Pewien YouTuber dzięki ogólnodostępnym programom, które korzystają ze sztucznej inteligencji, odnowił stary film braci Lumiere. Czy ta technologia sprawi, że filmy sprzed stu lat zyskają nowe życie?
Dzisiejsza technologia oparta o Sztuczną Inteligencję potrafi nieraz zaskakiwać. Na przykład kolorowanie czarno-białych zdjęć i filmów. Taki proces znany jest od lat, wcześniej jednak był bardzo trudny i pracochłonny, a co za tym idzie – drogi. Tymczasem dziś można za darmo pokolorować zdjęcia kilkoma kliknięciami, a również proces kolorowania filmów staje się łatwiejszy i dostępny niemal dla każdego.
Powstają jednak kolejne narzędzia, które mogą okazać się przełomowe. YouTuber Denis Shiryaev użył programów korzystających ze Sztucznej Inteligencji, by odnowić słynny film braci Lumiere „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” z 1896 roku.
Denis skorzystał z dwóch dostępnych programów: Gigapixel i DAIN. Ten pierwszy służy do zwiększania rozdzielczości zdjęć i filmów – przywraca im więc większą ostrość i wyrazistość, niż wynikałoby to z ich pierwotnej rozdzielczości. Z kolei DAIN potrafi uzupełniać klatki wideo, w efekcie zwiększając klatkaż filmu. W ten sposób z filmu nagranego w standardowym formacie możemy stworzyć slow-motion. Albo z filmu nagranego z prędkością 16 kl./s (jak w niemym kinie) uzyskać standardowe 50p, charakterystyczne dla telewizji.
YouTuber użył tych dwóch programów, by uzyskać efekt polepszenia jakości filmu. Jak można zobaczyć na powyższym przykładzie, udało się to całkiem nieźle. Oczywiście widać, że film posiada wiele błędów, ale wyrazistość filmu rzeczywiście jest duża, a płynność sprawia, że wygląda on naturalniej. Dołożony do tego dźwięk pociągu i odgłosy stacji jeszcze bardziej wpływają na końcowy efekt.
Zabrakło jedynie pokolorowania filmu, bo gdyby to jeszcze wykonać we właściwy sposób, moglibyśmy zobaczyć ujęcie sprzed ponad 120 lat takie, jakby kręcone było dosłownie przed chwilą. To niezwykłe, bo gdy nagle przekraczamy barierę koloru i jakości staje się jasne, że obserwujemy prawdziwych ludzi i prawdziwych świat. Widząc czarno-białe klipy 16p zawsze mam wrażenie, że są one jakby z innego świata, mniej prawdziwe.
Pomyślcie sobie, jak takie połączenie kilku programów opartych na AI może mieć duży wpływ na stare filmy. Gdy tylko te technologie zostaną dopracowane, wszystkie przedwojenne materiały, pełne ubytków i problemów technicznych nagle zaczną wyglądać tak, jak filmy kręcone współcześnie. Oczywiście dziś rekonstruuje się stare filmy, jednak to proces bardzo kosztowny.
Oparcie rekonstrukcji na programach korzystających z AI znacznie przyspieszy proces rekonstrukcji i uczyni go tańszym. Dodatkowo programy oparte na Sztucznej Inteligencji cały czas się uczą, więc z każdym obrobionym materiałem popełniają coraz mniej błędów, a efekt staje się coraz lepszy.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies