Nowy format kompresji zapewni obsługę najwyższej rozdzielczości przy zachowaniu znacznie mniejszych rozmiarów plików. Kiedy trafi do aparatów i kamer?
Coraz wyższe rozdzielczości skutkują coraz większymi plikami. Okazuje się, że dziś karta 64 GB pozwoli zapisać raptem kilkadziesiąt minut materiału przy większej rozdzielczości i bitracie, a kiedyś wystarczała na wiele godzin nagrywania. To wszystko przez kompresję – klipów filmowych nie da się skompresować na tyle, by zabierały mało miejsca, a jednocześnie nie odbiło się to na jakości. Pojawił się jednak nowy kodek – H.266 VVC – który powinien temu problemowi zaradzić.
Wiele urządzeń korzysta jeszcze z kodeka H.264, choć na rynku jest już dostępny nowszy H.265. Tymczasem w drodze jest już nowszy format, stworzony z myślą o rozdzielczości 4K, jak i 8K. Po premierze bezlusterkowca Canon EOS R5 możemy zakładać, że 8K będzie stawało się coraz powszechniejszą rozdzielczością w kolejnych latach.
Dlatego więc nowy kodek może być implementowany w coraz to nowszych modelach. Zakładając jednak, że korzystanie z niego będzie mocno obciążało moce obliczeniowe, z pewnością będzie wymagało również montowania nowych procesorów. To oznacza, że kodek będzie trafiał raczej do topowych bezlusterkowców.
Według informacji nowy kodek ma pozwolić na bezstratną kompresję obrazu gwarantując nawet o połowę mniejsze pliki wyjściowe. To oznacza, że korzystanie z karty 128 GB zapewni kilkadziesiąt minut materiału nagranego w 8K, a to już nie byłby zły wynik.
Nowy kodek ma również obsługiwać standard HDR, coraz częściej stosowany w aparatach, a także możliwość nagrywania filmów 360-stopniowych.
Jak to zwykle bywa, od pojawienia się nowego kodeku do jego zaimplementowania w aparatach i kamerach droga jest bardzo długa. Możemy się więc spodziewać, że pierwsze modele obsługujące ten kodek pojawią się najwcześniej w przyszłym roku, choć bardziej prawdopodobną datą byłby rok 2022. Wtedy też pewnie rozdzielczość 6K i 8K stanie się standardem w droższych modelach, więc dobra kompresja bez wątpienia się przyda.
Na razie wciąż jednak w wielu modelach stosowany jest jeszcze starszy kodek H.264, można więc stwierdzić, że producentom aparatów aż tak bardzo się nie spieszy ze stosowaniem nowości.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies