Spis treści
- Wstęp
- Wygląd, obudowa i wykonanie
- Elektronika i optyka
- Funkcjonalność
Funkcjonalność
Tryb zdjęć seryjnych
Producent oddał w nasze ręce dwa tryby zdjęć seryjnych.
- Normalny – aparat zapisuje zdjęcia w pełnej rozdzielczości, przy prędkości około 1 klatki na sekundę na początku serii (pierwsze pięć klatek), spowalniając do około 0.7-0.8 klatki na sekundę w czasie późniejszym. Jedyną barierą ilości zrobionych zdjęć jest limit pojemności karty.
- Szybki – aparat zapisuje zdjęcia w rozdzielczości VGA (640×480 pikseli), przy prędkości około 6 klatek na sekundę przez cały czas trwania serii, która ograniczona jest do 30 fotografii.
Szybkość działania
W tej dziedzinie ST1000 prezentuje się raczej przeciętnie. Przejście od włączenia aparatu do trybu pełnej gotowości zajmuje kompaktowi blisko 2 sekundy, zmiana całego zakresu ogniskowych – nieco ponad 3 sekundy. Aparat działa płynnie, szybko reagując na poszczególne polecenia. Szczególnie irytująca jest za to kilkusekundowa pauza następująca po uaktywnieniu lub zdezaktywowaniu menu sieci bezprzewodowych – zwłaszcza jeśli zrobiliśmy to przez przypadek, chcąc włączyć inną funkcję.
Nastawy ręczne i RAW
W ST1000 znajdziemy jedynie bardzo ograniczony pakiet nastaw ręcznych. Manipulować możemy wyłącznie wartościami czułości ISO, balansem bieli oraz do pewnego stopnia ustawieniem ekspozycji (EV) i kompensacji podświetlenia. Brakuje również możliwości zapisu zdjęć do formatu RAW.
Automatyka nastaw
Do wyboru mamy cały szereg automatycznych nastaw, podzielonych dla ułatwienia na grupy.
- Tryb automatyczny – pozwala w szybki i łatwy sposób robić zdjęcia przy drobnej interwencji użytkownika.
- Tryb Program – wybór tego trybu spowoduje skonfigurowanie optymalnych ustawień fotografowania. Istnieje jednak możliwość ręcznej edycji parametrów opisanych w punkcie dotyczącym nastaw ręcznych.
- Tryb podwójnej stabilizacji obrazu – uaktywnia zarówno mechaniczną jak i cyfrową redukcję drgań. Automatycznie dobierane są optymalne ustawienia fotografowania.
- Tryb Inteligentnego Fotografowania – aparat automatycznie wybiera odpowiednie ustawienia w oparciu o wykrywany rodzaj sceny. Rola użytkownika sprowadza się jedynie do naciśnięcia migawki.
- Tryb Scena – przy użyciu menu tego trybu można skonfigurować optymalne ustawienia dla różnych warunków fotografowania.
Efektywność automatyki nastaw wypada raczej przeciętnie, choć jest przy tym ściśle związana z wyborem trybu fotografowania i warunkami środowiskowymi. Podczas testów częściej opłacało się korzystać z trybu Program, ewentualnie Auto. Najgorzej wypadł natomiast tryb Inteligentnego Fotografowania, który wykazywał tendencję do nadużywania lampy błyskowej oraz prześwietlania zdjęć.
Efekty i tryb nagrywania filmów
Samsung ST1000 posiada dostęp do rozbudowanej palety efektów, umożliwiających szybką edycję zdjęcia jeszcze w aparacie. Znajdziemy tutaj szereg możliwości manipulacji wartościami kolorystyki fotografii, ostrości, kontrastu czy nasycenia, nie brakuje także trybu „upiększania” (czyli wygładzania skóry), rozjaśnienia twarzy czy mozaiki (zakrycia twarzy w danej scenie). Warto jeszcze dodać, iż edytowanie zdjęcia w aparacie powoduje częściową utratę jego jakości.
Kilka przykładów prezentujących dostępne filtry znajdziecie poniżej. Więcej testowych materiałów umieściłem w bazie testowych fotografii.
Ujęcie podstawowe
Aby przejść do pełnowymiarowego zdjęcia w oryginalnej rozdzielczości należy kliknąć w odpowiednią miniaturę. Aby następnie zapisać fotografię na dysku twardym wybierz opcję Download the Original size.
Efekt: Szum | Efekt: Elegancki | Efekt: Filtr kolorów |
Efekt: Miękki | Efekt: Żywy | Efekt: Spokojny |
Efekt: Las | Efekt: Retro | Efekt: Chłodny |
Efekt: Klasyczny | Efekt: Negatyw |
Specjaliści z Samsunga wyposażyli ST1000 w opcję nagrywania filmów w rozdzielczości HD (1280×720 pikseli przy 30 lub 15 klatkach na sekundę), choć do wyboru mamy także warianty VGA (640×480 pikseli) i QVGA (320×240 pikseli) – w tym ostatnim, do naszej dyspozycji oddano także możliwość uaktywnienia prędkości 60 klatek na sekundę. Materiał filmowy rejestrowany jest przy użyciu kodeka H.264 i zapisywany do formatu MP4, co znacząco sprzyja oszczędnosci miejsca na karcie pamięci. Maksymalna długość jednego nagrania nie może jednak przekroczyć 20 minut.
Korzystając z trybu filmowego, możemy uaktywnić stabilizację obrazu, a także swobodnie zmieniać zakres ogniskowych (choć skazani jesteśmy na konieczność utrwalenia odgłosów pracującego silnika AF). Ciekawą opcją jest funkcja czasowego zamrażania zapisu – w ten sposób możemy w niesprzyjającym momencie wstrzymać nagranie i wrócić do niego chwilę później. W efekcie, w jednym dużym pliku zmieścić możemy kilka odrębnych scen.
Przykładowy film
Film zarejestrowany został przy ustawieniu najwyższych dostępnych parametrów (rozdzielczość 1280×720 pikseli, 30 klatek na sekundę). Aparat w czasie nagrywania trzymany był ręku, włączono opcję stabilizacji obrazu. Format: MP4. Czas trwania: 19 sekund. Wielkość pliku wynikowego: 21.75 MB.
Więcej przykładów znajdziecie w naszej bazie zdjęć testowych.
Spis treści
- Wstęp
- Wygląd, obudowa i wykonanie
- Elektronika i optyka
- Funkcjonalność
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.