Jakie obiektywy musi mieć fotograf? Bez jakich szkieł nie da się obejść? Oto subiektywny poradnik o tym, co warto zawsze mieć przy sobie.
Pierwsze pytanie, jakie najczęściej zadają sobie posiadacze nowych aparatów, brzmi: jaki obiektyw kupić? Większość zdaje sobie sprawę, że sam kit nie wystarczy, dlatego szukają dla niego alternatyw.
Jakich obiektywów nie powinno zabraknąć w torbie fotografa? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, postarajmy się więc zacząć od krótkiego wstępu.
Są różne rodzaje fotografii i do nich często można dobierać konkretne obiektywy. Czegoś innego potrzebuje fotograf wnętrz, a czegoś innego fotograf sportowy. Często jednak na początku swojej fotograficznej drogi masz jeszcze konkretnej ścieżki, którą podążasz. Po prostu lubisz robić zdjęcia. Na ich typ i tematykę czas przyjdzie pewnie później. Najogólniej więc, jaki powinien być obiektyw, który kupisz?
Po pierwsze jasny. Nie ulega wątpliwości, że to pierwszy typ obiektywu, jaki fotograf musi mieć. Jasny obiektyw to taki z niską wartością przysłony, podawanej na obiektywie w formacie f/4, f/2 itp. Im mniejsza wartość obiektywu, tym jaśniejszy jest. To oznacza, że w słabym świetle będzie łatwiej fotografować bez pogorszenia jakości, ale przede wszystkim – zyskasz płytką głębię ostrości, czyli rozmyte tło. Wiadomo, że rozmyte tło i efekt bokeh są bardzo pożądane na zdjęciach. Za naprawdę jasne obiektywy można uznać te z wartością przysłony f/1.8 i niższą.
Kolejna kluczowa cecha dla obiektywu to uniwersalność. Obiektyw uniwersalny to według mnie zoom. Czyli obiektyw ze zmienną ogniskową, który pozwoli na błyskawiczne przejście od szerokiego kąta do zbliżenia. Wielu fotografów twierdzi, że obiektywy zmiennoogniskowe są gorsze optycznie, ale w najnowszym konstrukcjach różnice w jakości względem stałek nie są tak bardzo zauważalne. Za to mobilność, jaką dają, jest znacząca. W sytuacji, gdy mamy mało czasu na zmianę obiektywu zoom okaże się niezastąpiony.
Przynajmniej jeden obiektyw powinien być też długi. Teleobiektyw zbliża optycznie tło do postaci na zdjęciu, co daje ciekawy efekt przy portretach. Długi obiektyw pozwala też zostać niezauważonym i wyłapywać z tłumu ludzkie emocje i inne drobne detale.
Moim zdaniem takie cechy obiektywów dadzą pełen wachlarz możliwości i pozwolą poradzić sobie z różnorodnymi typami fotografii. Jakie konkretnie obiektywy warto kupić?
Klasyczna „pięćdziesiątka”, czyli obiektyw typu standard, powinien znaleźć się w torbie każdego fotografa. Ogniskowa 50 mm ze światłem f/1.8 zapewniają sporą uniwersalność i powalają wykonywać zdjęcia z płytką głębią ostrości.
Zaletą takiego obiektywu jest również fakt, że każdy producent ma szkło o takich parametrach w swojej ofercie. Zwykle jest to jeden z najtańszych obiektywów, nie licząc kita, więc to idealny zakup na początek. Odradzam kupowanie nieco jaśniejszego obiektywu 50 mm f/1.4, przynajmniej początkującym. Różnica w cenie jest duża, a w jasności nie tak ogromna. Na początek światło f/1.8 w zupełności wystarczy.
Najlepszy uniwersalny obiektyw to taki, którego parametry są podobne do kita. Nie może zabraknąć szerokiego kąta, a takim minimum przy szerokim kącie jest 24 mm – to tyle, ile w przeliczeniu na pełną klatkę daje właśnie 16 mm. Przy zbliżeniu 50 mm daje 75 mm w przeliczeniu na FF.
Warto jednak szukać szkła ze stałym światłem, a więc takiego, w którym przysłona nie będzie stawała się ciemniejsza przy zwiększaniu ogniskowej. Oczywiście im jaśniejszy obiektyw, tym lepiej. W tej kategorii znajdziemy modele ze światłem f/2.8, które jednak mogą być dość drogie. Jednak światło f/4 również wystarczy do komfortowej pracy.
Są różne typy teleobiektywów. Na pewno warto mieć przynajmniej jedno szkło o długości powyżej 100 mm. Dobrze, jeśli teleobiektyw oferuje zmienną ogniskową, gwarantując tym samym większą uniwersalność. Jednym z najpopularniejszych modeli, który znajdziemy w ofercie wszystkich producentów, jest obiektyw o ogniskowej 70-200 mm.
Takie szło gwarantuje duże zbliżenie, ale jednocześnie zapewnia uniwersalność. Dostępne jest najczęściej ze stałym światłem f/2.8 lub f/4. Warto szukać wersji ze stabilizacją optyczną, bo przy tak długiej ogniskowej będzie ona niezastąpiona. Zwłaszcza gdy obiektyw miałby być wykorzystywany również do filmowania.
Czy zgadzasz się z moim wyborem? Może masz zupełnie odmienne zdanie? Napisz w komentarzu! Jeśli szukasz ciekawych obiektywów, koniecznie zerknij na nasze propozycje:
Jeśli szukasz dobrego aparatu, zerknij na nasz najnowszy TOP-10 najlepszych aparatów. Warto również sprawdzić zestawienie aparatów polecanych przez TIPA oraz nasz najnowszy TOP najciekawszych superzoomów.
Dla amatorów szukających pierwszej lustrzanki lub bezlusterkowca mamy cztery konkretne poradniki. W pierwszym radzimy, jaki bezlusterkowiec warto TERAZ kupić, w drugim i trzecim polecamy najciekawsze aparaty do 1000 zł i wybieramy najlepsze lustrzanki i bezlusterkowce do 3000 zł, a na deser mamy listę najlepszych aparatów dla amatora.
Mamy też coś dla miłośników filmowania aparatami. Nie tylko przygotowaliśmy TOP-10 najlepszych aparatów do nagrywania filmów, ale również zestawienie najlepszych akcesoriów dla filmowca.
Szukasz aparatu w ramach konkretnego budżetu? Zerknij na nasze poradniki tematyczne:
To oczywiście nie wszystko. Mamy również szereg innych poradników, w których m.in. podrzucamy najlepsze darmowe programy do obróbki zdjęć, podpowiadamy, jaki wybrać darmowy program do montażu filmów, wybieramy najlepsze aplikacje dla fotografa oraz podpowiadamy, jaką darmową chmurę warto teraz wybrać.
Więcej ciekawych wpisów znajdziesz w sekcji polecanych artykułów na fotoManiaK.pl.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…
Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…
Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies