Olympus SP-800 UZ to flagowy model w serii SP, która gromadzi urządzenia uzbrojone w uniwersalną optykę, dysponującą możliwością kilkunastokrotnego zbliżenia. Aparat przykuwa uwagę nie tylko mocną charakterystyką, ale i niezwykle kompaktowymi gabarytami, co czyni zeń doskonały materiał na podręcznego towarzysza w podróży.
Czy ten niezwykły super zoom w rzeczywistości sprawdzi się równie dobrze, jak wygląda na papierze? Specjalnie dla Was fotoManiaK starannie przeegzaminował aparat Olympusa. Zapraszam do lektury testu oraz zapoznania się z galerią przykładowych fotografii, które znajdziecie w naszej bazie zdjęć testowych.
- Otwieramy pudełko
- Budowa
- Elektronika i optyka
- Funkcjonalność
- Zdjęcia testowe
- Specyfikacja
- Podsumowanie i ocena
- Galeria zdjęć aparatu
Testowany model trafił do redakcji fotoManiaKa dzięki uprzejmości firmy Olympus Polska.
Otwieramy pudełko
Zestaw, który miałem przyjemność testować zawierał następujące elementy:
- aparat Olympus SP-800 UZ;
- baterię litowo-jonową LI-50B;
- ładowarkę F-2AC;
- pasek na rękę;
- kabel USB (CB-USB6)
- kabel wideo (CB-AVC3)
- zakrywkę obiektywu;
- oprogramowanie [ib] (przeznaczone do zarządzania zdjęciami);
- instrukcję obsługi.
Budowa
Wygląd
W przeciwieństwie do wielu innych super zoomów, Olympus SP-800 UZ przypomina lustrzankę tylko w niewielkim stopniu. Nieduży i bardzo kompaktowy korpus urządzenia zdominowany został bez reszty przez ogromny obiektyw (dysponujący imponującą możliwością 30-krotnego zbliżenia) i wyraźnie zarysowany uchwyt, którego głębokość sprzyja wygodnemu chwyceniu aparatu.
Prosta i stosunkowo płaska obudowa wykonana została z tworzywa sztucznego, a uchwyt dodatkowo wykończono gumowanym pokryciem. Gabaryty kompaktu przyjemnie zaskakują – pomimo wykorzystania potężnej optyki, konstruktorom udało się utrzymać wagę nie przekraczającą 418 gramów (łącznie z baterią i kartą pamięci), przy wymiarach 107.3×73.4×84.7 mm. Z myślą o osobach ceniących sobie możliwość doboru kolorystyki, producent przygotował dwa warianty graficzne: czarny i srebrny.
Większą część tylnej ściany urządzenia zajął 3-calowy wyświetlacz LCD (230 000 punktów) o nietypowym, panoramicznym formacie (stosunek obrazu 16:9). Po jego prawej stronie znajdziemy grupę przycisków stanowiących trzon interfejsu aparatu. Zamaskowane osłoną wielofunkcyjne gniazdo (USB/AV/DC) i port mikro HDMI zainstalowane zostały na bocznej ścianie, a komora baterii i kart pamięci znalazły swoje miejsce w wewnętrznej części uchwytu. Przycisk migawki, dźwignia zoomu oraz włącznik ON/OFF trafiły na górny panel, podobnie jak i podnoszona lampa błyskowa.
Jakość wykonania
Wszystkie elementy konstrukcyjne są świetnie spasowane, przyciski chodzą gładko, a osłona bocznych gniazd jest dobrze dobrana do pełnionej roli. Całość sprawia pozytywne wrażenie, którego nie psuje nawet specyficzny „plastikowy wygląd” wykorzystanego tworzywa sztucznego.
Gniazda i zasilanie
Olympus SP-800 UZ posiada 2 GB wbudowanej pamięci, którą rozszerzyć można dodatkowo kartami typu SD/SDHC. Gniazdo nośników znajduje się pod komorą akumulatora, do której dostęp prowadzi od spodniej strony kompaktu. Ponadto, znajdziemy tutaj także wielofunkcyjne złącze USB/AV/DC oraz port mikro HDMI
Za zasilanie odpowiada akumulator litowo-jonowy LI-50B o pojemności 925 mAh, którego wydajność oceniono na około 300 zdjęć na jednym ładowaniu. Dane podane przez producenta pokrywają się z rzeczywistością – w czasie testów ogniwo zazwyczaj pozwalało na wykonanie około 300 fotografii (przy standardowym użyciu podglądu i bardzo sporadycznym korzystaniu z lampy błyskowej) lub około 200 fotografii przy dużej eksploatacji lampy błyskowej. Jest to przeciętna wartość, jak na aparat tej klasy.
Warto również nadmienić, iż podobnie jak w wypadku kilku innych kompaktów z kolekcji zaprezentowanej w 2010 roku, podstawowym sposobem ładowania baterii jest zasilacz F-2AC, który narzuca konieczność podpięcia kabli do korpusu aparatu. Zaletą tego rozwiązania jest natomiast możliwość doładowania akumulatora za pośrednictwem komputera. Zewnętrzna, niezależna ładowarka dostępna jest jako opcjonalne akcesorium.
Lampa błyskowa
Olympus SP-800 UZ posiada wbudowaną lampę błyskową, której maksymalny zasięg wynosi 10 metrów dla najkrótszej ogniskowej i 5.1 metra w wypadku najdłuższej ogniskowej (są to rzeczywiste wartości dla nastaw ISO 100). Co ciekawe, producent zdecydował się na wykorzystanie mechanizmu ręcznego wyzwalania – aby uaktywnić źródło dodatkowego światła nie trzeba zmieniać nic w ustawieniach aparatu, a jedynie fizycznie podnieść samą lampę. To wygodne rozwiązanie, które zdecydowanie poprawia komfort fotografowania i ułatwia obsługę kompaktu.
Dostępne tryby kontroli błysku to:
- Auto;
- Redukcja efektu czerwonych oczu;
- Błysk dopełniający;
- Redukcja efektu czerwonych oczu i błysk dopełniający;
- Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania.
Interfejs
Pod względem ilości przycisków, Olympus SP-800 UZ plasuje się na poziomie większości prostych kompaktów. Znajdziemy tutaj jedynie najbardziej podstawowe skróty, co razem z decyzją o wyeliminowaniu trybu nastaw ręcznych, sprzyjać ma według założeń producenta ułatwieniu obsługi aparatu.
Głównym sposobem nawigacji jest wielofunkcyjny, okrągły manipulator, uzbrojony dodatkowo w karbowaną tarczę – odpowiada on zarówno za poruszanie się po ustawieniach jak i dostęp do najczęściej używanych skrótów. Stąd mamy również możliwość uaktywnienia menu funkcyjnego, a za jego pośrednictwem – menu głównego. Choć takie rozwiązanie jest do pewnego stopnia intuicyjne i sprzyja początkującym miłośnikom fotografii, to w przypadku osób bardziej zaawansowanych zaowocuje jedynie frustracją, wynikającą z niemożności prostego poruszania się po wielu istotnych ustawieniach konfiguracyjnych. Warto jednak w tym miejscu podkreślić, iż SP-800 UZ kierowany jest zdecydowanie do mniej wymagających amatorów robienia zdjęć, o czym świadczy również brak możliwości ręcznej ingerencji w najważniejsze nastawy aparatu.
Interfejs uzupełnia dodatkowo przycisk „?” (oferujący dostęp do podręcznej instrukcji), a także znany z wielu innych urządzeń Olympusa „czerwony guzik„, uaktywniający tryb nagrywania filmów. Układ wszystkich elementów jest bardzo przejrzysty i pozostawia dużo wolnego miejsca, dlatego też nawet osoby o większych dłoniach nie powinny mieć problemów z obsługą aparatu.
Elektronika i optyka
Matryca i jakość zdjęć
Na pokładzie aparatu znajdziemy procesor obrazu TruePic III i matrycę typu Live CCD (rozmiar 1/2.33 cala), o efektywnej rozdzielczości 14 Mpix (maksymalna wielkość generowanego obrazu wynosi 4 288 x 3 216 pikseli). Zastosowana w urządzeniu migawka umożliwia naświetlanie czujnika w zakresie od 1/2 sekundy do 1/2000 sekundy. Dostępna jest także opcja długiej ekspozycji – wartość graniczna to 4 sekundy.
Korzystać możemy z ustawień czułości w przedziale od ISO 50 do ISO 6 400. Niestety, pomimo pozornie dużej rozpiętości zakresu, w praktyce korzystać będziemy najczęściej jedynie z dwóch najniższych nastaw. Wszystko za sprawą bardzo wysokiego poziomu szumów cyfrowych, które na akceptowalnym poziomie utrzymują się jedynie do osiągnięcia progu ISO 200, powyżej którego mamy już do czynienia z bardzo widocznym pogorszeniem obrazu. ISO 400 i ISO 800 mogą być jeszcze do pewnego stopnia użyteczne, trzy najwyższe ustawienia natomiast warto zarezerwować jedynie na wyjątkowe przypadki. Należy przy okazji jeszcze nadmienić, iż korzystanie z nastaw ISO 3 200 i ISO 6 400 wiąże się z automatycznym obniżeniem rozdzielczości zdjęcia (maksymalna wielkość generowanego obrazu w tym trybie wynosi 2 560 x 1 920 pikseli) .
Automatyczny balans bieli działa na ogół dobrze – problemy pojawiają się w zasadzie jedynie przy świetle żarowym. W takiej sytuacji zdecydowanie korzystniej jest się zdać na nastawy ręczne. Reprodukcja szczegółów jest dobra i dopiero po przekroczeniu progu ISO 200 wyraźnie widoczne jest zacieranie się detali na zdjęciu. Należy ponadto podkreślić, iż fotografie cechują się zazwyczaj satysfakcjonującym zakresem tonalnym oraz poprawnym (w większości wypadków) odwzorowaniem kolorów.
Podsumowując, możliwości matrycy aparatu na tle konkurencji prezentują się raczej przeciętnie, przy czym pod względem szumów cyfrowych plasują się nieco poniżej obecnych standardów.
Przykładowe ujęcie poniżej, prezentuje porównanie szumów na podstawie zaznaczonego wycinka kadru. Więcej fotografii testowych (dostępnych również w pełnej rozdzielczości) znajdziecie w fotoManiaKalnej bazie zdjęć testowych.
Kliknij na obraz poniżej w celu przejścia do pełnowymiarowej prezentacji. Aby następnie zapisać zestawienie na dysku twardym, wybierz opcję Download the Original Size.
* ponieważ przy ISO 3 200 następuje automatyczne zmniejszenie rozdzielczości zdjęcia, kadr dla tej wartości został przeskalowany.
Optyka
Olympus SP-800 UZ uzbrojony został w potężny obiektyw o jasności f/2.8-5.6 i imponującym zakresie ogniskowych 4.9-147 mm (odpowiednik 28-840 mm dla klatki 35 mm). To niezwykle przydatny przedział, zapewniający zarówno dostęp do relatywnie szerokiego kąta, jak i aż 30-krotnego przybliżenia. Zalety płynące z możliwości wykorzystania takiej optyki widać choćby na poniższych fotografiach, gdzie główny motyw zdjęcia numer 2 jest ledwo zauważalny na pierwszym ujęciu.
28 mm
|
840 mm
|
Przy normalnym ustawieniu systemu AF minimalna odległość ostrzenia wynosi około 10 cm. Na krótsze dystanse przygotowano natomiast tryb Super Makro, w którym ostry obraz możemy uzyskać już od 1 cm! To bardzo duże ułatwienie i za funkcjonalność tego rozwiązania projektantom należą się duże brawa.
