Nie będzie chyba żadną niespodzianką jeśli napiszę, iż maniaKalna redakcja uwielbia być na bieżąco ze wszystkimi technologicznymi nowinkami na rynku. Kiedy więc firma Olympus zaproponowała mi wyjazd do Szwajcarii, w celu zapoznania się z praktycznymi możliwościami najnowszych aparatów i obiektywów systemu PEN – nie zastanawiałem się długo.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/4,5. 1/6s. 18 mm
…grzecznie spakowałem wypożyczonego PENa E-PL1 do podręcznej torby i ruszyłem w drogę. Oczywiście każda wędrówka musi swój początek – w moim wypadku był to dworzec główny PKP w Krakowie – miejsce szczególnie urocze w środku nocy. Punktualnie (niebywałe!) o czwartej rano, duma małopolskiej komunikacji szynowej (czyli Express Balice) zabrał mnie na lotnisko grodu Kraka. Jak widać – niespecjalnie oblężone w porannych godzinach.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/4,5. 1/13s. 15 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 2000. f/4,5. 1/15s. 18 mm
Kilka minut włóczęgi po nowym, przerażająco sterylnym terminalu i krótki postój w internetowej kafejce – wypadałoby wszak sprawdzić, czy przez te kilka godzin nie wydarzyło się coś szczególnie spektakularnego, o czym czytelnicy fotoManiaKa wiedzieć powinni. Na szczęście dla mnie, RSS-y wieją nudą. Czas ruszać w dalszą drogę. Następny przystanek – Zurich.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/4,5. 1/10s. 20 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/16. 0,3s. 27 mm
…przyszło mi spędzić nieco więcej czasu, niż pierwotnie zakładałem. Dzięki kilku nieszczęśliwym zbiegom okoliczności, elektronika mojego podniebnego dyliżansu przeżyła w czasie tego lotu kilka nad wyraz ciężkich chwil i w efekcie – odmówiła posłuszeństwa. Po dziesiątkach testów, restarcie pokładowego komputera i przymusowej przesiadce, w końcu znalazłem się w powietrzu. W sam raz, by spróbować uchwycić niewypowiedziane piękno świata ponad chmurami. W Zurichu wylądowałem dwie godziny później.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/5,6. 1/13s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/5,6. 1/125s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 640. f/5,6. 1/250s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/5,6. 1/30s. 39 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 3200. f/4,5. 1/100s. 14 mm. Filtr ziarnisty
…przywitał mnie deszczową aurą i stalowym niebem. Kilka minut szybkiego marszu przez lotnisko i znalazłem się na dworcu kolejowym – to następny etap podroży do Gryzonii. Dzięki staraniom utalentowanych organizatorek z biura Olympusa i firmy Switzerland Tourism Polska, bez większego trudu udało mi się załapać na kurs do miejscowości Scuol-Tarasp. To końcowy przystanek na dziś. Tutaj, w przepięknym hoteliku Guarda Val dowiem się, jakie to dalsze niespodzianki zgotował polski oddział Olympusa i co ważniejsze – jakie zabawki wzięli ze sobą.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 800. f/7,1. 0,8s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 800. f/7,1. 0,4s. 14 mm
Po długiej i pełnej niespodzianek podróży dnia poprzedniego, dzisiaj przyszedł czas na plenerowe zabawy z systemem PEN. Pierwszym punktem programu będzie podróż do miejscowości Zernez, gdzie czeka na mnie (i na innych gości Olympusa) przewodnik – Martin Schmutz. Tematów fotograficznych z pewnością nie zabraknie, jako że ruszamy wgłąb Szwajcarskiego Parku Narodowego – miejsca pozostającego pod szczególną ochroną, a przez to – chronionego niezwykle restrykcyjnymi przepisami.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/16. 1/200s. 20 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/7,1. 1/160s. 42 mm. Filtr ziarnisty
…zagłębiłem się w świat, w którym natura zostawiona została samej sobie. Wędrując, miałem nie tylko okazję poznać specyficzny klimat tego miejsca, ale również (co szczególnie interesować może maniaKalnych czytelników) – sprawdzić możliwości czterech obiektywów wchodzących w skład systemu PEN. Do swojej dyspozycji miałem klasycznego „kita” M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L, naleśnika 17 mm oraz dwa niedawno zaprezentowane szkła – M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6 i M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 100. f/7,1. 1/320s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/22. 1/125s. 56 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/9. 1/320s. 9 mm. Filtr otworkowy
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/640s. 150 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/7,1. 1/320s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 100. f/10. 1/160s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/9. 1/250s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/18. 1/100s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/8. 1/160s. 16 mm. Filtr otworkowy
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/6,3. 1/200s. 18 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/8. 1/250s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 1600. f/6,3. 1/160s. 21 mm. Filtr miniatura
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/11. 1/400s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/250s. 18 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 100. f/5,6. 1/500s. 120 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 100. f/5,6. 1/100s. 22 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/9. 1/80s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 100. f/5,6. 1/50s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 320. f/22. 1/160s. 67 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/250s. 47 mm
Zanim więc się spostrzegłem, słońce powoli zaczęło się chylić ku horyzontowi i nadszedł czas powrotu do Zernez. Zanim jednak ponownie zaszyję się w hotelu, czeka na mnie jeszcze jedna niespodzianka – zwiedzanie wioski Scuol, w której do dziś dumnie stoją wielosetletnie, tradycyjne domy w stylu engadyńskim.
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 200. f/13. 15s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/16. 20s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 200. f/13. 6s. 17 mm
Czas naładować skonane baterie i zrzucić zawartość kart pamięci na dysk twardy komputera. Kilka godzin snu i ruszam w dalszą drogę – tym razem w kierunku miejscowości Flims. Między innymi pokonam trasę Albula (znajdującą się od 2008 roku na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz przełęcz Bernina – najwyżej położoną linię kolejową w Europie, po której pociągi jeżdżą bez zębatek.
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 3200. f/2,8. 1/30s. 17 mm. Filtr ziarnisty
Czas opuścić gościnne rejony południowo-wschodnich rubieży Szwajcarii i ruszyć w dalszą drogę. Na początek do miejscowości Alp Grüm – słynnej z niezwykłej stacji kolejowej, położonej na wysokości 2.091 m.n.p.m. To unikalne miejsce bywa kompletnie odcięte od świata przez kilkanaście (a bywa że i kilkadziesiąt) dni w roku – wszystko za sprawą dużych opadów śniegu, które w ciągu 20 minut potrafią całkowicie zablokować drogi dojazdowe i trasy szynowe.
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/500s. 16 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/250s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/80s. 18 mm
…pokonam sławną przełęcz Bernina – punkt w którym znajduje się najwyżej położona linia kolejowa w Europie, po której pociągi jeżdżą bez zębatek. Widoki z okna wagonu zapierają dech w piersi. Piękno lodowców, ukrytych pomiędzy górami wodospadów, wiecznie zielonych lasów i błękitnych jezior – jest trudne do opisania. Nawet fotografie nie potrafią w pełni oddać klimatu tego wyjątkowego miejsca.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 400. f/8. 1/2000s. 67 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 3200. f/7,1. 1/2000s. 42 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 400. f/16. 1/500s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 400. f/16. 1/640s. 9 mm
…zdecydowałem się wysiąść wcześniej, niż pierwotnie zamierzałem – resztę drogi pokonałem pieszo. Przepiękne krajobrazy górskie idealnie spełniły się w roli fotograficznych plenerów. Biel śniegu, w połączeniu z błękitem nieba i turkusową barwą wody w jeziorach, dały olśniewające efekty. Przełęcz Bernina z pewnością jest miejscem, w którym łatwo się zakochać. Nie dajcie się jednak zwieść pozorom – życie tutaj nie jest łatwe. W czasie dwugodzinnego marszu, pogoda zmieniała się błyskawicznie.
Stojąc na peronie osłaniałem głowę przed gęsto padającym śniegiem, tylko po to, by kilkanaście minut później zastanawiać się nad ściągnięciem czapki, rękawiczek i wierzchniego okrycia. Jedno jest pewne – mieszkając w tym miejscu raczej nie masz co liczyć na dobre rady telewizyjnej pogodynki.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/13. 1/800s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/13. 1/500s. 18 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/320s. 18 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/1000s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/640s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/640s. 18 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/11. 1/800s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/250s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/500s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/14. 1/250s. 11 mm
…w Alp Grüm i mogę ruszać w dalszą drogę. Teraz w kierunku miejscowości Flims, położonej nieopodal malowniczego jeziora Caumasee. Przy okazji zobaczę jak wygląda kolejowa trasa Albula, znajdująca się od 2008 roku na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 500. f/13. 1/80s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 800. f/6,3. 1/1000s. 9 mm
Nadciąga nieunikniony moment, w którym zmuszony będę opuścić przepiękne plenery Szwajcarii. Zanim jednak trafię na pokład samolotu, czeka na mnie jeszcze kilka niespodzianek. Pierwszą z nich, będzie spacer po malowniczych okolicach Flims.
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 200. f/9,0. 1/2000s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 320. f/6,3. 1/80s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 200. f/6,3. 1/640s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 100. f/11. 1/250s. 17 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/13. 1/640s. 32 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 250. f/5,6. 1/160s. 90 mm. Filtr miniatura
…trafiłem na kilka świetnych punktów widokowych. W jednym z nich, wybudowano specjalną platformę, z której zerknąłem na majestatyczny Swiss Grand Canyon. W obiektywie M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6 zobaczyłem nawet jeden z kolejowych mostów na Renie – to właśnie tędy kursuje słynny Ekspres Lodowcowy.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/7,1. 1/1000s. 70 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150 mm f/4-5,6. ISO 200. f/7,1. 1/500s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/13. 1/800s. 14 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/13. 1/250s. 42 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/13. 1/1000s. 26 mm, -1.3 EV
…czas upływał szybko. Zanim się spostrzegłem, nadeszła godzina powrotu do cywilizacji – aby było szybciej, skorzystałem z niedużej bryczki, zaprzężonej w dwa temperamentne koniki. Jazda trwała zaledwie kilkanaście minut. To w zupełności jednak wystarczyło, by móc nakręcić krótki materiał, obrazujący „filmowy” potencjał najnowszego z PEN-ów.
Nagranie zostało zmniejszone do rozdzielczości VGA i skompresowane przy użyciu kodeka MPEG-4 AVC. Oryginalny materiał jest dostępny za pośrednictwem naszego kanału na Vimeo.
Szwajcaria – bryczka from eManiaK on Vimeo.
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm f/3,5-5,6 L. ISO 200. f/8. 1/400s. 14 mm, Filtr otworkowy
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 100. f/22. 1/30s. 17 mm. Filtr miniatura
M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/2,8. ISO 100. f/22. 1/30s. 17 mm. Filtr ziarnisty
…i ruszać w dalszą drogę – tym razem do Polski. Jak to w takich przypadkach bywa – przystanków nie zabrakło. Ostatnie zdjęcia na dworcu kolejowym i w porcie lotniczym, a potem oczekiwanie na samolot, by w końcu ostatecznie wylądować w środku nocy w podkrakowskich Balicach. Jestem zmęczony, ale zadowolony. I co ważniejsze – bogatszy o nowe wspomnienia i dziesiątki fotografii.
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 200. f/8. 1/125s. 9 mm. Filtr ziarnisty
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 1600. f/4. 1/60s. 9 mm
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 640. f/5. 1/60s. 9 mm. Filtr ziarnisty
M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm f/4-5,6. ISO 640. f/7,1. 1/15s. 10 mm. Filtr otworkowy
Wszystkie opublikowane zdjęcia pochodzą prosto z aparatu Olympus PEN E-PL1. Nie były poddane żadnym modyfikacjom i dostępne są w pełnej rozdzielczości – wystarczy kliknąć na interesującą was fotografię. Szczegółowy test kompaktu znajdziecie na naszych łamach.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies