-Portret w nocy;
- i-Krajobraz w nocy;
- i-Zachód słońca;
- i-Dziecko
- Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania. Znajdziemy tutaj 22 automatycznych ustawień, w tym również efekty:
- Portret;
- Krajobraz;
- Sport;
- Zbliżenie;
- Portret w nocy;
- Panorama;
- Impreza;
- Dziecko 1;
- Dziecko 2;
- Światło świecy;
- Zwierzę;
- Zachód słońca;
- Duża czułość;
- Szybkie zdjęcia seryjne;
- Seria błysków;
- Panning;
- Gwiaździste niebo;
- Fajerwerki;
- Zdjęcia na plaży;
- Śnieg;
- Zdjęcia lotnicze;
- Ramka zdjęcia
Nie zauważyłem żadnych problemów podczas używania wyszczególnionych wyżej trybów nastaw. Czasami oprogramowanie nie potrafiło sobie poradzić w nietypowych i niekorzystnych warunkach oświetleniowych. W takich przypadkach musiałem przechodzić na ręczny tryb nastaw, gdyż zdjęcia wychodziły zbyt ciemne, albo w nienaturalnych barwach.
Efekty i tryb nagrywania filmów
Projektanci Panasonica zaniedbali część programową odpowiedzialną za edytowanie zdjęć. Zapisane już w pamięci zdjęcie możemy jedynie obrócić, ponownie wykadrować czy zmienić rozmiar. Bardziej zaawansowanym retuszem musimy się zająć już z poziomu komputera.
Na uznanie natomiast zasługuje rozbudowany zestaw filtrów. Znajdziemy wśród nich następujące efekty:
- czyste barwy
- elegancki
- monochromatyczny
- duża dynamika
- sztuka dynam.
- dynamiczny BW
- sylwetka
- efekt fot. otworkowej
- efekt piaskowy
- własne (kolor/jasność/nasycenie)
- ekspresyjny
- retro
Zdjęcie bazowe
|
|
Efekt: czyste barwy
|
Efekt: elegancki
|
Efekt: monochromatyczny
|
Efekt: duża dynamika
|
Tryb filmowy kompaktu obejmuje obsługę standardu HD (1.280×720 pikseli) z przepustowością 30 klatek na sekundę i dźwiękiem stereo. Format kompresji zapisywanych plików to Motion JPEG lub AVCHD Lite (co znacznie wyróżnia ten model kompaktu od pozostałych w jego segmencie). W przeciwieństwie do wielu innych konstrukcji hybrydowych (jak na przykład Olympus SP-800 UZ i Casio Exilim EX-FH25) aparat oferuje możliwość przybliżania podczas korzystania z funkcji nagrywania. Co więcej mechanizm nie jest zbyt głośny, choć czujne ucho wychwyci szum silniczka odpowiedzialnego za przesuwanie obiektywu. Mocną stroną konstrukcji jest stereofoniczny mikrofon, którego kąt zbierania dźwięków jest uzależniony od długości ogniskowej.
Maksymalny czas filmowania zależy od użytego formatu zapisu. Przy Motion JPEG wynosi około 8 minut i 20 sekund, podczas gdy dla AVCHD wartość ta osiąga 29 minut i 59 sekund.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 1
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, tryb AVCHD Lite). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Cyfrowe zbliżenie: wyłączone. Format: MTS. Czas trwania: 27 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 44,26 MB.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 2
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, tryb AVCHD Lite). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Cyfrowe zbliżenie: wyłączone. Format: MTS. Czas trwania: 31 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 51,11 MB.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 3
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, tryb AVCHD Lite). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Cyfrowe zbliżenie: wyłączone. Format: MTS. Czas trwania: 38 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 63,17 MB.
PRZYKŁADOWY FILM NUMER 4
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, tryb AVCHD Lite). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku. Dźwięk: stereo. Cyfrowe zbliżenie: wyłączone. Format: MTS. Czas trwania: 29 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 46,87 MB.
Spis treści
- Funkcjonalność
- Zdjęcia testowe
- Specyfikacja
- Podsumowanie i galeria
Ceny Panasonic LUMIX DMC-FZ45
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Aparat mający swoje wady i zalety. Wadą jest jakość obudowy za tę cenę klientowi należy się coś troszkę lepszego niż tandetny plastyk np. kawałek skóry lub jej imitacja. Inteligentny tryb i automatyczne ustawienia to wbrew nazwie nieporozumienia których należy unikać, także szumy przy wartości powyżej 400 iso przeszkadzają. Plusem jest optyka (Leica) i możliwości superzoomu to duży plus tego aparatu. Filmy HD i ich jakość jest co najmniej zadowalająca. Jest to aparat dla fotoamatorów lubiących eksperymenty i własne ustawienia którzy uważają że tanie lustrzanki to zbędny i niepotrzebny wydatek.