Optyka sprawuje się zaskakująco dobrze. Pomimo iż mamy tu do czynienia z konstrukcją z natury borykającą się z wieloma problemami natury technicznej, to w praktyce większość z nich udało się utrzymać w ryzach, przy czym zdecydowanie najlepsze osiągi szkła przypadają na początkowe segmenty zakresu ogniskowych. Największym minusem są tutaj niezbyt imponująca rozdzielczość na brzegach kadru oraz sporadycznie pojawiające się (zazwyczaj jedynie w wysoce kontrastowych scenach) barwne obwódki, będące efektem aberracji chromatycznej.
System AF i stabilizacja obrazu
Producent oddał do naszej dyspozycji system AF, działający na zasadzie detekcji kontrastu. Do wyboru mamy 5 trybów działania:
- automatyczne ustawienie ostrości w jednym punkcie;
- tryb wielopunktowy iESP (TTL);
- wykrywanie twarzy;
- selektywny punkt docelowy;
- automatyczne śledzenie ostrości.
System automatycznego strojenia ostrości zazwyczaj radzi sobie dobrze. Nieco gorzej bywa jedynie w przypadku kiepskiego oświetlenia – w takich warunkach AF aparatu często zachowuje się nieprzewidywanie, ma także tendencję do gubienia celu w trybie śledzenia. Wykrywanie twarzy działa bez zarzutu, przy czym pod tym względem kompakt nie wybija się ponad rynkowe standardy.
Średni czas ostrzenia oscyluje w okolicach od 1 do 2 sekund, przy czym w trudniejszych warunkach często konieczne bywa wykonanie więcej niż jednego pomiaru. Warto przy tym podkreślić, iż mechanizm AF w SP-800 UZ generuje zauważalny poziom hałasu, co może przeszkadzać zwłaszcza użytkownikom preferującym plenery na łonie natury.
Aparat wyposażony został w mechaniczną stabilizację obrazu. Mechanizm redukcji drgań działa poprawnie, w praktyce umożliwiając skrócenie czasu ekspozycji o około 2 EV, co jest wartością przeciętną dla tej klasy urządzeń.
Wyświetlacz
3-calowy wyświetlacz, który znajdziemy na tylnym panelu SP-800 UZ, posiada rozdzielczość 230 tysięcy punktów oraz nietypowy, panoramiczny format (stosunek obrazu 16:9). Wyświetlany podgląd jest wyraźny i klarowny, a kolory – niezwykle intensywne. Dzięki temu możemy cieszyć się swobodą kadrowania lub oglądania fotografii nawet przy bardzo słonecznej pogodzie. Warto również wspomnieć, iż jasność ekranu możemy do pewnego stopnia wyregulować.
Aparat oferuje kilka trybów wyświetlania ujęcia poza podstawowym, gdzie widoczny jest tylko sam kadr. W miarę naszych potrzeb, możemy jeszcze zdecydować się na włączenie dodatkowych informacji na temat ustawionych parametrów i funkcji, nie brakuje także opcji histogramu oraz siatki kadrowania.
Wizjer i dodatkowe wyposażenie
Olympus SP-800 UZ nie posiada odrębnego wizjera elektronicznego – pozostaje nam zatem jedynie kadrowanie poprzez wyświetlacz LCD. Nie znajdziemy tutaj również złącza „gorącej stopki”, które umożliwiałoby nam podpięcie zewnętrznej lampy błyskowej.
Funkcjonalność
Tryb zdjęć seryjnych
Producent oddał w nasze ręce dwa tryby zdjęć seryjnych.
- Normalny – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, przy prędkości około 0.8 klatki na sekundę na początku serii, stopniowo spowalniając do około 0.4 klatki na sekundę w czasie późniejszym. Długość serii limitowana jest do 24 fotografii.
- Szybki – aparat zapisuje zdjęcia w zmniejszonej rozdzielczości, przy czym prędkość wynosi odpowiednio:
- dla 5 Mpix – 7.7 klatki na sekundę przez cały czas trwania serii;
- dla 3 Mpix – 10.2 klatki na sekundę przez cały czas trwania serii;
- dla 2 Mpix – 15.2 klatki na sekundę przez cały czas trwania serii.
Szybkość działania
W tej dziedzinie Olympus SP-800 UZ prezentuje się raczej przeciętnie. Przejście od włączenia aparatu do trybu pełnej gotowości zajmuje kompaktowi 3.4 sekundy, wykonanie pierwszego zdjęcia z użyciem AF – około 1 sekundy więcej. Aparat działa płynnie, szybko reagując na poszczególne polecenia.
Nastawy ręczne i RAW
Tryb nastaw ręcznych jakie oddano do naszej dyspozycji nie jest specjalnie rozbudowany. Manipulować możemy wartościami balansu bieli, czułości ISO oraz do pewnego stopnia ustawieniem ekspozycji (EV), kompensacji podświetlenia, systemem AF i pomiarem światła. Producent nie przewidział możliwości zapisu zdjęć do formatu RAW.
Automatyka nastaw
Do wyboru mamy cały szereg automatycznych nastaw, podzielonych dla ułatwienia na grupy.
- Tryb Program – wybór tego trybu spowoduje skonfigurowanie optymalnych ustawień fotografowania. Istnieje jednak możliwość ręcznej edycji parametrów opisanych w punkcie dotyczącym nastaw ręcznych.
- Tryb iAuto – aparat automatycznie wybiera odpowiednie ustawienia w oparciu o wykrywany rodzaj sceny. Rola użytkownika sprowadza się jedynie do naciśnięcia spustu migawki.
- Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania. Znajdziemy tutaj 17 automatycznych ustawień:
- portret,
- krajobraz,
- sport,
- sceny nocne,
- nocny portret,
- w pomieszczeniach,
- przy świecach,
- zachód słońca,
- sztuczne ognie,
- serie sztucznych ogni,
- wielokrotna ekspozycja,
- potrawy,
- dokumenty,
- plaża i śnieg,
- obserwacje ptaków,
- miękkie tło,
- czworonożny ulubieniec.
- Tryb „Magicznych filtrów” – aparat automatycznie dobiera odpowiednie ustawienia w oparciu o jeden z czterech filtrów:
- pop art,
- fotografia otworkowa,
- rybie oko,
- rysunek.
- Tryb panoramy – aparat automatycznie dobiera najbardziej optymalne ustawienia do fotografowania panoram, uaktywniona zostaje także funkcja pomocy w kadrowaniu, która ułatwia nam zrobienie serii zdjęć nachodzących częściowo na siebie brzegami, a następnie sklejenie ich w jedną całość.
- Tryb upiększania – aparat rozpoznaje twarze i automatycznie nadaje cerze gładki wygląd, poprzez rozmywanie niektórych partii fotografii.
Efektywność automatyki nastaw zazwyczaj wypada poprawnie, choć jest przy tym ściśle związana z wyborem trybu fotografowania i warunkami środowiskowymi. Podczas testów częściej opłacało się korzystać z trybu Program, bowiem tryb Scena miał tendencję do zbyt silnego przerysowywania niektórych kolorów (na przykład zielonego w ustawieniach krajobrazowych).
Efekty i tryb nagrywania filmów
Cechą charakterystyczną wszystkich nowych aparatów Olympusa, jest dostęp do mniej lub bardziej rozbudowanej palety efektów i filtrów, umożliwiających szybką edycję zdjęcia w aparacie. Nie inaczej jest i w wypadku SP-800 UZ. Poza klasycznymi zabiegami, takimi jak automatyczne rozjaśnienie ciemnych partii fotografii albo konwersja do czerni i bieli, do dyspozycji mamy jeszcze cztery filtry artystyczne, dostępne z poziomu podręcznego menu.
Olympus wyposażył SP-800 UZ w funkcję nagrywania filmów w rozdzielczości HD (1 280 x 720 pikseli, przy 30 klatkach na sekundę). Materiał filmowy jest rejestrowany i kompresowany przy użyciu kodeka MPEG-4/H.264, a efektem końcowym są pliki w formacie MP4, co znacząco sprzyja oszczędnosci miejsca na karcie pamięci. Maksymalna długość jednego nagrania (w największej dostępnej rozdzielczości) nie może przekroczyć 29 minut.
Niestety, tryb rejestrowania filmów jest jedną z najsłabszych stron testowanego aparatu. Do naszej dyspozycji oddano co prawda cyfrowy odpowiednik stabilizacji obrazu, ale zabrakło innej, zdecydowanie ważniejszej funkcji – swobodnej zmiany zakresu ogniskowych. Możliwe jest obejście tego ograniczenia poprzez wyłączenie rejestrowania dźwięku, ale z samej zasady rozwiązanie to jest wyjątkowo niepraktyczne i raczej nie znajdzie zastosowania w codziennym użytkowaniu.
Przykładowy film
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1 280 x 720 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku, włączono opcję stabilizacji obrazu i nagrywanie dźwięku. Format: MP4. Czas trwania: 16 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 23.25 MB.
Zdjęcia testowe
Poniżej zaprezentowano jedynie 21 wybranych zdjęć, zrobionych z pomocą aparatu Olympus SP-800 UZ. Pozostałe fotografie (dostępne również w pełnej rozdzielczości) znajdziecie w fotoManiaKalnej bazie materiałów testowych.
Aby przejść do pełnowymiarowego zdjęcia w oryginalnej rozdzielczości należy kliknąć w odpowiednią miniaturę. Aby następnie zapisać fotografię na dysku twardym wybierz opcję Download the Original size.
Specyfikacja
Szczegółową specyfikację SP-800 UZ znajdziecie tutaj.
Podsumowanie i ocena
ZALETY
|
|
WADY
|
|
Ocena
Każdy z najważniejszych elementów składowych został oceniony w skali od 1 do 5 punktów, gdzie 1 prezentuje poziom bardzo słaby, 3 jest odpowiednikiem standardów rynkowych, a 5 jest notą najwyższą. Wszystkie oceny cząstkowe są sumowane, a ich średnia stanowi ocenę całkowitą.
Składowe |
Ocena cząstkowa
|
Ocena całkowita
|
Budowa
|
|
3.4
|
Elektronika i optyka
|
|
3.2
|
Funkcjonalność
|
|
2.8
|
Ocena końcowa
|
3.13
|
|
Galeria zdjęć SP-800 UZ
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
@Kamil
Witam ponownie 😉 Cóż, 100-procentowej pewności nie mam, ale dotychczasowy plan wydawniczy Panasonika zakłada odświeżanie serii raz w roku, w wakacje. Zatem jeśli miałbym obstawiać, kiedy pojawi się następca FZ100, powiedziałbym że w lipcu 😉
Pozdrawiam
@Szymon
Witam Pana. Musi być PASM i nie kompakt – jak rozumiem chodzi Panu o to, że ma to być tzw superzoom (hybryda), tak?
Co do Z981 to muszę powiedzieć, że jednak coraz częściej słyszę o tym, że to bardzo przyzwoity aparat, pod względem ergonomii dużo lepszy od wielu innych konstrukcji. Jak widać opinii jest tyle, ilu blogerów 😉
Pozdrawiam
Panie Szymonie ja znów z nie typowym pytaniem, zauważyłem że ze sportowych aparatów za FZ-38 wyszedł FZ-100 tyle że o wiele bardziej rozbudowany, zaś moje pytanie brzmi czy nie orientuje się Pan czy Panasonic nie planuje wydać jakiegoś następce, czy póki co FZ-100 jest ich jednym z najlepszych Hybryd kompaktów ? 🙂
Pozdrawiam i Wesołych Świąt 🙂
Witam Panie Szymonie .
Szukam apartu do kwoty 900 zł , który potrzeby jest mi do fotografowania krajuobrzu z wycieczek i różnych podróży , zasatnawiałem sie nad Kodakiem Z981 ale widze ,ze nie są zbyt przychylne pinie na zagranicznych stronach , innymi apartami jakie wpadły mi w oko to FujiFilm s3300 , Samsung WB5500 co sądzi Pan o tych aparatch i czy są jakies ine warte tej ceny dodam ,ze musi byc z PASM i nie kompakt bo kieszonkowca mam od HP i nie oddam go nigdy .
Pozdrawiam Szymon
@paw18
L120 i FZ100 to dość różne konstrukcje – pierwsza dedykowana jest bardziej osobom amatorsko fotografującym, druga – tym, którzy od czasu do czasu lubią sobie poeksperymentować z aparatem.
Generalnie bardziej uniwersalnym kompaktem w mojej ocenie jest Panasonic – ma jaśniejszy obiektyw o większym zakresie ogniskowych i matrycę MOS, dzięki czemu lepiej sprawdzi się w wypadku fotografii sportowej lub „polowania” na dzieci 😉 Ponadto, znajdziemy tutaj zapis do RAW, w miarę rozbudowany tryb ręcznych nastaw, mocniejszą lampę błyskową, uchylny wyświetlacz i (co ważne) wizjer, dzięki czemu nie zawsze musimy polegać tylko na tylnym ekranie.
Niestety, za możliwość skorzystania z powyższych udogodnień trzeba dopłacić kilkaset złotych – bazując na aktualnych ofertach Ceneo, różnica pomiędzy oboma konstrukcjami sięga 500 PLN.
Pozdrawiam
Aparat NIKON COOLPIX L120 a może pan coś powiedzieć o tym aparacie i porównać z tym Panasonic DMC-FZ100. Dla mnie gabaryt niem znaczenia, córka też przechyla się na moją stronę.
@paw18
Jako aparat na każdą okazję mogę szczerze polecić TZ10, który jest bardzo udaną, a przy okazji typowo kieszonkową, konstrukcją. To solidny i wygodny kompakt, którego zaletami są niezła optyka i matryca – rzeczy niezwykle istotne w codziennym fotografowaniu. Co ciekawe, pomimo iż mamy tu do czynienia z urządzeniem zbudowanym na bazie czujnika CCD, szybkość rejestrowania zdjęć w tryb zdjęć seryjnym nie jest specjalnie niska – z TZ10 wycisnąć można do 2 klatek na sekundę, co w wielu wypadkach będzie wartością w zupełności wystarczającą.
Pozostałe aparaty z Pana listy również są ciekawymi konstrukcjami, ale z samego założenia prezentują inny pułap gabarytowy – nie są to już urządzenia kieszonkowe, tylko hybrydy, wielkością nierzadko zbliżone do małej lustrzanki. Pozwalają za to na dużo większe zbliżenia, jako że „uzbrojone” są w optykę o znacznie szerszym zakresie ogniskowych. Stąd też wydaje mi się, że w pierwszej kolejności powinien Pan zastanowić się, czy szuka aparatu „na każdą okazję” czy też gabaryty kompaktu nie są tak istotnym kryterium i można je pominąć.
Pozdrawiam
Panie Szymonie po tych wszystkich artykułach kolorowy zawrót głowy im więcej czytam tym większy mętlik.
Aparat do 1100 zł dla laika na wycieczki, imprezy rodzinne
w pomieszczeniu, imprezy sportowe, dobry zoom.Filmowanie.Prosty
z możliwością uczenia się.
Wybieram pomiędzy:
Canon PowerShot SX1 IS używany 1000 zł. Ten chyba najbardziej mi odpowiada.Ale używać ma cała rodzina, córka ma jechać do Francji.
Nikon Coolpix P100,
Panasonic DMC-FZ45,
Fuji FinePix S2500HD,
Panasonic DMC-TZ10.
Czy można je krótko porównać, lub może jeszcze coś innego jestem otwarty na propozycje.
Z góry serdecznie dziękuję.
@Adam
Panie Adamie, z aparatów o których dyskutowaliśmy powyżej, najlepiej przygotowany pod kątem takich zadań jest chyba Panasonic FZ100 – ma obiektyw, który „sięga” 600 mm (ekwiwalent) i bardzo elastyczny zakres pracy migawki (czas naświetlania do 1 minuty) – jak na kompakt oczywiście. Z drugiej strony, jeśli planuje Pan możliwie daleko sięgać, być może lepszym pomysłem byłby Canon SX30 IS, którego obiektyw kończy się na imponujących 840 mm (ekwiwalent), a matryca CCD gwarantuje lepsze efekty przy długich czasach naświetlania. Niestety, w tym ostatnim wypadku, jeśli dobrze pamiętam, nie wykroczy Pan poza granicę 15 sekund.
Pozdrawiam serdecznie
Panie Szymonie a do zdjęć nocą w sensie księżyc, gwiazdy i tego typu ujecia jaki model z wyzej wszystkich wymienionych najlepiej się wykaże ?
@Adam
Format RAW to specyficzny rodzaj zapisu, nazywanego często cyfrowym negatywem. Ujmując rzecz możliwie krótko, fotografia zapisana w RAW oferuje dużo większą liczbę danych, które ułatwiają późniejszą obróbkę zdjęcia w edytorze grafiki. Po szczegółowe informacje odsyłam do jednego z naszych maniaKalnych poradników:
http://www….ec-wybrac/
Pozdrawiam serdecznie
@Wojtek
Panie Wojtku, biorąc pod uwagę postawione kryteria, SP-800UZ w żadnej mierze Pana wymagań nie spełni. Biorąc pod uwagę przedział cenowy o którym mówimy, jedyną sensowną alternatywą dla P100 wydaje się być Fujifilm HS10 – o różnicach pomiędzy tymi dwoma konstrukcjami wspominałem już powyżej, przy okazji odpowiedzi na komentarz @Przemka.
Pozdrawiam serdecznie
Dziękuję za rozjaśnienie, więc ponownie widzę że FZ-100 to aprat który przypada szybko do gustu:). I mam jeszcze pytanko co do zapisu RAW, na czym on dokładnie polega?:)
Witam,
Panie Szymonie czytam z uwagą wszystkie Pana testy recenzje oraz wypowiedzi pod recenzją 800 uz i nadal do końca nie wiem co kupić…zależy mi na aparacie z dużym zoomem więc pewnie minimum x26 (chyba ,że x 20 niewiele się różni ?!) ,zależy mi zarówno na automatycznych trybach jak i manulanych ( w wyjątkowych sytuacjach keidy mam czas na ustawienie parametrów) ,jednocześnie chciałbym żeby aparat robił w miarę dobre filmik HD (więcej niż 780hp) i miał możliwość slow motion … z tego co widzę 800 uz odpada bo przy zoomie nie ma głosu , nikon p100 ma lepsze parametry filmowe. Moje pytanie jest takie czy istnieje jakiś konkurent P100 w takeij samej cenie i parametrach dużego zoomu ,zdjęć ,filmów? cena do 1100pln.
W takim razie ide do sklepu zwazyc je w dloni. Apropos paluszkow to wlasnie w tamtym tygodniu zakupilem ladowarke i 8 eneloopow nie w zwiazku z aparatem 🙂
Pozdrawiam serdecznie.
@Przemek
Witam Panie Przemku. Przyznam szczerze, że ja osobiście wybrałbym HS10 i to pomimo mojej dużej sympatii do marki Nikon. Aparat Fujifilm dysponuje zapisem do plików RAW (nawet jeśli Pan teraz nie potrzebuje takich usprawnień, to niewykluczone za rok sytuacja się zmieni 😉 ), posiada zdecydowanie elastyczniejsze ustawienia czasu naświetlania (można spokojnie bawić się w nocną fotografię, co przy P100 może być już problematyczne) i jaśniejszy obiektyw (z szerszym kątem na początku). A do tego dołożyć można jeszcze matrycę o większej czułości, obrotowy wyświetlacz i ciekawsze opcje filmowania – stąd też moja rekomendacja.
Warto jednak pamiętać o dwóch rzeczach – zasilaniu i ergonomii. HS zasilany jest „paluszkami”, a zatem do jego ceny doliczyć należy jeszcze koszt ładowarki i akumulatorków (około 100 zł za bardzo dobry zestaw Sanyoo Eneloop). Ergonomia zaś już jest rzeczą względną – jak to na każdym kroku powtarzam 😉 Dlatego koniecznie proszę obejrzeć i „zważyć” w dłoni oba urządzenia. To jak aparaty leży jest zazwyczaj dużo ważniejsze niż różnice w technicznej specyfikacji.
Pozdrawiam serdecznie
Witam Panie Szymonie
Po przeczytaniu tego testu i wszystkich komentarzy pod spodem osmiele sie takze zadac pytanie. Potrzebuje aparatu do: zdjec dziecka, rodzinnych i z wakacji. Ostateczny wybor padl na Nikona P100 albo Fujifilm HS10. I sakramentalne: ktory wybrac? Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam. Przemo
@Adam
Panie Adamie, osobiście w ręku miałem tylko FZ100, więc siłą rzeczy wypowiadając się na temat Nikona mogę bazować tylko na danych dostępnych w sieci. Podstawowe zalety obu konstrukcji:
FZ100
– obiektyw o korzystniejszej jasności;
– możliwość korzystania z długich czasów naświetlania;
– zapis do RAW
– AVCHD w filmach
– możliwość podpięcia zewnętrznych lamp błyskowych (lub akcesoriów korzystających ze złącza hot-shoe)
– wydajniejszy akumulator
P500
– bardzo duży zoom (w mojej opinii do wykorzystania jedynie ze statywem – fotografowanie z ręki przy zbliżeniu większym niż x20-x24 jest najczęściej bardzo problematyczne)
– dostęp do wyjątkowo szerokiego kąta – rzecz przydatna przy fotografowaniu rozległych panoram
– tryb HS, czyli nagrywanie filmów w slow-motion;
– wyświetlacz o większej rozdzielczości
Osobiście kierowałbym się ceną i ergonomią, a ta ostatnie kryterium jest już bardzo względne 😉 Dlatego też tradycyjnie zachęcam do uważnego obejrzenia na żywo” obu konstrukcji.
Pozdrawiam serdecznie
Ja mam pytanie co wybrać Nikon P500 czy Panasonic FZ100. Jakies krotkie za i przeciw gdyby Pan mogl zaznaczyc oraz dlaczego lepiej wybrac owy sprzet, z gory dziekuje
@Karolina
Pani Karolino, jak najbardziej znajdzie się 😉 Niestety, wybór jest jeszcze dość ograniczony i w praktyce zasugerować mogę Pani trzy modele – testowanego przez nas niedawno Casio FH25 albo jeden ze wspomnianych już niejednokrotnie w komentarzach powyżej kompaktów Fujifilm: HS10 lub HS20. Z całej tej trójki, najrozsądniejszy stosunek ceny do możliwości ma chyba HS10.
Pozdrawiam serdecznie
Panie Szymonie proszę o polecenie jakiegoś aparatu z możliwością nagrywania filmów z funkcją slow-motion. Dobrze jak by również miał zoom 20 lub większy 🙂 Czy znajdzie się w ogóle coś takiego?
