>
Kategorie: Newsy

Rynek lustrzanek cyfrowych w 2009 roku okiem Skąpca

Wybór aparatu fotograficznego nie jest łatwym zadaniem. Nic dziwnego zatem, iż żądni jesteśmy wszelkich przydatnych informacji, ukierunkowujących nasze poszukiwania. Dzisiejszy rynek przepełniony jest różnorakimi modelami. Stojąc przed regałem w sklepie trudno nie oprzeć się wrażeniu, że oglądamy czasami ten sam aparat, tyle że w kilkunastu różnych odsłonach. Nie będąc pewnym jaką decyzję podjąć, zawsze warto poznać zdanie innych miłośników fotografii. Wszak nie od dziś wiadomo, iż wiedza jest kluczem do sukcesu. Dlatego właśnie, FotoManiaK dzięki współpracy z serwisem Skąpiec.pl, dostarczył Wam najświeższą analizę rynku cyfrowego sprzętu fotograficznego. Dowiecie się więc, jakie aparaty Polacy kupują najchętniej i jakie kryteria wyboru najczęściej biorą pod uwagę. Zapraszam!

Aktualizacja 18.02.2010

Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:

TOP 10 w serwisie Skąpiec.pl

Poniżej znajdziecie listę 10 najbardziej popularnych w 2009 roku, modeli cyfrowych lustrzanek dostępnych w serwisie Skąpiec.pl (dane pochodzą z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku). Co szczególnie istotne, są to dane ujednolicone, oparte o podsumowanie sprzedaży wszystkich możliwych konfiguracji każdego aparatu!

1.
NIKON D90

 

Galeria fotografii
  
2.
SONY ALPHA DSLR-A200

 

  
3.
CANON EOS 450D

 

 

  
4.
SONY ALPHA DSLR-A350

 

  
5.
 
CANON EOS 50D

 

 

 
6.
 
CANON EOS 1000D

 

 

 
7.
SONY ALPHA DSLR-A300

 

  
8.
OLYMPUS E-520

 

Zdjęcia testowe: 1
  
9.
 
CANON EOS 40D

 

 

 
10.
NIKON D700

 

 

 

 
Poniższe zestawienie prezentuje procentowy udział 10 najpopularniejszych modeli lustrzanek cyfrowych, względem wszystkich prezentowanych na Skąpiec.pl produktów z tej kategorii.

Wahania cen lustrzanek w 2009 roku, na przykładzie modeli z rankingu TOP 10

Druga połowa 2009 roku przyniosła widoczne obniżenie cen niemal wszystkich modeli z rankingu TOP 10. Najlepiej widoczne jest to w wypadku najpopularniejszego Nikona D90, którego średnia cena poszybowała w dół aż o 23% – z 3 511,57 PLN (średnia cena za korpus w lipcu) do 2 689,70 PLN (średnia cena za korpus w grudniu). Los uśmiechnął się także do tych, którzy wstrzymali się z zakupem modelu Canon EOS 50D. Obecnie ten sam aparat kosztuje średnio 3 843,82 PLN, co jest kwotą o 20% niższą, niż w wakacje minionego roku.

Wykres względem osi czasu, prezentujący skoki cen Nikona D90.

Jedynym z nielicznych wyjątków od powyższej reguły, jest w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych konstrukcji Canon EOS 40D, którego cena nie tylko nie obniżyła się w ciągu drugiej połowy 2009 roku, ale wręcz wzrosła aż o 13%! Jeszcze w lipcu płaciliśmy za korpus tej lustrzanki 3 137,04 PLN, za to robiąc zakupy przed nowym rokiem należało się już liczyć z wydatkiem 3 549 PLN.

Zmiany cen w okresie od 28 lipca do 31 grudnia 2009 roku,
na przykładzie 10 najpopularniejszych modeli.

Model
Zmiana ceny (w %)
Cena w lipcu (PLN)
Cena w grudniu (PLN)
Aktualna oferta
Nikon D90
-23
3 511,57
2 689,70
Sony A200
-9
1 450,00
1 316,93
Canon 450D
-13
2 448,01
2 133,04
Sony A350
-8
2 120,29
1 952,47
Canon 50D
-20
4 784,73
3 843,82
Canon 1000D
-10
1 753,86
1 576,74
Sony A300
-4
1 780,11
1 714,60
Olympus E-520
-7
1 872,47
1 740,34
Canon 40D
+13
3 137,04
3 549,00
Nikon D700
-14
9 619,33
8 254,72

* Dane prezentowane w tabeli opierają się na cenach średnich

Lustrzanki na podium

Na przestrzeni minionego roku, lustrzanki przejęły aż 54,97% rynku aparatów fotograficznych, co bardzo jasno określa preferencje użytkowników. Naszych serc natomiast, zdecydowanie nie podbiły hybrydy typu super zoom, czyli zaawansowane urządzenia, które z założenia miały z konstrukcjami opartymi na lustrze rywalizować. Klasyczne aparaty kompaktowe uplasowały się na drugiej pozycji, szczycąc się 35,36-procentowym udziałem w rynku. Co ciekawe, jeszcze do połowy 2008 roku, użytkownicy Skąpiec.pl zdecydowanie częściej przyglądali się właśnie kompaktom, jednakże globalnie malejące ceny aparatów i upowszechnienie się najprostszych lustrzanek (szczególne zasługi na tym polu odniosła firma Sony), zadecydowało o wyraźnym odwróceniu tendencji.

