Panasonic LUMIX GH6 to jedna z najgorętszych premier tego roku. Potężne możliwości filmowe, świetna stabilizacja, slot CFExpress – to tylko niektóre nowości tego modelu. Poznajcie jeden z najlepszych aparatów do filmowania 2022 roku.
Panasonic Lumix GH5 to wciąż jeden z ciekawszych, budżetowych aparatów do filmowania. Przez lata model ten wyrobił sobie świetną renomę, bo w momencie premiery wyprzedzał swoje czasy. Oczekiwania wobec jego zastępcy, modelu LUMIX GH6, były więc spore. Wszystko jednak wskazuje na to, że nowemu modelowi uda się im sprostać.
Najważniejsze cechy
- Nowa matryca Live MOS 25,2 Mpix
- 13-stopniowa dynamika tonalna
- Stabilziacja matrycy 7,5 EV
- Slow-motion FHD 240p z dźwiękiem
- 4K 120p
- 5,7K 60p
- Cena: 2500 dolarów
Panasonic LUMIX GH6 – nowa matryca
Zacznijmy od tego, że GH6 zyska nową matrycę Live MOS, której rozdzielczość wynosi 25,2 Mpix. Została ona pozbawiona filtra dolnoprzepustowego, co będzie istotne dla fotografów. Producent postarał się też o rekordową stabilizację, która ma wynosić aż 7,5 EV, co jest wynikiem niemal nie do pobicia.
Nowa matryca zapewni większą dynamikę – aż 13-stopniową z funkcją Dynamic Range Boost. Słabą stroną poprzedniego modelu były autofokus i kiepska czułość, wynikająca z matrycy rozmiaru Mikro 4/3. Producent zapewnia jednak, że z tymi problemami sobie poradził. Dzięki nowemu silnikowi ostrzenie ma odbywać się znacznie szybciej, ulepszony został również algorytm AF.
Dzięki technologii High Precision 3D Noise Reduction dla wideo zwiększono zdolność wykrywania nieruchomych i ruchomych części, co umożliwia optymalizację redukcji szumów przy jednoczesnej minimalizacji powidoków. W rezultacie poprawia się jakość obrazu wideo z dynamicznym ruchem.
Z kolei za sprawą znakomitej stabilizacji możliwe będzie wykonywanie z ręki zdjęć o dużej rozdzielczości – do 100 Mpix. Funkcja ta opiera się o ruchy matrycy w różnych kierunkach i robienie kilku zdjęć, które potem łączone są w jeden obraz. Znana, chociażby z modeli Olympus, w tym najnowszego OM System OM-1.
Przebogaty tryb filmowy
Patrząc po konkurencyjnych modelach, chyba żaden nie oferuje tak bogatego pakietu formatów filmowych, jak nowy model Panasonika. We wszystkich trybach zlikwidowano limit czasu nagrywania. W 4K nakręcimy obrazy z prędkością 120 kl./s w formacie 4:2:0 10-bit. W Full HD slow-motion jest jeszcze większe – 240 kl./s z próbkowaniem 4:2:2 i w dodatku z dźwiękiem. Maksymalne slow-motion w Full HD ma wynosić natomiast aż 300 kl./s, co byłoby rekordową wartością.
W wysokiej rozdzielczości możemy też kręcić w C4K 60p z próbkowaniem 4:2:2 i 10-bit. Obraz będziemy mogli nagrywać wewnętrznie dzięki obecności slotu na karty CFExpress. To jednak nie koniec wysokich rozdzielczości, bowiem nagramy również filmy w rozdzielczościach 4:2:0 10-bit 5,7K 60p, 4:2:0 10-bit 5,8K 30. Wewnętrzne nagrywanie wideo 5,7K 30p jest dostępne w ProRes 422 HQ i ProRes 422 po raz pierwszy w serii LUMIX przy użyciu karty CFexpress typu B, która umożliwia nieliniową edycję bez transkodowania. DCI4K i FHD ProRes 422 HQ i ProRes 422 będą również obsługiwane po przyszłej aktualizacji oprogramowania układowego
Aparat ma płaskie profile kolorystyczne, w tym nie tylko nowe profile Cinelike, ale również logarytmiczny V-Log – nie musimy za niego dodatkowo płacić, jak w poprzedniku. LUMIX GH6 importuje także słynną kolorymetrię rodziny kamer kinowych VariCam. V709 LUT (Look Up Table) w standardzie Rec.709 jest domyślnie dostępny w aparacie. Możliwe jest oglądanie materiału wideo po zastosowaniu LUT, nie tylko w trybie podglądu na żywo, ale także podczas odtwarzania z funkcją V-Log View Assist. Oprócz konwencjonalnego .vlt można również zastosować .cube 3D LUT.
Nowością w aparacie LUMIX GH6 jest znacznik strefy bezpieczeństwa, który pokazuje wskazówki 95%, 90% lub 80% obszaru nagrywania, aby zabezpieczyć strefę bezpieczeństwa dla kompozycji i napisów. Center Marker pozwala teraz wybrać rodzaj znacznika. W ustawieniu temperatury barwowej wartości w stopniach Kelvina mogą być teraz wyświetlane na ekranie nagrywania.
Obrotowy ekran i łączność bezprzewodowa
W LUMIX GH6 zastosowano 3,0-calowy monitor dotykowy o swobodnym kącie nachylenia w proporcjach 3:2 i wysokiej rozdzielczości 1840 tys. punktów. Nie powoduje zakłóceń nawet wtedy, gdy zarówno kabel HDMI, jak i kabel USB są podłączone poprzez regulację kąta nachylenia/obrót monitora. Duży wizjer LVF (Live View Finder) o rozdzielczości 3680 000 punktów OLED (Organic Light-Emitting Diode) charakteryzuje się wysokim współczynnikiem powiększenia wynoszącym około. 1,52x / 0,76x (odpowiednik aparatu 35 mm).
Wi-Fi 5 GHz działa oprócz 2,4 GHz. Zapewnia to bezpieczne i stabilne połączenie nie tylko ze smartfonem/tabletem, ale także z innymi urządzeniami na miejscu, co zapewnia płynne zdalne sterowanie. Szybkość transmisji danych foto/wideo zwiększa się również dzięki wykorzystaniu pasma 5 GHz. Kompatybilność z Bluetooth 5.0 umożliwia stałe połączenie ze smartfonem lub tabletem przy minimalnym zużyciu energii.
Panasonic LUMIX GH6 – cena i dostępność
Aparat powinien trafić do sprzedaży w ciągu najbliższych miesięcy, choć producent nie podaje bardziej szczegółowej daty. Na zagranicznych rynkach cena powinna wynosić 2500 dolarów, a więc w Polsce cena przekroczy 10 tys. zł. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę możliwości aparatu wydaje się ona całkiem rozsądna. Z wyjątkiem mniejszej matrycy nie ma właściwie elementu, którym aparat ustępowałby konkurencji w podobnej, jak i niższej cenie.
Ceny Panasonic Lumix GH6
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.