Pozdrawiam
@Kamil: Proszę bardzo 😉
@Marek: Proszę może zwrócić uwagę na model Sony Cyber-Shot DSC-HX7 (ewentualnie jego starszego kuzyna HX5) – to klasyczny, kieszonkowy kompakt, który co prawda posiada „tylko” 10-krotne zbliżenie, za to jest dużo poręczniejszy i również oferuje szeroki kąt (od odpowiednika 25 mm). Nie brakuje wydajnego trybu zdjęć seryjnych, jest też kilka drugorzędnych dodatków, które jednak mogą sporadycznie znaleźć zastosowanie (GPS, panoramy, zdjęcia pseudo-3D). Warto też wspomnieć o nagrywaniu filmów w standardzie Full HD, przy zastosowaniu AVCHD – to udana kombinacja.
Minusem HX7 i HX5 jest jednak brak tak elastycznego zakresu dla obiektywu – dlatego też sam Pan musi ocenić, jak duży odsetek Pańskich zdjęć stanowią kadry rejestrowane z dużych odległości – jeśli nikły, warto zerknąć na wspomnianego Sony.
Pozdrawiam serdecznie
Dziękuję ponownie za nie ocenioną odpowiedź i opinię, która ułatwi mi wybór:)
A mógłby Pan polecić jakiś aparat podobny do HS10 nawet z mniejszym zoomem jednak do 1000 zł ?
@Marek
Jeśli szuka Pan konkretnie superzoomu, który dysponuje wydajnym trybem zdjęć seryjnych (a to chyba jedyna sensowna opcja przy fotografowaniu dzieci 😉 ), to HS10 zdecydowanie mogę polecić. Proszę jednak wziąć pod uwagę, iż z pewnością nie jest to konstrukcja kieszonkowa. Warto też pamiętać, iż z zalet potężnego obiektywu skorzysta Pan zapewne jedynie mając statyw – przy powiększeniu większym niż x20 jest już bardzo ciężko fotografować z ręki.
Pozdrawiam serdecznie
Czy Pana zdaniem warto kupić FINEPIX HS10? Dużo robię zdjęć dzieciom, do tego często chodzę po górach więc potrzebuję niedużego aparatu i oczywiście filmy HD kuszą. Prosze mi napisać pana opinię.
Pozdrawiam serdecznie
@Anna
Nie, FZ45 takiej funkcji nie ma.
Pozdrawiam
Proszę mi jeszcze powiedzieć, czy FZ45 ma funkcję slow-motion przy nagrywaniu filmów, bardzo mi na tym zależy.
Pozdrawiam
@Kamil
Panie Kamilu. Przyznam szczerze, że ja osobiście sięgnąłbym chyba jednak po Panasonica. Nie zmienia to jednak faktu, iż wszystkie trzy konstrukcje są udane i każda z nich stanowi wartościowe narzędzie. Weźmy na przykład tryb filmowy. FZ100 ma bardzo udanie wyregulowany mechanizm płynnego przybliżania i oddalania obrazu, a materiał kompresowany jest z użyciem kompresji AVCHD. Za to HS10 i HS20 dysponują możliwością rejestrowania filmów slow-motion (realnie rzecz ujmując – do 120 klatek na sekundę), co zwłaszcza przy klipach z dużą dawką akcji (jak pamiętam, wspominał Pan o nagrywaniu ciosów karate) bywa wielce przydatnym dodatkiem.
Najrozsądniej zatem kierować się własnymi potrzebami, a przede wszystkim – obejrzeć w rzeczywistości wszystkie aparaty. Często bywa wszak tak, że na zdjęciu dany model prezentuje się dobrze, ale w ręku leży już kiepsko. A ergonomia jest rzeczą bardzo ważną i zawsze należy na to zwracać uwagę.
Pozdrawiam serdecznie
Panie Szymonie tak czytam na bieżąco Pana recenzje i wciąż przychylam się do kupna Panasonica FZ-100 lecz gdyby Pan miał wybierać spośród tego a Fujifilm hs10/20 który aparat by Pan wybrał ?
@Anna
W takim razie wydaje mi się, iż FZ45 powinien spełnić Pani oczekiwania lepiej, niż inne wymienione przez Panią modele.
Pozdrawiam serdecznie
Potrzebuje aparatu który sprawdzi się nie tylko w robieniu zdjęć, ale również umożliwi nakręcenie filmów. Wpadł mi w oko jeszcze Fujifilm FinePix HS10- może ten będzie najlepszy nie tylko do zdjęć?
@Anna
W takim razie polecam jeszcze zerknąć na recenzję FZ45, która niedawno pojawiła się na naszych łamach 😉
http://www….fz45-test/
Proszę też napisać, na co zwraca Pani przede wszystkim uwagę – jak już zawęzimy kryteria wyboru, łatwiej będzie znaleźć odpowiedź na Pani pytanie.
Pozdrawiam serdecznie
Proszę o pomoc, który aparat wybrać PANASONIC LUMIX FZ45,Olympus SP-800,FUJI S2950HD ? Wszystkie 3 aparaty kuszą, najmniej przekonana jestem po recenzji do SP -800, najbardziej skłonna jestem kupić FZ45, jednak proszę o podpowiedź 🙂
Pozdrawiam
@Malgorzata
Pani Małgorzato, gratuluje zakupu. Co do pytania o obiektyw, to obawiam się, że HS10 jest kompaktem, a zatem optyka jest zintegrowana z obudową aparatu i nie jest wymienialna. W kwestii wyboru właściwej lampy natomiast, polecam lekturę tego wątku na forum Fujifilm:
http://fuji…3474#63474
Pozdrawiam serdecznie
Pani Szymonie zakupiłam FUJUFILM FINEPIX HS10 narazie jestem zadowolona zdjecia w ciemnym pomieszczeniu wychodzą super jestem zadowolona.
Chciałabym dokupic obiektyw i lampę dodatkową do aparatu czy czy poleciłby mi Pan coś do tego aparatu?
@Kaja
Polecam zatem lekturę tej publikacji: http://www….om-wybrac/
Może któryś z przedstawionych tam aparatów przypadnie Pani do gustu.
Pozdrawiam
Dziękuje za podesłane linki
Potrzebuje aparat do robienia zdjęc z imprez rodzinnych , wycieczek.
z dobrym przybliżeniem
@Kaja
To już zależy od tego, jakie ma Pani wymagania. Urządzenia idealnego niestety nie skonstruowano, więc jedyne co pozostaje, to dobrać parametry aparatu pod swoje potrzeby.
Garść bardzo podstawowych informacji na temat różnic pomiędzy czujnikami, znajdzie Pani tutaj: http://www….chapter/1/
Szumy na zdjęciach to potoczne sformułowanie, określające jak duży poziom zakłóceń widoczny jest na finalnej fotografii. Tytułem wstępu: http://pl.w…cyfrowa%29
W aparatach kompaktowych szumy cyfrowe są na porządku dziennym – istotne jest natomiast czy ich natężenie nie utrudnia komfortowego fotografowania.
Pozdrawiam
Panie szymonie,
proszę o odpowiedź z jaką matrycą najlepiej kupic aparat.
i co oznacza stwierdzienie „szumy na zdjeciach”
@Malgorzata
Nikon P100 jest dobrym aparatem, choć ja w dalszym ciągu przychylałbym się jednak ku HS10. Proponuje jednakże przejść się do salonu fotograficznego i zobaczyć „na żywo” oba modele – dzięki temu sprawdzi Pani, które z urządzeń lepiej leży w dłoni i którym łatwiej będzie się Pani posługiwać.
Pozdrawiam
Dziekuje za odpowiedź a co by Pan powiedział o aparaciE NIKON P100
@Malgorzata
Pani Małgorzato, biorąc pod uwagę Pani wymagania, osobiście wybrałbym HS10. Fotografowanie dzieci będących w ruchu zadaniem łatwym z pewnością nie jest, stąd też przyda się Pani aparat z wydajnym trybem seryjnym i matrycą o zwiększonej światłoczułości. Nie bez znaczenia jest również obrotowy wyświetlacz, który może się okazać nieoceniony przy mniej typowych kadrach.
Pozdrawiam serdecznie
Panie szymonie dziękuje czytałam ten teks wygaje mi się że najlepszy byłby FUJUFILM FINEPIX HS10 LUB KODAK easy share z981
proszę o pana podpowiedx który bedzie najlepszy do fotagrafii”normalenj” i do fotografowania dzieci na scenie
SAMSUNG WB5500
OLYMPUS SP-800 ULTRA ZOOSM
FUJUFILM FINEPIX HS10
KODAK easy share z981
@Malgorzata
Pani Małgorzato, proponowałbym zacząć od lektury tego tekstu: http://www….ia-wnetrz/
Znajdzie tu Pani nie tylko konkretne propozycje, ale i ogólne uwagi, które powinny dopomóc Pani w podjęciu decyzji.
Pozdrawiam
Panie szymonie zastanawiam sie nad kupnem aparatu porównuje SAMSUNG WB5500 LUB OLYMPUS SP-800 ULTRA ZOOSM
który by Pan bardziej polecał.
A moze jeszcze całkiem inny podobny cenowo , potrzebuje aparat do robienia ładnych zdjęć w pomieszczeniach kiepsko oswietlonych z dalszej odległości .
@Kamil
Witam Panie Kamilu
Na łamach fotoManiaKa nie mieliśmy okazji jeszcze prezentować FZ100 (test FZ45 pokaże się zapewne w przyszłym tygodniu), ale w sieci bez trudu znajdzie Pan recenzje tego aparatu. Na pewno warto zacząć od lektury tekstu na Photography Blog (http://www….00_review/) lub Steves Digicams (http://www….n-114.html), a z polskich opracowań – na Świecie Obrazu (http://www….21921.html). Polecam przede wszystkim jednak nie tyle szczegółową lekturę, ile zapoznanie się z materiałem zdjęciowym/filmowym – zwłaszcza przez pryzmat Pana oczekiwań. To zawsze pomaga w podjęciu decyzji 😉
Pozdrawiam serdecznie
Witam ponownie Panie Szymonie, po czasie zastanowienia, oraz po Pana pomocy zdecydowałem ze jednak dołożę i kupię Panasonica FZ100 pomimo różnym recenzji jakie przeczytałem na sieci. Chciałem jednak zapytać czy ma Pan odnośnik do podobnie jak tutaj opisanej recenzji tyle że wyżej podanego modelu czy też nie?:) dlatego że liczę się z opinią jaką Pan wydaje i chętnie przeczytał bym podobny artykuł.
Pozdrawiam
@Aleksandra
Polecam zerknąć w takim razie na aparat Panasonic FZ100. Biorąc pod uwagę Pani wymagania, jest to bardzo sensowna konstrukcja – bardzo uniwersalna i dobrze przygotowana pod kątem różnych sytuacji. W ciągu ostatnich kilku tygodni cena kompaktu „drgnęła” i poszła nieco w dół, dzięki czemu kupi go Pani już poniżej 1500 PLN.
Pozdrawiam
Właśnie chodzi o to co Pan opisał:) aparat z duzym zoomem to zapewne będzie kontakt jak Olympus sp-800 i on z tego co widze jeden z fajniejszych jest tak?:). Zas jesli fundusz który podałam jest wystarczajacy na jakas lustrzankę to również proszę o zasugerowanie jaka to mogła by być:). No i ogółem który z apraatów z dużym zoomem za tą kwotębędzie naj skuteczniejszy i właściwie naj lepszy:)