HDR (High Dynamic Range Imaging) to jedna z najczęściej stosowanych obecnie technik fotograficznych. Jej ogromnym plusem jest imponująca rozpiętość tonalna, którą uzyskuje się dzięki połączeniu kilku różnych ekspozycji tego samego kadru. O ile jednak dotychczas z zalet tego rozwiązania korzystać mogli głównie miłośnicy robienia zdjęć, tak teraz powoli możliwe staje się wykorzystanie efektu HDR także w filmach.
W chwili obecnej trwają prace nad kilkoma różnymi projektami, związanymi z wykorzystaniem techniki HDR w materiałach filmowych. W większości wypadków jednak, badania nie wyszły poza fazę teoretyczną. Wyjątkiem są tutaj dwie firmy, które zdołały zaprezentować już pierwsze nagrania, zarejestrowane z użyciem efektu HDR.
Zacznijmy od niewielkiego, amerykańskiego studia Soviet Montage Productions. Alaric Cole i Michael Safai opracowali technikę jednoczesnego nagrywania tej samej sekwencji przy pomocy dwóch aparatów Canon EOS 5D Mark II. Podobnie jak w wypadku zdjęcia, tak i tutaj jedna ścieżka rejestrowana jest przy niedoświetlonej ekspozycji, a druga – wręcz przeciwnie. Oba nagrania są następnie składane w całość za pomocą odpowiedniego oprogramowania i w efekcie końcowym uzyskujemy efekt widoczny poniżej.
Odmienną drogą podążył natomiast producent słynnych kamer marki RED. Zamiast koncentrować się na użyciu dwóch niezależnych urządzeń, kalifornijscy specjaliści rozpoczęli prace nad stworzeniem metody, która pozwoliłaby jednej kamerze uchwycić obraz o szerokiej rozpiętości tonalnej i na jego bazie – opracować film HDR. Co prawda projekt ciągle znajduje się jeszcze w fazie mocno eksperymentalnej, ale widać już pierwsze praktyczne efekty. W zaprezentowanym na łamach forum użytkowników RED krótkim filmie, dobrze widać, jak ogromny potencjał tkwi w nagraniach HDR. Oryginalny materiał znajdziecie tutaj, jeżeli natomiast preferujecie seans w oknie przeglądarki, zapraszam Was na stronę Gizmodo.
A czy Waszym zdaniem, filmy HDR mają przed sobą przyszłość?
Źródła: forum RED, Gizmodo, Soviet Montage Productions, Vimeo
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies