Podczas styczniowych targów CES 2010, firma Panasonic zaprezentowała profesjonalną, półprzewodnikową, w pełni zintegrowaną kamerę Full HD 3D. Produkt do sprzedaży trafi dopiero na jesieni tego roku (spodziewana cena to około 21 000 USD), już teraz jednak wzbudził ogromne zaciekawienie.
Oficjalny komunikat prasowy:
(za biurem prasowym firmy Panasonic)
Warszawa, 6 stycznia 2010 r. – Jesienią 2010 roku firma Panasonic Corporation (NYSE: PC) wprowadzi do sprzedaży pierwszą na świecie* profesjonalną, w pełni zintegrowaną kamerę Full HD 3D. Firma zacznie przyjmować zamówienia w kwietniu. Próbki inżynierskie profesjonalnej, półprzewodnikowej kamery Full HD 3D będą pokazywane na stoisku firmy Panasonic (Las Vegas Convention Center, hall główny, nr 9405) podczas targów 2010 International CES w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych, które odbędą się w dniach 7 – 10 stycznia.
Kamera Full HD 3D zaoferuje następujące kluczowe korzyści:
Łatwiejsza w użyciu
Obecne systemy 3D to duże konstrukcje, w których dwie kamery są przymocowane równolegle do ramy albo ustawione prostopadle po dwóch stronach półprzepuszczalnego lustra. Potrzebne są też dwie nagrywarki. W nowej kamerze Full HD 3D firmy Panasonic obiektywy, głowica kamery i podwójna nagrywarka na karty pamięci są zintegrowane w jednej, lekkiej obudowie. Kamera zawiera też regulatory stereoskopowe, więc jest łatwiejsza w użyciu i obsłudze.
System podwójnego obiektywu zastosowany w optycznej sekcji kamery umożliwia regulację punktu zbieżności**. Dostępne są też funkcje automatycznej korekcji przemieszczenia w poziomie i w pionie. W konwencjonalnych systemach regulacje te trzeba wykonywać za pomocą komputera albo zewnętrznego procesora wideo. Nowa kamera będzie się jednak automatycznie rekalibrować bez korzystania z zewnętrznego sprzętu, co pozwoli na natychmiastowe rejestrowanie obrazu 3D.
Bardziej elastyczna
System rejestracji oparty na pamięci półprzewodnikowej ułatwia produkcję wideo Full HD 3D w trudnych warunkach. Kamera jest lżejsza i mniejsza niż bieżący sprzęt 3D, umożliwiając filmowanie „z ręki”. Instalacja i transport są łatwiejsze, więc kamera nadaje się idealnie do projektów sportowych, dokumentalnych i fabularnych.
Niezawodna pamięć półprzewodnikowa i wydajny przepływ pracy
Prawy i lewy strumień wideo Full HD pochodzące z podwójnego obiektywu kamery 3D mogą być nagrywane jako pliki na kartach pamięci SDHC/SD, które cechują się wyższą niezawodnością niż taśma, dysk optyczny, dysk twardy i inne mechaniczny systemy rejestrowania. Półprzewodnikowa konstrukcja bez ruchomych części znacznie ogranicza koszty konserwacji — kamera sprawdza się lepiej w trudnych warunkach i jest bardziej odporna na skrajne temperatury, wstrząsy i wibracje.
Użytkownicy docenią też szybki, wydajny przepływ pracy z natychmiastowym i swobodnym dostępem do zarejestrowanej treści, łatwą łącznością z systemami Mac i PC oraz możliwością nagrywania większej ilości materiału.
Bardziej przystępna cena
Dzięki ustandaryzowanej, w pełni zintegrowanej konstrukcji kamera Full HD 3D będzie oferowana w znacznie niższej cenie niż tradycyjne systemy 3D. Transport będzie znacznie tańszy, a szybsza instalacja zmniejszy koszty pracy. Możliwość wykorzystania standardowych, powszechnie dostępnych kart pamięci SDHC/SD sprawi, że koszty nośnika staną się praktycznie nieistotne.
Oprócz kamery Panasonic planuje zaoferować profesjonalny monitor 3D Full HD LCD do użytku terenowego, a także profesjonalny, cyfrowy mikser audio-wideo HD do produkcji programów na żywo. Panasonic będzie oferować profesjonalny sprzęt produkcyjny, aby twórcy wideo mogli efektywnie tworzyć treść 3D, którą konsumenci będą oglądać na swoich systemach kina domowego 3D.
Podstawowe dane (orientacyjne)
– Nazwa produktu: kamera Full HD 3D z podwójnym obiektywem (wykonywana na zamówienie)
– Sugerowana cena detaliczna jednostki głównej: 21 000 dol.
– Dostępność: jesień 2010 (na zamówienie)
– Zużycie energii: mniej niż 19 W (tylko jednostka główna)
– Waga: poniżej 3 kg (tylko jednostka główna)
– Nośnik: karta pamięci SDHC/SD
* Zintegrowana kamera Full HD 3D z podwójnym obiektywem zdolna do rejestrowania wideo Full HD 3D na kartach pamięci. Dane ze stycznia 2010 (według naszych badań)
** Punkt, w którym zbiegają się osi optyczne lewej i prawej kamery
Powstanie kamery
Wytwórnie filmowe i producenci treści chcą przygotowywać więcej materiałów 3D. Wszystko wskazuje na to, że wideo 3D stanie się standardową technologią filmową. W reakcji na renesans filmów 3D we wrześniu 2009 roku firma Panasonic zaoferowała pierwsze na świecie systemy kina domowego 3D oparte na odtwarzaczach Blu-ray i telewizorach plazmowych (zapowiedziane i pokazane na targach CEATEC w 2008 roku). W lutym 2009 roku firma założyła ośrodek Advanced Authoring Center (część Panasonic Hollywood Laboratory), w którym przygotowuje się filmy 3D do replikacji na płytach 3D Blu-ray (zapowiedzianych na targach CES 2009). Obecnie produkcja filmów 3D jest żmudnym procesem. Panasonic zamierza promować tworzenie dobrej jakościowo treści 3D, przyspieszając rozwój systemów wideo 3D, których zadaniem jest zwiększenie szybkości i wydajności produkcji.
Dodatkowe dane:
Różnice w porównaniu z konwencjonalnymi systemami kamer 3D
Konwencjonalne systemy kamer 3D składają się z dwóch standardowych kamer filmowych lub telewizyjnych. Zwykle dwie kamery są instalowane poziomo obok siebie w odległości około 6,5 cm — co odpowiada rozstawowi źrenic — w celu uzyskania paralaksy dwuocznej. Można tak postąpić z małymi kamerami, ale typowych kamer telewizyjnych lub filmowych nie da się zainstalować obok siebie, ponieważ ich obudowy i obiektywy są zbyt duże. Trzeba instalować je prostopadle po dwóch stronach półprzepuszczalnego lustra albo montować na metalowych ramach z wykorzystanie pryzmatów. Rezultatem jest duży, nieporęczny system, który wymaga precyzyjnej regulacji przed rozpoczęciem zdjęć. Ponadto, kiedy system zostanie przesunięty, wstrząsy i wibracje nieuchronnie rozstrajają kamery, przez co konieczne są częste regulacje.
W zintegrowanej kamerze Full HD 3D opracowanej przez firmę Panasonic dwa obiektywy, głowica kamery i nagrywarka na karty pamięci są zintegrowane w jednej, zwartej obudowie. W przeciwieństwie do dużych systemów 3D, kamera ta zapewnia większą mobilność i możliwość kręcenia z dowolnego kąta. Czas instalacji i regulacji jest znacznie krótszy, co zostawia więcej czasu na twórczą pracę.
Regulacja punktu zbieżności
W punkcie zbieżności osi optyczne lewej i prawej kamery przecinają się, tworząc trójwymiarowy obraz. Aby nakręcić realistyczne wideo 3D, trzeba regulować punkt zbieżności kamery tak, aby dopasować go do ludzkich oczu, których punkt zbieżności zmienia się w zależności od tego, jak daleko znajduje się oglądany obiekt. W kamerze Full HD 3D firmy Panasonic użyto nowo opracowanego, podwójnego obiektywu, którego zintegrowana konstrukcja ułatwia kontrolowanie punktu zbieżności.
Źródło: Panasonic
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.