Analizując udziały poszczególnych grup aparatów w ogólnej sprzedaży, warto zwrócić uwagę na stale rosnącą przewagę urządzeń z wymienną optyką. Na widocznym poniżej wykresie, prezentującym popularność urządzeń względem osi czasu, łatwo zauważyć iż lustrzanki stopniowo spychają na boczny tor kompakty (zwłaszcza super zoomy) – ta tendencja ulega co prawda lekkiemu zachwianiu w maju i w okresie przedświątecznym, ale wynika to jedynie z krótkotrwałego zapotrzebowania na niskobudżetowe aparaty, kupowane z myślą o prezentach komunijnych lub gwiazdkowych.

Otwieramy kieszenie

Pomimo dynamicznej ekspansji w segmencie najtańszych lustrzanek, duża część internautów w analizowanym okresie, chętnie sięgała po konstrukcje droższe. Największą popularnością cieszyły się zatem aparaty w przedziale cenowym od 1 700 PLN do 3 300 PLN. Poniżej i powyżej tych wartości granicznych, zainteresowanie kupujących rozłożyło się relatywnie równo, gromadząc w sumie nie więcej niż 40% wszystkich wyborów. Ta obserwacja pokrywa się także z wnioskami płynącymi z analizy rankingu najpopularniejszych lustrzanek – pierwsze miejsce (i to z ogromną przewagą) przypada wszak aparatowi Nikon D90, którego cena doskonale wpisuje się w powyżej omówioną tendencję.

Lustrzanka w zestawie, czy może sam korpus?

Bardzo ciekawe wnioski płyną z analizy rynku lustrzanek, pod kątem sprzedaży konkretnych zestawów. Zdecydowanie najchętniej (blisko 60% wyborów) sięgamy jedynie po korpus aparatu, ignorując przy tym „kitowe” obiektywy. Taka tendencja świadczy o tym, że albo preferujemy zakup lustrzanki kierując się przy tym już posiadanym zbiorem optyki, albo też – wolimy kupić osobno aparat i dobrać do niego obiektyw droższy, ale też lepszy od amatorskich szkieł, zazwyczaj spotykanych w zestawach z aparatami w przedziale 1 700 – 3 300 PLN.

Na drugim miejscu pośród najczęściej wybieranych zestawów, jest wariant aparat + krótki zoom (21,19% wyborów). Nie jest to jednak szczególną niespodzianką, jako że taki właśnie duet stanowi znaczną część dostępnych ofert „kitowych” i to zarówno w przypadku modeli tańszych jak i droższych.

Wyniki pozostałych wariantów zestawów są do siebie zbliżone. Miejsce trzecie zajmuje kombinacja aparat + dwa obiektywy (7,67% wyborów), czwarte natomiast – aparat + szeroki zoom (6,38% wyborów). Pośród pozostałych 4,56% wyborów, zawierają się wszelkie inne dostępne w sprzedaży zestawy.

Nikon zdecydowanym liderem

Ogromna popularność Nikona D90 w dużym stopniu wzmocniła pozycję japońskiego producenta, który w kraju nad Wisłą zanotował 37% wszystkich wyborów wedle kryterium „Marka„. Co szczególnie zadziwiające, na pozycji numer 2 (22,8% wyborów) wylądowała firma Sony, której agresywny marketing i duża rozpiętość produktowa (zwłaszcza w segmencie najtańszych aparatów), pozwoliły o włos wyprzedzić nawet takiego giganta jak Canon (pozycja numer 3 i 22,7% wyborów).

Poza pierwszą trójką, widoczne są jeszcze (choć w dużo mniejszym stopniu) firmy Olympus (9,9% wyborów) i Pentax (5,3% wyborów) – pozostali producenci nie przekraczają w sumie 2,2%, przy czym warto tu wymienić jeszcze dwóch powszechnie respektowanych tuzów: firmy Leica (0,2% wyborów) i Mamiya (0,1% wyborów). Zaskakuje słaba pozycja Sigmy (znanej z lustrzanek opartych o czujnik FOVEON), której udało się w 2009 roku zdobyć zainteresowanie zaledwie 0,3% użytkowników korzystających z porównywarki Skąpiec.pl.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o ciekawym trendzie, widocznym na poniższym wykresie zmian udziału marek w rynku względem osi czasu. Jak dobrze widać, dwaj wiodący przez znaczną część 2009 roku producenci, czyli Nikon i Canon, zanotowali drastyczne obniżenie zainteresowania w październiku i listopadzie. Ich słabość najlepiej wykorzystała firma Sony, która w szczytowym momencie zyskała blisko 20 punktów procentowych! Na osłabieniu liderów dobrze wyszedł także Olympus, wynosząc zysk w postaci około 13 punktów procentowych (w szczytowym momencie). Triumf nie trwał jednakże zbyt długo – w grudniu rynek zaczął wracać do punktu wyjścia.

Dostarczone przez Skąpiec.pl analizy, na bazie których powstał niniejszy artykuł, są autorstwa Moniki Janiszewskiej.

źródło: Skąpiec

Podziękowania za współpracę przy artykule

Porównywarka cen Skąpiec.pl

Aktualizacja

Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:

Szymon Marcjanek

Szymon jest redaktorem naczelnym grupy techManiaK. Poza podróżowaniem ma wiele pasji, z których sztuka robienia dobrych zdjęć jest w ścisłej czołówce.

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

SONY 85 mm f/1.4 GM II w naszych rękach. Portretówka marzeń (zdjęcia)

SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…

2024-09-23

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies